Jeg kjenner litt til Svalgaard. Dvs., jeg har aldri møtt ham, men jeg har observert ham på ulike fora over flere år og jeg har også i en periode for et par år siden utvekslet noe mail direkte med ham.
Det er åpenbart at han er svært kunnskapsrik på sitt felt, og er kanskje den som best forutser solaktiviteten for tiden. Han har også en elefants tålmodighet med å forklare sitt syn på hva som styrer solaktiviteten, spesielt dersom den som spør har gjort litt hjemmelekse. Han har uttalt at han ser det som sin oppgave å gi noe tilbake til samfunnet, og at hans deltagelse på bl.a. solarcycle24.com skal forstås slik.
http://solarcycle24com.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=1587 På den andre siden, om du stiller gjentatte dumme spørsmål, får du så hatten passer og vel så det, men aldri med ufint språk.
Jeg ble selv latterliggjort offentlig av ham fordi jeg hevdet et annet syn en han selv stod for, men da jeg etter en tid reviderte standpunktet, var det greit nok. Jeg oppfatter ham som en som er ærlig men "røff i kanten" for dem som ikke er vant til slikt.
Jeg tror Scafetta er for nærtagende. Svalgaard er pågående og provoserende, men det er ikke uvanlig i akademisk sammenheng. Det er bare å henge med så godt en kan.
Svalgaard har nok også sin agenda, han er ingen helgen han heller. Han vil selvsagt gjerne ha rett, og det vil også Scafetta.