Er det tyskerne som offentlig skal rive ned IPCC-alarmismen?

Startet av Telehiv, februar 26, 2013, 19:15:42 PM

« forrige - neste »

Telehiv

IPCC-kritikken hagler i tyske medier og forskningsmiljø: Begynnelsen på en ny, murbrekkende AGW-kritisk bølge?

Jeg har i to ulike sammenhenger her inne vist til at Der Spiegel gjennom sin forbilledlig oppdaterte journalist Axel Bojanowski viser imponerende innsyn i de faglige forhold i klimadebatten, og forleden slo stort opp:

"Klimawandel: Forscher rätseln über Stillstand bei Erderwärmung"
(Klimaendring: Forskerne er forbløffet over stansen i global oppvarming)

http://notrickszone.com/2013/01/19/spiegel-ends-europes-climate-denialism-european-media-now-scrambling-to-explain-end-of-warming/

Etter å ha fastslått at forskerne ikke har klart å måle noen global oppvarming på minst 15 år, reiser Bojanowski et helt sentralt metodisk spørsmål: "Hvor mange år med fravær av oppvarming må til før forskerne begynner å tenke nytt om sine prediksjoner?"

Bojanowski spør videre: "Vi har nå 15 år bak oss uten oppvarming. (dette) viser at usikkerhetene i klimaprognosene er overraskende store. Offentligheten venter nå i spenning på å se om neste IPCC-rapport kommer til å diskutere denne oppvarmingsstoppen".

Bojanowski peker så på de sentrale spørsmål som er i ferd med å vokse fram hos sjokkerte og forhåpentligvis mer oppvåknende europeiske medier, myndigheter og aktivistorganisasjoner:
- "Hva skyldes denne stoppen i oppvarming?", og
- "Hvordan forklarer vi dette til offentligheten?"


For å finne svaret, kontaktet Bojanowski en rekke sentrale aktører. Han summerer sine funn slik:
- Forskerne kan nå bare spekulere over en rekke mulige årsaker
- Usikkerheten i klimavitenskapen viser seg nå større enn noensinne. 
- I sum må den rådende klimaforskning tilbake til start for å begynne på nytt



Og nå skjer det ting: Bojanowski er ikke lenger så alene på denne arenaen

Forrige uke var det den tyske meteorologen Dominik Jung som gjentok spørsmålet om hvor oppvarmingen var blitt av, og viste til at Tyskland nå har opplevd 5 unormalt kalde vintre på rad - tysk rekord!
http://notrickszone.com/2013/02/17/meteorologist-dominik-jung-turns-skeptical-after-germany-sets-record-5-consecutive-colder-than-normal-winters/

Og vi har også omtalt at den tunge meteorolog og Prof. Dr. Horst Marlberg nylig erklærte AGW-hypen død og avsluttet, og at de neste tiårene vil bli preget av en kaldere trend.
http://notrickszone.com/2013/02/13/german-meteorology-professor-expects-cooling-for-the-decades-ahead-climate-protection-is-ineffective/

I januar var det den tyske meteorologen Dr. Karsten Brandt som skrellet ned AGW-katastrofevarslene.
http://notrickszone.com/2013/01/23/leading-german-meteorologist-dismisses-climate-horror-scenarios-are-without-any-scientific-merit/

Men tyskerne gir seg ikke der:

For bare noen dager siden slo en tysk meteorologi-nettside opp følgende kompromitterende faktum for IPCC og deres AGW/CO2-alarmister som ikke kan svare på hvorfor de har tatt så feil:

"Global oppvarming stagnerer - bare gjetting om årsakene".
http://www.wetteronline.de/wotexte/redaktion/klimawandel/2013/02/0221_kl_Globale-Erwaermung-stagniert.htm

Gosselin på http://notrickszone.com/ har tatt tak i saken, og gjengir starten av rapporten:

"Since 1998 the global mean temperature has not risen significantly. While the global temperature rose by about 0.5°C from the 1970s until the end of the 1990s, it has stagnated for the last 15 years, though at a high level. [...] The stagnation surprised a lot of experts, who are now searching for possible causes for this development." Wetteronline.de then explains the various theories, writing that the stagnation may be due to weakened solar activity, or because of huge emissions of aerosols over Asia – global dimming – or perhaps because of ocean currents".

Ren nedskrelling, altså! Det kan ikke være hyggelig for de tidligere så skråsikre "konsensushøvdingene" å på denne måten - av skikkelige fagfolk - måtte møte sine tåpelige krumspring og bortforklaringer igjen i et kvalifisert og kritisk forum....


Repeterer til slutt noen linker for mye omtalte Vahrenholts bok som kom i februar 2012, en artikkel jeg absolutt anbefaler å lese:
http://www.spiegel.de/international/world/breaking-global-warming-taboos-i-feel-duped-on-climate-change-a-813814.html

Her er en Bojanowski-artikkel til i Der Spiegel:
http://www.spiegel.de/international/world/the-truth-peddlers-smoke-and-mirrors-in-the-climate-debate-a-815478.html

Og enda en interessant artikkel, så langt tilbake som 2010 der Spiegel allerede da var kritiske til "sloppy work" etc. hos klimamakta (se også 8 andre linker nederst i denne artikkelen!):
http://www.spiegel.de/international/world/climate-catastrophe-a-superstorm-for-global-warming-research-a-686697.html

Konklusjonen  kan altså vise seg å være at det er tyskerne vi må sette vår lit til skal det bli fart i avskrellingen av keiserens nye klær?!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Dette var meget positive tendenser, jeg gleder meg virkelig over dette. Det er som man skulle tro det faktisk var mulig å få stopp på galskapen.

Men til dette:
SitatEtter å ha fastslått at forskerne ikke har klart å måle noen global oppvarming på minst 15 år, reiser Bojanowski et helt sentralt metodisk spørsmål: "Hvor mange år med fravær av oppvarming må til før forskerne begynner å tenke nytt om sine prediksjoner?"

Men enda mer sentralt er vel "Hvor lenge skal vi la forskerne tenke, og samtidig ta dem alvorlig som forskere?". Det er faktisk viktig å fortelle disse folkene at sålenge de ikke tar til seg realitetene, så ender de til slutt opp som en kriminell pariakaste.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Tele, i flere dager har jeg hatt dårlig samvittighet for ikke å ha presentert disse/denne saken på en eller annen måte. Jeg har sett på den som viktig, men har følt meg ørlite arbeidssky et par uker.

Nå kom svaret på hvorfor jeg har nølt. Takk for glimrende utført arbeide!

Tyskland har av mange blitt betegnet som klimaalarmismens høyborg. Med tanke på all den tunge politiske og økonomiske makt tyskerne besitter, har jeg stort sett vært enig i denne karakteristikken.

Nå ser vi at det til tross for dette har tvunget seg fram mer og mer klimafakta også der, og det er beint fram gledelig. Det gamle uttrykket Sannheten kommer alltid for en dag passer svært godt angående det som nå skjer i Tyskland.

Så til en bedrøvelig betraktning. Hva sier dette om Norge? Norsk MSM? Våre meteorologer? Vi har i likhet med Tyskland noen få ærlige forskere, de fleste land har vel sine modige helter der, men ellers finnes kun frivillighetsarbeide av den typen vi har sett på diverse blogger, her på Klimaforskning, og Klimarealistene et al.

Jeg oppfordrer igjen meteorologene på MI å komme ut av klimaskapet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Brattbakkallen

#3
Amatør 1:
Sitathttp://www.youtube.com/watch?v=zXKZaPSbQC0

Nå er det vel litt viktig at vi understreker at det er klimaforskere vi snakker om?  Der er vel de fleste  avslørt som "forskere" i hermeteiken  og ikke seriøse forskere., selv om de påstår det stikk motsatte selv.
Veldig trist for klimaforskningen, som vi vel kunne ha hatt nytte av den dagen vi står der og må tilpasse oss naturlige (eller menneskapte) klimaforandringer.
Er det noe klimaet gjør, så er det vel å forandre seg, er det ikke.
?

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Brattbakkallen

#4
Huffda, Amatør 1.

Nå linket jeg til feil sted.

SitatMen enda mer sentralt er vel "Hvor lenge skal vi la forskerne tenke, og samtidig ta dem alvorlig som forskere?". Det er faktisk viktig å fortelle disse folkene at sålenge de ikke tar til seg realitetene, så ender de til slutt opp som en kriminell pariakaste.

Der var linken jeg mente.  (Men Ivan Rebroff var faktisk tysker, da.)

:-[

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 26, 2013, 19:59:52 PM
Huffda, Amatør 1.

Nå linket jeg til feil sted.

Dette forumet har "rettetast". Over hvert innlegg (til høyre) er det en knapp der det står "Redigér". Trykk på den for dine egne innlegg som inneholder feil, og rett dem opp. Det er god praksis å legge inn en kort notis i samme innlegg der du sier hvorfor du har redigert.

Og: Et sitat er ingen link ...  ;)

Rettelse: stavefeil (som så ofte før)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 26, 2013, 19:45:06 PM
Nå er det vel litt viktig at vi understreker at det er klimaforskere vi snakker om?

Nei, de samme reglene gjelder for alle som vil kalle seg forskere. Det er bare det at klimaforskere har vist en egen evne til å nekte å ta til seg observasjonsdata.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Brattbakkallen

Amatør 1:

SitatNei, de samme reglene gjelder for alle som vil kalle seg forskere. Det er bare det at klimaforskere har vist en egen evne til å nekte å ta til seg observasjonsdata.

Da er vi vel enige på dette punktet,da?

Fine greier.

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Brattbakkallen

#8
Amatør 1 sa helt riktig oppi her:
SitatDette forumet har "rettetast". Over hvert innlegg (til høyre) er det en knapp der det står "Redigér". Trukk på den for dine egne innlegg som inneholder feil, og rett dem opp. Det er god praksis å legge inn en kort notis i samme innlegg der du sier hvorfor du har redigert.

Jeg takker for "irettesettelsen" men jeg var faktisk klar over den muligheten. Det var bare det at jeg så gjerne skulle ha fått "musikk jeg liker" på banen igjen. En fryktelig klønete tilnerming til å få dette til fra meg, altså.

Nei, nå er jeg visst på tur til å avspore ennå en debatt, så jeg dropper dette temaet.

:(

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 26, 2013, 20:56:00 PM
Jeg takker for "irettesttelsen" men jeg var faktisk klar over den muligheten. Det var bare det at jeg så gjerne skulle ha fått "musikk jeg liker" på banen igjen. En fryktelig klønete tilnerming til å få dette til fra meg, altså.

Vær snill å rette innlegg der det er naturlig, og respekter trådenes tema. Begrunnelsen din her halter en smule.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Brattbakkallen

#10
Amatør 1:

SitatVær snill å rette innlegg der det er naturlig, og respekter trådenes tema. Begrunnelsen din her halter en smule.

Ikke bare halter min begrunnelse  "en smule", men den er egentlig helt bak mål. Tråden heter jo Er det tyskerne som offentlig skal rive ned IPCC-alarmismen.

Jeg setter pris på den irettesettelsen, jeg, men nå advarte jeg vel på forhånd om at jeg kunne komme til å rote til en del for å få opp innleggantallet mitt til 80 i dag?
Vel, det er jo ingen unnskyldning for å bryte forumets regler, så:

Jeg skal heretter forsøke å holde meg i skinnet.

;)

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Jostemikk

Mer fra Tyskland via No Tricks Zone:

SitatVon Storch Blasts Climate Scientists: Not The "Keepers Of The Truth" – Says They "Oversold" The Science

This week's newsstand, print-edition of FOCUS magazine (February 25, 2013, No. 9/13) has a 2-page interview with leading German climate scientist Professor Hans von Storch (HvS) titled: Climate Scientist Against Panic Spreading.

The sub-heading of the FOCUS article on page 92 reads:

Scientist Hans von Storch goes hard in his own way: He accuses climate science of hype and 'methodical failure'.

Klikk linken øverst for å lese hele saken.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 26, 2013, 21:37:47 PM
Jeg setter pris på den irettesettelsen, jeg, men nå advarte jeg vel på forhånd om at jeg kunne komme til å rote til en del for å få opp innleggantallet mitt til 80 i dag?

Si meg BBK, hvorfor er det så viktig å få opp innleggstallet?

Og hvordan kan en advarsel om å muligens å gjøre noe feil med overlegg, rettferdigjøre den utførte feilen?
-Det blir som å si følgende: "Jeg veit jeg ikke kan stjele sjokoladen din, men hvis jeg ikke får nok sjokolade idag, så stjeler jeg din". Og så stjeler du sjokoladen. Og etter at du ble irettesatt, så kaster du litt av ansvaret over på offeret ved å vise til advarselen på forhånd! Det er en besynderlig tankemåte, må jeg si.
No fear for the real men! No hope for the scared!

Brattbakkallen

Hei Obelix.

Du skrev:
SitatSi meg BBK, hvorfor er det så viktig å få opp innleggstallet?

Og hvordan kan en advarsel om å muligens å gjøre noe feil med overlegg, rettferdigjøre den utførte feilen?
-Det blir som å si følgende: "Jeg veit jeg ikke kan stjele sjokoladen din, men hvis jeg ikke får nok sjokolade idag, så stjeler jeg din". Og så stjeler du sjokoladen. Og etter at du ble irettesatt, så kaster du litt av ansvaret over på offeret ved å vise til advarselen på forhånd! Det er en besynderlig tankemåte, må jeg si.

Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre noe som helst, jeg. Dette var lissom en  egotripp for meg. Nå er jeg over 80 innlegg, ser jeg, så da skal ,jeg roe meg ned litt.

Jeg er absolutt ikke like rasjonell i alt jeg foretar meg (dessverre), men innimellom glipper det mer enn det burde. Som innen IPCC , kanskje?
Den siste der var et fortvilet forsjøk fra meg å ro meg i land på.

::)
Jeg setter virkelig pris på at noen setter meg på på plass. Ikke bare jeg, men også andre kan kanskje lære av det ?

;)
BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.