UHI-effekt i Norge

Startet av Jostemikk, februar 21, 2012, 23:03:55 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Ettersom Finn.no har lansert et flott nytt verktøy i dag, der de har lagt ut gamle flyfoto over norske byer, så jeg muligheten for en sammenligning.

Angående varmeøyeffekten, vet vi at Øyvind Nordli i Meteorologisk Institutt fortalte Phil Jones at de hadde regnet ut at den var 0,2 grader i Bergen fra 1880 fram til 1998, og at denne ikke er justert for.

Det følgende er ikke ment å skulle dokumentere noe som helst angående om dette er en korrekt utregning av Nordli. Jeg vil bare legge fram dokumentasjon på den forandringen som har skjedd i Norges byer, og så får jeg eventuelt ta det derfra senere, og jeg begynner altså med Bergen, og Geofysisk Instituttt, ettersom temperaturen i dag måles der.

De to linkene til de forskjellige karttjenestene jeg benytter meg av pr. nå, og områdene dere ser på bildene jeg legger ut, er fra Finn.no og Derdubor.no.

Link til kartutsnittet fra Finn.no - Bergen 1951.

Link til kartutsnittet fra Derdubor.no - Bergen i dag.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Så et spørsmål til dere. Jeg tar gjerne på meg jobben med å legge ut slike sammenligninger for alle norske byer med fokus på der temperaturmålingene til Meteorologisk Institutt foregår, men vil det være av verdi? Hvis ikke, sparer jeg meg jo litt jobbing. Hvis der antas å ha en verdi, gjør jeg det gjerne, og lager en egen tråd om dette der alt kommer fortløpende etter fylke. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Varmeøyeffekt på 0,2 grader på over 100 år? Motorveisystemet utenfor instituttet kom vel på 80-tallet, og må ha en stor lokalklimatisk effekt?

Takk for tipset om historiske kart, flott tiltak og morsomt å se Bergen i 1951, men også trist å legge merke til at bebyggelsen på Bryggen var så mye større, og de ødelgate kvartalene av trehusbebyggelsen på Nordnes.

NB. Det kan være litt forvirrende, for Finn.no viser historiske kart for det området du er i på deres vanlige kart.

Jostemikk

Etter å ha tenkt nøy gjennom saken, har jeg kommet til at det vil være viktig å enkelt kunne vise til de landskaps- og bygningsmessige forandringene som har kommet snikende.

Det er ikke min intensjon å påvise noen UHI-effekt, langt mindre å skulle regne ut en slik. Meningen er å vise at en slik effekt er mer eller mindre sannsynlig utfra forandringer som har skjedd, dette kalt urbanisering.

Vi har jo dokumentasjonen i Climategate 2.0 på at klimaforskerne hos Meteorologisk Institutt på Blindern erkjenner en UHI-effekt for Bergen på 0,2 grader fra 1880-1998. Og når Blindern og Bergen først er nevnt, er det vel like greit å begynne med disse to?

Blindern Oslo - 1947/2011

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Florida Bergen - 1951/2009

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på februar 28, 2012, 15:13:51 PM
Etter å ha tenkt nøy gjennom saken, har jeg kommet til at det vil være viktig å enkelt kunne vise til de landskaps- og bygningsmessige forandringene som har kommet snikende.

Det er ikke min intensjon å påvise noen UHI-effekt, langt mindre å skulle regne ut en slik. Meningen er å vise at en slik effekt er mer eller mindre sannsynlig utfra forandringer som har skjedd, dette kalt urbanisering.

Vi har jo dokumentasjonen i Climategate 2.0 på at klimaforskerne hos Meteorologisk Institutt på Blindern erkjenner en UHI-effekt for Bergen på 0,2 grader fra 1880-1998. Og når Blindern og Bergen først er nevnt, er det vel like greit å begynne med disse to?


Pyttsan, hva gjør vel noen skarve tusen studenter, og noen mål med brostein og takpapp?

Jostemikk

Sola flyplass i Stavanger - 1937 og 2008

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren