RIO+20 - Agenda 21

Startet av seoto, mars 15, 2012, 14:48:50 PM

« forrige - neste »

seoto

I dag skulle jeg egentlig konsentrere meg om å finne ut hvordan Greenpeace blir finansiert, men slike opplysninger blir skjult som om de skulle være dypt alvorlige statshemmeligheter. Så fikk jeg tilsendt en link til Chiefios blog "Musings from the Chiefio". Han har mange gode innlegg, og tar for seg mye av det som skjer i verden i dag.
18. desember 2011 hadde han et innlegg som absolutt bør leses av enhver som er opptatt av hva som skjer - og hvorfor det skjer - også innen klima og miljø. Det er et ekstremt tankevekkende innlegg. Dette er ikke fantasier, det finnes belegg for det hele. Mye av det han skriver om, er ting som har opptatt meg, spesielt det siste året, og han klarer å ordlegge seg så mye bedre enn hva jeg gjør.

Siden vi nå nærmer oss Rio+20, og derfor Agenda 21* igjen dukker opp som begrep, vil Chiefios innlegg gi en god innføring i mye av det som har skjedd, og det som kan forventes å skje. - Foia - Agenda 21
Kost på deg den tiden det tar å lese denne artikkelen, den er verdt tiden!

Siden jeg først var i gang med FN-relaterte saker og ting, glemte jeg helt bort Greenpeace, og kom langt ut på FN-viddene. Kanskje noen kan lære meg litt om systematiske arbeidsmetoder?

Denne gangen førte en link meg til UNESCO, og jeg begynt å klikke litt rundt. Hver gang jeg dukker litt i FN-systemet, blir jeg like overveldet av hva for et ekstremt stort monster dette har utviklet seg til. Ikke rart norske politikere ønsker seg inn i FN-systemet.

UNESCO har travle tider. Under ett av deres mange programmer, finnes:
Natural Sciences og deres "Mission".

Under "Strategy and Programme" er mye listet opp, bl.a.:

Main programmes in the Natural Sciences are:

* Water sciences
* Ecological sciences
* Ocean sciences
* Earth sciences
* Basic sciences
* Science and technology policy
* Sustainable living in Small Island Development States
* Local and indigenous knowledge systems
* Climate change  (mangler link)
* Renewable energy
* Engineering
* Natural Disaster Reduction

Jeg biter meg merke i at det mangler link under "Climate change", så da blir vel det tatt hånd om andre steder. Kanskje IPCC? Men det virker jo merkelig å skille Climate Change fra f.eks. Earth sciences. Hva så med "Engineering"? Det virker som dette prøves å være en brekkstang til å gjøre dramatiske endringer i navnet til "menneskeskapte klimaendringer", men det er vel egentlig bare en dårlig unnskyldning?

Og alle disse avdelingene er bare en bitte liten brøkdel av alt som skjer innen FN-systemet!

Skal vi gjøre et forsøk på å følge med på RIO+20? I så fall setter jeg stor pris på om det følges på med innlegg. Man får også en bedre forståelse av hva som skjer når man har lest Chiefios artikkel.





* FN har fjernet Agenda 21 fra linken ovenfor, men siden det alltid er noen et eller annet sted i verden som er flinke til å leke, har de funnet ut hvor Agenda 21 nå kan finnes:
http://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=400&nr=23&menu=35

De har flyttet den til underdomenet "sustainabledevelopment".
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på mars 15, 2012, 14:48:50 PM
Jeg biter meg merke i at det mangler link under "Climate change", så da blir vel det tatt hånd om andre steder. Kanskje IPCC? Men det virker jo merkelig å skille Climate Change fra f.eks. Earth sciences.

God ide med oppfølging av på RIO+20. En må vite hva de bedriver.

Mht. "Climate Change" tenkte jeg å se litt på linken til "Water Sciences" for å se om jeg så snurten av Gleick.

Du skal ikke klikke mye tid før du finner ting som dette:

"Climate change will make a bigger impact on water resources in years to come.  It alters rainfall patterns, soil humidity, glacier-melt and river-flow and also causes changes to underground water sources. Already, water-related disasters such as floods or droughts are rising in frequency and intensity. The Report's authors say that climate change will drastically affect food production in South Asia and Southern Africa between now and 2030. By 2070, water-stress will also be felt in central and southern Europe, affecting up to 44 million people. "




"Water-stress" ??

Så jeg snurten av Gleick? You bet

[attachimg=1 width=650]

Hva skal man si?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg vil på det sterkeste anbefale alle å klikke på linken seoto la ut til Chiefio. Les hele saken. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

I oppladningen til Rio+20 vil jeg tro det blir mye å lese i MSM.

I dag har Richard Black, BBC en artikkel:

Gear change on road to Rio?

Det er vel neppe tvil om at Black ønsker at FN skal få langt større makt. Da vil det bli lettere å ignorere medlemsland som ikke er enige ...

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på mars 16, 2012, 13:17:57 PM
I oppladningen til Rio+20 vil jeg tro det blir mye å lese i MSM.

I dag har Richard Black, BBC en artikkel:

Gear change on road to Rio?

Det er vel neppe tvil om at Black ønsker at FN skal få langt større makt. Da vil det bli lettere å ignorere medlemsland som ikke er enige ...

Hele artikkelen er sitert på dagens klimalink.  8)

Amatør1

Sitat fra: seoto på mars 16, 2012, 13:17:57 PM
I oppladningen til Rio+20 vil jeg tro det blir mye å lese i MSM.

I dag har Richard Black, BBC en artikkel:

Gear change on road to Rio?

Det er vel neppe tvil om at Black ønsker at FN skal få langt større makt. Da vil det bli lettere å ignorere medlemsland som ikke er enige ...

Det er vel heller ingen tivil om at Black er den journalisten i BBC som har dårligst track-record på upartiskhet i CAGW-spørsmål. Det kan ha sammenheng med det du viser til ...

Richard Black tells the BBC reporting team what to think

"Whatever you think about the BBC's actual performance in reporting climate change, they are supposed to adhere to the highest standards of impartiality and be able to efficiently gather, assess and represent the state of the science. Only if one starts with a realistic and up to date understanding of the subject can one hope to put into a proper scientific perspective all its developments and weigh the many opinions held about this fascinating and often controversial topic.

The BBC should be, or at least aspire to be, the gold standard. So it is depressing to come across such a skimpy analysis, and sloppy use of statistics as in this briefing given to BBC staff by their Environment Correspondent Richard Black."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: ConTrari på mars 16, 2012, 13:25:43 PM
Sitat fra: seoto på mars 16, 2012, 13:17:57 PM
I oppladningen til Rio+20 vil jeg tro det blir mye å lese i MSM.

I dag har Richard Black, BBC en artikkel:

Gear change on road to Rio?

Det er vel neppe tvil om at Black ønsker at FN skal få langt større makt. Da vil det bli lettere å ignorere medlemsland som ikke er enige ...

Hele artikkelen er sitert på dagens klimalink.  8)

Beklager, men den har jeg oversett  :(

Jeg fant linken på et av de mange stedene jeg har besøkt, og syntes den passet bra under Rio+20-tråden.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Denne siden har presset seg til, sies det, å promotere Rio+20.
Stakeholder Forum  has pushed until the UN basically gave in and gave them Rio+20.

Det er altså Stakeholder Forum som står bak den forholdsvis nyoppsatte siden Earth Summit 2012

Da er det bare å følge med og se hva som skjer.

Earth Summit 12 har SKANSKA AB som sponsor.

Ut fra historien på denne siden (som nok ikke er i bruk lengre):
http://www.stakeholderforum.org/index.php?id=aboutsf#
kan det virke som om Stakeholder Forum har revet seg løs fra FN etter flere år i systemet.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Enda flere nettsider - pengene flyter ;)

SUSTANIA

Den skal vel være med på å piske opp stemningen før Rio+20.

De har til og med sin egen pris, Sustania Award.

Og hvem sitter i den komiteen?

Behind the Sustainia Award is the Sustainia Award Committee which is chaired by Honarary Chair Mr. Arnold Schwarzenegger. Other committee members include Connie Hedegaard (European Commissioner for Climate Action), Gro Harlem Brundtland (former Prime Minister of Norway and former Director General of WHO) and Dr. Pachauri (Chair of the IPCC).

Det er til og med en video på siden - for de som aldri kan få nok av Schwarzenegger og Hedegaard.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Det bygger opp til RIO+20 - og nå bærer også WMO (The World Meteorological Organization) tørr ved til bålet. De vil nok ha et skikkelig bål denne gangen! Hvor mange rare påstander vil vi se framover?

Press Release No. 943

Underteksten er litt interessant:

For use of the information media
Not an official record

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Det som er mest avslørende i dette varme-hysteriet, er at plutselig er ett år viktig - nå 2011. Når andre enn værspåere peker på at temperaturen har flatet ut, mer eller mindre, siden 1995, ja da er det en alt for kort periode til å uttale seg. Men det er jo mulig at WMO glemmer at de ikke snakker om klima, men om vær? Og jeg husker et kaldt år, 1968. Da var det -27 oC på Heistadmoen, gjennom hele feltvakten. Det var kaldt det! Kanskje det kaldeste året av mange, både før og etter!   ;)

seoto

#11
BaseBallStick la ut linker HER
til skremselsartikler i norske medier. Disse skremslene bygger på WMOs skremsler (se innlegg ovenfor).

Først Adressa:
(Bygd på opplysninger fra "forsker" Stein Kristiansen ved Meteorologisk institutt, en del av WMO)

Ofte storflommer i fremtiden

- Våtere klima gjør at storflommene vil komme oftere i fremtiden. Dagens 100-årsflommer blir framtidens 50-årsflommer, sier forsker Stein Kristiansen ved Meteorologisk institutt.

Det er bare seks år siden sist Fosen ble rammet. Under flommen i månedsskiftet januar/ februar 2006 omkom en person og det ble gjort store skader på veier, broer og bygninger.

- Drivhuseffekten gjør atmosfæren varmere, noe som skaper mer fuktighet og dermed mer nedbør. Det vil ikke regne mer hele tiden, men antallet tilfeller av ekstremnedbør vil øke.

I fremtiden kan derfor 100-årsflommene komme hvert 50. år og 200-årsflommene en gang hvert 100. år, sier Stein Kristiansen.


Og selvsagt følger VG opp:
Jorda rekordvarm det siste tiåret

Klimaendringene har skutt fart i det første tiåret etter tusenårsskiftet, ifølge FNs meteorologiske organisasjon (WMO). Tiåret fra 2001 til 2010 er det varmeste som noensinne er målt.

Hvor blir det av Dagbladet? Noen som har sett noe?

Som vi ser, bygger også de sin informasjon på opplysninger fra WMO.

Det løpske toget dundrer videre på sin skrekkinngytende ferd til Rio+20!

Og sannelig rakk de å "justere" temperaturene i tide til RIO+20!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#12
Dere vet de 100.000.000 dollar som skal stables på beina hvert år for å "redde verden" gjennom Green Climate Fund, ledet av Jens Stoltenberg?

Okke som. Nå ble dere i hvertfall minnet på det. De ber nå om å få stå over loven:

WUWT - Where there's a need for immunity, there's a crime – Green climate fund looking to UN for diplomatic immunity protection from lawsuits.

De på WUWT hentet dette fra Fox News - Mammoth new green climate fund wants United Nations-style diplomatic immunity, even though it's not part of the UN

Jeg husker GHB uttrykte sterk misnøye etter København, og sa at de måtte finne nye veier. Denne "nye veien" er det Jens Stoltenberg er leder for.

Dette er mennesker som stjeler penger fra folk som ikke har gjort dem noe som helst galt, og så bruker de disse pengene på å finansiere egne prosjekter. Prosjekter som ikke har noe som helst med klima eller naturvern å gjøre.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Og her kan vi lese om det på UNFCCCs egen side:
http://unfccc.int/cooperation_and_support/financial_mechanism/green_climate_fund/items/5869.php

Jeg har litt problemer med at Jens Stoltenberg som statsminister i Norge har mulighet til å bruke så fryktelig mye tid på andre ting. Men han anser vel ikke Norge som særlig viktig - bortsett fra at vi er en kilde til stadig pengeflyt inn i FN-systemet?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Men hva er det så de skriver om Green Climate Fund på Fox?


Mammoth new green climate fund wants United Nations-style diplomatic immunity, even though it's not part of the UN
Sitat
EXCLUSIVE: The Green Climate Fund, which is supposed to help mobilize as much as $100 billion a year to lower global greenhouse gases, is seeking a broad blanket of U.N.-style immunity that would shield its operations from any kind of legal process, including civil and criminal prosecution, in the countries where it operates. There's just one problem: it is not part of the United Nations.

Whether the fund, which was formally created at a U.N. climate conference in Durban, South Africa last December, will get all the money it wants to spend is open to question in an era of economic slowdown and fiscal austerity. Its spending goal comes atop some $30 billion in "fast start-up" money that has been pledged by U.N. member states to such climate change activities.

Har vår statsminister vandret inn på kriminelle stier?  :o

Men så var det vel alltid egne lover for hans læremestre ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.