Du godeste, noe har virkelig skjedd med MSM!

Startet av Jostemikk, februar 24, 2012, 12:00:07 PM

« forrige - neste »

seoto

Sitat fra: bøvelen på mars 14, 2014, 08:31:01 AM
Men det egentlige problemet (paradokset) som ingen innser (og som Spetalen heller ikke nevner): CO2 er ikke noe problem, og er ikke skadelig

Sier det samme som Amatør1 ovenfor. Vi kan ikke forvente at Spetalen har dypere innsikt i klimaproblematikken, men jeg tror han liker å være en plage for myndighetene ;) Tross alt bruker han det meste av sin tid på å tjene penger på andre menneskers arbeidsinnsats, ingen verdier blir skapt uten at noen slavejobber for en beskjeden lønn slik at de store verdiene går opp til eierne og spekulantene og deres evige krav om mer og mer.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

"IPCC is a four letter word."

Amatør1

Sitat fra: stjakobs på mars 26, 2014, 15:17:52 PM
Avisa Nordland. Om EL-biler - Nils M. Nielsen:

http://stjakobs.dyndns.org/klima/AN_26_03_14.jpg

Takk for den! Ennå finnes det mennesker med litt vett i behold.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: stjakobs på mars 26, 2014, 15:17:52 PM
Avisa Nordland. Om EL-biler - Nils M. Nielsen:

http://stjakobs.dyndns.org/klima/AN_26_03_14.jpg

Her er artikkelen av Bjart Holtsmark i Samfunnsøkonomen som Nielsen viser til: LINK.

Den er grundig med godt underbygde argumenter og svært interessant. Om jeg var skeptisk til elbiler før jeg leste den, er jeg definitivt ikke mindre skeptisk nå.


Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

stjakobs

Sitat fra: Bebben på mars 26, 2014, 21:45:42 PM

Den er grundig med godt underbygde argumenter og svært interessant. Om jeg var skeptisk til elbiler før jeg leste den, er jeg definitivt ikke mindre skeptisk nå.

Som egoistisk privatperson er det direkte dumt å være skeptisk. Gratis bom-passering, kollektivfelt og gratis energipåfyll. Utenfor Kristiansund har de en tunnell som koster over 100 kr. å passere for tradisjonelle biler. Hvilken biltype velger du da om du må kjøre denne veien på jobb hver dag?

Gjett hva det gir slags utslag på statistikken!

"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Sitat fra: stjakobs på mars 27, 2014, 00:00:25 AM
Sitat fra: Bebben på mars 26, 2014, 21:45:42 PM

Den er grundig med godt underbygde argumenter og svært interessant. Om jeg var skeptisk til elbiler før jeg leste den, er jeg definitivt ikke mindre skeptisk nå.

Som egoistisk privatperson er det direkte dumt å være skeptisk. Gratis bom-passering, kollektivfelt og gratis energipåfyll. Utenfor Kristiansund har de en tunnell som koster over 100 kr. å passere for tradisjonelle biler. Hvilken biltype velger du da om du må kjøre denne veien på jobb hver dag?

Gjett hva det gir slags utslag på statistikken!

Dette er jo et glimrende eksempel på hvordan statistikk kan lyve. Det er slike løgner politikerne og byråkratene deres er mestre i.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: stjakobs på mars 27, 2014, 00:00:25 AM
Sitat fra: Bebben på mars 26, 2014, 21:45:42 PM

Den er grundig med godt underbygde argumenter og svært interessant. Om jeg var skeptisk til elbiler før jeg leste den, er jeg definitivt ikke mindre skeptisk nå.

Som egoistisk privatperson er det direkte dumt å være skeptisk. Gratis bom-passering, kollektivfelt og gratis energipåfyll. Utenfor Kristiansund har de en tunnell som koster over 100 kr. å passere for tradisjonelle biler. Hvilken biltype velger du da om du må kjøre denne veien på jobb hver dag?

Gjett hva det gir slags utslag på statistikken!

Vel, personlig går jeg til jobben (den er i kjelleren). Og jeg bruker (vanligvis) ikke bil til byen, men ut av den. Mine lengste fisketurer innebærer 150+ km tur-retur. Allerede der er de fleste elbiler utelukket.

Men det er klart du (og Holtsmark) har rett: Elbilens suksess (i Norge!) er et resultat av myndighetenes gavepakker. Den er ikke et reelt alternativ til bensin og dieselbiler for andre enn dem som har et svært begrenset behov - eller har minst en annen bil allerede.

Begrunnelsen er delvis ønsketekning: At subsidiene skal anspore til teknologisk utvikling. Vi vet nå at dette ikke har skjedd med subsidiering av "grønn" energi i Tyskland. Det motsatte kan faktisk like godt være tilfelle: At putesyingen fører til sementering av status quo.

Med den "grønne"(!) favoriseringen av miljøskadelige dieselmotorer friskt i minnet, ser det ut til at myndighetenes tenkning og beslutninger rundt avgiftssystemet på biler er en vandrende katastrofe.

Nå venter jeg bare på at halve landet skal kjøre i kollektivfeltet. Da har jeg til hensikt å suse forbi i "fornekterfeltet" på vei til fisketur, med passasjervinduet åpent og Vassendgutane på full guff: "Ej køyre Granada, Jada, ja det e'kje noki Lada..."  :D

Komplett med "tre liters Capri-motor..." jau.   ;D

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

stjakobs

"IPCC is a four letter word."

stjakobs

Dag og Tid - den 28. mars. 2014 - "Vasskraft til sokkelen - galskap sett i system":

http://stjakobs.dyndns.org/klima/Dag_og_Tid_28_03_14.jpg
"IPCC is a four letter word."

seoto

Sitat fra: stjakobs på mars 28, 2014, 21:57:08 PM
Dag og Tid - den 28. mars. 2014 - "Vasskraft til sokkelen - galskap sett i system":

http://stjakobs.dyndns.org/klima/Dag_og_Tid_28_03_14.jpg

Jeg tror systemet har utviklet seg til ren galskap.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Sitat fra: stjakobs på mars 28, 2014, 21:57:08 PM
Dag og Tid - den 28. mars. 2014 - "Vasskraft til sokkelen - galskap sett i system":

http://stjakobs.dyndns.org/klima/Dag_og_Tid_28_03_14.jpg

Artig sammenfall i tid med en rapport om "engineering reality" for prosjekter for fornybar energi i Storbritannia, som er omtalt på Bishop Hill.

SitatThe new paper is intended to bring out some key lessons from the realities of successful technology changes in the recent past as they bear on the global challenge of climate change.

It finds that the gap between rhetoric and reality is dangerously wide, on the basis of some of the simplest premises of engineering and technology.

Det kan se ut som Naustdalslid tar til orde for å "investere i lufta", som Sarah McPhee, sjef for Storebrand Sverige, nylig så - riktignok ufrivillig - treffende uttalte det på klimadugnad i Oslo Rådhus.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

affen

#851
I dagens Harstad Tidende kan vi lese "vindmølle-eventyret", fortalt av eventyrfortelleren Vidar Lindefjeld.
En "sann historie fra virkeligheten", som det heter.

[attachimg=1]


seoto

Takk, Affen! Ja, kanskje det er den helt enkle og rettfram fortellingsmetoden som skal til for at politikere skal ha evne å forstå?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

"IPCC is a four letter word."

Zevdo Nym

Sitat fra: stjakobs på mars 31, 2014, 11:50:31 AM
Dagens Avisa Nordland. Om EL-biler:

http://www.an.no/nyheter/article7264621.ece

Det var en elendig artikkel. Så utrolig mye feil og mye som er utelatt.

Den største feilen kommer nesten umiddelbart. Det kreves nemlig IKKE dobbelt så mye energi å flytte en dobbelt så stor bil, noe en pålydende "sivilingeniør" burde visst. Videre er det ikke så mange nye biler som veier en halv Tesla, det skal det heller ikke så mye kunnskap til for å vite.

Videre kommer feilene på rekke og rad. For eksempel er ikke ett ord nevnt om utslipp relatert til leting, boring, transport, raffinering og distribusjon av fossilt drivstoff, og ikke minst alt rot og søl som er forbundet med dette. Noe som tydeligvis alltid blir glemt i elbildebatter.

Det har også gått forfatteren hus forbi at vi har rikelig med strøm i Norge, og at vår strømproduksjon ikke har CO2-utslipp (for hva det er verdt).

Og hva med all bortkastet varme- og drivverksenergi i fossile bilmotorer?

Dette var flaue saker. Kommentarfeltet påpeker desto flere feil.
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.