Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

seoto

SitatPsykotisk psykolog?

Tanken har utvilsomt streifet meg ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

#61
Sitat fra: seoto på desember 03, 2011, 12:46:59 PM
Jeg får mer og mer science fiction-følelse for hver dag som går. Det som skjer står for meg som en krysning mellom "1984" og "Vidunderlige nye verden". Det siste liker jo Erik Solheim også å snakke om, slik som i denne artikkelen på Regjeringens side for Utenriksdepartementet med tittelen:
En vidunderlig ny verden

Jesus! (med unnskyldning til eventuelle religiøse!)

Sitat fra: Solheim
Den historiske dommen over København må vente. Det som er klart er at møtet handlet om klima, ny økonomisk verdensorden og maktforholdene på kloden i det 21. århundre. Tre kolossale spørsmål i ett møte. Det er verd å bruke tid på å reflektere over det. Velkommen til et nytt tiår og til en ny vidunderlig verden.

Det er vel neppe grunn til å vente på den historiske dommen over København (COP17 COP15) særlig mye lengre. Det har heldigvis falt fullstendig i fisk i og med at Kyoto kollapser uten noen erstatning. Men som vi ser, mener Minister Solheim at disse klimatoppmøtene handler om langt mer enn klima. Det er her den store svindelen finnes, for det egentlige motivet er altså "Brave New World" og "maktforholdene på kloden". Nei, så overrasket jeg ble.

Fyren drømmer virkelig om Brave New World som jo er en dystopisk science fiction-roman.

SitatBrave New World is Aldous Huxley's fifth novel, written in 1931 and published in 1932. Set in London of AD 2540 (632 A.F. in the book), the novel anticipates developments in reproductive technology and sleep-learning that combine to change society. The future society is an embodiment of the ideals that form the basis of futurology.

SitatBrave New World was inspired by H. G. Wells' utopian novel Men Like Gods. Wells' optimistic vision of the future gave Huxley the idea to begin writing a parody of the novel, which became Brave New World. Contrary to the most popular optimist utopian novels of the time, Huxley sought to provide a frightening vision of the future. Huxley referred to Brave New World as a "negative utopia" (see dystopia), somewhat influenced by Wells' own The Sleeper Awakes (who was dealing with subjects like corporate tyranny and behavioral conditioning) and the works of D. H. Lawrence.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Da Erik Solheim bruker uttrykket "vidunderlig" om sin våte drøm, den nye verdensordenen, tyder mye på at han har lest boken, og bruker den som en mal for sitt arbeid mot denne nye fremtiden.

Kan Solheim rett og slett ha hatt denne boken som en favoritt i både ungdom og voksen alder?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: ConTrari på november 29, 2011, 15:58:46 PM
Sitat fra: Jostemikk på november 29, 2011, 15:53:31 PM
VMO har nok opplevd en mer lønnsom hverdag etter at de sammen med UNEP bestemte at vi hadde en menneskeskapt, global oppvarming. De er av de som har mest å svare for. :)

WMO må mest sannsynlig nedlegges i sin nåværnde form, og en ny organisasjon må etableres, som er beskyttet mot aktivisme.

To FN-organisasjoner paret seg, UNEP og WMO (søskenbarn?), og de fikk barnet IPCC.
Når jeg leser sitatet ovenfor, lurer jeg på følgende: Mister IPCC sin far eller sin mor i dette tilfellet?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

I mitt søk etter koplinger mellom norske klimaforskere og -ledere og WWF-Norge, kom jeg over en artikkel:

Norske fagmiljøer må bidra til å bekjempe uansvarlig klimapolitikk

Denne artikkelen ligger på WWF, og den har fått fine kommentarer, bl.a. fra et par av våre medlemmer :) Noe som sikkert er til stor irritasjon for Hansson.

Jeg gjorde forresten et funn. Jørgen Randers, professor i klimastrategi ved Handelshøyskolen BI, er nok en svært "grønn" mann. Nå sitter han i valgstyret i WWF-Norge sammen med Pål Prestrud. Randers var visegeneraldirektør i WWF International i Sveits 1994-99.

Er det i det hele tatt noen av de offentlige og svært aktive klimafolka som ikke har forbindelser til WWF eller noen av de andre aktivistorganisasjonene? Jeg forstår bedre og bedre advarslene til Donna Laframboise. Har WWF og de andre tatt over hele "butikken"? Det er jo mye penger det dreier seg om, og sikkert fint å få styrt pengene i riktig retning ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Det var et godt funn, og det forklarer mye angående Randers. WWF-skandalen vokser i omfang, og jeg tviler på at noen annen organisasjon har vært en større trussel mot normale demokratiske spilleregler i dette landet.

Norsk klimapolitikk er styrt av en alarmismeorganisasjon, og de får flere titalls millioner i støtte fra politikerne. Hva blir det neste, at Det frivillige skyttervesen skal styre norsk forsvarspolitikk?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: seoto på desember 03, 2011, 16:23:46 PM
I mitt søk etter koplinger mellom norske klimaforskere og -ledere og WWF-Norge, kom jeg over en artikkel:

Norske fagmiljøer må bidra til å bekjempe uansvarlig klimapolitikk

Denne artikkelen ligger på WWF, og den har fått fine kommentarer, bl.a. fra et par av våre medlemmer :) Noe som sikkert er til stor irritasjon for Hansson.

Jeg gjorde forresten et funn. Jørgen Randers, professor i klimastrategi ved Handelshøyskolen BI, er nok en svært "grønn" mann. Nå sitter han i valgstyret i WWF-Norge sammen med Pål Prestrud. Randers var visegeneraldirektør i WWF International i Sveits 1994-99.

Er det i det hele tatt noen av de offentlige og svært aktive klimafolka som ikke har forbindelser til WWF eller noen av de andre aktivistorganisasjonene? Jeg forstår bedre og bedre advarslene til Donna Laframboise. Har WWF og de andre tatt over hele "butikken"? Det er jo mye penger det dreier seg om, og sikkert fint å få styrt pengene i riktig retning ...

Artikkelen hos WWW, hi,hi - det ble sjelden tung ammunisjon. Skulle nesten tro at noen hadde vært i klimabøttekottet.

Angående verv og personer i syklisk funksjon. Dette samrøre begynner nesten å bli et argument, "disse har mistet evnen til å skille mellom www-aksjonene og den krevende uangripelige forskerprofilen. Men så langt synker man vel ikke, å begynne å argumentere med dette samrøret?

Men folk vil nok registrere samrøret, på samme måte som med Stoltenbergdynastiet. Dvs. det var pressen som presset frem, med klimaer det jo ingen til å presse.

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Bebben på desember 03, 2011, 11:51:38 AM
Klimapsykolog Per Espen Stoknes har en artikkel i forskning.no i dag
Deretter presenterer Stoknes "Fem strategier for bedre klima" (!!) som skal få oss til å "tenke nytt om hvordan vi kommuniserer vitenskap og klima":

Sitat1. Bruk styrken i sosiale nettverk [for å spare strøm osv]
2. Bruk fortellingens kraft ["fortelle fortellinger og fremmale visualiseringer"] 
3. Bruk kraften [i fortellingen] til å ramme inn budskapet på nytt 
4. Dytt folk i riktig retning
5. Nye økonomiske teorier [fra "individuell rasjonalitet til en vi-rasjonalitet"] 


Dette er jo bare en standard metode, som ikke har noe spesifikt med klima å gjøre. Kan brukes på alt. Ikke noe i denne metoden tilsier at man ikke kan bruke "styrken i sosiale nettverk" for å ØKE strømbruken; i fellesskap kan vi dytte strømforbruket til nye høyder etc....

Klipp og lim stoff.

Men det minner om en historie fra første verdenskrig; den engelske øverstkommanderende general Haig, som var svært dårlig til å kommunisere, hadde en slags standard tale når han møtte sine soldater.  En gang, da han skulle dele ut premier til vinnere av en terrengløpkonkurranse, passet ikke formelen helt:

"I congratulate you on your running. You have run well. I hope you run just as well when you meet the enemy."

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

Sitat fra: seoto på desember 03, 2011, 12:04:59 PM
Bebben - det du har satt i sitat i ditt innlegg, har jeg da nylig lest et annet sted?

Det du leter etter er å finne på vår glimrende lenkeside som er under oppbygging. ;)

Besserwisser - Kognitiv klimadissonans? Erik Tunstad - 02.12.11
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

ConTrari:

Sitat"I congratulate you on your running. You have run well. I hope you run just as well when you meet the enemy."

;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Nå må det settes i verk mottiltak før landet vårt styres av WWF. Norsk Klimanettverk.

Per Espen Stoknes er forfatter, psykolog, og førstelektor II ved BI. Han deler professorat i klimastrategi med Jørgen Randers. Fagansvarlig for BI – Master of Management Scenarios, Foresight and Strategy. Lang erfaring som bedriftsrådgiver og foreleser. Tildelt prisen "Årets foreleser 2000-2001" ved BI- Executive. Forfatter av bøkene Penger og sjel og Lær av Fremtiden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

dagfinn

Randers har vært alarmistkjendis siden 70-tallet, Romaklubben og Limits to Growth.

seoto

Sitat fra: dagfinn på desember 03, 2011, 22:47:13 PM
Randers har vært alarmistkjendis siden 70-tallet, Romaklubben og Limits to Growth.

Romaklubben, Budapestklubben, Madridklubben, Bilderberg, Clintons egen "klubb" (husker ikke hva den heter, han er også aktiv i Madridklubben), Rotschild, Rockefeller ...

Og alt henger sammen med alt - i verdens største edderkoppspinn.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.