Mainstream media vs. blogger i klimadebatten

Startet av Amatør1, juni 18, 2011, 12:32:31 PM

« forrige - neste »

seoto

Takk for et veldig godt innlegg, Bebben! :)

Jeg antar at dine barn er ganske taleføre og oppegående, så da kan nok diskusjonene bli ganske heite, spesielt for den ene som ikke er helt enig? Lykke til! :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Takk for hyggelige ord, Jostemikk og seoto!

Barna klarer seg utmerket, og taleføre er de... og de vet hva jeg mener, men innad i familien er politikk og klima ganske tonet ned...




Med relevns for overskriften "Media og politikk", har nå det australske forskningsrådet CSIRO annonsert - helt åpent, og åpenbart uten å rødme - at de ønsker å bestikke journalister til å skrive det de ønsker. De har opprettet en pris på 5000 australske dollar til journalistisk arbeid som

"•it promoted the impact of CSIRO's science performance
• they have effectively communicated the work of a CSIRO employee and or their partners
• they highlighted the significance of the work to the local or the broader community
• they communicated the benefits to individuals, industry or society"

Og hvem skal bedømme arbeidet? Et panel oppnevnt av CSIRO, selvsagt.

Altså: "Skriv masse pent om oss, så gir vi deg penger!"

Kom igjen nå Klimapanelet, dryss noen tusenlapper over meg så skal jeg se om jeg ikke kan legge inn noen rosende ord på skeptiske nettsteder...

Fra Andrew Bolt:

http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/csiro_pays_for_praise#88039

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Som et lite PS vedrørende nick, har jeg nå registrert meg hos VG, men fikk ikke lov til å kalle meg Bebben, det var visstnok opptatt, i likhet med vanvittig mange andre ideer til nick jeg fikk og prøvde. Så jeg endte med å kalle meg "Karbonbasert_livsform" - noe som slo litt uheldig ut ettersom det i venstre kolonne bare er plass til "Karbonbasert_liv..". Men men. Jaja.

Hadde jeg sett Contrari først, ville jeg ha lagt merke til hans variant ConTrari. Kanskje en liten vri ala BebbEn eller Bebb1 ville ha gjort susen. Eller kanskje jeg skulle ha kommet på at en viss Marstrander en gang kalte meg "ClimateBabe" eller noe lignende  ;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Veldig bra innlegg i VGD, Bebben :)
Det var et ganske motbydelig innlegg denne oberonic hadde, til og med Hutrefulken reagerte.
Det fortjente motstand, og det er godt å se at både du og ConTrari tar igjen.

Ser også at Trond A har et par gode innlegg på Wahl-bloggen, men å prøve å skrive fornuft til SK og Klimakaos er en ganske håpløs jobb ;) Klimakaos gidder knapt å bry seg, og SK sitter vel nå og skriver et av sine utrolig lange og uforståelige innlegg igjen.

Men gode og saklige protester leses av flere, og kan være med på å rette opp det feil inntrykket Klimakaos prøver å gi av de som ikke deler hans oppfatning.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: Bebben på august 09, 2011, 23:48:57 PM
Som et lite PS vedrørende nick, har jeg nå registrert meg hos VG, men fikk ikke lov til å kalle meg Bebben, det var visstnok opptatt, i likhet med vanvittig mange andre ideer til nick jeg fikk og prøvde. Så jeg endte med å kalle meg "Karbonbasert_livsform" - noe som slo litt uheldig ut ettersom det i venstre kolonne bare er plass til "Karbonbasert_liv..". Men men. Jaja.

Hadde jeg sett Contrari først, ville jeg ha lagt merke til hans variant ConTrari. Kanskje en liten vri ala BebbEn eller Bebb1 ville ha gjort susen. Eller kanskje jeg skulle ha kommet på at en viss Marstrander en gang kalte meg "ClimateBabe" eller noe lignende  ;D

Aha, lurte fælt på hvem som skrev så gode innlegg på VGD!

Ang. mitt nick så er det litt merkelig, da jeg registrerte meg på VG ble det stående som "Contrari", senere er det kommet med stor T, som er det jeg også har brukt på AD.


Amatør1

Sitat fra: Bebben på august 09, 2011, 23:48:57 PM
Som et lite PS vedrørende nick, har jeg nå registrert meg hos VG, men fikk ikke lov til å kalle meg Bebben, det var visstnok opptatt, i likhet med vanvittig mange andre ideer til nick jeg fikk og prøvde. Så jeg endte med å kalle meg "Karbonbasert_livsform" - noe som slo litt uheldig ut ettersom det i venstre kolonne bare er plass til "Karbonbasert_liv..". Men men. Jaja.

Hadde jeg sett Contrari først, ville jeg ha lagt merke til hans variant ConTrari. Kanskje en liten vri ala BebbEn eller Bebb1 ville ha gjort susen. Eller kanskje jeg skulle ha kommet på at en viss Marstrander en gang kalte meg "ClimateBabe" eller noe lignende  ;D

Hei Bebben! La meg slutte meg til gratulantene ang. dine utmerkede innlegg både på CA og VG  :)

Apropos nick hos VG så var også mitt "Amatør1" opptatt hos VG da jeg registrerte meg, men jeg lurte meg inn som "Amatør_1" ;D . At alle AD-nickene er opptatt på VG er jo utvilsomt et resultat av en organisert aksjon blant de velkjente. Vel vel, har man ikke saklige argumenter, så tyr man jo til denslags.

Apropos VG, jeg har et nytt innlegg om dem på Fugl Føniks idag: VG stenger for anonyme innlegg. Som gammel AD-debattant kan du kanskje også ha litt interesse for tidligere innlegg på Debattens Fugl Føniks  8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Den oppdateringen på Debattens fugl Fønix var godt skrevet, Amatør1. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 13, 2011, 20:01:24 PM
Den oppdateringen på Debattens fugl Fønix var godt skrevet, Amatør1. :D

Takk  8) Jeg mener virkelig gammelmediene nå aktivt forsøker å begrense ytringer fra menigmann ved å legge ned  sine debattfora og forby anonyme ytringer (som om det skulle ha relevans til 22. Juli, hvilket det ikke har). Derfor må bloggene og grasrotfora ala klimaforskning.com bidra til at de mislykkes med sitt totalitære forsett ....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg har lest en del steder, uten at jeg klarer å finne fram referanser nå, at svært mange har begynt å hente opplysninger på blogger i stedet for "gammelmedia". Det var forresten en god betegnelse! ;)

Vi får tro at dette utgjør et press på den styrte debatt, og den meget betenkelige ensrettetheten de står for.  Angående 22.07 virker dette å ha vært dråpen som fikk begeret til å flyte over der i gården. Det er nesten så jeg mistenker at noen har lobotomert redaksjonene. Men det er jo ikke "in" å ta opp slikt i disse dager, så nå får jeg sikkert pepper.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Vi kom fram til for en tid tilbake at "gammelmedia" fungerer fint som en fornorsking av "Mainstream media"  ::) Det stemmer helt med min oppfatning at bloggene har tatt over mye av den seriøse informasjonsformidlingen, etter hvert som gammelmediene degenererer til totalitære Se & Hør kloner.

Mhp. 22.07 og "dråpen som fikk begeret til å flyte over" holder jeg en knapp på analysen fra Fugl Føniks:
SitatVi har tidligere omtalt hvordan forskning.no stengte for åpen klimadebatt, og hvordan Aftenposten benyttet hendelsene 22. Juli som en "nyttig krise" der de fikk oppnådd noe de lenge hadde ønsket: Stramme inn på folk flests mulighet til å delta i åpen debatt, ved å stenge debattsentralen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg er helt enig med deg, Amatør1. Som en sen kveldsunderholdning, virker det som om Jami er i brukbar form:

Terje Wahls blogg på forskning.no

Det er bra vi har Wahl, han er moderat og saklig. Et par av deltakerne der kan jeg imidlertid klare meg uten...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Wahl er ok, selv om en ikke nødvendigvis er enig i alt han sier. Det som overrasker meg her, er at det fortsatt er mulig med debatt under hans artikkel på forskning.no. Var det bare bløff at de stengte for lesernes mulighet til å kommentere klima-artikler? Eller ble abstinensen til Dumskalle Klimakaos for sterk etter at manesjene hans forsvant, så han overtalte Nina Kristiansen til å åpne igjen?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Nei, Wahl driver sin egen blogg, så der er han herre i huset. Klimakaos/Skeptikerskeptiker kjører på på nøyaktig samme måte, med feilsitater, forfalskninger osv. Dumskalle har stort sett holdt seg borte fra bloggen til Wahl.

Jeg er heller ikke enig med Wahl hele tiden. Kanskje er jeg mer uenig enn enig, men han er en redelig mann, og jeg har respekt for at han holder på med bloggen sin. Jeg har sett at Jami kun blir litt irritert på Wahl de gangene han i serier unngår å svare på vriene spørsmål.

Summa summarum, så er Wahl den desidert beste "offentlige" klimabloggeren vi har, (min subjektive oppfatning), og sammenlignet med den redaksjonelle linjen til Nina Kristiansen i forskning.no, er han en helt! :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren