Jørgen Randers og Club of Rome

Startet av Jostemikk, mai 08, 2012, 23:06:37 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg listet til denne artikkelen tidligere, men der var den på tysk. Dessuten har sannelig både Randers og Club of Rome, som ser ut til å ha et langvarig, fruktbart samarbeid, virkelig fortjent en egen tråd. Her er artikkelen på engelsk via Reuters.

Første gang jeg brakte Club of Rome inn i klimadiskusjonen gikk det ikke særlig bra. Håper noen gidder klore snerken ut av øynene denne gang, for dette er folk med VIRKELIG makt. Og ja, jeg er klar over at folk flest ikke trodde det var noe Club of Rome, noe Club de Madrid, noen Bilderberg-møter, men dette er altså virkeligheten. En stygg sådan.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Dette er informasjon av en natur som virkelig gjør det vanskelig å kommentere...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

jarlgeir

Jeg studerte litt på BI for 30 år siden, og Hr Randers holdt på med disse bærekraftige greiene da også mens han var rektor der. Han er en av disse såkalt superintellektuelle som sirkelargumenterer og synser på politisk grunnlag for vårt statsbærende parti, i den hensikt å detaljregulere vår hverdag utifra hva som til enhver tid er politisk korrekt.

Man kan trygt gå utifra at mannen intet vet om klima, han bare drøvtygger og videreformidler det politiske budskapet fra Klimapanelet.
It's the sun, stupid!

ConTrari

Sitat fra: jarlgeir på mai 09, 2012, 13:24:51 PM
Jeg studerte litt på BI for 30 år siden, og Hr Randers holdt på med disse bærekraftige greiene da også mens han var rektor der. Han er en av disse såkalt superintellektuelle som sirkelargumenterer og synser på politisk grunnlag for vårt statsbærende parti, i den hensikt å detaljregulere vår hverdag utifra hva som til enhver tid er politisk korrekt.

Man kan trygt gå utifra at mannen intet vet om klima, han bare drøvtygger og videreformidler det politiske budskapet fra Klimapanelet.

ITMA. It's That Man Again. Say no more.

"Randers mener også at vi som verdenssamfunn står overfor en klimakollaps som vil komme i andre halvdel av dette århundre.

- Med den nåværende kursen kommer vi akkurat til å ødelegge verden for barnebarna våre. Dagens institusjoner, det vil si demokratiet og kapitalismen, synes ikke å være i stand til å håndtere den situasjonen verden står overfor. "


http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2393316.ece

Jostemikk

ConTrari, dette stemmer helt perfekt med det Club of Rome og Club de Madrid samt de mektigste Bilderbergerne har sagt og skrevet i mange år allerede. Demokrati er en trussel. Bare å søke ved hjelp av disse parametrene, så skulle du finne mye interessant lesestoff.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 10, 2012, 01:25:18 AM
ConTrari, dette stemmer helt perfekt med det Club of Rome og Club de Madrid samt de mektigste Bilderbergerne har sagt og skrevet i mange år allerede. Demokrati er en trussel. Bare å søke ved hjelp av disse parametrene, så skulle du finne mye interessant lesestoff.

Men om Randers har noe makt utover sitt professorat, se det er vel et åpent spørsmål?  8)

Slik jeg ser det, kan han skremme, men ikke bestemme.

Jostemikk

Jeg er enig med deg i det, ConTrari, men dette er mektige organisasjoner med svært mange tidligere statsledere, FN-ledere etc., og det er DERES offisielle uttalelser. Vi har kommet til et punkt der demokrati kan vise seg å være en bremsekloss for å nå ønskede mål.

Tygg litt på den i natt. Selv tygde jeg på den lenge, så gulpet jeg den opp igjen, tygde litt til, og svelget alt en gang til. Skikkelig drøv.

Så begynte jeg smått om senn å sette disse folkenes forskjellige uttalelser i et slags system. Først da ble jeg så redd at jeg forsøkte å spy hele drøvsuppa opp igjen, men da var det for sent. Det hadde satt seg i systemet. Kroppen var forgiftet. Siden har jeg vært sånn.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: jarlgeir på mai 09, 2012, 13:24:51 PM
Jeg studerte litt på BI for 30 år siden, og Hr Randers holdt på med disse bærekraftige greiene da også mens han var rektor der. Han er en av disse såkalt superintellektuelle som sirkelargumenterer og synser på politisk grunnlag for vårt statsbærende parti, i den hensikt å detaljregulere vår hverdag utifra hva som til enhver tid er politisk korrekt.

Man kan trygt gå utifra at mannen intet vet om klima, han bare drøvtygger og videreformidler det politiske budskapet fra Klimapanelet.

eh... ja det politiske budskapet ja. Det vitenskapelige virker han liksom litt uinteressert i, i motsetning til skiføret. Dette til tross for at han faktisk er fysiker (?)


Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 10, 2012, 01:34:14 AM
Jeg er enig med deg i det, ConTrari, men dette er mektige organisasjoner med svært mange tidligere statsledere, FN-ledere etc., og det er DERES offisielle uttalelser. Vi har kommet til et punkt der demokrati kan vise seg å være en bremsekloss for å nå ønskede mål.

Tygg litt på den i natt. Selv tygde jeg på den lenge, så gulpet jeg den opp igjen, tygde litt til, og svelget alt en gang til. Skikkelig drøv.

Så begynte jeg smått om senn å sette disse folkenes forskjellige uttalelser i et slags system. Først da ble jeg så redd at jeg forsøkte å spy hele drøvsuppa opp igjen, men da var det for sent. Det hadde satt seg i systemet. Kroppen var forgiftet. Siden har jeg vært sånn.

Klart det er skremmende når folk har slike holdninger. Men -la dem komme sier jeg, vi skal nok vite å ta oss av dem.

Det fine ved folk som arbeider i det skjulte, er at de må opp i lyset en eller annen gang. Og der trives de sjelden. Jeg har en urokkelig tro på sunt folkevett.

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på mai 10, 2012, 01:37:44 AMJeg har en urokkelig tro på sunt folkevett.

Det har jeg også, ConTrari. I hvilket politiske parti finner jeg bærerne av slikt folkevett? Det er jo lederne av våre politiske partier som fyller opp disse tenketanklobbyistklubbene. Får jo bare håpe at de ikke har spredd sitt anti-folkevett nedover i rekkene før de sluttet seg til disse sinnssyke grupperingene. Det er nemlig her vi finner de virkelige ekstremistene på vår planet. Samlet sett står de bak drapene på millioner av mennesker allerede.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: ConTrari på mai 10, 2012, 01:27:24 AM
Men om Randers har noe makt utover sitt professorat, se det er vel et åpent spørsmål?  8)

Jørgen Randers er ikke uten en viss makt og påvirkning, noe som gjelder for hele hans voksne liv. Han har bare alltid holdt seg litt i bakgrunnen. Han har ikke slåss på barrikadene, dit har han sendt andre. Han har, i tillegg til Club of Rome, også hatt stor makt i WWF internasjonalt. Fremdeles har han påvirkning der, ved å sitte i valgkomiteen i WWF-Norge, etter tidligere å ha vært styreleder.

Har det ikke en gang blitt sagt: "Se opp for falske profeter"? Randers ser tydeligvis på seg selv som en profet. Jeg ser på ham som en forrykt og falsk profet.

Jarlgeir la ut en link:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2393316.ece

Men, enten jeg liker det eller ei, er jeg faktisk litt enig med ham i enkelte av de tingene han sier i den artikkelen. Det er tydelige tretthetsbrudd å se på det kapitalistiske systemet, og demokratiet er vel heller ikke lengre helt hva det var ment å være. Intet system er sterkere enn den svakeste leder.

Jeg lurer litt på hva Solhjell mener når han skriver "- I den grad boken din er en spådom, så tror jeg ikke på den. Jeg tror det kan skje, men jeg tror også det kan gå helt andre veier fordi vi mennesker har en helt ufattelig iboende evne til å forme vår egen fremtid og faktisk gjøre ting som påvirker den."

For det første: Tror han eller tror han ikke på spådommer? Han kan ikke skrive at han ikke tror på den [spådommen i boken], og så si at han tror det kan skje. For det andre: Hva mener han med "vi mennesker har en helt ufattelig iboende evne til å forme vår egen fremtid og faktisk gjøre ting som påvirker den"? Og hvordan skal vanlige mennesker kunne gjøre noe særlig for å påvirke noe som helst? Det er ikke lett når man gjennom SVs våte drøm ville bli enda mer detaljstyrt og fratatt enhver rett til å regulere eget liv. Nå venter jeg bare på et regelverk for eget fiserom, der luften renses før den slippes ut. Erter og bønner deles ut etter stramme kvoteregler.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Fant akkurat en tidligere artikkel fra i fjor i Teknisk Ukeblad om Randers, der han bl.a. får sterkt kritikk fra Zero.
Han utviser faktisk noe fornuft (sett med mine øyne) når det gjelder vindkraft, som han mener ikke bør bygges på land:

http://www.tu.no/energi/2011/01/11/jorgen-randers--jeg-har-ikke-glemt-lavutslippsutvalget

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor vindkraft med dagens teknikk og priser skal bygges ut i det hele tatt, og spesielt på land, her i Norge.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på mai 10, 2012, 11:23:11 AM
Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor vindkraft med dagens teknikk og priser skal bygges ut i det hele tatt, og spesielt på land, her i Norge.

Jeg skjønner ikke hvorfor vindkraft med dagens teknikk og priser skal bygges ut i det hele tatt, og spesielt til vanns, her i Norge.

Har faktisk fått det tekniske presentert en gang, og jeg garanterer at det er dyrt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

jarlgeir

Amatør1 skriver:

"Jeg skjønner ikke hvorfor vindkraft med dagens teknikk og priser skal bygges ut i det hele tatt, og spesielt til vanns, her i Norge.

Har faktisk fått det tekniske presentert en gang, og jeg garanterer at det er dyrt."





Jepp, det er svinedyrt. Og da snakker vi om byggingen alene. Den man får fete subsidier for å gjennomføre.

Og så kommer vi til driftsfasen. Da oppdager man vedlikeholdsbehovet. Det er 3 ganger så stort som kostnaden ved å bygge fandenskapen.
Da tenker politikerne: Her er det  mange arbeidsplasser, finansieres lett med litt ekstra miljøvgifter.
Utbyggeren sier "gjesp", casher inn subsidiesjekken og drar istedet videre til neste land hvor det er en bunke politikere som ville bygge vindmøller.......
It's the sun, stupid!

Jostemikk

#14
Jeg går videre med denne her, for få personer i klimasaken fortjener et meget kritisk søkelys mer enn Jørgen Randers.

Jørgen Randers, bilde fra Wikipedia:



The Club of Romes dommedagstrusler ført i pennen av Jørgen Randers 2011

[attachimg=1]

New Report issues a warning about humanity's ability to survive without a major change in direction PDF 2011

Jeg siterer kort fra rapporten, og det dreier seg om de 2 gradene de neste 40 år som Reuters skriver om i artikkelen jeg linket til i første innlegg:

CO2 concentrations in the atmosphere will continue to grow and cause +2°C in 2052

IPCC AR4 er jo allerede helt av kurs med sine 0,2 grader pr. tiår fram til nå. Verden har ikke blitt varmere i dette årtusenet. Jeg har også tatt med deres modellers påstand i grafen.

[attachimg=2]

Hvor har Jørgen Randers disse tallene fra? Ikke fra klimapanelets "beste modeller" i hvertfall. Er tallene noe han bare har funnet opp? I så fall hvorfor?

Hele rapporten ble selvfølgelig skreddersydd som skremselspropaganda til Rio+20:

Published in the run-up to the Rio Summit, this Report to the Club of Rome: 2052: A Global Forecast for the Next Forty Years (published by US publishers Chelsea Green) looks at issues first raised in The Limits to Growth, 40 years ago. This earlier Report, also to the Club of Rome, of which Randers was a co-author, created shock waves by questioning the ideal of permanent growth.
Commenting on the findings of 2052, Ian Johnson, Club of Rome Secretary General said: "Professor Randers' analysis of where the world could be in 40 years has demonstrated that 'Business as usual' is not an option if we want our grand-children to live in a sustainable and equitable planet. It took 40 years before the full message of The Limits to Growth was properly understood. We cannot afford any more lost decades."


Jørgen Randers var altså medforfatter i en Club of Rome-rapport allerede for 40 år siden, og truslene og skremslene var de samme den gang. Verden vil gå til helvete så sant vi ikke reduserer antall mennesker dramatisk. Det er det hele saken dreier seg om sammen med "bærekraftig utvikling". Verden tåler ikke stadig økonomisk vekst og økt forbruk. Det siste kan godt være noe Randers har rett i, men da regner jeg med at han selv går rundt i en gammel dress, ikke kjøper nye laptopper og PC-er, ikke kjøper seg ny bil i tide og utide, ikke drar verden rundt med fly også videre.

Rapportens vitenskapelige litteraturhenvisninger

Det finnes ingen.

Hvordan og hvorfor tillates Jørgen Randers å holde på med denne svindelen? Hvem lønner denne moderne dommedagspredikanten? For som jeg skrev, han klarer seg vel med lite han som skal gå foran som et godt forbilde?

Skattelista fra 2010:

[attachimg=3]

Jeg regner med at 50 % av årlig inntekt, samt hele formuen, vil bli gitt til den tredje verdens fattigste.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren