Havets temperatur

Startet av Jostemikk, oktober 12, 2011, 20:24:20 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

De siste 12.000 år har jordas lufttemperatur har et snitt på ca 16 °C.

Havets gjennomsnittstemperatur er på ca 2 °C.

Kan vi da bli enige om at luftens evne til å varme havet er lite egnet til å skremme noen? :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Et sted har jeg lest at det er like mye energi i 2,4 meter dypt havvann som det er i hele den 70.000 meter høye atmosfæren over den.

Slå sammen dette med at kortbølget sollys kan trenge ganske dypt ned i havet (avhengig av hvor klart vannet er), mens langbølgede varmestråler, eksempelvis fra en atmosfære på 16C, bare trenger noen brøkdeler av en millimeter ned, og eventuelt bidrar til å øke fordampningen fra overflaten, som som kjent virker avkjølende.

Jeg tror at dette forteller rimelig klart at havet er nøkkelen til å forstå Jordens klima(er). Å bare ta hensyn til atmosfæren er analogt med å "snu på skillingen og la daleren gå".
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sola varmer havet. Skyene bestemmer hvor mye. Havet har drøssevis av måter å distribuere denne varmen på gjennom både avstand, dybde og tid.

Jeg har lenge tenkt på at hvis lufttemperaturen var god til å trenge ned i havet, eller sagt på en annen måte, hvis havet var effektivt til å suge til seg lufttemperatur, ville det blitt relativt fort kaldt her på jorda.

Hvis havet tar til seg lufttemperatur slik at havtemperaturen stiger fra 2 °C til 2,1 °C, vil det bli uhyggelig kaldt, for å si det forsiktig. Har ikke saltvann drøye 1000 ganger så høy spesifikk varmekapasitet som luft? Så er det bare å begynne å regne på masse. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Ja ikke sant, og høy varmekapasitet = treg oppvarming og treg avkjøling. Via havstrømmer har havet, i hvertfall ifølge enkelte, en "hukommelse" som gjør at en tidligere varmeperiode kan komme strømmende opp av havet mange hundre (eller tusen) år senere.... ganske fascinerende i grunnen.

Mitt inntrykk er imidlertid at klimaforskere - eller kansje det er mer korrekt å si klimarørsla/klimaindustrien (som er langt større og flere enn bare forskerne) - generelt virker lite opptatt av havet, utover at det kan finne på å stige. Hva det nå kan komme av.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!