Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Terrorkrigen har kostet USA 23.000 milliarder kroner

Hvor har mye av de pengene endt opp? Hvem kunne vel ant at dette skulle ende opp som tidenes gullkalv? ::)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren


seoto

Jeg satt også igjen med et stort spørsmåltegn da jeg hørte på nyhetene at vi skal forbrenne britisk søppel. Sist jeg hørte snakk om forbrenning og utnytting av søppel, het det seg at vi eksportere vår søppel til Sverige. Har de sluttet med det nå? Eller er dette en europeisk runddans av søppel?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gloføken

Er nok europeisk samrøre detta, seoto.  Snakk om idioti ???
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Twisted Sister

Sitat fra: seoto på oktober 04, 2012, 19:19:58 PM
Jeg satt også igjen med et stort spørsmåltegn da jeg hørte på nyhetene at vi skal forbrenne britisk søppel. Sist jeg hørte snakk om forbrenning og utnytting av søppel, het det seg at vi eksportere vår søppel til Sverige. Har de sluttet med det nå? Eller er dette en europeisk runddans av søppel?

Vi får søppelet vårt hentet av av Vesar, her i Vestfold, og vi fikk nylig streng beskjed om at nå er det kun matavfall som skal i Bioavfallsdunken. Den skal nemlig transporteres til Sverige, hvor de skal lage miljøvennlig drivstoff av det. Vet ikke om drivstoffet skal tilbake til Vestfold, men med antallet lastebiler som må transportere alt fram og tilbake, går vel nesten vinninga opp i spinninga?

seoto

Det har blitt masse penger i søppel, gitt! Skikkelig god forretning. Det er jo godt å vite at noen lever høyt på all søpla vi produserer - og alle pengene vi betaler ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

#291
Synes at noen, langt der ute, kansje et veldig fjært sted fra denne planeten, vil jeg tro...?...snart også burde titte litt mer nøye på hvordan alt sammen pakkes inn i en fryktelig kostbar embalasje for både oss og det søppelberget av en globejord vi bor på...men det glemmes vel i den store sammenhengen.
(Egentlig ment som en liten dobbeltbetydning, når det kommer til "innpakking".)

Men uansett, vi har ivertfall kommet veldig langt fra pantbare melkeflasker....

Sist måned tok jeg trofast turen til alle søppel og gjenvinnings-kassene jeg har å rutte med her jeg bor (som alltid), på en nesten daglig basis (eller med et-tre dager imellom)....og dermed gikk det meg litt hus forbi hvor mye dritt og møkk jeg produserer, uten den dritten som bare liksom forsvinner i dragsuget når jeg drar i snora.

Men i det siste har jeg ikke vært helt i form, og til tross for en heller...tja...skjaber økonomi, preget av lavkostprodukter fra laveste hylle i butikken, så fikk jeg summert opp regnskapet for å holde meg i live den knapt inneværende måneden på en høyst illustrerende og hjerterystende måte, nå i dag.

Ca sum, i posemengde...transportert fram til alle søppelkassene, mest i plastposer fra butikkene dem kom fra (til tross for at jeg egentlig er en ganske ivrig bruker av nesten uslitelige handlenett):
2 poser, glass og metall.
2 poser, plast (inkludert posene til den siste transport....og utelatt plastbelagte papptvilstilfeller, som under).
2 poser, papp, (inkludert, men separert fra melkekartonger og øvrig Tetrapackpapp...skyldt, bretta og stappa etter alle kunstens regler).
2 poser Tetrapack, samt lignende tvilstilfeller.
1/4 pose papir, som regninger, innkasso og purrebrev, pluss gratisaviser, reklame, div innpakning osv.
0 poser matavfall, jeg kaster ikke mat....unntatt det som jo nødvendigvis går rett i dass...

Når det kommer til virkelig risikoavfall med helt globegale konsekvinser, slik som utbrukte batterier til vekkeklokka, Lano (for meg og junior), Zalo (til oppvasken), og eksos fra et par handleturer med Opel'n hass bror i uka, så har jeg sant og si slitt litt med å fylle det i poser.....men, men....jeg får det nok til, med litt hjelp fra regnestaverne! :)

Uansett, de få gangene jeg benytter meg av panteautomatene, og får et kontantgløtt av gjenvinninga, er kort sagt gull! :)


Phu...
Mvh- Edit og Leif Skrivfeilestuen.
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Det har blitt mye sirkus med søppel i vår moderne tid. Alt er så altfor godt innpakket, noe så godt at det er på grensen til å være innbruddssikkert. Tanken på å få butikkpersonalet til å åpne innpakningen for meg har streifet mine tanker ;)

Nå er jeg så heldig at jeg kan handle i en kjøttforretning, og da sparer jeg mye innpakning, og så slipper jeg den fryktelige gasslukta - moderne mat må jo være gassa, vet man. Første gang jeg kjøpte gassa kylling og åpnet innpakningen, ja, da trodde jeg rett og slett at kjøttet var totalt fordervet og kastet det! Men etter hvert forsto jeg jo at det var meningen at det skulle lukte slik.

Tilbake i 1965 kan jeg huske at jeg ruttet over kr 75 til månedlig matbudsjett for to voksne, det var det samme som en måneds husleie ;) Så hadde man en tønne der man kunne brenne ting som ikke kunne puttes i vedovnen. Innimellom måtte restene fra tønna graves ned. Ingen tenkte særlig på skadelige stoffer, vi hadde vel knapt sluttet å spraye med DDT (som muligens ikke var riktig så skadelig som Rachel Carson ville ha det til i Silent Spring). (Det var før det var særlig vanlig med egen TV, så månelandingen i 1969 så vi på hos vertskapet.)

Det var den gang man plukket bær og syltet (sukker var billig og svenskene kom til Norge for å kjøpe sukker og margarin), og dersom man skulle skeie ut og kjøpe ferdig syltetøy, tok man selvsagt godt vare på glasset, for da kunne man sylte mer uten å måtte betale for et nytt Norges-glass. Vi hadde en svært høy grad av gjenbruk! Og som Ewer sier: Vi pantet melkeflasker av - etter hvert - brunt glass (de var hvite da jeg var barn og ferierte på mer urbane områder).

I dag kan det virke som om man kaster mer enn man beholder, mest takket være innpakning. Jeg har ikke gjort noen undersøkelse, men sitter igjen med en følelse av at bortimot 2/3 av det som kommer inn går ut som søppel. Papiravfall har jeg redusert så godt jeg kan, kun lokalavisen og adressert reklame. Men så er det denne innpakninga, da ...

Ha en riktig god helg, og stell pent med søpla - den er blitt verdifull! ;)
(Kanskje vi snart burde få betalt for søpla vår?)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

#293
Ja, søppel er bare bissniss fra innpakning til søppelhaug og videre, Seoto! :)

Blandt nesten alle de derre stølstive, vindskjeive, bøyale og tverr-valde inn på tinget, som antakeligvis er mest opptatt av seg skjøl, er det snart ikkeno hold i...å kunne se no skikkelig storting i noe sånt, blir ivertfall vanskelig for min del.....har sett mekaniske vindmålere som har stritta adskillig mer i mot, og mye mer langsiktig (basert på fakta), mot plutselige innfallsvinder, enn det samla koruptlaget under det vindhanetaket der, vanligvis presterer.

Jeg er med andre ord ikke helt overbevist, med "de derre"!  :D


PS: Glømte å ønske god helg tilbake til deg da, Seoto....men gjør det nå! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Bebben

Hmm kan vagt huske at det ble kjøpt melk i et lite spann, en slags miniatyr av et "stort" melkespann... deretter hvite og så brune melkeflasker....

... husker at jeg løp i butikken med et spesialstativ som tok fire brune literflasker med melk... det hadde tynne metallhåndtak med blå plast utenpå... satte dype merker i myke guttefingre...

... husker at det i en periode var melkeposer og at jeg kastet en slik på min søster under en krangel.... og den sprakk!  Da begynte vi å le så tårene trillet.... begge to!

... husker at en lokal bande, anført av en slags rural beat-poet, hadde laget hjemmebrygg i tankene på det gamle utstyret, som sto parkert på loftet i det lokale meieriet. Da hjemmebrygget var ferdig, ble det profesjonelt tappet opp på samlebånd .... på brune melkeflasker med aluminiumskork! Jeg var alene hjemme den sommeren og huset var fullt av brune flasker... og de... vi ble aldri tatt! :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Ewer Gladblakk.

Sitat.. husker at en lokal bande, anført av en slags rural beat-poet, hadde laget hjemmebrygg i tankene på det gamle utstyret, som sto parkert på loftet i det lokale meieriet. Da hjemmebrygget var ferdig, ble det profesjonelt tappet opp på samlebånd .... på brune melkeflasker med aluminiumskork! Jeg var alene hjemme den sommeren og huset var fullt av brune flasker... og de... vi ble aldri tatt!
Du har nok vært med på litt av vært du Bebben....din "banditt"! ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Bebben

Hehe!

nordre enden av bibelbeltet ja, Øystein Sunde fanget stoda rimelig bra opp i sin Volda-vise:

"men er du så heldig å kjenne en kar,
som kjenner en annen som veit hvem som har
da slipper du å drikke colaen bar
- i Volda!"


...men i dag er jo situasjonen totalt forandret, øl i butikken og Vinmonopol, bare velstand. Nesten ikke gøy å drikke lenger....  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Har du overveid å ta influensavaksine?

No Value in Any Influenza Vaccine: Cochrane Collaboration Study

This study is damning of the entire pharmaceutical industry and its minions, the drug testing industry and the medical system that relies on and promotes them. Influenza vaccines produce no benefit and cause serious harm.

Det er godt endelig å få det bekreftet.

Allikevel vil det være folk som tenker: "Ja, ja, det får så være, jeg tar nå min dose allikevel for å være på den sikre side." De er omtrent like lydhøre som folk er når det gjelder klimasaken ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Jan-Werner Müller holder forelesningen "Fear and Freedom: The Legacies of Mid-Twentieth-Century Liberalism" mandag 22. oktober kl 14.15 – 16
Sted: Auditorium 1, Eilert Sundts Hus (SV-blokka), Universitet i Oslo, Blindern

Demokratiet må temmes
De dårlige erfaringene med et uinnskrenket demokrati etter første verdenskrig var avgjørende for Europas utvikling etter andre verdenskrig. EU, som nå får fredsprisen, har et demokratisk underskudd som må ses i lys av ønsket om å kontrollere massedemokratiet.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.