Besteforeldre vil styre klimaet!

Startet av ebye, februar 27, 2012, 16:01:38 PM

« forrige - neste »

ebye

Det er en rekke forskjellige "unscientific organisations" på grasrotnivået i Norge, som aksjonerer for å redusere utslipp av menneskeskapt CO2. Her finner vi bl.a.

Norsk Klimanettverk

Norsk Klimastiftelse

Norsk nettverk for klima og helse

I tillegg har vi

Besteforeldreaksjonen

Tilsynelatende lever disse organisasjonene litt i det skjulte, det er sjelden jeg ser noe om disse, omtalt i MSM. Besteforeldreaksjonen er et lite unntak. Den ble startet i 2006, som en del av Fremtiden i våre hender, der Halfdan Wiik var initiativtager.

Han er fortsatt leder for aksjonen og er fra tid til annen å finne på debattsidene i MSM, først og fremst i Klassekampen.  Og han benytter naturlig nok de kjente retoriske knep for å vinne lesere og overbevise om den foranliggende klimakrisen. Organisasjonen trekker inn barnebarn, fremtidige generasjoner og de som skal overta kloden etter oss. Og selvfølgelig, det å trekke bekymrede besteforeldre inn i arbeidet for våre fremtidige generasjoner, blir av mange oppfattet som en sikker vinner. Akkurat dette er nå avslørt, slik at virkningen av alt dette følelsesladede (epos) i argumentasjonen, virker mot sin hensikt. For 2-3 år siden var det om lag 20 % av befolkningen som ikke trodde på IPCC. I løpet av et år steg denne andelen til drøyt 40 %. Hvor mye det er nå, vites ikke helt nøyaktig.

Men derimot, det er mer enn 50 % av de unge som ikke er opptatt av miljø og klima.

http://besteforeldre.framtiden.no/joomla15/images/stories/Aftenposten_19_02.pdf

Det betyr at Barnebarna er på kollisjonskurs med Besteforeldrene sine! Dette må jo bekymre aksjonerende Besteforeldre, som er engstelige for at levevilkårene på kloden er truet pga. økt CO2 i atmosfæren. Og dette er anliggendet til Halfdan Wiik i hans debattinnlegg i Aftenposten tirsdag 21. februar:

Det spilles hasard med fremtiden

http://www.climometrics.org/12apbes1.jpg

Og han refererer altså til begge de to artiklene i Aftenposten, på samme dag, endog under hverandre

http://besteforeldre.framtiden.no/joomla15/images/stories/Aftenposten_19_02.pdf

Han er bekymret for kloden i fremtiden. Og de to oppslagene i Aftenposten blir for mye å svelge på en gang. Han skriver bl.a. i beste alarmiststil:

SitatNå er det oljelobbyen som er på banen og bruker sterke talspersoner og store økonomiske midler for å bagatellisere hvordan vår oljeavhengighet er skadelig for klima, helse og miljø.
Kanskje ungdommen ikke ør pressen bruker større krefter på å avsløre hva oljelobbyen faktisk driver med. Vi gamle har gjennomskuet dem, og vi blir sinte når vi sr hvordan de spiller hasard med våre barnebarns fremtid.

Og dette er jo en type alarmmelding som vi har vendt oss til, og som nok har gått ut på dato. Jeg nevnte at Wiik er relativt frekvent i Klassekampens debattspalter. Og som med alle andre alarmister, budskapet kommer som fra autopiloten:

Sitat... vi kommer til å gjøre store deler av kloden ulevelig for mennesker hvis vi fortsetter med vårt enorme forbruk av fossilt brennstoff. Det internasjonale energibyrået frykter nå en global temperaturstigning på seks grader inn 2100 ved business as usual.

http://www.climometrics.org/12kkbest2.jpg

Dette er jo til å kjenne igjen.

Selve budskapet og innholdet fortjener egentlig ikke en så omfattende omtale. Men det som fattet min interesse er at de stadig bruker utdaterte retoriske knep, de tror kloden går under, de er i utakt med den norske befolkningen, og de er i utakt med målgruppen sin - sine egne barnebarn! Men de slipper altså til i MSM, endog i Aftenposten. Det er jo bra på sin måte, så vet vi hvor vi har dem.

Og hvem støtter denne aksjonen, jo ingen annen enn bestefar James Hansen selvfølgelig:

Grand parents, awaken:
SitatPlanet Earth is in imminent peril. This is no exaggeration: The climate system is in danger of passing tipping points. The continued exploitation of all fossil fuels threatens not only the other millions of species on the planet, but also the survival of humanity itself.

http://besteforeldre.framtiden.no/joomla15/index.php?option=com_content&view=category&id=35&layout=blog&Itemid=56


ebye

Som jeg har poengtert mange ganger, Klassekampen har en kontinuerlig Klimadebatt på sine debattsider. Som alle andre MSM-er er den redaksjonelle linjen rendyrket - sterk tro på IPCC, AGW og økende risiko for jordas undergang. Det er noe Jaglandsk over dette: "ikke over 2 graders økning".

Denne linjen setter nok sitt preg på debattspalten også - det er overvekt av AGW-innlegg. Nå sist er det Besteforeldrene som tar opp spørsmålet om Tjæresand og Statoil

Sammen mot tjæresand

http://www.climometrics.org/12kkbest.jpg

Besteforeldresjefen Halfdan Wiik peker på et brev som er sendt til Statoils styre. Ett av punktene er

SitatUtvinning av tjæresand og andre ukonvensjonelle oljeressurser er ikke forenlig med målsetninga om å holde den globale temperaturøkning under 2 grader.

Brevet er sendt av Greenpeace, WWF, OVF (Opplysningsvesenets Fond) og Besteforeldreaksjonen.

Gudskjelov, konvensjonelle oljeressurser er untatt! Hva har skjedd? Besteforeldreaksjonen tar forbeholdet:

SitatBesteforeldreaksjonen er ingen ekspertgruppe.
8)

Jostemikk

Takk for denne oppdateringen, Bye. :D

Jeg må innrømme å ha fulgt skammelig lite med angående tjæresand-problematikken. Det lille jeg har fått med meg er bekymringen over forurensning, og da er man jo faktisk inne på reellt naturvern.

Har noen av medlemmene her på forumet såpass kunnskap om dette at det er mulig med en kort oppsummering av problematikken, vil jeg sette stor pris på det.

Jeg bet meg merke i at de til tross for mulig naturødeleggelse har valgt å fokusere på målet om 2 grader, altså CO2 atter en gang. Det samme har vel James Hansen gjort ved å si at dette vil ødelegge klimaet en gang for alle.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

jarlgeir

Jostemikk spør om det er noen som vet noe om oljesandutvinning.

Jeg kan bidra med noe her:

1) Oljesandutvinning har vært drevet av skiftende regjeringer i Canada. Det er like ukontroversielt som oljeutvinning, bortsett fra at det er relativt høye kostnader fordi det går med mye energi og mye vann til å vaske oljen ut av sanden. Oljesandutvinning har vært drevet relativt lenge i småskala, bl.a foregikk det i Estland ca 1940. Det er bare CAGW-gjengen og tilsvarende utgrupper som vi alle kjenner som er i mot.

2) Et rabiat kommunistparti som AKP (m-l) og deres hovedorgan Klassekampen liker ikke oljesandutvinning.

Punkt 2 over alene tilsier at de som driver med dette må være på riktig spor, siden Pol Pot tilhengerne ikke liker det.
It's the sun, stupid!