Der Spiegel om WWF

Startet av Bebben, juni 03, 2012, 23:47:12 PM

« forrige - neste »

Bebben

Kan ikke se at dette er tatt opp annetsteds her, men det kan jo være at jeg har gått glipp av det - i så fall får dere heller fjerne eller flytte dette innlegget.

Via Donna Laframboise: Tyske Der Spiegel (International - på engelsk!) har en "feature" artikkel i 3 deler av typen undersøkende og kritisk journalistikk om WWF.

Noen godbiter:

SitatDuring the 1980s the WWF reportedly funded helicopter death squads that exterminated liquidated summarily executed dozens of local poachers in a national park in Zimbabwe.

Og mens de lokale krypskytterne ble summarisk henrettet, er det selvfølgelig fritt fram for den som kan betale for seg:

SitatSpanish King Juan Carlos, for example, was recently in the news after he broke his hip while hunting elephants in Botswana. Juan Carlos is the honorary president of WWF Spain, which many find outrageous. In Namibia alone, the WWF has permitted trophy hunting in 38 conservation areas.

Rich Europeans or Americans are allowed to behave as if the colonial period had never ended. They are allowed to shoot elephants, buffalo, leopards, lions, giraffes and zebras...A WWF spokesman defends this practice, saying that quotas have been established, and that the proceeds from this "regulated hunting" can contribute to conservation.

SitatExperts estimate that in Africa alone, conservation efforts have created 14 million 'conservation refugees'.

På tide med litt undersøkende journalistikk, ja. Minn meg på at jeg må tipse de tyske journalistene om Richard Norths kobling mellom "Amazonegate" og WWF's manøvreringer for å tjene mangemange milliarder på å "redde regnskogen"...

Som Donna sier:

SitatI urge you to read the whole thing here. It's well worth your time.

I lys av det som her kommer fram om WWF, er det jo særdeles interessant at lederne i norske klimaforskningsinstitusjoner, som lever av offentlige midler, også er ledere av lobbyinstitusjonen WWF, som lever av... eh, offentlige midler, og at regjeringen bruker sine egne nettsider til å promotere sin egen lobbyist i forbindelse med Earth Hour.

På denne bakgrunn kan det se ut som at både CICERO og den norske regjeringen har en del å svare for. Stortingets spørretime, noen?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari