Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

seoto

Sitat fra: Stanic på mai 01, 2013, 19:28:11 PM
Sjåfjells anklager mot Klimarealistene ble slått stort opp på midtsiden i Universitas samme dag som Salby holdt foredrag i auditoriet hos Sjåfjell. Dessverre fikk hun ikke med seg foredraget til tross for at hun var blitt invitert.
I nettutgaven til Universitas finner det nå sted en debatt med Sjåfjell. Tråden har vært litt skjemmet av et bekymret internasjonalt troll og Carbomontanus alias Kolberg, men det er jo positivt at Sjåfjell svarer selvom hun har blitt nødt til å foreta noen avledningsmanøvere: http://universitas.no/nyhet/58264/klimarealister-skaper-bekymring#12868

Mennesker som Sjåfjell, som har gjort seg opp en mening gjennom ekstremt formell tillit til autoriteter, lar det seg ikke gjøre å trenge inn til. De har valgt å leve sitt liv i full tillit til autoritetene og de personlige fordelene det medfører, og da er det ikke plass til selvstendig tenkning rundt autorativ sannhet. Prøver man å kommunisere med dem, vil man kun oppnå å stange hodet i murveggen til man får hjernerystelse ;)

Bob Altemeyer (Associate Professor, Department of Psychology, University of Manitoba, Winnipeg, Canada) har forklart mye av dette i sin bok The Authoritarians.

I innledningen skriver han bl.a.:

"We know an awful lot about authoritarian followers. In one way or another, hundreds of social scientists have studied them since World War II. We have a pretty good idea of who they are, where they come from, and what makes them tick. By comparison, we know little about authoritarian leaders because we only recently started studying them. That may seem strange, but how hard is it to figure out why someone would like to have massive amounts of power? The psychological mystery has always been, why would someone prefer a dictatorship to freedom? So social scientists have focused on the followers, who are seen as the main, underlying problem."

I politikken i Norge kjenner vel alle til begrepet "partipisk" og redsel for tap av opparbeidet posisjon.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Jeg har ei stund vurdert om jeg skulle lage et lite sammendrag av Ole Humlums glimrende artikkel, der hans kommentarer om historiske klima- og værhendelser er det jeg personlig setter mest pris på. Dessverre har det begynt å utvikle seg ei innsatssperre hos undertegnede, direkte relatert til enkelte ting som har skjedd her på forumet de siste månedene.

Min manglende lyst til bidrag bør ikke gå ut over de som er interesserte i glimrende klimaskriverier, og denne fra Ole Humlum er noe av det beste og mest interessante jeg har lest etter at jeg begynte interessere meg for klimahistorien. Min varmeste anbefaling.

Ole Humlum - Klimaflaggellanterne, trollmannens kost og de 10 tankekors

Her er en ørliten teaser:

SitatI Norge begynner mange breer at vokse etter år 1300. Eksempelvis vides at Omsbreen litt nord for Finse oppstår omkring år 1400. Mellom år 1390 og 1430 dekker breen derved planter der tidligere voksede i dalen. Enkelte av de begravde plantearter var enda mer varmekrevende enn de arter der vokser samme sted i dag.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Humlums foredrag om "klimaflagellanterne" var noe av det første jeg klarte å finne fram til da jeg begynte å interessere meg for klimadebatten for en fem-seks år siden.

Det er et særdeles godt foredrag. Noe av den samme "tonen" til Humlum, kanskje i form av manglende hysteri, finner man igjen hos Richard Lindzen. De har forskjellig vinkling, men begge er engasjerte, saklige og ikke-alarmistiske på samme tid.

Så foredraget fortjener absolutt både gamle og nye lesere, tiltredes!
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Jeg forsøkte ta opp denne utidige og udemokratiske nettverksoppbyggingen allerede desember 2011. CSN er et rent propagandaorgan, bygget opp av de samme få som også dominerer andre nettverk av alarmister og aksjonister, så som Cecilie Mauritzen og denne Sjåfjell:

Skremselspropaganda i Norge

Jeg har også i mange innlegg forsøkt å få folks fokus rettet mot leddet før disse i klimanæringskjeden, og også de som står over dem igjen. Kanskje interessen kommer en gang? I år 3016? Jeg har jo mange ganger oppfordret leserne til å undersøke hvem Gro Harlem Brundtland omgikkes nasjonalt og internasjonalt på slutten av 80-tallet, og da heller ikke dette ga respons, forsøkte jeg rimelig fånyttes å fortelle hvilke mennesker dette var, og hvilke økonomiske og politiske krefter de representerer. Sjåfjell og Benestad kan det krangles med, mens de som står øverst i næringskjeden de tilhører skal det ikke være lov å nevne ved navn. Ren skjær norsk logikk, med andre ord.

Da Gro Harlem Brundtland gikk amok i "klima" og "miljø" øyemed på slutten av 80-tallet, gikk samtidig bankene tom for cash og reelle verdier. Nå kan noen av dere ta tak i alle de stikkordene jeg har kommet med i dette innlegget, og når alt er sortert i riktig rekkefølge, tviler jeg sterkt på at noen kan forsvare tidsforbruket det er å kaste bort debattid på all verdens Sjåfjeller. Hun er spurv i tranedans, og dere er lurt ut i en konvensjonell krigføring der det er de menige som atter er sendt i strid, mens de som trekker i trådene som vanlig sitter helt trygt. Hvorfor tør ingen nevne den faktiske årsaken til idiotiet vi kaller klimasaken? Kan det henge sammen med det seoto siterte tidligere i tråden?

"We know an awful lot about authoritarian followers. In one way or another, hundreds of social scientists have studied them since World War II. We have a pretty good idea of who they are, where they come from, and what makes them tick. By comparison, we know little about authoritarian leaders because we only recently started studying them. That may seem strange, but how hard is it to figure out why someone would like to have massive amounts of power? The psychological mystery has always been, why would someone prefer a dictatorship to freedom? So social scientists have focused on the followers, who are seen as the main, underlying problem."

Det er ikke det at jeg ikke unner hvem som helst å verbalt kastrere både Sjåfjell og Benestad et al, men en slik kastrering vil ikke stoppe rekrutteringen til The Cause. Det vil bare dukke opp nye navn. Det gjelder forsåvidt selve "klima"saken også. Gjør vi ikke folk oppmerksomme på hva som egentlig ligger bak, og hvem som hele tiden har trukket i trådene, vil også den bare skifte navn, og historien vil bli forsøkt forfalsket ytterligere. Det er så Orwellsk som noe kan bli. Det er som med FNs fredsbevarende styrker. Det er snakk om soldater som har fått lang tids spesialopplæring i å ta menneskeliv. Både navnsetting og selve hovedkonseptet er absurd meningsløst. Like meningsløst som at noen påstår vi har hatt en global oppvarming de siste 130 år. Hvordan vet vi det? Ved å støtte oss til GISStemp? Skal vi avslutningsvis ta en ørliten kikk på meteorologisk dekning av den sørlige halvkulen i forrige århundre? Vi tar sjansen:

[attachimg=1]

Selv disse punktene er smurt 25 mil utover i diameter på Hansensk vis. Ikke vet jeg hva som er mest håpløst, å kalle GISStemp for global, eller FNs utdannede innsatsstyrker til krigføring for fredsbevarende. Det er kanskje enklere for dere?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Bare et par kjappe observasjoner Joste:

Jeg er enig i at klimarørsla har klare kjennetegn på en autoritær, antidemokratisk og anti-folkelig ideologi, der enkelte er villige til å kaste vrak på grunnleggende demokratiske friheter som ytringsfrihet, pressefrihet og enda lenger, til fordel for et elitestyrt teknokrati, eller rent diktatur om du vil. Dette ligger jo i forlengelsen av den (e)rasmusianske skolen.

Men vi må ikke glemme at klimarørsla er befolket med velmenende mennesker som i bunn og grunn er gode mennesker, mange av dem uegennyttige med omsorg for andre, og dessuten grunnleggende ærlige. Det kan være lett å tape dette av syne når de blir offer for klimarørslas PR- og desinformasjonskampanjer, eller for sin egen religiøse/ideologiske blindhet, som i deres egne øyne plasserer dem blant "the goodies" og ikke "the baddies".

Siden vi er uten makt i verden, bør vår oppgave være å være kritiske og avsløre desinformasjon og støtte den ekte, sannhetssøkende vitenskap. Vi må ikke la oss friste for mye til personangrep og "character assassination" - og heller ikke til kokkelimonke som vi ikke kan føre bevis for.

Dersom vi har rett har vi Jorden på vår side, herunder temperaturene. Det verste vi kan gjøre, er å forfalle til å bli klimatroll som en nøytral tilskuer ikke greier å skille fra dumgoddardene i denne verden. Derfor må vi være 1) saklige, 2) saklige og 3) saklige.

.... OK - i tillegg kan vi jo ha litt humor, og helst også litt selvironi. En umiskjennelig kjennetegn på en "livssynsberserk", som filosofen Skjervheim kalte det, eller en fanatiker om du vil, er jo nettopp den totale mangelen på humor og selvironi. Et poeng som jeg vil gi "credit" til BorisA for å ha påpekt allerede på gamle AD.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

jarlgeir

Takk til Jostemikk for denne anbefalingen:

Ole Humlum - Klimaflaggellanterne, trollmannens kost og de 10 tankekors

Den hadde jeg faktisk gått glipp av. Litt langdryg, men obligatorisk lesestoff for oss som liker fakta.  ;D
It's the sun, stupid!

ebye

jarlgeir, den historien om "klimaflagellanterne"er et kapittel i boka til Ole Humlum: Det ustyrlige klima. Den boka har mye interessant stoff, skrevet med Humlum's typiske penn, og med et "historisk" glimt i øyet, på tidligere tiders klima.    ;)      8)

Brattbakkallen

Jarlgeir:

SitatTakk til Jostemikk for denne anbefalingen:

Ole Humlum - Klimaflaggellanterne, trollmannens kost og de 10 tankekors

Den hadde jeg faktisk gått glipp av. Litt langdryg, men obligatorisk lesestoff for oss som liker fakta.  ;D

Jeg ser ebye har svart deg og anbefaler boka Det Ustyrlige Klima. Jeg slutter meg til den anbefalingen. Nå har jeg nettopp lest boka for andre gang.

Jeg sitterer fra baksiden av boka: "Vil du væpne dig med argumenter i klimadebatten, er det denne bog, du skal købe".

Tiltredes! Ole Humlum synes å være en veldig seriøs og trivelig forsker "med en tør og underfundig humor".(Dette i gåseøyne her er også sitat fra bokas bakside).

Hos Klimarealistene. com sin butikk står den oppført som foreløbig utsolgt.

Da jeg for en stund siden lurte på om den nye utgaven av boka til Per Engene var å få tak i, selv om den også står som utsolgt, så tipset Ebye meg om å kontakte Klimarealistene og forhøre meg litt.

Jeg sendte en mail til Webmaster og fikk nesten umiddelbart oppgitt en bankkonto, samt en pris. Jeg satte inn beløpet og boka kom utolig raskt til min postkasse. 8) :)

Prøv å gjøre det samme!

;)

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Obelix

Sitat fra: Jostemikk på mai 02, 2013, 01:17:31 AM
Jeg har jo mange ganger oppfordret leserne til å undersøke hvem Gro Harlem Brundtland omgikkes nasjonalt og internasjonalt på slutten av 80-tallet, og da heller ikke dette ga respons, forsøkte jeg rimelig fånyttes å fortelle hvilke mennesker dette var, og hvilke økonomiske og politiske krefter de representerer.

Da Gro Harlem Brundtland gikk amok i "klima" og "miljø" øyemed på slutten av 80-tallet, gikk samtidig bankene tom for cash og reelle verdier. Nå kan noen av dere ta tak i alle de stikkordene jeg har kommet med i dette innlegget, og når alt er sortert i riktig rekkefølge, tviler jeg sterkt på at noen kan forsvare tidsforbruket det er å kaste bort debattid på all verdens Sjåfjeller. Hun er spurv i tranedans, og dere er lurt ut i en konvensjonell krigføring der det er de menige som atter er sendt i strid, mens de som trekker i trådene som vanlig sitter helt trygt. Hvorfor tør ingen nevne den faktiske årsaken til idiotiet vi kaller klimasaken?

Jeg er enig med Jostemikk i hans budskap. Jeg vet ikke jeg hvorfor ingen andre har fulgt opp dette i særlig grad. Kanskje fordi vi regner det som allmenn kunnskap? Vel Gro Harlem Brundtland har et mangeårig samarbeid med en viss Ted Turner, han som gifta seg med "Hanoi-Jane"   ;)
Vel, en side som viser samrøre-kameratene er denne siden: http://www.unfoundation.org/who-we-are/board/

Og som vi ser, så er dette mennesker med en helt annen ideologi  og målsetting enn fotsoldatene (vannmelonene) på gateplan har - og som vi ser i norske medier, så som en viss R. Benestad.  Bakmennene må jo le seg fordervet av at fotsoldatene opptrer SÅ ukritisk som de gjør, - som nyttige idioter for bakmenn med helt andre intensjoner!
No fear for the real men! No hope for the scared!

Jostemikk

Sitat fra: Obelix på mai 02, 2013, 11:07:59 AM
Jeg er enig med Jostemikk i hans budskap. Jeg vet ikke jeg hvorfor ingen andre har fulgt opp dette i særlig grad.

Jeg er glad for at du er enig med meg, Obelix. Når det gjelder spørsmålet ditt, så har jeg som kjent en hovedmistenkt. Vi bor jo i et land der selv klimaskeptikerne, med noen hederlige unntak, føler behov for å være mainstream-skeptikere. Ei gruppe skal de tilhøre samme hva.

Nordmenn kan slå nedover, de kan slå til siden, men oppover tør de ikke en gang titte.

People yield themselves with perfect docility to our molding hands.
David Rockefeller

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Sitat fra: Jostemikk på mai 03, 2013, 16:15:34 PM
Når det gjelder spørsmålet ditt, så har jeg som kjent en hovedmistenkt. Vi bor jo i et land der selv klimaskeptikerne, med noen hederlige unntak, føler behov for å være mainstream-skeptikere. Ei gruppe skal de tilhøre samme hva.

Nordmenn kan slå nedover, de kan slå til siden, men oppover tør de ikke en gang titte.

Jostemikk, tråden "The Authoritarians " viser at vi skjønner at det er slik som Bob Altemeyer skrev om i sin bok - som du redegjorde for oss. Mennesker har en merkelig trang til å underordne seg sine O' store Ledere.  Merkelig! Mennesker har også en merkelig trang til å tro på noe, enten det er mer konvensjonelle religiøse tros-retninger, eller om det er mer politisk motiverte tros-retninger, så som kommunismen og klimasaken. Uansett tros-retning; det som er et fremtredende kjennetegn for de alle, er at de troende utviser en nærmest hysterisk motvilje mot å stille spørsmål om det de tror på. - De som gjør det blir stemplet som kjettere, og blir i beste fall "bare" utfryst fra ' det gode selskap'!

Likedan er det generelt sett med nordmenns motvilje til å sparke 'oppover'. Vi har en utpreget konsensus-holdning og dette preger oss i en stor grad. Vi skal på død og liv bli enige, selv om det medfører så dårlige kompromisser at det beste ville vært fortsatt uenighet. "Omforente løsninger" er noe som går igjen, som er ikke noe annet enn omskrivning av en konfliktsky måte å løse konflikter, uenigheter, etc.

Vi må bli mer som bl.a. franskmennene og spanjolene, som tør være uenig med de "over seg". Våres overdrevne ydmyke holdning er regelrett flaut å se på! Jeg tror vi som er klima-realister også er realister i all alminnelighet også. Altså at det er vanskeligere å få oss til å bøye nakken for noen "over oss" rett og slett fordi vi ikke godtar postulater, men vil ha begrunnelser!

Dette er noe som bør læres barna fra de er små. Altså at det skal være greit at de spør og graver, og utviser intellektuell nysgjerrighet, selv om de skulle være uenige med oss voksne.  Det dummeste vi kan si til barn er "... fordi jeg sier det".  Jeg forklarer hva jeg mener, og det er noe annet enn å bare avvise innvendinger med "fordi jeg sier det".

Desverre finnes denne ovenifra og ned-holdningen i det norske samfunnet, sist tydeligst eksemplifisert ved "Hold Kjeft Randers" parentale irettesettelse av Spetalen.  Denne holdningen er desverre med på å generere stadig nye generasjoner med lydige nikkedukker. Vi realister har en stor pedagogisk oppgave med å motvirke denne lydighets-kulturen i dette landet, men er vi optimistiske vi våres forsøk, så kan vi jo i det minste jobbe for løsninger lokalt i våres miljøer.
No fear for the real men! No hope for the scared!

seoto

Obelix: Det du svarte her, er noe jeg er svært enig i! :)
Av en eller annen grunn dukket plutselig en barnesang opp i hodet mitt, en sang vi gjentok utrolig mange ganger i løpet av barneskolen:

"Mot i brystet, vett i pannen, stål i ben og armer,
ryggen rak og blikket fritt, se det er bra."


Mot, vett, rakrygget med et fritt blikk, ja, se det er bra! Og når man i tillegg er ærlig og åpen, ja da begynner vi å få en fri befolkning!
(Noe jeg tror må være politikernes store mareritt.)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Da jeg sto opp i dag tenkte jeg litt gjennom siste tids forumsdager, og inngikk et veddemål med meg selv om at det ikke ville komme et eneste godt og interessant innlegg iløpet av denne helga. Takket være Obelix er det veddemålet allerede tapt.

Uvilligheten til å se med kritisk blikk oppover i samfunnshierarkiet er nærmest total. Den synes være av slik soliditet at den minner like mye om en fysisk som en psykisk sperre.

Det beste eksemplet jeg kan komme på er denne scenen fra TV-serien Scrubs. Se på reaksjonen og blikket til gutta når jentene begynner å snakke om sko-shopping. Fullstendig stikkord-reaksjon. Rullgardina ned. Det går i svart.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Jostemikk kom meg i forkjøpet (ingen uvanlig foreteelse). Takk til Obelix for godt og riktig innlegg.

Det som mangler nå er å forsøke å gjøre noe med dette ifbm. det kommende Stortingsvalget. Ikke noen lett oppgave, men som JFK engang sa:

We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win, and the others, too.

Jeg går med noen tanker om å skrive noe om dagens situasjon mht. politikken og klimadebatten i Norge, men det er en tanke som er under modning, jeg vet ikke ennå om den modnes ferdig i tide.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på mai 04, 2013, 12:54:29 PMJeg går med noen tanker om å skrive noe om dagens situasjon mht. politikken og klimadebatten i Norge, men det er en tanke som er under modning, jeg vet ikke ennå om den modnes ferdig i tide.

Bare å la modninga ta den tiden den trenger. Sterkest virke får man der veksten er langsom.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren