Finansavisen og Spetalen med fakta, men klimamakta protesterer.

Startet av Josik, januar 26, 2013, 22:15:28 PM

« forrige - neste »

Josik

Fredagens Finansavisen hadde følgende oppslag:

"NY KLIMAMODELL, MET. OFFICE NEDJUSTERER KLIMATRUSSELEN"

Global oppvarming stoppet for 16 år siden.


Bakgrunnen for oppslaget er muligens at Spetalen har trådt til og spredt dette budskapet via E-mail til noen bekjente.

[attachmini=1]

Dette går naturligvis ikke helt upåaktet hen. Dagens Finansavisen har derfor hele to sider der Solhjell og Presterud får slippe til i fri dressur. Fru Stordalen ber Spetalen om å lese seg opp.

Men Spetalen tar dette med stoisk ro og velger å siterer Ibsen......

[attachmini=2]
[attachmini=3]
[attachmini=4]

Les og bli underholdt :)

Redigert: Også omtalt i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2013/01/26/nyheter/miljo/finans/25445669/
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Jostemikk

Takk for alle linkene, Josik! Kanskje på tide at noen spør fru filantrop hvor mye det tinte på Sydpolen da hun og hr. filantrop var der nede sammen med Gore og Hansen. Det ble liksom bare helt stille, og det synes jeg er så skuffende utfra de skremslene fru filantropen twitret på vei ned. Var hun i det hele tatt ute av filantropluksuslugaren mens de lå ankret opp utenfor halvøya?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Flotte greier Josik, nå blir det litt fart i sakene  :D

I den PDFen (Spetalen i Finansavisen) der han lurer på hvorfor han skal møte Solhjell, står det et par interessante ting. For det første kan man jo lure på hvorfor Solgjeld har sånn hastverk med å debattere med en skeptiker, var ikke denne debatten over for lenge side allikevel? Tok Al Gore feil?

Men det jeg bet meg merke i, var naboartikkelen, som vi får noen glimt av. Der sier statsråden: "Jeg ønsker Øystein Stray Spetalen velkommen til klimadebatten". Å jaså du, er det du som eier debatten, Solhjell? "Klimaskepsis er et mye større problem enn det som gjerne kommer fram". Aha, der har vi innrømmelsen av at synspunktene til skeptikerne på ingen måte slipper til, gitt at det er så mange som deler disse synspunktene på hva naturvitenskapen og manglende sådan faktisk indikerer.

Men "Problem", Solhjell? Hvorfor er det et "problem" at noen har et annet syn enn deg? Mangler du argumenter? Er det en agenda bak ditt syn som er vanskelig å forsvare?

Og så var det den digre overskriften rett over da:
Medgir at klimapaneljukset er et problem

Hvem sa det, var det Solhjell? Og hvilket juks er det man tenker på? Dette kan bli mer enn interessant.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Josik

Jeg kan gjerne anbefale Finansavisen som en meget god avis for dem som er litt interessert i finansmarkedet, i aksjer, eiendom mm.

Og naturligvis nå også de som er interessert i klimadebatt. Finansavisen har også tidligere trykket klimainnlegg.
Dersom noen skulle føle seg kallet og kvalifisert til å gjøre et forsøk på å få inn innlegg i den debatten som tråden handler om, er dette i følge Hegnar fullt mulig.

Se vedlegg: [attachmini=1]

Det beste med innlegg i Finansavisen er målgruppen. Jeg vil anta at det er mange næringslivsledere som gjerne skummer igjennom gode artikler og debattinnlegg som er en avveksling til deres daglige bekymringer rundt hvordan de kan få tusket til seg enda flere opsjoner, eller enda fetere sluttpakker for elendig utført jobb. :)
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Amateur2

Jeg lurer på om Prestrud virkelig har fått med seg hvilken bakgrunn og hvilke kunnskaper Spetalen egentlig har.  ::)

Jeg er ganske sikker på at Spetalens teknologiutdannelse fra NTH og hans erfaring med å vurdere den øknomiske utviklingen både i samfunnsperspektiv og bedriftsperspektiv, med alle sine stokastiske prosesser og høyst ulineære sammenhenger, gir Spetalen et vel så godt grunnlag for å forstå og vurdere klimavitenskap som rabies-forskningen til dr. Prestrud gir ham.  :o
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ConTrari

Veldig bra, Josik! Dette kan bli en klassiker i klima-soga. Hotellfruen er så oppriktig oppskjørtet, men er det slik hjelp Pål og Espen Eventyrladd ønsker seg?

Det var nytt for meg at Spetalen er utdannet geolog.

Temmelig drøyt at Prestrud våger å påstå rett ut at all oppvarmingen er gått i havet. Slikt skaper et inntrykk hos meg om at alarmistene ikke lenger bryr seg om å ha noen som helst forankring i virkeligheten. De blir stadig mer ekstreme. For et par-tre år siden snakket man om 2 grader innen 2100. Nå er det visst vedtatt at dette ikke er skummelt nok lenger, og vi hører nesten bare om 5-6 grader. Alarmistene er blitt krise-junkies, som må sterkere dop hele tiden, for å klare seg i en verden som ikke går deres vei.

bøvelen

Diskusjonen fortsetter i Nettavisen, stor sak om det i dag.
veldig artig med litt blest rundt temaet, og engasjementet er stort. se bare på mengden kommentarer

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3557881.ece

seoto

"... det vil si forskningen som er seriøs, sier at det er menneskeskapt, sier han [Solhjell]

Med det antar jeg at Solhjell mener politisk akseptert forskning? Den forskningen man må tro på for ikke å være merkelig skrudd sammen? Akk ja, den blinde tro. Selv en blind høne kan finne korn, men blind tro ...?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: bøvelen på januar 27, 2013, 09:55:18 AM
Diskusjonen fortsetter i Nettavisen, stor sak om det i dag.
veldig artig med litt blest rundt temaet, og engasjementet er stort. se bare på mengden kommentarer

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3557881.ece

Hehe, meget liten støtte til SV-ministeren og alarmistene. Folk leser, tenker og vurderer selv.

Hvor er trollene?

ebye

Sitat fra: bøvelen på januar 27, 2013, 09:55:18 AM
Diskusjonen fortsetter i Nettavisen, stor sak om det i dag.
veldig artig med litt blest rundt temaet, og engasjementet er stort. se bare på mengden kommentarer

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3557881.ece
Gunhild Stordalen ber Spetalen om å sjekke sine kilder. Hun henviser til oppslaget om Met Office fra 13. oktober, der avisen måtte beklage. Men, hun har tydeligvis ikke fått med seg det sist utspillet fra Met Office, som faktisk kom samtidig med utspillet fra NASA: "ingen temperaturøkning de siste 10-15 årene"

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1173.msg22131.html#msg22131

Det er beklagelig når jounalisten ikke har fagsko å ha på seg!     >:(        ::)         8)

Amateur2

Sitat fra: ConTrari på januar 27, 2013, 06:46:40 AM

Det var nytt for meg at Spetalen er utdannet geolog.


Er det noen som virkelig kan dette med analyse av måledata så er det de som har studert og jobber med analyse av seismiske målinger.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Bebben

Ifølge ingressen "advarer" Solhjell Spetalen. Men det er ingenting i artikkelen selv som tilsier noen form for "advarsel".

Solhjells svar består ellers av det sedvanlige "argument from authority".

Egentlig er det jo litt "artig, i grunnen", at en minister har så sterke meninger i en vitenskapelig debatt. Kommer helseminister Støre nå til å gå kraftig ut mot forskere som eventuelt mener noe annet enn "main stream" i kreftforskningen? Hva med finansministeren - vil han kaste seg over synspunkter som er kritiske til hovedstrømminger innen økonomisk teori?

Det er vel liten tvil om at klimasaken er spesiell...

Men jeg synes Spetalen argumenterer bra, og svært mange får nok øye på at det er geologen og investorens holdning som er den mest vitenskapelige - ikke ministeren/klimapredikantens.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

bøvelen

Nå har FrP også meldt seg på i krangelen i nettavisen, Dette ser ut til å bli interessant:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3558213.ece

Hva med å fore Amundsen med mere stoff og bakgrunnsinformasjon (ikke for komplisert, men slik lagt fram at politikerne kan forstå det!)

Josik

Er det bare jeg som har en følelse av at opinionen er i ferd med å snu?

Når jeg leser kommentarene til de nå opptil flere artiklene om Solhjell vs. Spetalen, aner det meg at flertallet av kommentarene kommer fra folk som faktisk har en viss kunnskap og derfor er MEGET kritiske til det politikerstyrte CO2-hysteriet og hele svindelen bak.
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Jostemikk

Sitat fra: Josik på januar 27, 2013, 23:36:12 PM
Er det bare jeg som har en følelse av at opinionen er i ferd med å snu?

Når jeg leser kommentarene til de nå opptil flere artiklene om Solhjell vs. Spetalen, aner det meg at flertallet av kommentarene kommer fra folk som faktisk har en viss kunnskap og derfor er MEGET kritiske til det politikerstyrte CO2-hysteriet og hele svindelen bak.

Vitenskapelig er det så absolutt i ferd med å snu, Josik. Orkenes tideverv er snart over. Politisk vil ikke noe skje. Vitenskapen vil bare påvirke tidspunktet for metamorfosen til neste svindel for å skaffe seg makt over sine lands innbyggere.

Opinionsmessig, sett mot befolkningen, så er nok den i det store og hele styrt av siste tre dagers vær.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren