Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto


Greatest Scam Ever

Denne artikkelen av Peter Warren burde vært lovpålagt å lese, og den burde i hvert fall gjengis og diskuteres i alle norske medier. Men det kommer vi neppe til se eller høre å særlig av.  :(

Hans egne ord:
Bare å skrive dette får meg til å frykte at jeg våkner opp med et hestehode i senga de nærmeste dager.

Det var skremmende få kommentarer ... men det blir kanskje flere?

ebyes Tre aper passer inn på flere og flere områder, ingen vil se, ingen vil høre og ingen vil lytte. La oss leve i en evig fornektelse! Det er mye bedre å la folk konsentrere seg om langt mer dagligdagse ting.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på mars 03, 2012, 10:50:51 AM

Greatest Scam Ever

Denne artikkelen av Peter Warren burde vært lovpålagt å lese, og den burde i hvert fall gjengis og diskuteres i alle norske medier. Men det kommer vi neppe til se eller høre å særlig av.  :(

Hans egne ord:
Bare å skrive dette får meg til å frykte at jeg våkner opp med et hestehode i senga de nærmeste dager.

Pussig nok kom jeg over nettopp det blogginnlegget tidligere idag! Veldig spesiell lesning fra en så kjent person fra "establishment" som Peter Warren. Jeg har også hatt en tydelig følelse av at vi lever i en periode rett før store endringer i samfunnet. Slik jeg ser det er det tett sammenheng mellom det Warren beskriver og klimahysteriet...

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på mars 03, 2012, 17:32:18 PM
Sitat fra: seoto på mars 03, 2012, 10:50:51 AM

Greatest Scam Ever

Denne artikkelen av Peter Warren burde vært lovpålagt å lese, og den burde i hvert fall gjengis og diskuteres i alle norske medier. Men det kommer vi neppe til se eller høre å særlig av.  :(

Hans egne ord:
Bare å skrive dette får meg til å frykte at jeg våkner opp med et hestehode i senga de nærmeste dager.

Pussig nok kom jeg over nettopp det blogginnlegget tidligere idag! Veldig spesiell lesning fra en så kjent person fra "establishment" som Peter Warren. Jeg har også hatt en tydelig følelse av at vi lever i en periode rett før store endringer i samfunnet. Slik jeg ser det er det tett sammenheng mellom det Warren beskriver og klimahysteriet...

Mjaaa...Warren ser jeg mer på som en opportuinistisk pessimist. Hvis hans spådommer om Europa skal slå til, må det være total mangel på vilje til å gjennomføre høyst påkrevde reformer i flere land. Jeg tror at den nåværende krisen har endelig fått politikere i særlig sør-Europa til å innse at de kan ikke fortsette med sitt klient-stat system lenger. Tross alt ønsker alle økonomisk fremgang og velstand for sin befolkning, og dagens krise er en solid vekker. Man skal se på denne krisen som en stor mulighet.

I tillegg tror jeg at man nå har nådd grensen for hvor mye den "bærekraftige" delen av europeisk økonomi er villig til å støtte den "krykkebårne" delen. Warren får store oppslag av sin krisemaksimering, og det er fint å ha kommentatorer som kan se de ytterste konsekvenser av en politikk, enten i negativ eller positiv retning, men virkeligheten viser seg som regel å ligge et sted i mellom.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på mars 04, 2012, 15:00:02 PM
Mjaaa...Warren ser jeg mer på som en opportuinistisk pessimist. Hvis hans spådommer om Europa skal slå til, må det være total mangel på vilje til å gjennomføre høyst påkrevde reformer i flere land. Jeg tror at den nåværende krisen har endelig fått politikere i særlig sør-Europa til å innse at de kan ikke fortsette med sitt klient-stat system lenger.

Poenget er at det spiller liten rolle idag hva de greske politikerne mener eller har oppfattet, eller hva de har vilje til. De har forlengst passert stadiet der de hadde kontroll over hendelsene.

Sitat fra: ConTrari
I tillegg tror jeg at man nå har nådd grensen for hvor mye den "bærekraftige" delen av europeisk økonomi er villig til å støtte den "krykkebårne" delen.

Og det er nettopp det vi ser nå. Hellas kommer mest sannsynlig til å gjeninnføre Drachmer innen året er omme. Da er G-en borte i PIIGS.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

#140
Sitat fra: Amatør1 på mars 04, 2012, 15:14:19 PM
Sitat fra: ConTrari på mars 04, 2012, 15:00:02 PM
Mjaaa...Warren ser jeg mer på som en opportuinistisk pessimist. Hvis hans spådommer om Europa skal slå til, må det være total mangel på vilje til å gjennomføre høyst påkrevde reformer i flere land. Jeg tror at den nåværende krisen har endelig fått politikere i særlig sør-Europa til å innse at de kan ikke fortsette med sitt klient-stat system lenger.

Poenget er at det spiller liten rolle idag hva de greske politikerne mener eller har oppfattet, eller hva de har vilje til. De har forlengst passert stadiet der de hadde kontroll over hendelsene.

Sitat fra: ConTrari
I tillegg tror jeg at man nå har nådd grensen for hvor mye den "bærekraftige" delen av europeisk økonomi er villig til å støtte den "krykkebårne" delen.

Og det er nettopp det vi ser nå. Hellas kommer mest sannsynlig til å gjeninnføre Drachmer innen året er omme. Da er G-en borte i PIIGS.

Hellas er irrelevant idag. De går mest sannsynlig mot en konkurs, men det vi ser i markedet, er at Italia og Spania oppnår stadig lavere renter på sine flerårige statsobligasjoner. Dette er et resultat av Europas vilje til å støtte sine partnere, men det krever at disse landene kan gjennomføre reelle reforemer, og det er her jeg ser mer lyst på det enn Warren.

Man har lenge hevdet at redningsoperasjonen for Hellas er minst like mye hjelp til Italia og Spania, og idag ser dette ut til å ha lykkes. Man kan da la Hellas seile sin egen sjø. Men jeg tviler på at Hellas forlater euroen, det vil bli en ekstrem belastning for svært mange grekere, og Hellas er ikke lenger et land som vil dra nytte av en sterkt svekket valuta. Til det har grekerne lagt seg til en altfor høy levestandard; de kan for eksempel ikke konkurrere med lavprisland som Tyrkia i turistindustrien uten å forarme sine innbyggere i en uakseptabel grad.

For gode kommentarer om krisen i Hellas anbefaler jeg sterkt Greek Default Watch:
http://www.greekdefaultwatch.com/

Og en fersk fra e24:
http://e24.no/kommentarer/spaltister/den-frivillige-konkursen/20158899


seoto


Lysbakken-saken har brakt med seg noe positivt: Fokuset har blitt satt på departementenes rutiner i pengesaker. Når jeg ser på det beløpet Kosmo nevner, er min første tanke: Tenk hvor mye vei det kunne ha blitt av et slik beløp! Selv med gigantbeløpene i dagens helsevesen, ville 20 milliarder i året gjort en forskjell.

Byråkratene blir neppe bedre enn sine statsråder og sin til enhver tid sittende regjering?

SitatKosmo: - Regelbruddene koster 20 milliarder i året

- Korrupsjon skjer i Norge. Det vet vi. Men Norge er ikke et korrupt samfunn. Det vi imidlertid ser, er at reglene tilpasses politikken. Ikke at politikken tilpasses reglene.

Det sitatet jeg tok med, bør man tygge litt seriøst på. Det å se på disse stadige endringene er noe som har irritert meg i mange år. Politikerne gjør det så lett for seg selv ved stadig å endre regler og lover. Dessuten tror jeg Kosmo er svært forsiktig når han påstår at Norge ikke er et korrupt samfunn. Jeg tror det å være korrupt sitter så dypt i enkelte at de knapt tenker over det. Vi er neppe bedre enn andre land - bare på overflaten ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Når all isen på Sydpolen har smeltet, og bestefaren til barnebarna til James Hansen har druknet for lenge siden, kan man endelig slippe å gå på ski til polpunktet. Man kan ro dit. Og det selv uten en stigning i havnivået. Sannelig rart å se Antarktis slik.


Bilde: Acuteaccent.com
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

H. L. Mencken - fra Wikiquote:

SitatHenry Louis Mencken (12 September 1880 – 29 January 1956), better known as H. L. Mencken, was a twentieth-century journalist, satirist, social critic, cynic, and freethinker, known as the "Sage of Baltimore" and the "American Nietzsche". He is often regarded as one of the most influential American writers of the early 20th century...


The most dangerous man to any
government is the man who is able
to think things out for himself,
without regard to the prevailing
superstitions and taboos.


Civilization, in fact, grows more and more maudlin and hysterical; especially under democracy it tends to degenerate into a mere combat of crazes; the whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by an endless series of hobgoblins, most of them imaginary.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hehe,

Alfsen (ca., og ca. 2008 til NRK): "Vi må få en egen klimaskatt, fordi folk er altfor ubekymret om klimaendringer".

Mencken (etter hukommelsen, på 50-talllet ?): "Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy".

- "Says it all."
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

seoto

The Hebrew University has launched a digital archive of Albert Einstein online, letting the public get to know the notorious genius a little closer through easy access to his scientific and personal documents.

http://www.breitbart.com/Breitbart-TV/2012/03/20/Einstein-Works-Released-In-Digital-Archive

Men jeg fant ingen link til arkivet. Det kommer vel etter hvert for de som måtte være interesserte.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

jarlgeir

Dagens link havner om epler, med en ny versjon av hvorfor de er bra for deg i doser på ett om dagen:

German 4th Graders Taught An Apple A Day Keeps The Climate Armageddon Away

I mer detalj:  "To use the apple as a natural healer more intensely, thus reducing the production of pharmaceutical products and thus resulting in less energy consumption and thus less climate-destroying CO2 emissions."

http://notrickszone.com/

Artikkelen nevner dessverre ikke hvilke epler som er best for formålet: De grønne, gule eller røde.
Vi får håpe de ikke går bananas i tyske barneskoler heretter...
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Jarlgeir, det er fælt med slik manipulering av unger, selv om de muligens står over all eplespisinga.

Har en link jeg også. Ting forandrer seg fort:

Men i alle dager! Er det ikke...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Jarlgeir:

SitatDagens link havner om epler, med en ny versjon av hvorfor de er bra for deg i doser på ett om dagen:

Mitt gamle slagord er at

SitatA whisky each day keeps the apple away.

God natt... :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!