NrK-debatt om Klimaendringer

Startet av Amatør1, juni 05, 2013, 23:25:40 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Ole Henrik Ellestad slapp til 5 min før slutt. Godt innlegg, kunne vært enda tydeligere. Forsøkt latterliggjort av Rasmus Hansson.

Faktisk fikk Ellestad siste ord:
"FNS Klimapanel representerer ikke verdens vitenskapsmenn"

Helt riktig det.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

affen



Taktisk fra NRK --  Ikke slippe Ellestad til før det gjensto 5 min. av sendetiden og ikke få lov til å svare på utbruddene fra Hansson ( er HAN klimaforsker da ? )  ?

seoto

Dette var direkte kvalmende, og en bekreftelse på våre verste antakelser. Det er vondt å se så mange hysteriske mennesker samlet i en debatt. De har mistet all kontakt med virkelighetens verden. Kanskje de burde komme seg vekk fra skrivebordene og sosiale og lett(?) alkoholiserte klimasammenkomster, og komme seg ut i natur og stillhet (der det fremdeles kan finnes). De trenger å få renset opp i hodene sine, men det er muligens altfor sent - det kan være uhelbredelig.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

#18
Sitat fra: seoto på juni 06, 2013, 22:35:43 PM
Dette var direkte kvalmende, og en bekreftelse på våre verste antakelser.

Vi er realister, vet du. Vi ser hva som kommer. Og så kommer det. Alarmistene kan leses som en åpen bok. Hubris og dumskap feller dem til slutt, men vi må ikke la dise folkene få ødelegge i mellomtiden. Vi fortjener kanskje dumme politikere.... men ikke SÅ dumme.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Obelix

#19
Bingobrettet mitt ble fyllt opp:
Avbrytning av Amundsen: 9 ganger
Solhjell: flakking med øynene og stotring : 5 ganger
Gunhild Stordalen: "Grønne dytt": 3 ganger av 3 mulige
Erik Wold, konstant avbrytende, stotrende og usikker.
Nina Jensen, hovmodig hver gang kameraet var på henne.

Innholdsmessig var denne debatten som vi spådde den ville utarte seg.
Rasmus Hansson var bare desto mer rabiat gal enn jeg trodde han turde å være, da han snakket om å fase ut oljebransjen innen 20 år fra nå.  Nina Jensen sa seg enig i disse rabiate tankene og sa noe slikt: "Det er bra å fase ut oljen for da vil 1,3 mrd. mennesker som ikke har energi nå, få ny fornybar energi" - For en logikk, dere  :P
Filosofen Einar Øverenget kom med pjatt som ikke bidro med noe!
Eirin Sund ble faktisk tatt i løgn i starten av programmet da hun forsøkte å gi inntrykk av at hun var med på klimaforhandlingene med FRP. Hun ble satt på plass av Amundsen og Nicolay Astrup *. Sistnevnte forsøkte å ri 2 hester på en gang, men kom med en del som var anti-klimarøysle-meninger. Det var jo bra.

Overraskelsen var Jon Hustad! Han bidro med knallbra synspunkter som Rasmus Hanson fikk problemer med! I tillegg sa Hustad dette her til Solhjell: "jeg er ikke politiker, så jeg må være ærlig"

Erik Wold valgte helt bevisst å introdusere Ole Henrik Ellestad med begrunnelsen om at han ville ikke ha en "slik type debatt" vi fikk de siste 4 minuttene! Makan til debatt-regisering fra NRK!
Ellestad fikk alt for liten tid, og han visste det. Hadde han fått bedre tid, f.eks minst like mye som Rasmus Hansson, så hadde han kunnet fremlegge de saklig riktige synspunktene uten det tidspresset han nå ble satt under. Så under de sjofle planlagte rammene for dette møtet så fikk Ellestad heldigvis frem viktige momenter. Hørte ca. 3 personer som klappet. Det var da enda noe.

Nei, slike debattprogrammer er så lette å gjennomskue. Den meningen som NRK vil få frem, blir hjulpet fram med alle midler. Det blir garantert mer av slike debattprogrammer etter denne malen i månedene fremover mot valget. Nå har jeg funnet den beste skremslen jeg kan finne på ovenfor barn som ikke vil gjøre lekser: - Blir du ikke flink på skolen havner du enten i NRK eller i politikken! -Det burde skremme alle og enhver til å gjøre leksene sine  ;)

________________________________

* = Edit: Rettet opp feil med navn  :P
No fear for the real men! No hope for the scared!

Amatør1

Godt oppsummert Obelix. Det var slik det var. Ren og utilslørt manipulasjon fra statskanalen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

Bedre enn fryktet, tross forferdelig begynnelse. Jeg tror det var veldig viktig at Ellestad fikk inn det gode innlegget på slutten av debatten, for nå tror jeg flere vil stille seg spørsmål om hvorfor temperaturen ikke lenger stiger. Noen gjør det allerede, det vet jeg fra min omgangskrets. Også flere gode poenger fra Hustad og et par fra Amundsen.

Synd at det ikke var en meteorolog der (f.eks. Håkon Melhus) som kunne fortelle kunnskapsløse Solhjell at flommen på Østlandet skyldes sen vårsmelting pga. lang og kald vinter + at flommen i Sentral-Europa skyldes de lave temperaturene i Vest-Europa (igjen pga. lang vinter) som støter sammen med den varme sommerluften i Øst-Europa (Russland) som strekker seg helt opp til Finnmark.

Amatør1

Sitat fra: translator på juni 06, 2013, 22:59:55 PM
Bedre enn fryktet, tross forferdelig begynnelse. Jeg tror det var veldig viktig at Ellestad fikk inn det gode innlegget på slutten av debatten, for nå tror jeg flere vil stille seg spørsmål om hvorfor temperaturen ikke lenger stiger. Noen gjør det allerede, det vet jeg fra min omgangskrets. Også flere gode poenger fra Hustad og et par fra Amundsen.

Helt enig i dette. Han var den eneste med virkelighetsforankring, og han var langt mer effektiv enn de andre til sammen. NrK ønsket å marginalisere ham, men ga ham siste ord, og om noe var symbolsk så var det det.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

Bra innlegg Obelix! Men: Nicolay Stang har jeg truffet personlig (da Svensmark var i Oslo i 2009). Han er leder for Klimarealistene og han ligner ikke på Høyremannen Nikolai Astrup :-)

Obelix

Translator, takk for påpekningen, jeg skal rette det nå.
No fear for the real men! No hope for the scared!

ebye

Flott opptreden av OHE, bare synd at taletiden ble så kort. Han burde vært dratt med i debatten, minst på samme måte som NJ, GS og denne Rasmus.

Rasmus Hansson går jo faktisk Pål Prestrud og Jørgen Randers en høy gang, når det gjelder sjikane og trakassering. Og antakelig uten erfaring fra klimaforskning.    ;)     Moderator burde ha grepet inn på den slags. Men det er vel bare å innse, denne type debatter er ikke akkurat mediet der faglige motargumenter slipper til. Det meste av det offiselle Norge representere en klimareligiøs overbevisning. Men det er viktig å være der, og OHE opptrer dannet - stor tapperhet.

Det er jammen bra at Rasmus Hansson ikke får gjennomført sin våte drøm: all petrovirksomhet borte i løpet av 20 år. Og Bård Vegar Solhjell oppfyller kravet til hovedrollen i eventyret: Keiseren uten klær.    :o

Jon Hustad var en god overraskelse, Dag og Tid har hatt klimadebatter.

Obelix

Jeg kom på en ting jeg glemte for noen timer siden. Eirin Sund sa en tredjedel ut i debatten, nærmest hånlig at Amundsen fra FRP var så usakelig for noen få år siden, at han hadde hevdet i et møte at det var "sola som sto bak". - Hæææ?  Eirin Sund er så kunnskapsløs at hu benekter at sola er den sterkeste klimapådriveren vi har!! Og hu gjorde narr av Amundsen som hadde formidlet den riktige kunnskapen! -Makan!

Det er da man kan bli mistrøstig med tanke på menneskeheten. Hu (E.S.) utviser en så komplett ignorans for allmenn kunnskap at det er regelerett en gåte at hu har først blitt nominert på sikker plass, deretter kommet på Stortinget, for å så bli nominert på sikker plass atter en gang!  Er hele hennes parti kunnskaps-fobi'kere, kanskje?
No fear for the real men! No hope for the scared!

BorisA

Fikk ikke sett debatten på NRK, men TV2 har et klimaskremselsinnslag hver morgen nå ser det ut til.
Nordmenn er klimaverstinger med alle flyreisene sine fikk vi vite, og koblet det glatt til ekstemvær med flombilder i bakgrunnen.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: Obelix på juni 07, 2013, 01:25:10 AM
Jeg kom på en ting jeg glemte for noen timer siden. Eirin Sund sa en tredjedel ut i debatten, nærmest hånlig at Amundsen fra FRP var så usakelig for noen få år siden, at han hadde hevdet i et møte at det var "sola som sto bak". - Hæææ?  Eirin Sund er så kunnskapsløs at hu benekter at sola er den sterkeste klimapådriveren vi har!! Og hu gjorde narr av Amundsen som hadde formidlet den riktige kunnskapen! -Makan!

Viktig poeng å få notert, jeg så det samme, og trodde ikke mine egne ører. Dette er én av grunnene til at jeg hevder disse politikerne er TOTALT frikoblet fra virkeligheten. De er så dumme at det er helt vondt, og de lar seg styre av bakmenn som vet bedre og vil verre.

Det finnes en kategori politikere som baserer sin karriere på manglende kvalifikasjoner, noe vi fikk demonstrert igår. Det er slike folk man ikke bør stemme på.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BaseBallStick

Hustad var en gledelig overraskelse. Tenk at han faktisk fikk fullført resonnementet om at Norge ved å forlate sivilisasjonen slik vi kjenner, vil klare å redusere utslippene i et omfang som i følge klimamodellene faktisk vil utsette "den menneskeskapte globale oppvarmingen" med en hel uke. Men dette ble bare i teorien, siden avslutting av gassleveranser til Europa i stedet vil utløse eskalerende utslipp fra kullkraft for å kompensere.

Amundsen er bedre skriftlig enn muntlig, og det er beklagelig. Men debatten etterlater likevel ingen tvil om hvilket parti som er vårt mest klimarealistiske alternativ.
"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...