Astrid Uhrenholt Jacobsen: Et lysende eksempel på flott offentlig oppførsel

Startet av Telehiv, mai 19, 2014, 12:44:28 PM

« forrige - neste »

Telehiv

Tilgi meg at jeg hopper til alt annet enn klima, men midt oppe i de ubehagelige prosessene som bl.a. klimaforskeren Bengtsson opplever nå når han står opp mot fastlåste tanker og institusjoner, gikk tankene til hva Astrid opplevde under OL. Og hvor fantastisk både hun og de andre rundt henne stod fram i sorgens stunder og faser.

Aftenposten har i dag en liten artikkel om at IOC-sjef Thomas Bach har møtt opp hos Astrid på Olympiatoppens treningssenter og uttrykt klart og tydelig at han og IOC aldri mente å fornærme langrennsløperen som mistet broren sin så brått.

Astrid leverer her en av de flotteste og kloke kommentarene jeg noensinne har sett og hørt fra en idrettsutøver i hele mitt liv:

- Det er så viktig å se det store bildet. Jeg  ville aldri ha kommet så langt som jeg er, hvis det ikke var for min lokale klubb og alle dem som støtter. Vi trenger alle ungdommer som trener, og jeg er selv ivrig i nabolaget mitt, for å få unge til å bevege seg og engasjere seg. Jeg ville heller aldri kommet så langt hvis det ikke var for laget mitt. De betyr så mye.

Og videre:

- Det er viktig å sortere ut hva ting handler om, og snakke ut hvis det eventuelt er en konflikt. Jeg satt stor pris på det Bach hadde å si. Jeg tenker at verden blir et ganske forferdelig sted hvis vi ikke kan prate med hverandre og snakke om ting som er vanskelig. Vi har forskjellig briller på, og det må vi ha respekt for.

For en flott representant for det stort og samtidig ydmykt tenkte!

http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/IOC-sjefen-til-UhrenholdtA--Vi-folte-veldig-med-deg-436754_1.snd#.U3ndViyKCUk

PS: Hvis Bengtsson føler seg rådløs stilt overfor en mektig institusjon, kan det trolig være mye å lære av Astrids filosofi her.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Mange gode poenger som det er lett å være enig med deg i, Tele. Jeg kommenterer litt videre, og avspeiles litt andre nyanser i det jeg skriver enn det jeg akkurat nevnte om at det er lett å være enig med deg, er det bare fordi en slik vandring et ikke-planlagt innlegg er, nærmest på egenhånd har det med å ta noen avstikkere i nesten alle retninger. :)

Gloføken bragte denne saken på banen da den var rimelig fersk:

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,99.msg33909.html#msg33909

Der linket han til en artikkel i Nordlys, hvorfra jeg sakser et bilde med tekst.

http://www.nordlys.no/kultur/article7159820.ece

[attachimg=1]

Vi fikk raskt erfare hvorfra de umenneskelige reaksjonene kom. Dette bør være enkelt for alle å forstå. Vi så og hørte det i repetisjoner på TV. Det sedvanlige skjedde dessverre, og dette er min aller største fortvilelse i livet når det gjelder dagens mennesker i dagens samfunn. Ingen husket å spørre om hvorfor umenneskeligheten kom fra nettopp Heiberg og hans IOC-kamerater. Skjønner dere? Alle gjenkjenner en stygg handling, men ingen evner å finne ut av hvorfor og hvorfra den kommer.

Hva skjedde i den andre enden av OL?

Da lekene nærmet seg slutten, vant damelaget til Ukraina stafetten i skiskyting i overlegen stil. De fire ukrainske jentene overgikk seg selv. Under presseseansen etterpå fortalte jentenes talskvinne og deltaker Olena Pidhrusjna at de hadde vunnet for sin lidende befolkning, sitt lidende land, og ba om et minutts stillhet til minne for de menneskene hennes egen nye regjering hadde drept.

Der vi bare et par uker tidligere opplevde å se IOC-pampene minne om at alle personlige og politiske markeringer var strengt forbudt, med det bisarre resultatet vi alle ble servert i forbindelse med de norske langrennsjentenes markering og sorg over bortgangen til Astrid Uhrenholdt Jacobsens bror, skjedde intet denne gang. Plutselig var en politisk markering helt i orden, og alle som forstår seg ørlite på storpolitikk, innser sikkert betydningen av denne formen for intern-korrupsjon i IOC.

Hvorfor stilte ingen spørsmål om dette plutselige samtykket fra IOC? Det var ingen som reagerte på den oppsiktsvekkende forskjellsbehandlingen, verken på TV eller i resten av rikspressen. Hvorfor reagerte ingen?

For å gjøre saken enda mer usmakelig, dukket det kort tid etter opp såkalt bekreftede rykter om at det ene laget under kvinnenes skiskytterstafett hadde avlagt positiv dopingprøve, og jeg mener å huske at det gjaldt alle deltakerne. Den neste meldingen på fjernsynet var merkelig, da de ble sagt at det var lagt lokk på saken, og at IOC ikke ville gå videre med den.

At noe som helst som har med IOC å gjøre minner om godhet og toleranse er noe jeg tar avstand fra på aller sterkeste måte. At en eller flere av IOC-pampene plutselig kryper til korset og ber om godt vær skyldes aldri annet enn at det er tjenlig for dem selv, høyst sannsynlig etter politisk press/internt press som sørger for å gjennomføre handlinger som på lang sikt er formålstjenlige for dem selv.

Alt dette er milevis fra den hjertevarmen de norske skijentene viste hverandre under noen særs vanskelige dager i starten av OL. De viste en hel verden at selv de mest hardbarkede individualister knytter bånd for felles trøst og for generøs utdeling av empati for den som hadde det som aller verst. Det er lett å si seg enig med dem som minnes dette som det vakreste som skjedde under hele Vinter-OL 2014.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Takk for link, Tele!
Godt å se at Dè-høye herrer og dems egne moriarkler tenker seg opp og nedover på sin egen grasrot! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Zevdo Nym

Sitat fra: Jostemikk på mai 19, 2014, 14:47:41 PM
Mange gode poenger som det er lett å være enig med deg i, Tele. Jeg kommenterer litt videre, og avspeiles litt andre nyanser i det jeg skriver enn det jeg akkurat nevnte om at det er lett å være enig med deg, er det bare fordi en slik vandring et ikke-planlagt innlegg er, nærmest på egenhånd har det med å ta noen avstikkere i nesten alle retninger. :)

Gloføken bragte denne saken på banen da den var rimelig fersk:

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,99.msg33909.html#msg33909

Der linket han til en artikkel i Nordlys, hvorfra jeg sakser et bilde med tekst.

http://www.nordlys.no/kultur/article7159820.ece

[attachimg=1]

Vi fikk raskt erfare hvorfra de umenneskelige reaksjonene kom. Dette bør være enkelt for alle å forstå. Vi så og hørte det i repetisjoner på TV. Det sedvanlige skjedde dessverre, og dette er min aller største fortvilelse i livet når det gjelder dagens mennesker i dagens samfunn. Ingen husket å spørre om hvorfor umenneskeligheten kom fra nettopp Heiberg og hans IOC-kamerater. Skjønner dere? Alle gjenkjenner en stygg handling, men ingen evner å finne ut av hvorfor og hvorfra den kommer.

Hva skjedde i den andre enden av OL?

Da lekene nærmet seg slutten, vant damelaget til Ukraina stafetten i skiskyting i overlegen stil. De fire ukrainske jentene overgikk seg selv. Under presseseansen etterpå fortalte jentenes talskvinne og deltaker Olena Pidhrusjna at de hadde vunnet for sin lidende befolkning, sitt lidende land, og ba om et minutts stillhet til minne for de menneskene hennes egen nye regjering hadde drept.

Der vi bare et par uker tidligere opplevde å se IOC-pampene minne om at alle personlige og politiske markeringer var strengt forbudt, med det bisarre resultatet vi alle ble servert i forbindelse med de norske langrennsjentenes markering og sorg over bortgangen til Astrid Uhrenholdt Jacobsens bror, skjedde intet denne gang. Plutselig var en politisk markering helt i orden, og alle som forstår seg ørlite på storpolitikk, innser sikkert betydningen av denne formen for intern-korrupsjon i IOC.

Hvorfor stilte ingen spørsmål om dette plutselige samtykket fra IOC? Det var ingen som reagerte på den oppsiktsvekkende forskjellsbehandlingen, verken på TV eller i resten av rikspressen. Hvorfor reagerte ingen?

For å gjøre saken enda mer usmakelig, dukket det kort tid etter opp såkalt bekreftede rykter om at det ene laget under kvinnenes skiskytterstafett hadde avlagt positiv dopingprøve, og jeg mener å huske at det gjaldt alle deltakerne. Den neste meldingen på fjernsynet var merkelig, da de ble sagt at det var lagt lokk på saken, og at IOC ikke ville gå videre med den.

At noe som helst som har med IOC å gjøre minner om godhet og toleranse er noe jeg tar avstand fra på aller sterkeste måte. At en eller flere av IOC-pampene plutselig kryper til korset og ber om godt vær skyldes aldri annet enn at det er tjenlig for dem selv, høyst sannsynlig etter politisk press/internt press som sørger for å gjennomføre handlinger som på lang sikt er formålstjenlige for dem selv.

Alt dette er milevis fra den hjertevarmen de norske skijentene viste hverandre under noen særs vanskelige dager i starten av OL. De viste en hel verden at selv de mest hardbarkede individualister knytter bånd for felles trøst og for generøs utdeling av empati for den som hadde det som aller verst. Det er lett å si seg enig med dem som minnes dette som det vakreste som skjedde under hele Vinter-OL 2014.

Denne saken er ikke så ille for IOC som den er for media. Denne artikkelen belyser hvordan IOC reagerte, og det stemmer ikke med den fremstillingen vi har fått i media ellers: http://www.dagbladet.no/2014/02/17/sport/ol2014/sotsji2014/sorgeband/ioc/31874923/

Mer dyptgående: http://www.nrk.no/ytring/sorgelig-journalistikk-1.11603872

Dette fritar ikke IOC fra alt annet av møkk de har drevet på med, men i denne saken vil jeg hevde at IOC kan stå med rak rygg (med en svak bøy), mens alle i norsk media som omtalte denne saken bør avskjediges med umiddelbar virkning. Igjen.
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

Jostemikk

Sitat fra: Pål Elnan på mai 19, 2014, 15:44:39 PMDenne saken er ikke så ille for IOC som den er for media. Denne artikkelen belyser hvordan IOC reagerte, og det stemmer ikke med den fremstillingen vi har fått i media ellers: http://www.dagbladet.no/2014/02/17/sport/ol2014/sotsji2014/sorgeband/ioc/31874923/

Mer dyptgående: http://www.nrk.no/ytring/sorgelig-journalistikk-1.11603872

Dette fritar ikke IOC fra alt annet av møkk de har drevet på med, men i denne saken vil jeg hevde at IOC kan stå med rak rygg (med en svak bøy), mens alle i norsk media som omtalte denne saken bør avskjediges med umiddelbar virkning. Igjen.

Takk for kommentar med for meg ukjente opplysninger om denne spesielle saken, Pål! Det ser ut til at du i det store og hele har rett, så korrigeringen er spist, fordøyd, og forhåpentlig endt opp som lærdom.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Dette var tydeligvis en sak som engasjerer dere, og da mest i retning av de brudne kar i media så vel som IOC i kontrast til skijentenes hjertevarmende og betingelsesløse ivaretakelse av hverandre.

Det var nettopp derfor jeg ønsket å trekke fram hvor elegant og verdig Astrid Uhrenholt Jacobsen holdt, og holder, hodet opp mot alle opportunistiske krefter som prøver å score et billig poeng på våre idrettshelter.

Jeg skal vokte meg for å overtolke Astrid, men studer hva hun sier en gang til: I noen enkle setninger fanger hun inn hele galskapen - uten sutring, og klarer samtidig å takke alle gode krefter som muliggjør en topputøver, påpeke hvor avhengige vi alle er av hverandre når det røyner på, og at opp mot de mest stupide kreftene kommer vi lengst med en saklig konstatering av tingenes overordnede tilstand:

"Vi har forskjellig briller på, og det må vi ha respekt for".

Det er bare så modent; å se galskapen, og raust likevel ikke blande seg i hylekoret. Hennes lakoniske klarsyn blir slik en rammere kritikk enn den iltreste gneldrebikkje!

Jeg sier som en annen av hennes herlige kolleger i sporet: "Jeg bøyer meg i hatten".
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten