Wikipedia-selvmord

Startet av Amatør1, september 20, 2011, 19:49:55 PM

« forrige - neste »

Amatør1

For dem som måtte ha vanskeligheter med å finne eksempler på problematisk framferd innenfor klimaforsknings-sjangeren, se denne historien:

Times Atlas: Suicide By Wikipedia? – UPDATED

Maurizio Morabito viser til at et av verdens mest kjente og respekterte (??) atlas - Times Atlas - ser ut til å ha basert sitt feilaktige Grønland-kart på Wikipedia sitt Grønland-kart. Begge hevder at 15% av isen på Grønland har smeltet, noe de som faktisk overvåker dette (NSIDC) omtaler slik: "There is to our knowledge no support for this claim in the published scientific literature"

Bishop Hill: Atlas Mounting

WUWT: Times Atlas Greenland ice fubar: Death by Wikipedia?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Litt mer salt i såret  ;D

Times Atlas publishers apologise for 'incorrect' Greenland ice statement

Sitat fra: The GuardianThe publishers of the Times Atlas were forced to admit on Tuesday that they were wrong to claim the Greenland ice pack had shrunk by 15%, as Arctic scientists rounded on the company for misinterpreting data and failing to consult them.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Ser ut til at de har funnet ut av årsaken, og noen unnskyldning finnes ikke.

Climate Audit - McIntyre

Det er merkelig at de ikke stusset over hvorfor havet ikke har steget en halvmeter i den perioden de påstår at 15 % av isen på Grønland har smeltet. Men logikk har aldri vært alarmistenes sterkeste kort. Minner meg om "Den forferdelige reduksjonen i plankton!" forskerne og forskning.no hylte opp om. Ingen tenkte på å spørre en atmosfæreforsker tilknyttet et romfartssenter dette spørsmålet: "Æh... Stemmer det at 10 % av atmosfæren vår har blitt borte?" Halvparten av jordas oksygen forsvunnet, uten at noen har merket noe my a.. ::)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

McIntyre:

SitatUnlike the authors of 1000-year temperature reconstructions, glaciologists seem to be concerned about things like using data upside down.

SitatMaybe the glaciologists will take a look at bristlecones, Yamal and Upside Down Mann.

;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Jeg tror McIntyre syntes det var fryktelig deilig å få skrevet akkurat det der! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på september 20, 2011, 23:03:07 PM
Jeg tror McIntyre syntes det var fryktelig deilig å få skrevet akkurat det der! ;D

Tror du det?  ;D  Han som aldri lar seg rive med  8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg har brukt denne dagen på å lete og lære mer om et emne som det blir en serie innlegg om. Jeg må bare få systematisert en altfor stor mengde opplysninger først. :D

Etter å ha lest en del, slo jeg opp på Wikipedia for å se om det sto noe matnyttig der. Det som møtte meg var en av de minst reflekterte sidene jeg har funnet der, og det er ikke akkurat god reklame. Jeg reagerte også på det jeg mistenker å være en sterk, politisk påvirkning. Og det om noe jeg i min naivitet trodde skulle slippe unna slik styggedom.

Mistanken ble sterkere og sterkere om at det var noe muffens. Jeg slo opp for å sjekke hvem som hadde forfattet/redigert det som sto på siden. Det møtte meg kun en hel haug av nicks, og dette er i seg selv ikke betryggende. Hvorfor stiller ikke Wikipedia krav om fullt navn for sine bidraggivere?

Her er den angjeldende Wikipediasiden, og som alle kan se, det handler om de tidligste bosettinger i Alaska. Men saken nå er altså hvem som har bidratt med opplysningene, som strider mot min tidligere lærdom. Der klikket jeg på en av de som har bidratt med opplysninger, Shii. Brukernavnet Shii har dette å si om seg selv:

User:Shii
From Wikipedia, the free encyclopedia

Articles I started

I am a boy sysop. I have an Internet addiction. I use wikipedia as a social website because that's what wikipedia is for. I also delete informational pages just because they don't suit my needs. Who cares if the page was put up as a start to be built upon.

I have a BA in religion, for realsies, not like that other guy.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

zulusierragolf

Det har nok ikke tatt av helt enda.
Atlasgate har bare 17 500 treff på google mot over 1,7 millioner for Climategate.

Climate Denial crocks of the week har en fin post om saken her:
http://climatecrocks.com/2011/09/20/denialists-read-about-it-here-before-you-turn-on-glenn-beck/#more-6629

Pussig at den globale alarmist-konspirasjonene kan gjøre slike tabber.
Det virkelig pussige er at når klima/polarforskere går ut å forteller at alarmister har tatt i overkant hardt i så blir de trykket til brystet av av liksom-skeptikerne. Men når nøyaktig de sammer forskerne går ut og sier at isen på Grønland faktisk smelter i et dramatisk tempo..... da er de plutselig inkompetente alarmister.
Pussig.
Men en tabbe er det.

Amatør1

Jostemikk: At du flyttet tråden til "Media og politikk", er det et hint om at Atlas-feilen var tilsiktet og ikke naturlig?  ;D

Enig i at åpningsinnlegget kunne gi politikk-assosiasjoner, så jeg har ingen problemer med flyttingen!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg synes tråden er viktig som bare det, og tror den vil bli relativt fyldig i løpet av de neste ukene! ;)

Det er mulig jeg ikke skulle flyttet den, men her er den. Synes det lukter av media. :D (Og politikk! :o)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: zulusierragolf på september 22, 2011, 23:10:23 PM
Det har nok ikke tatt av helt enda.
Atlasgate har bare 17 500 treff på google mot over 1,7 millioner for Climategate.

Og nå er tallet allerede oppe i 19 300 - jammen øker det fort, du. Hvor mange vil det være om en uke? Eller om en måned?


Hmmm ... pussig, pussig, pussig ... har sett flere som liker ordet pussig ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Climategate er det en pussig historie bak hva angår google. For et år siden var det titalls millioner treff. Så ble det plutselig under en million fra den ene uka til den andre.

Angående Atlasgate: Still growing: Omtrent 19 400 resultater (0,06 sekunder)  :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Se på denne fra januar 2010:

22. Januar, 2010, 16:23
climategate -  Results 1 - 10 of about 11,300,000 for climategate.

Sammenlignet med nå:

Omtrent 2 800 000 resultater (0,35 sekunder)

Merkelig hvordan det krymper, men mer oppsiktsvekkende er at antall treff på "climategate" har økt med over én million etter at Zulu la ut innlegget sitt for drøye 40 minutter siden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren