Den er grundig med godt underbygde argumenter og svært interessant. Om jeg var skeptisk til elbiler før jeg leste den, er jeg definitivt ikke mindre skeptisk nå.
Som egoistisk privatperson er det direkte dumt å være skeptisk. Gratis bom-passering, kollektivfelt og gratis energipåfyll. Utenfor Kristiansund har de en tunnell som koster over 100 kr. å passere for tradisjonelle biler. Hvilken biltype velger du da om du må kjøre denne veien på jobb hver dag?
Gjett hva det gir slags utslag på statistikken!
Vel, personlig går jeg til jobben (den er i kjelleren). Og jeg bruker (vanligvis) ikke bil til byen, men ut av den. Mine lengste fisketurer innebærer 150+ km tur-retur. Allerede der er de fleste elbiler utelukket.
Men det er klart du (og Holtsmark) har rett: Elbilens suksess (i Norge!) er et resultat av myndighetenes gavepakker. Den er ikke et reelt alternativ til bensin og dieselbiler for andre enn dem som har et svært begrenset behov - eller har minst en annen bil allerede.
Begrunnelsen er delvis ønsketekning: At subsidiene skal anspore til teknologisk utvikling. Vi vet nå at dette ikke har skjedd med subsidiering av "grønn" energi i Tyskland. Det motsatte kan faktisk like godt være tilfelle: At putesyingen fører til sementering av status quo.
Med den "grønne"(!) favoriseringen av miljøskadelige dieselmotorer friskt i minnet, ser det ut til at myndighetenes tenkning og beslutninger rundt avgiftssystemet på biler er en vandrende katastrofe.
Nå venter jeg bare på at halve landet skal kjøre i kollektivfeltet. Da har jeg til hensikt å suse forbi i "fornekterfeltet" på vei til fisketur, med passasjervinduet åpent og Vassendgutane på full guff: "Ej køyre Granada, Jada, ja det e'kje noki Lada..."

Komplett med "tre liters Capri-motor..." jau.