Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Minner om BorisA sin tråd om klimasensur.

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1793218/tittel/klimasensuren-strammes-stadig-mer-til/innlegg/41290780/#41290780

SitatOffisielt blir ytringsfrihet og mangfold  løftet frem av MSM som noe nærmest hellig som skal forsvares med alle midler.

I praksis er det noe annet, og da SÆRLIG når det gjelder klimaspørsmålet. Og man kan spekulere i hvilke mørke og nærmest totalitære krefter som ligger bak denne utviklingen. For det HAR vært en negativ utvikling  de senere årene.

Jeg minner alle om at VGD er MSM.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Jeg vet jeg er lat nå, og kunne sjekket dette selv. Men har det travelt og håpet er at noen av dere har fulgt bedre med enn meg mht. Svalbard i det siste.

Har ikke studert trenden for siste år i Arktis generelt/Svalbard spesielt skikkelig i det hele tatt - i alle fall ikke slik at jeg har fått et samlet arktisk overblikk, men overfladisk observert i vinter syntes det å være flere relativt varme perioder, mens det de siste ukene begrenset til Svalbard har vært ualminnelig kaldt for årstiden, typisk 8-12 minus på NRK-kartet.

Jeg legger samtidig merke til at denne kalde trenden ikke har vært nevnt med ett ord på ukesvis av meteorologene, det er som du ser at de ikke kan hoppe fort nok til fastlandet (de har nevnt et par ganger at "Svalbard får pent vær" men glemt å nevne at det er f.eks. stabilt 9-12 kuldegrader der nå i slutten av april...). 

Hva ligger bak dette uomtalte bildet på NRK?

Jeg tenker her selvsagt like mye på
a) hvor langt vinterens kulderekorder har strukket seg utenfor Nord-Amerika (der man nå altså er i full ferd med å skrive opp temp'en med bl.a 3 C(!) noen steder iht. WUWT), dvs. i praksis lurer jeg på hvor grensene for den kalde trenden har ligget i Arktis i vinter.

samt at jeg ønsker å
b) oppdatere meg litt på forventet isutvikling i Arktis i sommer (ut fra oppdaterte data for hvordan senvinter/vår har forløpt), dvs.: hva kan vi vente som  isminimum i sommer?

Takker på forhånd for alle innspill som kan gi et lite riss av hvor vi ligger her nå.     


Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Tele, det kommer litt om isforhold etterpå. Enn så lenge, her er døgntemperaturene på Longyearbyen nå i april:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#3108
Takk for den, Joste!
Ser ikke uventet ut til at Svalbard store deler av vinteren har ligget utenfor det kalde beltet som herjet i Nord-Amerika. De nærmeste polområdene var vel heller ikke spesielt kalde i vinter? Derimot hadde man vel et stort kaldt område østover, i Sibir og nedover i Asia. Men det er vel ikke lett å vise dette lenger; russerne har jo "mistet" 6.000 av siden drøye 9.000 målepunkter etter at den globale orden overtok databehandlingen derfra. De var så kalde at det måtte være noe feil med dem!
(men til gjengjeld la man jo omtrent samtidig inn et "beregnet snitt" for Bolivia basert på nabolandene for å ikke oppgi for kalde data fra det forbannede kalde høylandet der nede...). Jaja, vi får smile så lenge vi orker å svelge unna.
 
Et annet spørsmål jeg har er om de har forandret på målepunktene på Svalbard de senere årene?
En kjenning av meg som bor i Longyearbyen sier at han de senere årene synes de oppgir stadig varmere temperaturer i værmeldingene ifht. de temperaturer de selv måler lokalt.
Snakker vi om en ny form for homogenisering igjen? Av typen som sørget for at met. meldte 8-12 kuldegrader på Røros i ukesvis for et par år siden mens en annen kjenning målte minus 26-38 lokalt samtidig. På direkte spørsmål forklarte met. meg den gangen at dette skyldtes at de utlignet/laget et snitt for flere målestasjoner. Da jeg spurte om det ene var i Florida var det røret på.... 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Her er noe jeg skrev om isforholdene i begynnelsen av februar:

Sitat fra: Jostemikk på februar 26, 2014, 14:47:43 PM
For de som har tenkt å seile gjennom polhavet i Arktis til sommeren, har jeg følgende råd: Hold dere til nordøstpassasjen. Der ser det ut til å kunne bli badevann. I nordvestpassasjen, derimot, har det bygget seg opp rekordtjukk is. Antar dette skyldes samme trykk- og vindsystem som har gjort USA til vårt tredje arktiske kontinent denne vinteren.

http://www7320.nrlssc.navy.mil/hycomARC/navo/arcticictn/nowcast/ictn2014022418_2014030400_038_arcticictn.001.gif



Her er slik den amerikanske marinens forskningsavdeling viser forholdene i dag, og husk at dette viser istykkelsen i meter:

[attachimg=1]

Det har bygget seg opp nesten uhørte mengder med flere meter tykk is nordvest for Grønland, og skal de komme seg gjennom Nordvestpassasjen denne sommeren må de gjøre det med annet enn båt.

På andre siden, nordøstpassasjen, står det motsatt til. Så får vi se hva naturen har å finne på angående temperatur- og vindforhold framover.

Her er det isdekkede arealet pr. siste oppdatering:

http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_bm_extent_hires.png

[attachimg=2]

Den arktiske temperaturen utfra modellene DMI benytter, og den viser alltid varmt om vinteren. Ellers ligger den omtrent klistra til normallinja:

http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php

[attachimg=3]

I Antarktis derimot... Skal se om jeg rekker ei oppdatering i morgen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på april 27, 2014, 21:40:57 PM
Takk for den, Joste!
Ser ikke uventet ut til at Svalbard store deler av vinteren har ligget utenfor det kalde beltet som herjet i Nord-Amerika. De nærmeste polområdene var vel heller ikke spesielt kalde i vinter? Derimot hadde man vel et stort kaldt område østover, i Sibir og nedover i Asia. Men det er vel ikke lett å vise dette lenger; russerne har jo "mistet" 6.000 av siden drøye 9.000 målepunkter etter at den globale orden overtok databehandlingen derfra. De var så kalde at det måtte være noe feil med dem!
(men til gjengjeld la man jo omtrent samtidig inn et "beregnet snitt" for Bolivia basert på nabolandene for å ikke oppgi for kalde data fra det forbannede kalde høylandet der nede...). Jaja, vi får smile så lenge vi orker å svelge unna.
 
Et annet spørsmål jeg har er om de har forandret på målepunktene på Svalbard de senere årene?
En kjenning av meg som bor i Longyearbyen sier at han de senere årene synes de oppgir stadig varmere temperaturer i værmeldingene ifht. de temperaturer de selv måler lokalt.
Snakker vi om en ny form for homogenisering igjen? Av typen som sørget for at met. meldte 8-12 kuldegrader på Røros i ukesvis for et par år siden mens en annen kjenning målte minus 26-38 lokalt samtidig. På direkte spørsmål forklarte met. meg den gangen at dette skyldtes at de utlignet/laget et snitt for flere målestasjoner. Da jeg spurte om det ene var i Florida var det røret på....

Når det gjelder Svalbard, så skal jeg se om jeg finner fram noe jeg har skrevet tidligere, samt oppdatere med litt ny kunnskap. Jeg rekker dessverre ikke det i kveld.

Når det gjelder James Hansen et al og drapet av uønskede stasjonstatistikker, samt den bedrøvelige utsmøringa over store geografiske områder der det aldri har vært målt en sammenhengende månedstemperatur, er dette et stort problem for alle landområder der det bor få eller ingen mennesker. Så er det da som regel også disse områdene som støtt er varmest.

Når det gjelder regionene med kuldelokk eller tilsvarende varmesystemer denne vinteren, så må du ta til takke med nevnte James akkurat nå. Jeg har forandret normalperioden fra hans groteske 1951-1980 til det etter WMO korrekte 1971-2000. Hvis du overser hele Sahara og deler av Arktis og Antarktis, kan du i det minste danne deg et bilde av hvordan temperaturen har vært fordelt denne vinteren.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

bøvelen

Den manglende oppvarming har etter det vi hører gjemt seg dypt i havet. Nå er den kanskje på vei opp i overflaten?
Rasmus B om el Nino i VG i dag:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/her-kommer-el-ni-o-hvalen/a/10130796/


Jostemikk

Dere har sett det før. Alle tidligere temperaturdata viser at det ikke har blitt varmere i USA de siste 100 årene, og at den varmeste perioden var på 30- og 40-tallet. Nå har klimatologene sett seg lei på dette svineriet med data som nekter å samarbeide med CAGW-hypotesen. Dette er jo heller ikke noe nytt, James Hansen har stått på som en helt for The Cause, men nå er det satt i nasjonalt system.

WUWT - One way adjustments: The Latest Alteration to the U.S. Climate Record

Her er et eksempel på hvilke utslag data-torturen har ført til:

California


Når klimasannheten om 30 år er avlivet sammen med det meste andre av det som var potensielt godt med menneskeheten, vil folk oppføre seg på samme måten overfor de som forsøker peke på hva som virkelig skjedde 30 år tidligere som de gjør i dag når det gjelder andre ting enn klimasaken. Sannheten skal ikke fram, koste hva det koste vil! Det vil florere av hersketeknikker som i dag. La nå noe så gammelt ligge vil være et av triksene. 100 % av dagens historikere mener at... vil være et annet.

Jeg vet at jeg ber om noe uhørt, men det der med all snerken som har tettet igjen øynene...

Og nei, jeg tror ikke at en kan organisere seg ut av dette problemet. Jeg tror at det må en oppvåkning til på det individuelle plan.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Zevdo Nym

Sitat fra: Jostemikk på april 30, 2014, 07:20:04 AM
Dere har sett det før. Alle tidligere temperaturdata viser at det ikke har blitt varmere i USA de siste 100 årene, og at den varmeste perioden var på 30- og 40-tallet. Nå har klimatologene sett seg lei på dette svineriet med data som nekter å samarbeide med CAGW-hypotesen. Dette er jo heller ikke noe nytt, James Hansen har stått på som en helt for The Cause, men nå er det satt i nasjonalt system.

WUWT - One way adjustments: The Latest Alteration to the U.S. Climate Record

Her er et eksempel på hvilke utslag data-torturen har ført til:

California


Når klimasannheten om 30 år er avlivet sammen med det meste andre av det som var potensielt godt med menneskeheten, vil folk oppføre seg på samme måten overfor de som forsøker peke på hva som virkelig skjedde 30 år tidligere som de gjør i dag når det gjelder andre ting enn klimasaken. Sannheten skal ikke fram, koste hva det koste vil! Det vil florere av hersketeknikker som i dag. La nå noe så gammelt ligge vil være et av triksene. 100 % av dagens historikere mener at... vil være et annet.

Jeg vet at jeg ber om noe uhørt, men det der med all snerken som har tettet igjen øynene...

Og nei, jeg tror ikke at en kan organisere seg ut av dette problemet. Jeg tror at det må en oppvåkning til på det individuelle plan.

Fins det noen som helst forsøk på debunking av denne artikkelen? Et fnugg av kritikk med hold i? Jeg er genuint interessert i hva menigheten har å si om dette. (om enn bare for underholdningen sin skyld)
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

Jostemikk

Sitat fra: Pål Elnan på april 30, 2014, 12:54:39 PMFins det noen som helst forsøk på debunking av denne artikkelen? Et fnugg av kritikk med hold i? Jeg er genuint interessert i hva menigheten har å si om dette. (om enn bare for underholdningen sin skyld)

Godt spørsmål, Pål. Det må jo finnes en forklaring på sidene til NOAA. Tidligere tilsvarende forklaringer peker på håpløse årsaker. Jeg spurte en gang på en blogg om de hadde så flaks på 30-tallet at de bare gjettet seg til normal kroppstemperatur for et menneske på 37 °C, og at vi derfor må anta at folk den gangen egentlig hadde en kroppstemperatur på 35 °, siden alt som målte temperatur i gamledager viste for høye verdier. Jeg fikk ikke svar.

Let hos NOAA, og fortell oss hva du finner.

http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/tanal/temp_analyses.php
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på april 30, 2014, 13:32:21 PM
Jeg spurte en gang på en blogg om de hadde så flaks på 30-tallet at de bare gjettet seg til normal kroppstemperatur for et menneske på 37 °C, og at vi derfor må anta at folk den gangen egentlig hadde en kroppstemperatur på 35 °, siden alt som målte temperatur i gamledager viste for høye verdier. Jeg fikk ikke svar.

Du har noen ganger en egen evne til å få fram klare poenger. Dette er en slik anledning.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Joe Postma har et kort og greit innlegg:

http://climateofsophistry.com/2014/04/30/guide-to-bad-science/

SitatGuide to Bad Science
Posted on 2014/04/30 by Joseph E Postma

Found this on Facebook.  Pretty much, Climate Science is the basis, the fundamental example, of how NOT to do science, of how to screw science up!

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

SitatThree Centuries of New Climate Change Data for West Antarctica

Reference
Thomas, E.R., Bracegirdle, T.J., Turner, J. and Wolff, E.W. 2013. A 308-year record of climate variability in West Antarctica. Geophysical Research Letters 40: 5492-5496.

According to Thomas et al. (2013), "the Antarctic Peninsula and West Antarctica have both warmed dramatically in recent decades, with some records suggesting that these are among the most rapidly warming regions on Earth (Bromwich et al., 2013)." And they note, in this regard, that "the lack of long-term records is hindering our ability to evaluate modeling results and place these recent changes in a longer-term context," which is especially aggravating since, as they continue, "the climate in the coastal region, especially in the area closest to some of the largest and fastest flowing outlet glaciers in the region, is still largely unknown."

To help rectify this situation, Thomas et al. developed "a new stable isotope record from Ellsworth Land which provides a valuable 308-year record (1702-2009) of climate variability from coastal West Antarctica." More specifically, they obtained deuterium (δD) data from the Ferrigno ice core (F10) drilled on the Bryan Coast of West Antarctica during the austral summer of 2010/2011, which they say was "significantly correlated with the ERA-Interim temperature (1850, 1979-2009)."

The four UK researchers report "the large isotopic warming since the 1950s is not unusual, with equally large warming and cooling trends observed several times over the past 308 years," which they further note is "consistent with a study from continental West Antarctica (Steig et al., 2013) which concluded that this recent warming is not unprecedented in the context of the past 2000 years."

Based upon the above-noted facts, Thomas et al. were able to confidently conclude "the effect of anthropogenic climate drivers at this location has not exceeded the natural range of climate variability in the context of the past ~300 years," which adds to the growing body of evidence that indicates there is nothing unusual, unnatural or unprecedented about late 20th-century global warming. [min uth.]
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Zevdo Nym

De menneskeskapte lave CO2-verdiene fra historisk tid når nye dybder:
http://on.mash.to/PXPnMY

Si meg, har ikke disse verdiene vært betraktelig høyere?
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

Jostemikk

I tråden Roy Spencer Leaked his Pants hos Joe Postma skrev Arfur Bryant blant annet dette i en kommentar:

SitatAs others have pointed out – putting a blanket on a corpse does not make it warmer. Or, if you prefer, putting hot coffee into a thermos flask will never raise the temperature of the coffee

I en ny tråd etter denne har Postma lagt ut følgende bilde som illustrasjon på AGW-/drivhushypotesen:

The Radiative (Climate Pseudoscience) Greenhouse Effect

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren