Kinesiske klimaforskere erklærer IPCC som "verdiløst"

Startet av Telehiv, november 16, 2011, 15:39:47 PM

« forrige - neste »

Telehiv

#15
Hei ebye,

vel, svært mange berømte kinesere har tatt feil av mye de, opp gjennom tidene, ikke minst ved kulturrevolusjoner og andre former for diktat over folket.
Helt ufrie politisk er kineserne heller ikke nå, selv om de praktiserer en stadig mer aggressiv markedsøkonomi under paraplyen av kommunisme (her spørs det vel også hvor lenge man ønsker å beholde dette skinnet av gammel ideologi?).

Derfor legger jeg meg ikke automatisk flat for de samfunnsvurderinger som måtte komme fra den kanten.

Men i dette tilfellet er det nok heller et forsøk på å bryte et annet diktat, nemlig IPCC-diktatet om hvordan ting henger sammen - i utgangspunktet en prosess kjørt igang på Vestens premisser der kinesernes kullforbruk blir et åpenbart CO2-skatteobjekt.

Man kan derfor mistenke kineserne for å tale for sin syke mor, men i de rene klimafaglige vurderingene her synes kinesere å være på linje med standard vestlig skeptisisme til CO2-hypotesens verdi. Og der er jeg også, så når viktige forskere i den kommende viktigste nasjon i verden tviler, så er det hyggelig å få støtte for egen tvil  ::)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Josik, du hadde et utrolig godt innlegg på foregående side:
http://klimaforskning.com/forum/index.php?topic=271.msg3209#msg3209

Du har en måte å vinkle ting på som jeg er veldig enig med deg i. Man kan aldri komme bort fra den politiske delen i klimaspillet. Jeg setter veldig stor pris på dine bidrag i debatten :) Dersom du tillater meg, har du herved min underskrift på ditt innlegg!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Når det gjelder Kina, kan det virke som om de er på vei til sine egne store økonomiske problemer. Leste lett gjennom et par artikler i går kveld:

http://barnabyisright.com/2011/11/17/china-nearly-bankrupt-every-province-in-china-is-greece-says-chinese-economist/

Kan virke som om verden i dag kan ha langt større problemer enn at det oppstår dårlig vær rundt rundt omkring.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på november 18, 2011, 12:31:05 PM
Josik, du hadde et utrolig godt innlegg på foregående side:
http://klimaforskning.com/forum/index.php?topic=271.msg3209#msg3209

Du har en måte å vinkle ting på som jeg er veldig enig med deg i. Man kan aldri komme bort fra den politiske delen i klimaspillet. Jeg setter veldig stor pris på dine bidrag i debatten :) Dersom du tillater meg, har du herved min underskrift på ditt innlegg!

Josik, jeg hadde også betydelig glede av å lese ditt velformulerte innlegg, og støtter hva seoto sier!

Det eneste jeg vil tilføre er at det finnes skeptikere av de fleste politiske avskygninger.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

Enig med dere om Josiks innlegg, det er spesielt interessant når noen tar seg tid til å reflektere litt utover vanlig polemikk. Mennesket lever som kjent ikke av smale klimadebatter alene  8)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på november 16, 2011, 21:56:42 PM
Sitat fra: ConTrari på november 16, 2011, 16:22:27 PM
Det har alltid vært påfallende hvor "lokal" klimakrisen er; det er Vestens prosjekt, fagmiljøene i Vest-Europa og USA har vært drivkraften, og jeg tror det er mer av et kulturelt konsensus ute og går enn et vitenskapelig. Ikke minst når det gjelder vår hang til selvplaging og skyldfølelse. Det er forståelig at land som Kina ikke gidder være med på dette lenger, og når de fattige u-landene oppdager at de lovede gigantoverføringene uteblir, kjølner nok entusiasmen der i gården også.

Og regjeringen i Maldivene kan ta av seg dykkemasken og ønske nye flybårne turister velkommen.

Hør, hør! her ble det sagt mye viktig og riktig! Jeg er så enig, så enig.

Takk for det, A1  :D