Nobelskandale hvis EU får fredsprisen

Startet av Telehiv, oktober 12, 2012, 10:42:14 AM

« forrige - neste »

Ewer Gladblakk.

Gamle Alfred hadde sikkert også sine preferanser....helt uten egentlig å ha tenkt det grann på hva den Norske Nobel-komikk-komiteen, 1 330 141 295 kinesere, noen tvilsomme maktpersoner og solblenda blå-smurfer ellers har i sine kikkerter.

Veldig glad for at jeg ikke fant opp dynamitten, er jeg ivertfall! 
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på oktober 28, 2012, 01:37:30 AM
Veldig glad for at jeg ikke fant opp dynamitten, er jeg ivertfall!

Egentlig litt trist at den norske Nobelkomiteen sto så nære da det smalt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

SitatEgentlig litt trist at den norske Nobelkomiteen sto så nære da det smalt.
Dem får trøste seg med at dem ikke er/var klar over det skjøl, Joste! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

For noen dager siden gikk jeg gjennom
denne listen over fredsprisvinnere, og la merke til at det var veldig mange priser til FN.

Jeg gikk tilbake til listen i dag, klikket på den første prisvinneren, Henri Dunant, og leste hans historie. Det var veldig interessant! At han sto bak grunnleggelsen av Røde Kors lærte jeg selvsagt allerede da jeg gikk på skolen, men han levde sannelig et dramatisk liv! Slik jeg ser det, må han virkelig ha fortjent denne prisen, og ikke bare for Røde Kors-delen. Men selv om han nok var velmenende og en fredens mann, var vel den livslange striden med advokaten Gustave Moynier, som "kuppet" Røde Kors, med på å gjøre ham mistenksom og etter hvert paranoid. Kanskje ikke så rart. En trist endelikt.

Så vidt jeg kan forstå må mange av de første prisene være gode priser gitt i en ærlig ånd. Siden ansvaret for komiteen ble lagt til Stortinget, er det vel ikke så merkelig at prisene ofte er farget av politikk.

Nobelkomiteens medlemmer fra grunnleggelsen og fram til i dag.

Fridtjof Nansen (pris 1922) er i mine øyne en av de største heltene Norge har hatt, på mange og svært forskjellige områder, Nansenpasset er jo godt kjent. Han var også svært engasjert i politikk og samfunn. Han fikk prisen i 1922, etter at han i 1921 ble Folkeforbundets første Høykommisær for flyktninger. Folkeforbundet gikk ut av tiden etter siste verdenskrig, og ble gjenfødt som FN, og Kommisariatet for flyktninger ble endret til UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees).

Man kan trygt si at fredspriskomiteen har gitt mange priser til FN, og også til FNs forløper. Fredsprisen har stor internasjonal anerkjennelse, selv om det har blitt noen frynser, spesielt etter de siste årenes tildelinger. Vi har vel alle noen fredsprisvinnere vi synes har fortjent prisen mer enn hva andre har gjort. Og i historisk tilbakeblikk kan det være vanskelig å sette seg inn i tidenes forskjellige stemninger, både politisk og samfunnsmessig.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på oktober 28, 2012, 10:36:54 AMFredsprisen har stor internasjonal anerkjennelse, selv om det har blitt noen frynser, spesielt etter de siste årenes tildelinger. Vi har vel alle noen fredsprisvinnere vi synes har fortjent prisen mer enn hva andre har gjort. Og i historisk tilbakeblikk kan det være vanskelig å sette seg inn i tidenes forskjellige stemninger, både politisk og samfunnsmessig.

Fredsprisen har hadde stor internasjonal anerkjennelse...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på oktober 28, 2012, 10:52:16 AM
Sitat fra: seoto på oktober 28, 2012, 10:36:54 AMFredsprisen har stor internasjonal anerkjennelse, selv om det har blitt noen frynser, spesielt etter de siste årenes tildelinger. Vi har vel alle noen fredsprisvinnere vi synes har fortjent prisen mer enn hva andre har gjort. Og i historisk tilbakeblikk kan det være vanskelig å sette seg inn i tidenes forskjellige stemninger, både politisk og samfunnsmessig.

Fredsprisen har hadde stor internasjonal anerkjennelse...

Er ikke uenig med deg i den rettelsen. Det er bare det at det er en vakker dag, solen skinner, og man får et mer optimistisk syn på ting ;) Mange ganger er vårt syn på hendelser forbundet med sinnsstemninger, bortsett fra der våre syn er uforsonlige. Og vi har jo noen milliarder hjerner på kloden vår, hjerner som alle er like forskjellige som våre DNA. Det kan til tider være vanskelig nok å forstå den ene hjernen man selv har fått tildelt  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Mer vurdering av årets Nobelpris i dette innlegget i EU-parlamantet 23.Oktober:

http://www.youtube.com/v/YSoCZs8WlDg?version=3&hl=nb_NO

Innlegget var neppe veldig populært blandt tilhørerne, men utsagnet "It is true that Germany hasn't invaded France since 1945, but I don't think there was any prospect of that happening, unless of course what you're all saying is that the Germans are inherently bad people." går jo til kjernen i kritikken mot tildelingen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Det er utrolig befriende med en så frittalende politiker!  ;D
Man trenger ingen fortolker til å forklare hva han mener.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på oktober 28, 2012, 12:19:34 PM
Det er utrolig befriende med en så frittalende politiker!  ;D
Man trenger ingen fortolker til å forklare hva han mener.

Hvis vi tar Farage's siterte utsagn (over) for gitt, blir jo spørmålet: Hva er egentlig motivet for å tildele Nobels fredspris til EU?

En mulighet er jo at Jagland bruker nobelprisen til å kjøpe seg en pensjonsforsikring.

En annen mulighet er at man ønsker å forsterke EUs autoritet innenfor klimapolitikk, økonomisk politikk og generell maktpolitikk (hvorvidt disse kan holdes adskilt er et annet spørsmål). Altså et argument from authority på nobelprisnivå: "Du er kritisk mot EUs  innstilling til fred og demokrati? Du vet du kritiserer en fredsprisvinner?"
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på oktober 28, 2012, 12:42:25 PMEn mulighet er jo at Jagland bruker nobelprisen til å kjøpe seg en pensjonsforsikring.

Jagland tjener allerede 2,2 millioner skattefrie kroner, og bor gratis i et palass fylt med tjenere. Er nok bakgrunnen fra arbeiderrørsla som kommer til sin rett. Arbeidet for økonomisk utjamning. Fjerning av det store skillet mellom fattig og rik. Du vet, alt det AP går til valg på hvert fjerde år.

Er det ikke noe som heter gjør som vi sier, ikke som vi gjør?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Jagland tjener allerede 2,2 millioner skattefrie kroner, og bor gratis i et palass fylt med tjenere. Er nok bakgrunnen fra arbeiderrørsla som kommer til sin rett.

Nå forstår jeg endelig uttrykket "Arbeidet adler mannen" ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Sitat fra: seoto på oktober 28, 2012, 13:38:07 PM
Jagland tjener allerede 2,2 millioner skattefrie kroner, og bor gratis i et palass fylt med tjenere. Er nok bakgrunnen fra arbeiderrørsla som kommer til sin rett.

Nå forstår jeg endelig uttrykket "Arbeidet adler mannen" ;)

seoto,
du kan få sagt det!  ;D ;D ;D
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Sitat fra: Spiren på desember 03, 2012, 13:23:39 PM
Kritik fra tidligere pris deltaker.
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2012/12/01/ohrfeige-von-ex-preistraegern-eu-hat-diese-nobelpreis-nicht-verdient/

Takk for interessant link, Spiren. Det er oppsiktsvekkende å lese om boikotten av prisutdelingen. Geir Lundestad burde heller enn å trekke på skuldrene og si at det er opp til enhver om de vil komme eller ikke, stille seg selv spørsmålet hvorfor de ikke vil komme.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren