Agurknytt!

Startet av ebye, desember 05, 2012, 12:57:02 PM

« forrige - neste »

ebye

I dag (05.12.12) har papirAftenposten ett oppslag som helt og holdent er agurknytt

Frederic Hauges grønne drøm har blitt virkelighet i ørkenen i Qatar

http://www.aftenposten.no/klima/Frederic-Hauges-gronne-drom-har-blitt-virkelighet-i-orkenen-i-Qatar-7061776.html

Dette dreier seg om agurkproduksjon i et hett område. Prosjektet benytter varm ørkensand og saltvann som eneste ingredienser for å produsere agurker i ørkenen. Ja, solenergi må med, og i drivhus oppnår Bellona svært gode vekstvilkår for agurker.

Det betryggende her er at Qatarene ikke har brent alle broer for å produsere agurker:

Sitat–Uansett, om det viser seg for dyrt i stor-skala nå, kan teknologien brukes i fremtiden. Vi har nok av sol, sand og saltvann i Qatar, mens oljen tar slutt, sier han.

Her er det realismen som rår: naturlige klimakutt når oljen tar slutt!

De tar eventuelt konsekvensene av de rådende forhold: den globale oppvarmingen har stoppet opp, temperaturen har sunket siden 2000, og temperaturøkningen er uansett bare ca. 0.5 oC.

Kanskje disse realistene kunne holde kurs for strutsene våre - som stikker hodene i sanden.    ;)    ;D     8) 

Jostemikk

Det er ikke det minste rart at Hauge har grønne drømmer, ebye. Du kan godt si at han suger inn alle grønne inntrykk etter beste evne. At dette har satt sine spor kan det vel ikke være tvil om? Det tærer på å være aktivist, ikke bare helsemessig, men også økonomisk.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: ebye på desember 05, 2012, 12:57:02 PM
Her er det realismen som rår: naturlige klimakutt når oljen tar slutt!


Jeg mener dette er det motsatte av realisme, og kun tilpasset Haugianerne.

- Ad "klimakutt": Det er ikke ført noe holdbart bevis for at CO2 har noe som helst med klima å gjøre
- Ad "oljen tar slutt": Det er heller ikke ført noe bevis for at hydrokarboner stammer kun fra fossile livsformer og at de dermed "tar slutt".

Begge deler er postulater uten bevis, og begge deler er sannynligvis feil.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Det er mye rart i den artikkelen, blant annet skrives det:
Sitat- Vi vet at verdens matvareproduksjon må økes med 70-80 prosent etter hvert som vi nærmer oss en befolkning på ni milliarder, sier Hauge.

Hva slags regnestykke er det? Det produseres allerede mer enn nok mat på kloden vår, men vi klarer ikke å fordele den rettferdig. Rike folk har for mye mat, og kaster store mengder. Dersom befolkningen vokser fra drøyt 7 mrd til 9 mrd, så vil vi trenge 25-30% mer mat, dersom dagens fabrikkproduksjoner fortsetter. Dersom det blir mer lønnsomt å dyrke mat på små enheter (og mange små områder ligger ledige i dag, bl.a. i Norge), så ser jeg ingen fare for at verdens befolkning skal sulte pga. for liten matproduksjon. Men man får jo ikke flere små-bønder i utviklingsland ved å tvangsflytte dem inn i byer, man bare øker nøden.

Så står det:
SitatKort fortalt: Man bruker saltvann, varm ørkenluft og solenergi til å skape et perfekt vekstklima for hva som helst i drivhus og utenfor drivhusene.

De to siste skal jeg ikke protestere på, men hvis jeg ikke har misforstått fullstendig, vil ingen planter vokse i saltvann. Så hvordan avsalter de vannet? Klarer de det uten bruk av energi?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: Amatør1 på desember 05, 2012, 13:14:34 PM
Sitat fra: ebye på desember 05, 2012, 12:57:02 PM
Her er det realismen som rår: naturlige klimakutt når oljen tar slutt!


Jeg mener dette er det motsatte av realisme, og kun tilpasset Haugianerne.

- Ad "klimakutt": Det er ikke ført noe holdbart bevis for at CO2 har noe som helst med klima å gjøre
- Ad "oljen tar slutt": Det er heller ikke ført noe bevis for at hydrokarboner stammer kun fra fossile livsformer og at de dermed "tar slutt".

Begge deler er postulater uten bevis, og begge deler er sannynligvis feil.
Jeg tenkte mest i retning av at når "prosjektledelsen" opplever at "oljen" tar slutt, da har det gått så lang tid at da har CO2-hysteriet også tatt slutt.    8)

Vi ser det an, så går det hele over!

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.