Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: Bebben på mai 24, 2012, 01:47:38 AM
For trøtt til å følge hele denne diskusjonen inkludert linker nå, men generelt vil jeg si at det er et par uuttalte antakelser/forutsetninger for at disse diskusjonene gir noen mening i utgangspunktet, nemlig

1) At "jordens gjennomsnittstemperatur" har noen fysisk mening

2) At "jordens gjennomsnittstemperatur", dvs. gjennomsnittstemperaturen fra en rekke målestasjoner rundt om i verden, er en funksjon av mengden av CO2 i atmosfæren - eller en eller annen obskur "drivhuseffekt".

Punkt 1 forutsetter at punkt 2 er riktig - men så vidt jeg vet, har aldri noen forsker "bevist" dette.

Dersom jeg tar feil om dette, bør jeg jo settes på plass som den halvstuderte røveren jeg er - så hvorfor har ingen gjort det hittil?

Jeg kan gjøre det nå  ;)

Det logiske er at 2) forutsetter 1), ikke omvendt. Mye tyder på at 1) er en illusjon, og at hverken 1) eller 2) hører hjemme i kategorien vitenskap. Strengt tatt, ihvertfall.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Klaus på Heartland konferansen:

"To sum up my today's simple message: empirical data are important; scientific discoveries are important; the disclosure of malpractices in the IPCC and other "bastions" of the GWD are important; but we have to take part in the undergoing ideological battle. The subtitle of my five years old book was "What is Endangered: Climate or Freedom?" There is no doubt that it is all about freedom. We should keep that in mind."


http://wattsupwiththat.com/2012/05/23/text-of-vaclav-klaus-heartland-institute-conference-speech/#more-64138


Jostemikk

Et viktig sitat fra en erfaren statsmann, ConTrari. Takk for linken!

Her går Klaus rett til kjernen av problemet. Så gjenstår det bare å koble dette til hvem de er de som truer friheten vår. Vi snakker lobbyisme, tung politikk, og mektige finansielle krefter. MEGET tunge finansielle krefter. Gå alltid etter pengene og makta.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på mai 24, 2012, 01:47:38 AM
For trøtt til å følge hele denne diskusjonen inkludert linker nå, men generelt vil jeg si at det er et par uuttalte antakelser/forutsetninger for at disse diskusjonene gir noen mening i utgangspunktet, nemlig

1) At "jordens gjennomsnittstemperatur" har noen fysisk mening

2) At "jordens gjennomsnittstemperatur", dvs. gjennomsnittstemperaturen fra en rekke målestasjoner rundt om i verden, er en funksjon av mengden av CO2 i atmosfæren - eller en eller annen obskur "drivhuseffekt".

Punkt 1 forutsetter at punkt 2 er riktig - men så vidt jeg vet, har aldri noen forsker "bevist" dette.

Dersom jeg tar feil om dette, bør jeg jo settes på plass som den halvstuderte røveren jeg er - så hvorfor har ingen gjort det hittil?

Jeg er helt enig med det i alt du skriver, Bebben. Saken er allikevel at det er de nevnte tallgnikkerne som lager disse idiotiske "globale" seriene, og media og politikere bruker dem for alt de er verdt.

Gjør ikke det dem verdt å plukke i filler når de er riv, ruskende gale?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

I dag, 24. mai, har Ole Henrik Ellestad et innlegg i Dagsavisen, lagt på nett her

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread246834/#post_246834

Dette er et svar til det innlegget James Hansen hadde om tjæresand for noen uker siden

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread246310/#post_246310

Saken er behandlet her tidligere

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,749.msg13172.html#msg13172

og her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,749.msg13432.html#msg13432

Jeg tenkte det var bedre å ha denne omtalen  her, enn under tråden med McIntyre.

Jostemikk

PDO gjorde at Beringhavet oppnådde rekordutbredelse med sjøis denne vinteren. Flere kulderekorder ble satt, og tilsvarende med snømengde.

Hva med "andre enden" av PDO, Japan?

Ice Age Now - Japan – Snowdrifts up to 48 feet (15 meters) – "The height of a 6 storey building"

Mennesker og dyr har frosset ihjel og lidd over store deler av den nordlige halvkula denne vinteren. Hva har Terje Wahl skrevet om på bloggen på forskning.no? Om hvor lite is det har vært i Karahavet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Josik

Er havnivåstigningen også "man-made"?

Frank Lansner har sjekket litt, og stiller seg undrende til at alle rådata viser null havstigning.

http://joannenova.com.au/2012/05/man-made-sea-level-rises-are-due-to-global-adjustments/

Hva blir neste avsløring? CO2-målingene?
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

ebye

Sitat fra: Josik på mai 25, 2012, 10:16:24 AM
Er havnivåstigningen også "man-made"?

Frank Lansner har sjekket litt, og stiller seg undrende til at alle rådata viser null havstigning.

http://joannenova.com.au/2012/05/man-made-sea-level-rises-are-due-to-global-adjustments/

Hva blir neste avsløring? CO2-målingene?

Vel, det er jo mye å ta av, Josik.

F. eks. polisen og temperaturene. Det gjelder å ha is i magen og holde hode klart og kaldt. Akkurat nå ser jeg mest fram til at Hansens justeringer får mer og bredere oppslag

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,500.msg7251.html#msg7251

   8)

seoto

SitatNordmann blir klimatopp
Den norske diplomaten Harald Dovland får ansvaret for en arbeidsgruppe som skal lede arbeidet med en ny klimaavtale fram mot 2015.

Det ble avgjort på et møte i Bonn fredag, der det ble enighet om hvordan forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale fram mot 2015 skal organiseres.

Det ble vedtatt en dagsorden, og det ble valgt to forhandlingsledere som får ansvaret for å drive arbeidet framover.

Det første året skal forhandlingene ledes av Norges tidligere sjefforhandler Harald Dovland og Indias representant Jayan M. Mauskar.
– Viktig, men vanskelig

Før han nådde pensjonsalderen, var Dovland toppbyråkrat i Miljøverndepartementet. I tolv år ledet han Norges delegasjon til FNs klimaforhandlinger. Allerede før møtet i Bonn startet, var det mange som ventet at Dovland ville få oppgaven med å lede forhandlingene.

– Harald Dovland har lang erfaring, kjenner prosessene godt og har høy tillit. Samtidig er han i stand til å heve blikket og tenke nytt, sa Henrik Harboe, som er til stede i Bonn, til NTB før forhandlingene startet.

– Dovland får en viktig, men vanskelig oppgave. Han må bidra til at en ny avtale både sikrer store nok utslippsreduksjoner til at vi unngår farlige klimaendringer, og at ansvaret for at disse reduksjonene fordeles på en rettferdig måte, sier Naturvernforbundets klimarådgiver Ola Skaalvik Elvevold.

Det er visst bare Erik Solheim som skytes ut i en ensom bane ... eller var han for ung (57) ... pensjonsalder er ingen hindring når man bare har gjort en god jobb for de rette ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Sitat fra: ebye på mai 24, 2012, 16:26:38 PM
I dag, 24. mai, har Ole Henrik Ellestad et innlegg i Dagsavisen, lagt på nett her

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread246834/#post_246834

Dette er et svar til det innlegget James Hansen hadde om tjæresand for noen uker siden

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread246310/#post_246310

Saken er behandlet her tidligere

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,749.msg13172.html#msg13172

og her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,749.msg13432.html#msg13432

Jeg tenkte det var bedre å ha denne omtalen  her, enn under tråden med McIntyre.

ebye på Nye meninger:

SitatKlimadebatten har et behov og vil tjene på å bli løftet opp på nivået, der saklige argumenter utveksles, og der sablene er blanke. 

I en annen tråd på Nye meninger, startet av Rasmus Benestad der han polemiserer mot Ole Humlum - eller rettere sagt mot den stråmannen Benestad kaller "Humlum" - kommer "Moen Håvard" med følgende "innlegg":

(Friday funny 1)
SitatHvorfor slipper Ole Humlum på forskning.no? Har de bestemt seg for å være et nettsted for pseudovitenskap og svindel?

(Friday funny 2)
SitatJaworowski? Han er jo ikke annet enn en svindler.

Jeg har lett etter en "rapporter til moderator" knapp på Nye meninger, men fant ingen. Spesielt det siste innlegget om en merittert forsker som døde for ikke så lenge siden, kunne ha vært en grei indikator på om de har en voksen moderator på Nye meninger.

I kjølvannet av 22. juli stengte Aftenposten sitt debattforum med henvisning til tragedien og et påstått ønske om å oppnå en bedre debatt. For Aftenposten ser det ut til at en bedre debatt er det samme som ingen debatt.

Forskning.no stengte kommentarfeltet lenge før med henvisning til uinteressante off-topic krangler mellom noen få deltakere - og slo dermed ut barnet med badevannet.

På Nye meninger må deltakere registrere seg med navn og nummer, angivelig for å sikre et høyere nivå på debatten. Vi får tro at de har lykkes til en viss grad, men ikke helt. Trollet Klimakaos/-sirkus Moen Håvard fortsetter sin hjerteløse, hjerneløse og argumentløse hetsing av navngitte forskere.

På AD ble folk slettet, for ikke å si utvist, for langt mindre enn dette.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Seoto: Dovland er visst et nokså ubeskrevet blad - for meg, vel å merke. Kan ikke huske å ha lest noen ting han har skrevet i det offentlige rom - men det kan jo bare være min feil.

Er det riktig at han også ledet Kyoto-forhandlignene?

Uansett må han slåss med en vindmølle mange vindmøller. Tror nok Elvevold er inne på noe når han sier at han

Sitat... må bidra til at en ny avtale både sikrer store nok utslippsreduksjoner til at vi unngår farlige klimaendringer [...]

Med en kraftanstrengelse som tilsvarer ny verdensrekord i forhandlingsmaraton, kan han kanskje håpe på at vi avtaler å vifte med tryllestaven skru på Planettermostaten (TM IPCC/Klimaforskerne ASA) slik at Planeten blir, la oss si, 0,000000001 grader kaldere om 50 år enn den "ellers ville ha vært"?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto


Bebben: Jeg hadde heller ikke hørt om Dovland tidligere. Han er nok en som har jobbet under radaren, men tydeligvis gjort en jobb som er høyt verdsatt - fra hysterikersiden.

Egentlig forstår jeg ikke hva som skjer lenger. Kommer ikke forskning som avsanner de "sanne" profeter fram til politikerne som sitter med ansvar - eller velger de samme politikere å fortsette i sporet de føler seg så hjemme på? Det spiller ingen rolle hvordan jeg prøver å se på dette, jeg klarer uansett ikke å se noe som helst fornuft i det som skjer nå. Skal bli spennende å se hva som skjer i Rio i juni.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: Bebben på mai 25, 2012, 23:43:25 PM
I en annen tråd på Nye meninger, startet av Rasmus Benestad der han polemiserer mot Ole Humlum - eller rettere sagt mot den stråmannen Benestad kaller "Humlum" - kommer "Moen Håvard" med følgende "innlegg":

(Friday funny 1)
SitatHvorfor slipper Ole Humlum på forskning.no? Har de bestemt seg for å være et nettsted for pseudovitenskap og svindel?


Takk for den linken, Bebben. Den artikkelen fra Rasmus hadde jeg ikke sett. Det er nesten så Rasmus her overgår seg selv.   8)

ConTrari

Sitat fra: seoto på mai 25, 2012, 23:33:35 PM
SitatNordmann blir klimatopp
Den norske diplomaten Harald Dovland får ansvaret for en arbeidsgruppe som skal lede arbeidet med en ny klimaavtale fram mot 2015.

Det ble avgjort på et møte i Bonn fredag, der det ble enighet om hvordan forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale fram mot 2015 skal organiseres.

Det ble vedtatt en dagsorden, og det ble valgt to forhandlingsledere som får ansvaret for å drive arbeidet framover.

Det første året skal forhandlingene ledes av Norges tidligere sjefforhandler Harald Dovland og Indias representant Jayan M. Mauskar.
– Viktig, men vanskelig

Før han nådde pensjonsalderen, var Dovland toppbyråkrat i Miljøverndepartementet. I tolv år ledet han Norges delegasjon til FNs klimaforhandlinger. Allerede før møtet i Bonn startet, var det mange som ventet at Dovland ville få oppgaven med å lede forhandlingene.

– Harald Dovland har lang erfaring, kjenner prosessene godt og har høy tillit. Samtidig er han i stand til å heve blikket og tenke nytt, sa Henrik Harboe, som er til stede i Bonn, til NTB før forhandlingene startet.

– Dovland får en viktig, men vanskelig oppgave. Han må bidra til at en ny avtale både sikrer store nok utslippsreduksjoner til at vi unngår farlige klimaendringer, og at ansvaret for at disse reduksjonene fordeles på en rettferdig måte, sier Naturvernforbundets klimarådgiver Ola Skaalvik Elvevold.

Det er visst bare Erik Solheim som skytes ut i en ensom bane ... eller var han for ung (57) ... pensjonsalder er ingen hindring når man bare har gjort en god jobb for de rette ;)

Ooops...Dovland klarte visst ikke den jobben, og man frykter nå at de ørsmå enigheter man oppnådde i Durban kan gå tapt:

"The latest round of international climate change talks finished on Friday in discord and disappointment, with some participants concerned that important progress made last year was being unpicked.

At the talks, countries were supposed to set out a workplan on negotiations that should result in a new global climate treaty, to be drafted by the end of 2015 and to come into force in 2020. But participants told the Guardian they were downbeat, disappointed and frustrated that the decision to work on a new treaty – reached after marathon late-running talks last December in Durban – was being questioned."


Men dette får vi ikke lese noe om i norske aviser, vel, vi må jo skjermes mot den vonde virkeligheten.

http://www.guardian.co.uk/environment/2012/may/25/bonn-climate-talks-end-disappointment

Så hva blir det neste? Enighet om å starte drøftinger omkring dagsorden for en konferanse i 2025, som skal gi bindende avtale om utslippskutt i 2050? Vær forsiktig med å kjøpe fly-aksjer, det kan bli en bratt nedtur i markedet hvis klimamøtene dør ut  8).

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på mai 28, 2012, 14:25:31 PM
Så hva blir det neste? Enighet om å starte drøftinger omkring dagsorden for en konferanse i 2025, som skal gi bindende avtale om utslippskutt i 2050? Vær forsiktig med å kjøpe fly-aksjer, det kan bli en bratt nedtur i markedet hvis klimamøtene dør ut  8).

Åhhh... var det derfor Norwegian kjøpte så mange fly? That makes sense.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to