Politikk, makt og konspirasjoner

Startet av seoto, januar 17, 2012, 11:41:36 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

#90
Jeg er enig med deg i at det kan være et definisjonsproblem på gang svært mange av de gangene man tar opp problemstillinger knyttet til det man kan kalle konspirasjoner, ConTrari. Dette gjelder forsåvidt ikke bare konspirasjon/konspirasjonsteori. Når nå folk så svært ofte har forskjellige definisjoner på de fleste ord og uttrykk, tror jeg dette svært ofte kan være årsaken til at folk ofte ser ut til å snakke forbi hverandre.

Det som er ganske greit med at jeg selv har skrevet om dette slik jeg selv definerer konspirasjoner, gjør det kanskje lettere å forstå hva jeg mener og hvor jeg vil med dette. Kanskje jeg forsøker å tvinge folk til å godta min definisjon? Sannelig ikke så godt å holde orden på alt dette, for vi er en gjeng med hersketeknikkbrukere alle som en, selv om det stort sett blir gjort uten at vi tenker over det.

Absolutt makt gir absolutt korrupsjon

Dette er et godt uttrykk, og jeg tror veien fra absolutt makt/korrupsjon til store tanker om egen person og hvordan fremtiden skal bygges opp er svært kort. Tar vi med i betraktningen at disse menneskene allerede er mestre i nettverksbygging, der kun nødvendig kunnskap blir spredd nedover i organisasjonen etter need to know-prinsippet, er kanskje veien til den totale galskap enda kortere? Nå snakker jeg om handlinger og planer som er så virkelighetsfjerne for folk flest at dette i seg selv er hovedårsaken til at de fleste nekter å tro på det. Som Adolf Hitler skrev det i Mein Kampf:

All this was inspired by the principle--which is quite true within itself--that in the big lie there is always a certain force of credibility; because the broad masses of a nation are always more easily corrupted in the deeper strata of their emotional nature than consciously or voluntarily; and thus in the primitive simplicity of their minds they more readily fall victims to the big lie than the small lie, since they themselves often tell small lies in little matters but would be ashamed to resort to large-scale falsehoods.

Jeg ser at svært mange holder på med sin akademiske klimakrangel, og det er flott. Det er viktig å ta denne kampen, for det er nettopp det klimasaken har blitt, en kampsak. Jo flere fronter vi tvinger dem til, desto tynnere blir det i rekkene hos AGW-folket. Alle må huske at de på langt nær består av noe flertall. Og de som har valgt sin kamp mot forskerne og forskningsmiljøene er gode til dette. De går til angrep på horene. Selv er jeg ute etter å få tatt knekken på hallikene. Noe annet vil være helt meningsløst slik jeg ser denne saken.

Jeg er aldeles, bombastisk, og dønn sikker på at jeg vil mislykkes.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 03, 2012, 17:49:59 PM
Jeg er enig med deg i at det kan være et definisjonsproblem på gang svært mange av de gangene man tar opp problemstillinger knyttet til det man kan kalle konspirasjoner, ConTrari. Dette gjelder forsåvidt ikke bare konspirasjon/konspirasjonsteori. Når nå folk så svært ofte har forskjellige definisjoner på de fleste ord og uttrykk, tror jeg dette svært ofte kan være årsaken til at folk ofte ser ut til å snakke forbi hverandre.

Det som er ganske greit med at jeg selv har skrevet om dette slik jeg selv definerer konspirasjoner, gjør det kanskje lettere å forstå hva jeg mener og hvor jeg vil med dette. Kanskje jeg forsøker å tvinge folk til å godta min definisjon? Sannelig ikke så godt å holde orden på alt dette, for vi er en gjeng med hersketeknikkbrukere alle som en, selv om det stort sett blir gjort uten at vi tenker over det.

Absolutt makt gir absolutt korrupsjon

Dette er et godt uttrykk, og jeg tror veien fra absolutt makt/korrupsjon til store tanker om egen person og hvordan fremtiden skal bygges opp er svært kort. Tar vi med i betraktningen at disse menneskene allerede er mestre i nettverksbygging, der kun nødvendig kunnskap blir spredd nedover i organisasjonen etter need to know-prinsippet, er kanskje veien til den totale galskap enda kortere? Nå snakker jeg om handlinger og planer som er så virkelighetsfjerne for folk flest at dette i seg selv er hovedårsaken til at de fleste nekter å tro på det. Som Adolf Hitler skrev det i Mein Kampf:

All this was inspired by the principle--which is quite true within itself--that in the big lie there is always a certain force of credibility; because the broad masses of a nation are always more easily corrupted in the deeper strata of their emotional nature than consciously or voluntarily; and thus in the primitive simplicity of their minds they more readily fall victims to the big lie than the small lie, since they themselves often tell small lies in little matters but would be ashamed to resort to large-scale falsehoods.

Jeg ser at svært mange holder på med sin akademiske klimakrangel, og det er flott. Det er viktig å ta denne kampen, for det er nettopp det klimasaken har blitt, en kampsak. Jo flere fronter vi tvinger dem til, desto tynnere blir det i rekkene hos AGW-folket. Alle må huske at de på langt nær består av noe flertall. Og de som har valgt sin kamp mot forskerne og forskningsmiljøene er gode til dette. De går til angrep på horene. Selv er jeg ute etter å få tatt knekken på hallikene. Noe annet vil være helt meningsløst slik jeg ser denne saken.

Jeg er aldeles, bombastisk, og dønn sikker på at jeg vil mislykkes.

Hitler var suveren på manipulasjon, og det er helt riktig at folk lettere svelger en stor enn en liten løgn. Uten sammenlikning forøvrig, virker det som om klimarørsla har tatt dette til seg. Men da blir det også vanskelig å skifte over til den lille løgnen senere, når de må bortforklare fraværet av katastrofe, med pinlige utsagn som at "varmen har gjemt seg (dypt) i havet" osv.

Men å finne "ekte" konspiratører blant de mange "usual suspects" er ikke lett, og jeg tror ikke dette vil lykkes. Det er bedre å avkle deres maktmisbruk. Det er helt vanlig å tillegge "fienden" mer makt og styrke enn han har, og det er fristende å demonisere i utide.

Min beste konspirasjonsbok er litt over 100 år gammel, skrevet av den engelske forfatteren Chesterton, og heter "The man who was Thursday", og handler om jakten på en verdensomspennende anarkistliga (kalt terrorister idag) som vil utslette vår sivilisasjon. Helten, som er en detektiv / poet, trer modig inn i det øverste rådet med syv medlemmer (kodenavn etter ukedagene, derav tittelen) og er villig til å ofre livet for å redde verden fra anarkismen, bare for å oppdage -gjennom mange hysterisk morsomme eventyr- at ALLE de andre i anarkistrådet også er detektiver, bortsett fra en. Hva han er, hører mer til det metafysiske....

For meg er denne boken rørende menneskelig, og en sunn motvekt mot konspirasjonsteorier...

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_2_15?url=search-alias%3Ddigital-text&field-keywords=the+man+who+was+thursday&sprefix=the+man+who+was%2Caps%2C304


Jostemikk

Jeg har funnet de fleste hiene, så jeg vet hvem de er, ConTrari. Og dette ER en konspirasjon. En helt aldeles vaskeekte en. Jeg får forsøke å fortelle hvem de er, og gjøre det i ørsmå doser. Men som sagt, jeg tviler på at dette skjer i nevneverdig grad før sola er mer under enn over horisonten på våre breddegrader.

Årsaken til at jeg er så overbevist om hvorfor dette er viktig er at selv om jorda selv på arrogant vis rister av seg AGW-frakken med et hånlig fnys, vil hallikene bare dure videre med nye prosjekter i regi FN. Skal jeg være helt ærlig, er det ikke spesielt vrient å finne ut av dette her. Det er å få en slutt på elendigheten som virker håpløst. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvor enkelt dette er, men jeg forsøker meg.

Legger en seg på ryggen en herlig sommerdag og titter opp på skyene på høytrykkshimmelen, ser man raskt at selv ganske store skyer løser seg opp og forsvinner iløpet av kort tid. Allikevel er det svært få mennesker i Norge som er klar over dette. Hvorfor? Forde de aldri tar seg tid til å se dette med egne øyne. Selv noe så nærliggende som det rent visuelle rett over hodene våre er noe folk flest aldri får med seg.

Hvis du legger en obstruksjon over en maursti som går  i nord-sør, hvilken side av obstruksjonen velger skogsmauren å passere den? Er det forskjell fra maurstier som går øst-vest? Er det i det hele tatt noe system som mauren foretrekker?

Dette er svært enkelt å finne ut av, men jeg tror ikke et menneske uten Jostemikk vet dette i hele Norge. Altså: Ingen kunst i det hele tatt, men det krever at vi undersøker saken. Hverken mer eller mindre.

Like forbannet enkelt er det jeg har nevnt på litt ullen måte angående hvem som står bak klimaelendigheten og annet tull. Det er faktisk så enkelt at det er flaut. Det ligger rett foran nesa til enhver som gidder kaste et blikk i den retningen, akkurat som med godværsskyene og skogsmaurene. Den store forskjellen disse sakene imellom, er at det med skyene kan alle selv se bare de vet at det er et vanlig fenomen, og at det holder å ta en titt oppover. Skogsmaurene kan jeg diskutere med biologer i flere timer, og vi kan kanskje forsøke å resonnere oss fram til HVORFOR de har en foretrukket side forbi et hinder.

Forsøker jeg å ymte frampå om hvem som er drittsekkene over alle drittsekker, ja da får jeg kjeft. Da blir det litt vrient å finne veien videre, og husk at det må jeg jo, for jeg er 100 % overbevist om at dette er viktig. Har jeg lyst til å være en ørliten brikke i klimakampen, har jeg ikke noe valg, har jeg vel? Hvor skal jeg begynne de små dryppene? Ved å navngi de svært få nordmenn som er viktige drittsekkbrikker i det globale puslespillet? Vi snakker ikke akkurat om en av nøkkelsteinene, men helt klart om en av steinene som er med på å holde et allerede solid fundament oppe.

Mulig fortsettelse etter høstjevndøgn. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

James P. Tucker: Bilderberg-»Jäger« verstorben

James P. Tucker forulykket i fredags i sitt hjem, han døde kort tid etter på sykehuset i Virginia. Den 78 årige Tucker forfulgte i flere årtier Bilderberg-gruppen og deres planer, han kaldte dem for "Verdens-Skyggeregjering".
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Sitat fra: Spiren på mai 01, 2013, 12:22:50 PM
James P. Tucker: Bilderberg-»Jäger« verstorben

James P. Tucker forulykket i fredags i sitt hjem, han døde kort tid etter på sykehuset i Virginia. Den 78 årige Tucker forfulgte i flere årtier Bilderberg-gruppen og deres planer, han kaldte dem for "Verdens-Skyggeregjering".

Trist å høre at en så dyktig jeger i kampen mot global kriminalitet er død. Håper det vokser oppe nye skudd etter ham.
Han er også omtalt i American Free Press:

http://americanfreepress.net/?p=10045
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Tucker fotfulgte dem og skrev om deres eksistens på en tid da han i all hovedsak ble forsøkt latterliggjort med hånlige beskjeder som Bilderbergere? Noe som kun eksisterer på innsiden av ditt eget hode? Nok en konspirasjonsteoretiker?

Det jeg selv venter mest på nå, direkte relatert til "klima"saken, er at Donna Laframboise får et lyst øyeblikk og ser at de samme menneskene går igjen og igjen hele veien fra etableringen av Bilderberg-møtene, CFR, TLC, WWF osv. Vi vil merke det når det skjer, for jeg antar at hun vil slutte blogge i selvsamme øyeblikk.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det er vel ikke så mange som vet hva IPBES er. Jeg tror første gangen det ble nevnt i forumet vårt, var i denne tråden, i "Svar#40":
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,508.msg7660.html#msg7660

IPBES' slagord, er som nevnt i innlegget nedenfor det nevnte:

The biodiversity crisis: Worse than climate change

Nå har IPBES fått kjørt seg litt inn, og i begynnelsen av juni møtes de i Bergen:

Sitat1st full MEP and Bureau meeting

Created on Friday, 03 May 2013 08:31

The 1st full MEP and Bureau meeting will be held from 1 - 6 June 2013, in Bergen, Norway and hosted by the Norwegian Directorate for Nature Management. The objective of this meeting is to implement Decision IPBES/1/2 Next steps for the development of the initial IPBES work programme, as requested by the IPBES Plenary at its first session (see IPBES/1/12 for further details).

Jeg antar at "the Norwegian Directorate for Nature Management" ikke har problemer med å finne penger i budsjettet til utgifter i forbindelse med dette møtet.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på mai 19, 2013, 10:57:40 AM
Jeg antar at "the Norwegian Directorate for Nature Management" ikke har problemer med å finne penger i budsjettet til utgifter i forbindelse med dette møtet.

Det er snakk om DIREKTORATET FOR NATURFORVALTNING.
Besøksadresse: Brattørkaia 15, 7010 Trondheim. Postadresse: PB 5672 Sluppen, 7485 Trondheim
Tlf: 73 58 05 00, faks: 73 58 05 01, e-post: postmottak@dirnat.no Nettredaktør: Guri Sandvik

Navnet høres jo tilforlatelig ut, de har en side om IPBES
https://www.dirnat.no/ipbes/

videre
Sitathttps://www.dirnat.no/content/500046737/Det-forste-partsmotet-i-Naturpanelet

Naturpanelet, som er en parallell til FNs klimapanel, tar form på et møte i Bonn  21.-26. januar. Leder, styre og et tverrfaglig ekspertpanel blir utnevnt.

Tema for det første partsmøtet i Naturpanelet er:

    Valg av leder og nestledere
    Valg av styremedlemmer
    Valg av medlemmer til det tverrfaglige ekspertpanelet
    Vedtak om panelets tilknytning til FN, herunder om administreringen av sekretariatet
    Vedtak om struktur, arbeidsinnhold og budsjett

Miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet, Forskningsrådet og Direktoratet for naturforvaltning utgjør den norske delegasjonen.

Du kan følge møtet på Naturpanelets konferanse-nettside her.

Oppdatert: 24.01.2013


SitatNaturpanelets oppgaver
Naturpanelet skal jobbe på tilsvarende måte som FNs klimapanel, og følge prosedyrer som sikrer både faglig troverdighet og politisk legitimitet.


Det er ingen som helst tvil om at disse politiske udemokratike kreftene akter å slå seg fram, koste hva det koste vil. Når klimasaken tapes, kaster de seg bare over "naturforvaltning" etter nøyaktig samme mønster. De er igang.

Derfor må alle innse at en smal debatt om kun klima er dømt til å tapes, for det handler ikke om klima, det handler om makt og autoritær politikk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Takk for opplysninger, Amatør1 :)

Sitat fra: Amatør1 på mai 19, 2013, 11:24:09 AM
Derfor må alle innse at en smal debatt om kun klima er dømt til å tapes, for det handler ikke om klima, det handler om makt og autoritær politikk.

Dette er en erkjennelse som sitter fryktelig dypt gravd ned hos mange i dag. Det er som et frø som ikke har begynt å spire.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på mai 19, 2013, 10:57:40 AM
Jeg antar at "the Norwegian Directorate for Nature Management" ikke har problemer med å finne penger i budsjettet til utgifter i forbindelse med dette møtet.

Nok en gang ser vi at den norske rollen er betydelig, og våre "politikere" bruker våre ressurser til å drive sin egen agenda internasjonalt, mer eller mindre skjult for allmenheten.

Jeg klikket litt tilfeldig rundt, og kom til
Sitathttp://www.ipbes.net/related-events/312-monday-21-capacity-building-for-ipbes-share-ideas-and-view-ipbes-net-website-demo-report-from-the-organisers.html

Side event on capacity building

Created on Tuesday, 12 February 2013 07:09

A side event was held on Monday 21 January 2013 on: "Capacity Building for IPBES- Share ideas and view IPBES-NET website demo"

Hva pokker er det? der er det en link til en PDF-rapport, hvor det står

SitatStakeholders to participate in capacity building web portal for biodiversity and
ecosystems


A side-event at the IPBES-1 meeting in Bonn in January on "Capacity Building for
IPBES", co-hosted by the Norwegian Directorate for Nature Management and UNDP,
and facilitated by Peter Gilruth, Head of UNEP's Division of Early Warning and
Assessment, was attended by 100 participants from governments and other
stakeholders. Jerry Harrison of the UNEP World Conservation Monitoring Centre,
speaking on behalf of the interim IPBES secretariat, presented the results of an
intersessional consultation process on capacity building needs and opportunities, and
explained that these ideas would form part of the integrated work programme to be
discussed at the IPBES-2 plenary in late 2013. On behalf of UNDP, Caroline Petersen
presented ideas on how some of these needs might also be met through a "BES-Net" web
portal, which would aim to add value by developing new tools to bridge the divide
between science, policy and practice. Participants presented on their own capacity
building initiatives
and expressed interest in contributing to and participating in the
development of a BES-Net web portal, and in sharing information on capacity needs and
resources in future.

Participants supported the idea of a web portal
to facilitate access to their own websites,
databases and knowledge. Dr Richard Byron-Cox of the UNCCD secretariat said: "I
truly like the idea that the portal will be a gateway – people will go there and be directed
to us". Sakhile Koketso of the CBD Secretariat described the portal as a means of
enhancing cooperation and reducing duplication."We will definitely be working with
BES-Net," she said. IUCN's Cyrie Sendashonga expressed approval for the idea
of serving the needs of practitioners as well as knowledge holders and policy-makers:
"These are the people we are working with, " she said, "who are doing conservation on
the ground." Tone Solhaug of the Norwegian Ministry of the Environment stressed the
need to emphasize indigenous peoples and local communities within this, given their key
position to influence management of biodiversity and ecosystems
. Hesiqio Benitez of
Mexico's CONABIO highlighted the importance of buildling capacity to ask the right
questions to guide scientific research and tool development, and Prof. Anantha
Duraiappah of UN University talked about the need to promote interdisciplinarity: "We
must show how building capacity in these three streams can capture interlinkages - and
help people answer the questions - 'How do I do an assessment? How do I work with
other sciences? How do I work with other knowledge systems?'" UNDP and the
Norwegian Government undertook to keep participants informed about developments in
establishing a web portal, and to investigate further how best to address the need for
matchmaking.


Det vi er vitne til er statsfinansiert aktivisme, der politikerne bruker offentlige midler til å finansiere propaganda-organisasjoner som de skyver foran seg overfor velgerne.

Merk dette: det er altså ikke velgergrupper som bedriver lobbyvirksomhet overfor politikere. Det er politikerne selv som, på vår regning, organiserer lobbyvirksomhet overfor velgerne. Med andre ord beviser de at de ikke representerer oss (velgerne) men seg selv og sine støttestillere.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to