Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Telehiv

Mongstad vil bli et viktig og alvorlig eksempel på klimavillfarelser som knekker viktig norsk industri.

Selvsagt må det komme rettsprosesser i kjølvannet av dette, man kan da ikke ansvarsløst knekke hele næringer på basis av en CO2-hypotese som forlengst er vitenskapelig avkledd alle andre steder enn i de mest forkvaklede klimamaktkorridorene.

I stedet for CO2-tøvet, skulle selvsagt fokus her vært på helt alminnelig forurensing knyttet til raffinerivirksomhet. Men det snakker ingen om.

Hovedlinjene i det nødvendige miljøarbeidet er nå helt skakkjørte, til et forvirringsnivå der man snart upåtalt kan gå rundt og strø arsenikk i en barnehage, jfr. at arsenikk ikke er på FY SKAMME SEG-listen til CO2-hysterikerne.

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

#166
The Pink Slime

Endelig ser det ut for at amerikanerne har fått nok. De går til kamp mot "Pink Slime"-produktene, og fabrikker i Texas, Iowa og Kansas har måttet stoppe sin produksjon.

Dette blir selvsagt også tatt opp i mediene, bl.a.:

ABC News
SitatGerald Zirnstein, the former USDA microbiologist who first used the term "pink slime" and recommended against its inclusion in ground beef, said the first problem is that the BPI process begins with warming the meat scraps just enough so they don't cook but are easier to separate in a centrifuge.

"At that temperature, you increase the level of pathogens and the level of spoilage bacteria," Zirnstein told ABC News. "In order to turn this into a product they can potentially sell as 'meat,' and that's, [in] quotations, 'meat,' they add ammonia."

"Ammonia does two things most people don't realize," Zirnstein said. "In high levels, it does more than just kill the ... pathogens. It also fixes the color of the meat. So the red meat stays pink."

What the end of 'pink slime' means to you

Ønsker folk virkelig billig mat framfor kvalitet? Eller ser de seg blinde på pris? Jeg kan forstå at fattige ikke har noe reelt valg slik samfunnet er strukturert i dag, men allikevel ...

USDA To Give Schools More Ground Beef Choices After Outcry Over 'Pink Slime'

Dette er bare en liten del ;)

Står det særlig bedre til i Norge? Forteller Mattilsynet oss sannheten, eller må vi finne det ut selv?

Kjøttdeig var noe jeg sluttet å kjøpe for i hvert fall 3-4 år siden. Valgte karbonadedeig i stedet. Men så skulle prisene presses ned også på dette produktet. Kan det være innholdet de suger ut av skinnet som gjør at også karbonadedeigen nå har blitt så seig? Nå er det bare ett alternativ: Harrytur og kjøp av rene kjøttstykker, og hjem igjen for å kverne og lage karbonader, som jeg er veldig glad i - så lenge de har ekte innhold.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

En liten rettelse til det jeg skrev i går: I Norge er det ikke tillatt å bruke MUK fra storfe og sau.



Interessant at også VG har tatt for seg "Pink Slime" - MUK (mekanisk utbenet kjøtt) på norsk.

De startet visstnok med en artikkel den 24. mars:
«Rosa slim» blir servert til amerikanske skolebarn

I går ettermiddag hadde de denne artikkelen:
Her er maten med slintrer og rester

Der får vi presentert hvilke produkter det er tillatt å blande ut med MUK. I Norge er det foreløpig ikke tillatt å bruke MUK fra storfe og sau, men tillatt å bruke MUK fra svin, kylling og kalkun.

I noen av produktene finnes det 0% rent kjøtt.

Samtidig med artikkelen ovenfor, hadde de denne artikkelen
Derfor bruker de slintrer og rester i maten
Produsentene er delt i synet på bruk av mekanisk utbenet kjøtt

I dag har VG enda en artikkel:

IKEA: - Vi har strengere etiske regler for kjøtt
Kjøttbransjen: - Foretrekker biff fremfor MUK

Dette får være nok reklame for IKEA. Jeg har vært på IKEA én gang. Vi spiste deres kjøttboller - og de smakte faktisk godt :) - langt bedre enn de man får kjøpt i butikk.

Nå skjønner jeg hvorfor jeg aldri har sett merket Kløverkylling tidligere (nevnt i VG-artikkel) - jeg har aldri vært i en Bunnpris-butikk ;)
Savnet etter små slakterier og lokale kjøttbutikker blir ikke mindre med årene.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

SitatSavnet etter små slakterier og lokale kjøttbutikker blir ikke mindre med årene.
Samma her Seoto!

Mat, med pølser og innmat har lenge blitt vedhengt skjeldsord som "kun øyer og rasshøl", og nå blir det jaggu nesten skamfullt å gnage kjøttet av kylling og ribbebeina også.   
Har ikkeno imot "Muk".....bortsett fra at suppe og kraftbeina i kokkeleringa ellers kansje blir mindre kjøttrik da.

Snart maler vi vel bare indrefilet og fuglebryst opp i farsen vår... :(

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

E. M. Smith (Chiefio) har en interessant artikkel på bloggen sin:

Kosher Autism Prevention?

Han undres over om MMR-vaksinen gir flere barn med autisme, og sammenligner statistikker mellom "mainstream" oppvekstmiljøer og sekteriske miljøer, der man ofte isolerer seg fra store deler av samfunnet rundt seg.

Fant han en sammenheng? Les selv! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Var de i samme dusjen? Var noen holdt utenfor leken?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

#172
Detta blir litt for rart for min del! :-\

Er skjøl oppvokst i små og alt annet enn lufttette husvær med mer eller mindre variert oppvarming av bekvemlighetene, og synes da ærlig talt at det blir vanskelig å lure spesielt mye på hvilken gass som førte til sykehusinnleggelsen!
Her er nok gåten det snakk om, basert på en (eller fler) synder(e) som ikke er villige til å innrømme egen skyld...
Et menneskeskapt problem, uansett! :D
 
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

I dag har jeg lekt meg litt med tall og informasjon, og tittet på noen få av UDs tildelinger. Velger "Dagens link om alt annet enn klima", selv om mye av dette innebærer også klimapenger. Og jeg legger det vel mest ut fordi jeg har skrevet ned alt. Og skulle noen i det hele tatt være interessert, så er det bare å lese videre.

VG jobber med å finne tildelinger av midler som kan gå på inhabilitet. Den delen med inhabilitet vil jeg ikke gå inn på, jeg er mer nysgjerrig på å finne ut av hva UD bruker pengene på, og har derfor lastet ned og sortert den listen VG la ut.

I løpet av 2009, 2010 og 2011 har UD (iflg. listen) hatt 5955 tildelinger. Det går på alt fra beskjedne beløp til ADN - Stiftelsen Antidoping Norge, via Aarohan Theatre Group til ACTED.

ACTED er en NGO, og har i løpet av disse 3 årene mottatt kr 129.676.300, ADN mottok kun kr 615.000, og Aarohan Theatre Group i løpet av 2010-11 (2 år) kr 2.800.000.

Og så er det så mange banker!

AFDB - African Development Bank mottok kr 2.022.847.300

ASDB - Asian Development Bank mottok kr 375.381.700

BNDES - Brazilian Development Bank kr 1.292.699.000

IBRD - International Bank for Reconstruction and Development kr 2.054.865.150

Så viste IBRD seg altså å være en omskrivning for World Bank

IDB - Inter-American Development Bank kr 23.848.610
IDB: Executive Directors and Alternate Executive Directors, der 13 executive directors er valgt. Lurer på hvem som valgte dem? De ble valgt inn med totalt 9.297.854 stemmer. Hvem var disse drøye 9 millioner stemmer?

UiO - NORDEM , Norsk Ressursbank for demokrati og menneskerettigheter kr 59.985.928
(Ja, sannelig koster det penger med demokrati. Ser forresten ut for at det i dag heter Norsk senter for menneskerettigheter, ved Det juridiske fakultet.)

World Bank kr 2.128.663.886

Og så har vi noe interessant som heter:
IDEA - International Institute for Democracy and Electoral Assistance
Og demokrati koster sannelig penger! Hele kr 156.856.470.

Bare på disse få postene er vi nå kommet opp i kr 8.248.239.344,00

Og som sagt: Det er nærmere 6000 tildelinger! Men bankene suger nok de største beløpene.

Totalt er det tildelinger på kr 70.156.841.194

Det som er overraskende, er at det også går mye støtte fra UD til norske organisasjoner og tiltak, som jeg ville trodd hadde fått støtte gjennom andre budsjetter. Men de har kanskje et internasjonalt tilsnitt?


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Amatør1

Sitat fra: Gloføken på april 15, 2012, 15:24:45 PM
«fått det de har bestilt». Hva faen, makan til slett holdning da >:(

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Telehiv-Her-ser-du-hvorfor-6805136.html#.T4q7oC_N2NY

Hø... Har Aftenposten begynt å henvende seg direkte til enkeltmedlemmer på klimaforskning.com i spørsmål som grenser opp til klima?  8)  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Gloføken

#176
Ha ha ;D  Så nå vet du det, Telehiv ;D 8)
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

Ser ut til til at juks og fanteri befinner seg i hele den menneskelige næringspyramiden. (Nei, denne kommentaren dreier seg om AF-gruppen og SVV, ikke medlemmer her på forumet.) ;D

Nye veier får teleskader. Nye tunneler tar fyr rett etter åpning og må bygges om. Er det så sikkert at samfunnet har spart særlig på å legge ut alt på oppdrag til laveste bud? Nevnte ikke talsmannen til AF-gruppen noe om "De fikk det de betalte for?"

Billigste snekkeren bruker kortest spiker...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Datalagringsdirektivet er under angrep fra mange sider, og det er sannelig bra. Her er dagens bombe i Aftenposten:

SitatPST vil legge nettdebatter under Datalagringsdirektivet

Politiets sikkerhetstjeneste mener det er nødvendig for å etterforske trusler mot myndighetspersoner eller hatefulle ytringer.

Landets innbyggere skal overvåkes. Vi skal ikke lenger kunne bidra i samfunnsdebatten uten å bli overvåket av sikkerhetspolitiet. Myndighetene har satt PST til å overvåke oss, for å beskytte seg selv! Snakk om å snu ting på hodet!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

"Noen" har blitt desperate i sin kamp for å få kontroll over Internett, og stenge ute alt som oppfattes som ubehagelig og truende.

Les hva CNET.com skrev tidligere i april:
Say 'hello' to CISPA, it will remind you of SOPA

Det har vært PIPA og SOPA, og DLD her i Norge. Folk har protestert. Jeg var med og støttet den norske protestgruppen som vil gå til sak, den gang med et beskjedent pengebeløp. Jeg var med og protesterte via Avaaz mot SOPA (muligens også SIPA). Avaaz har nå passert 14 millioner medlemmer, og de har fått stoppet endel motbydeligheter allerede. Det er enkelte saker jeg ikke ønsker å støtte dem i, men her må man bruke de midlene man har, og derfor støtter jeg dem hver gang de har aksjoner som støtter mine meninger.
http://www.avaaz.org/en/index.php

Dette var de med på å stoppe i januar:

SitatSaving the Internet
In just 3 weeks, over 3 million of us worldwide signed a petition opposing a scandalous bill that would give the US government the right to shut down any website – targeting sites like YouTube, WikiLeaks and even Avaaz! We worked with other organisations such as DemandProgress, and President Obama's team responded. Avaaz organised a 1 hour meeting with top White House officials to deliver the petition. The White House subsequently condemned the bill and key backers withdrew their support. As of right now, the Internet censorship bill is dead in the water. When we started, everyone told us the bill could not be stopped, now it's been ditched by both parties -- a huge win for internet freedom and for people power!

I dag har de som sagt passert 14 millioner medlemmer, i januar tror jeg det var snakk om 9 millioner, så presset fra dem øker.

Vi får bruke de midlene vi har. Jeg har aldri tidligere gått i protesttog, men ville ikke bli overrasket over å bli en aksjonist på mine gamle dager! ;) Ytringsfriheten er for viktig. Opplysningsretten er for viktig. Retten til egne tanker er for viktig.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.