CO2-bombe?

Startet av Jostemikk, november 03, 2011, 17:57:22 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Den japanske nyhetsformidleren NHK World, har denne saken, og legg merke til scrollbaren så dere får med dere alt:

CO2 density map created using satellite data

A Japanese research group has created a world map which shows estimated carbon dioxide emissions in each region using for the first time data acquired by a satellite.

The group at the National Institute for Environmental Studies estimated regional CO2 emissions by combining data from Japan's Global Gases Observing Satellite, Ibuki, and ground observation data collected for a year from June 2009.

Of 64 regions on the map, those where CO2 emissions exceeded CO2 absorption are shown in red and regions where emissions were less than absorption are marked in green.


Dette bildet hentet jeg fra Chiefio (E.M. Smith.



Han skrev om denne saken for noen dager siden, men jeg klarte å unngå å få den med meg.

Joanne Nova har også slått denne saken stort opp.

CO2 emitted by the poor nations and absorbed by the rich. Oh the irony. (And this truth must not be spoken)

Who are the world's worst "polluters"? According to a new high-spectral-resolution Japanese satellite — it's developing countries.


Denne saken ble forsøkt slått opp både hos Curry og Lucia, men de sedvanlige podene halshugget hele saken med begrunnelsen at den første som nevnte dette er en kjeltring. (O'Sullivan). Det fikk meg til å undres over om hvis Michael Mann går ut i media og innrømmer at han har jukset med dataene i forbindelse med Hockeykølla, da vil ikke for eksempel Anthony Watts bry seg om det, for han har kalt Mann en kjeltring...

Saken er litt vanskelig tilgjengelig for meg, men slik det ser ut, produseres det mindre CO2 (naturlig og menneskeskapt) over store deler av den nordlige halvkule, enn naturen suger i seg.

Håper dere tar dere tid til å sette dere inn i denne saken og komme med kommentarer. Det er som jeg skrev ganske mye jeg ikke forstår særlig godt.

Det er mange som par pekt på at dette underbygger forskningen til Murray Salby, uten at jeg helt kobler dette heller. Hjelp! :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#1
Å, hvilken ironi... klimaforskerne må jo ha et sjeldent talent for å få alt feil?  ???


  • CO2 har ingen målbar effekt på klimaet
  • Vesten er netto CO2-importør  ;D

Det siste er jo nytt, og begrepet "Climate Justice" kan få en ny tolkning?

Forbehold selvsagt om at noe eventuelt ikke stemmer med de Japanske dataene. Dessuten, baserer ikke alle beregninger basert på CO2 seg på at CO2 er "well mixed" i atmosfæren? Dette tyder på at også det er feil?

Oppdatering:
Pinlig tema blant de sedvanlige, dette.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Dette paperet virker sentralt, uten at jeg kan si jeg har full oversikt   ;)

On the Benefit of GOSAT Observations to the Estimation of Regional CO2 Fluxes

H. Takagi1, T. Saeki1, T. Oda1*, M. Saito1**, V. Valsala1***, D. Belikov1, R. Saito1****, Y. Yoshida1,
I. Morino1, O. Uchino1, R. J. Andres2, T. Yokota1, and S. Maksyutov1
1National Institute for Environmental Studies, Tsukuba, Japan
2Oak Ridge National Laboratory, Oak Ridge, Tennessee, USA

SitatAbstract
We assessed the utility of global CO2 distributions brought by the Greenhouse gases Observing SATellite (GOSAT) in the estimation of regional CO2 fluxes. We did so by estimating monthly fluxes and their uncertainty over a one-year period between June 2009 and May 2010 from 1) observational data collected in existing networks of surface CO2 measurement sites (GLOBALVIEWCO2 2010; extrapolated to the year 2010) and 2) both the surface observations and column-averaged dry air mole fractions of CO2 (XCO2) retrieved from GOSAT soundings. Monthly means of the surface observations and GOSAT XCO2 retrievals gridded to 5° × 5° cells were used here. The estimation was performed for 64 subcontinental-scale regions. We compared these two sets of results in terms of change in uncertainty associated with the flux estimates. The rate of reduction in the flux uncertainty, which represents the degree to which the GOSAT XCO2 retrievals contribute to constraining the fluxes, was evaluated. We found that the GOSAT XCO2 retrievals could lower the flux uncertainty by as much as 48% (annual mean). Pronounced uncertainty reduction was found in the fluxes estimated for regions in Africa, South America, and Asia, where the sparsity of the surface monitoring sites is most evident.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

Bare en kort kommentar til CO2-argumentets svekkede troverdighet hos sentrale industriaktører etter som tiden har gått og AGW-teorien rakner gradvis faglig og politisk, jfr. dagens pressemelding om Aker Solutions, som nå gir opp satsingen på å rense CO2-utslipp.

Selskapet Aker Clean Carbon, som skulle utvikle renseteknologi, står i fare for å bli nedlagt. Markedet for selskapets teknologi for fangst og lagring av CO2 er «dødt», ifølge styreleder Øyvind Eriksen.

– Markedet har forsvunnet av flere grunner. Det er avhengig av støtte fra offentlige myndigheter. I dag er ikke forutsetningen om støtte fra myndighetene og enighet blant energiselskapene lenger til stede, sier han til Dagens Næringsliv. Eriksen bekrefter at nedleggelse av Aker Clean Carbon er et av alternativene.

Selskapet har tapt stort på at den såkalte månelandingen på Mongstad krasjlandet, og i forrige uke besluttet britiske myndigheter å trekke seg fra planene om et fullskalaprosjekt i Skottland.

I Aker Solutions regnskap for tredje kvartal, som ble lagt fram torsdag, blir verdien av Aker Clean Carbon skrevet ned til null.

Aker Solutions Asa hadde et driftsresultat før avskrivninger på 322 millioner kroner i tredje kvartal, ned fra 733 millioner kroner i samme periode i fjor. (©NTB)

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Bebben

Hei Tele, i tillegg har vi fiaskoen på "karbonbørsen" i Chicago og i det store amerikanske solenergiselskapet, og her hjemme har vi REC-flausen, som Meløy kommune satset 100 mill kroner på:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7849543

En aviskommentator sammenligner luftslottet (CO2-slottet?) med Opticom, men tror ikke dette berørte så mange arbeidsplasser.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Saken om O'Sullivan, som var den personen som smalt denne bomben på Internett, går sin skjeve gang. Lucia (som vi nå alle kan lese, takk til Bebben!) har tatt opp dette i The Blackboard - Posts vanish: O'Sullivan.

Det viser seg at nettstedet Suite 101 har slettet O'Sullivans innlegg, noe han selv skriver om hos Climate Realists - Popular Skeptic Writer Fired for Exposing Carbon Climate Fraud:

Friends,

I write to announce my employment with my publishers, Suite101 was terminated today without prior notice or explanation and all my articles published over a two-year period with them are now removed from the Internet. I believe this is in retaliation for my latest article 'New Satellite Data Contradicts Carbon Dioxide Climate Theory' revealing the shocking fact that the Japanese 'IBUKI' satellite measuring surface carbon dioxide emissions shows that Third World regions are emitting considerably more CO2 than western, industrial nations.


Kan dette tyde på at noen ikke ønsker disse opplysningene ut nå rett før klimamøtet i Durban? Det er flere steder man har oppfordret folk til å ta kopier av alt som finnes av disse grafene, og alt som er skrevet fra offisielt JAXA-hold.

Jeg har brukt noen nye timer på å forsøke å forstå hele denne saken. Slik det ser ut nå, har verden blitt aldeles lurt trill rundt. Den industrialiserte verdens CO2-utslipp forsvinner i det store karbonsluket, og det kan se ut for at det er naturen selv som regulerer den atmosfæriske mengden av CO2. Så vidt jeg kan skjønne er dette i tråd med de få ord den australske klimatologen Murray Salby har kommet med angående hans egen forskning, der foreløpig konklusjon (før publisering) er at CO2 følger temperaturen, ikke omvendt slik IPCC har fortalt oss.

Jeg synes alle skal klikke seg rundt på linker jeg la ut i det første innlegget i denne tråden, og lese seg opp på denne saken. Ikke ta noe av det jeg skriver for god fisk.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Wattsupwiththat - Some preliminary results from GOSAT – CO2 hot spots in interesting places, hadde noen foreløpige data om denne saken allerede i 2009.

Da regner jeg med at pressemeldingen fra IBUKI/JAXA er en bekreftelse på tidlige funn, altså at store deler av den vestlige verden går i minus hva gjelder CO2-produksjon/utslipp i forhold til Mauna Loa-målingene og naturens evner til å ta opp CO2.

Jeg har en mistanke om at den godeste Watts hadde glemt denne saken, og det er jo ikke så rart, så mange nye saker som han har lagt ut etter den gang.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på november 04, 2011, 15:43:53 PM
Kan dette tyde på at noen ikke ønsker disse opplysningene ut nå rett før klimamøtet i Durban?

Neida, ikke i det hele tatt  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Flott du la ut den saken på VGD! Jeg følger med! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren