Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

ebye

Enig i korrupsjon, Amatør1. Men jeg ser på dette som en perle i våre hender, i hvert fall i mine.   8)

Når jeg tenker på Sverige og vind, McIntyre og kølla, dødstruslene, Lovelock, Vahrenholt og Gleick - hva mer kan en skeptiker ønske seg akkurat nå?   8)

Bebben

Sitat fra: ebye på mai 15, 2012, 13:09:16 PM
Bebben, det skulle jaggu ikke forundre meg, om du tenker nettopp som folk flest, eller omvendt. Det ligger mye klimaspråktolkningspsykologi bak de retoriske grepene eller knepene. Tenk på begrepet klimaendringer. Sier du menneskeskapte klimaendringer mange nok ganger, holder det med klimaendringer etter en stund. Betydningen hos leseren er den samme.   >:(

Hei ebye, du er i skikkelig god klimaform i dag ser jeg! Det er nesten så jeg lurer på om min klimaordliste har inspirert deg. Nå prøver jeg å huske om jeg har postet min klimaordliste fra AD her, men min ungdoms klisterhjerne har sagt takk for seg og blitt erstattet av en klimahjerne. Arrghh! Klimafa(nd)en.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Ja, men det ramler da inn saker som haglskurer for tiden. Jeg har noen "innspill" som har blitt liggende fra medio april. Men akkurat nå er det mer enn nok å kommentere, av litt "tyngre og viktige" nyere saker. Steve McIntyre's kamp for å blottstille Hockey-kølla er nok prio 1. Her gjør Telehiv en flott sammenstilling. Og jeg venter bare på at Hansen's kurvejusteringer skal sprenge ut i full blomst.  Da sier min nese meg at det blir et veritabelt klimarabalder. Men det er jo avhengig av god og bærekraftig formidling.

I den sammnheng er det jo litt av et sammentreff at Pål Prestrud, CICERO, har vært på åpen høring i Stortinget

Kan få ubehagelige nyheter

http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11748

Prestrud nevner at det finnes kunnskapshull i klimavitenskapen, og at CICERO vil drive med folkeopplysning.

Det må bety: "Science is not settled", "vitenskapen står seg ikke" og CICERO må legge om formidlingspraksis. Det siste krever et generaloppgjør med den praksis de driver etter i dag. "Time will show".   8)

Bebben

Her var det mye artig, ebye.

Artig ting 1) Forskerne krever mer penger til "formidling".

- Hvorfor det, når de likevel bare viser til SkepticalScience? Det er da gratis! : ???

Artig ting 2)

SitatTeknologiske løsninger for eksempel, noe Pål Prestrud, direktør ved CICERO Senter for klimaforskning, framhevet som et viktig framtidig klimatiltak. Prestrud er imidlertid urolig for at de gode forskningsmiljøene skal forvitre dersom pengesekken blir slankere.

- Hvilke teknologiske klimaløsninger jobber CICERO med? Hva har jeg gått glipp av?

Artig ting 3)

SitatBåde Furevik og Prestrud er spesielt bekymret for hvordan politikerne håndterer kunnskapsmangler når det gjelder klimafølsomhet, det vil si hvordan klimaet tåler økning av menneskeskapte utslipp av CO2 – et av de viktigste spørsmålene i klimaforskningen.

- Kunnskapen om klimafølsomhet (definert som klimaresponsen på en dobling av CO2 i atmosfæren) er i hovedsak uendret siden FAR (Klimapanelets første rapport).
Dette til tross for at det er pøst mange mange mange milliarder dollar, kroner, yen, pund, euro, bolivares, riales, pesos, baht, rupi.... inn i klimaforskningen.

Så kanskje jobben med å redusere usikkerheten rundt klimafølsomheten burde lyses ut på anbud? Hva vil prisen bli? Hvor mye vil CICERO og/eller Bjerknessenteret og/eller Sintef eller hvem som helst ha betalt for å innsnevre usikkerheten rundt klimafølsomheten? En milliard? En "mong"? 10 milliarder?

Når ikke "forskerne" tilknyttet IPCC har klart å definere dette nærmere på over 20 år, til tross for bevilgninger på 100++ milliarder dollar, hva er så begrunnelsen for at det er penger som er det underliggende problemet? For det følger da vitterlig ingen garanti med dette klimarøverkjøpet om at usikkerheten vil bli redusert bare vi får så og så mange blanke skattepenger?

På den annen side går jeg ut fra at "alle" ber for sin syke mor. Og mens tigging på gaten liksom ikke er helt stuerent, antar jeg at det er annerledes hvis du først greier å komme innenfor døren på Stortinget...  :)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Telehiv på mai 15, 2012, 20:37:33 PM
Boris,

takk for at du trakk fram igjen denne meget gode artikkelen av Stein Gauslaa fra 2009. Han hadde gjort god reasearch før han skrev det der! Denne artikkelen viser at det fins oppegående mennesker i norsk presse bare de har baller til å vise det også!
Nå var det egentlig Jostemikk som fant linken (noen minutter før meg), men jeg kan vel påta meg æren for å HUSKE at Gauslaa hadde skrevet artikkelen.  8)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Jeg regner med at de fleste husker den komplett gale norskættede professor Kari Nordgaard. Hun som oppførte seg så rabiat at hun fikk slettet personopplysninger hos sitt universitet?

Prisonplanet har en meget god sak på henne, der hun trygler den amerikanske presidenten om å sette demokratiet til side.

Prison Planet.com - Professor Norgaard Urged Obama To Ignore Democracy, Public Opinion
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Tilbake i slutten av mars, forsvant hun jo fra universitetets sider, men  nå ser det ut for at hun har sluppet inn i varmen igjen:
http://sociology.uoregon.edu/faculty/norgaard.php

Hvordan kan folk med et slikt tankesett som Norgaard få lov til å fortsette? Den eneste behandling hun burde ha rett til å skrive om er behandlingen av seg selv og hennes farlige tanker.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Frank Lansner har sluppet til på WUWT - An analysis of the Central Netherland Temperature record



Slik blir man kvitt varmeperioden i det forrige århundret. Noen som synes å ha sett lignende tidligere? Det er det samme hele veien, er det ikke? Det eneste man trenger gjøre for å skape global oppvarming er å jukse.

Statistisk sett har ikke jorda blitt varmere de siste 80 år, men hva gjør vel det? Den varmen som ikke finnes i virkeligheten, den finner de bare opp.

Klikk på linken og les hele saken. Dette er ikke første gang Lansner gjør et heroisk arbeide med å avdekke slik triksing.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jostemikk, takk for ny "litt rystende" info om "Justervesenet". Vet du om det skjer noe i Nederland etter slike avsløringer? Jeg skal kontakte en nederlender, men vet ikke hvor mye han følger med på klima. Det er nok heller jeg som kommer med de små sannhetsdryppene.   8)

Jostemikk

Nei, Bye, jeg vet ikke om dette får noen konsekvenser i Nederland. Det er rimelig klimakysteriske tilstander der nede, noe som gjenspeiles i at sjefen for Met jo fikk sparken for noen år siden, fordi han stilte kritiske spørsmål til AGW-bobla.

Direktøren for det Nederlandske Meteorologiske Institutt, Henk Tennekes, fikk sparken fordi han ikke trodde på menneskeskapt, global oppvarming. Les forskerens og hobbyornitologens fortelling her:

Sacked KNMI Director wiped the floor with the climate know-it–alls as early as the 1990's
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Josik gjør en formidabel innsats på VGD. Denne tråden intet unntak.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på mai 18, 2012, 14:07:49 PM
Josik gjør en formidabel innsats på VGD. Denne tråden intet unntak.
Helt enig, innsatsen hans er formidabel.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Logget meg akkurat inn på VGD og fikk beskjed om at jeg måtte sende en verifiseringskode via en SMS.

Det kostet meg den svært beskjedne, men likevel prinsipielle sum av kr. 10,-.

Så VGD er altså ikke gratis. Har det vært slik hele tiden? Og bør det virkelig koste penger å kjempe mot desinformasjonsaktivistene der?

Hvordan er det forresten på Nye Meninger? Tror nok det er et bedre forum, med masse velmenende mennesker som gjerne vil gjøre sitt til å redde planeten, og at serveren vasser i sirup.

Mht til penger har det selvfølgelig vært noe skjevt helt siden Internett startet opp: Produsentene av innhold får ingenting, mens aksessleverandørene/ISP-ene stikker av med hele kaken. Det er som å gå på konsert med et symfoniorkester og vite at hele det digre orkesteret ikke får fem flate øre, mens eieren av lokalet putter 100% av inngangspengene i egen lomme. Som om publikum kom for å beundre lokalet, eller ta seg en blund i et behagelig sete... slik sett har jeg en viss sympati for VG - men akk, så er det jo igjen noen andre - eller oss selv - som skriver det vi kommer der for.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Var igjennom den samme 10-kroners saken jeg også, Bebben. Jeg unner dem de pengene, men litt dumt at det ikke ble opplyst om dette da jeg meldte meg inn. Eller gikk jeg bare glipp av den lille skriften?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Bebben på mai 19, 2012, 00:07:11 AM
Logget meg akkurat inn på VGD og fikk beskjed om at jeg måtte sende en verifiseringskode via en SMS.

Det kostet meg den svært beskjedne, men likevel prinsipielle sum av kr. 10,-.

Så VGD er altså ikke gratis. Har det vært slik hele tiden? Og bør det virkelig koste penger å kjempe mot desinformasjonsaktivistene der?

Hvordan er det forresten på Nye Meninger? Tror nok det er et bedre forum, med masse velmenende mennesker som gjerne vil gjøre sitt til å redde planeten, og at serveren vasser i sirup.

Ingen betaling, hverken på Nye meninger eller ABCNyheter.   8)