James Hansen har tatt fullstendig av

Startet av Jostemikk, januar 16, 2012, 15:33:20 PM

« forrige - neste »

Ewer Gladblakk.

Den "delelinja" er jo snart nesten like klar, som under så mange andre "tvilstilfeller"....for det/den mangler kansje bare det rette orakelsvaret, for bare å bli helt sant....
Godt lagt merke til Joste! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på januar 20, 2012, 17:39:37 PM
Den "delelinja" er jo snart nesten like klar, som under så mange andre "tvilstilfeller"....for det/den mangler kansje bare det rette orakelsvaret, for bare å bli helt sant....
Godt lagt merke til Joste! :)

Takk, Ewer! Skal ikke mer enn et godord til før jeg snubler over noe nytt, denne gang James Hansens radbrekking av temperaturhistorien i Karasjok. Han har alltid vist gal temperatur der, men nå har det tatt helt av etter revisjonen 2012.

Først en liten forklaring. Hansen har tre valg i drop-boksen på siden til NASAGiss. To av de seriene er 100 % identiske, mens GHCN gir ørlite forskjell:

[attachimg=1]

Så til den totale forvandlingen i Karasjok. Denne gang en sammenligning mellom dataene til Met. Inst, og GISS:

[attachimg=2]

Plutselig viser James Hansen en ekstra oppvarming i Karasjok 1881-1980 på ca 0,8 °C. Det vi ser nå, og ikke bare fra James Hansen, er en desperat manipulering av våre historiske temperaturdata. Det er som alle vet mange år siden naturen sluttet å samarbeide med disse aktivistene, og jo mindre naturen samarbeider, desto mer desperate blir deres juks.

Jeg må be om hjelp av dere til å få spredd dette. Det er på tide at media begynner å slå dette opp nå. Dette er lite annet enn en uakseptabel oppførsel fra blant annet en mann som har fått store pengesummer for "fremragende" forskning. Nok er nok.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#17
Sitat fra: Jostemikk på januar 23, 2012, 17:31:05 PM
Jeg må be om hjelp av dere til å få spredd dette. Det er på tide at media begynner å slå dette opp nå. Dette er lite annet enn en uakseptabel oppførsel fra blant annet en mann som har fått store pengesummer for "fremragende" forskning. Nok er nok.

Joste, du gjør en formidabel jobb med dette.
Det er å håpe at klimaengasjerte journalister tar turen innom forumet her og ser hva som faktisk skjer foran øynene på dem - hver eneste dag.
Evt. må de tipses, dette kan jo ikke fortsette i all evighet, vi har snart ikke en ujukset temp-graf igjen her i landet!

PS: Hva med å informere Kristin på forskning.no, ho har tidligere vist både evne og ryggrad til kritisk vurdering i klimasaker.   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Skal se om jeg ikke snart får ut fingeren og får kontaktet henne, Tele. Jeg har lovt å gjøre dette ei stund nå, men så skjer et eller annet som sporer meg av, eller jeg rett og slett sløver. Jeg har imidlertid et problem angående dette, og det er å plukke ut relevant stoff og sammenfatte dette til forståelig språk.

I klartekst betyr dette at hvis du eller andre mener å finne nok interessant stoff, så for all del, samle det i en e-post og send til Kristin fortere enn fy. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Først må jeg bare få nevne at det jeg holder på med nå er et destruktivt arbeide som nesten tar knekken på meg. Jeg ser at Ole Humlum, Terje Wahl, Steve McIntyre og mange, mange andre, velger å presentere seriene fra Hadcrut, GISS, BEST og NOAA som god fisk. For meg er dette uforståelig, og ødelegger ikke så rent lite for hensikten bak mye av det de holder på med, selv om jeg har meget stor respekt for mye av det de gjør. Det er jo bare å erkjenne egen spurvestørrelse sammenlignet med de nevnte.

Hvorfor tro på mennesker som man har tatt i løgn og manipulasjon gang etter gang etter gang? Ta McIntyre. Han er jo etterhvert en ekspert på å plukke fra hverandre The Teams bløff og manipulasjoner og elendig vitenskap. Allikevel velger han å bruke temperaturseriene fra "De fire store" som en slags dokumentasjon på divergensproblemet og andre "uforklarlige" differanser mellom paleodata og instrumentdata. Paleo-analysene og opp-ned data er sannelig ikke verre "vitenskap" enn, unnskyld uttrykket, svineriet fra "De fire store".

De er alle selgere av et politisk budskap, og når naturen nekter, eller har nektet i tidligere tiår, å samarbeide med deres "vitenskapelige" syn, da forandrer de historien. De forfalsker. De skaper ny historie og sletter den gamle. Jo mindre samarbeidsvillig naturen etter hvert blir, desto større blir deres iver etter å tilpasse virkeligheten til deres "vitenskapelige" syn, i stedet for å tilpasse eget vitenskapelige syn til virkeligheten. I dette ligger det destruktive i det jeg holder på med. Det er fælt, (og muligens stokk dumt) å tvinge seg til å minne seg selv om at virkelighetens verden er stappfull av svineri, og jo større svina er, jo større makt får de, bare det de holder på med er politisk korrekt. Og her har jo politikerne våre et ansvar de på suveren måte har vist en hel verden de ikke er voksne og ærlige nok til å inneha.

Vi trenger et kontrollorgan med nok makt til å umyndiggjøre disse menneskene, det være seg om de er politikere eller "forskere". Noe har sviktet fundamentalt, og jeg tror det vi opplever nå er et resultat av den styggeste formen for samarbeide om en "sak" (the cause) man kan tenke seg. Så får enhver selv bestemme hva man skal kalle et slikt samarbeid. Jeg har mange ganger kalt det en ondskapens symbiose der det som oftest er umulig å se hvor rassh..let til politikerne slutter, og hvor "forskernes" hoder begynner.

Dette innlegget var en nødvendighet for å klare å legge ut neste innlegg i tråden, et innlegg som sporer raskt tilbake til det den handler om.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#20
Dette innlegget blir på grunn av relevans også lagt inn i Klimaøksa har tatt Blindern.

I den tråden ble det blant annet tatt opp hvor mye større temperaturstigning James Hansen og hans GISStemp får ut av Blindernserien enn dataene fra Meteorologisk Institutt slik de blir presentert av Rimfrost.no.

I overgangen til 2012 har NASAs James Hansen revidert de forskjellige lands temperaturserier igjen, noe som forårsaket at denne tråden ble startet. Vi har sett hva han har gjort med temperaturdata fra Island, og det har blitt lagt ut om lignende tilfeller fra Tromsø og Karasjok.

Jeg tenkte det kunne være interessant å se om Hansens mot var stort nok til å gyve løs på temperaturdataene fra vår Hovedstad en gang til. Før jeg begynte å sjekke dette, tvilte jeg ærlig talt på dette. Det ville være altfor åpenbart for alle som gidder sjekke, og jeg trodde det allerede var skapt en sterk nok falsk varmetrend for Blindern. Jeg tok feil.

Her er dataene fra GISStemp som jeg lastet ned i oktober 2011 sammenlignet med dataene fra Rimfrost.no/Met.Inst, og grafen er fra tråden Klimaøksa har tatt blindern som jeg linket til over:



Her er sammenligning mellom de to dataseriene ved hjelp av Blinderndata lastet ned fra siden til NASAGiss nå i dag:

[attachimg=1]

Nå har Hansens justering til stadig kraftigere oppvarming blitt så ille at de to trendlinjene krysser hverandre mot slutten av seriene. Og nå har plutselig 1949 blitt det varmeste året i serien med klar margin! Dette gjelder også for GHCN-serien som er et av valgene på siden til GISStemp. Det som ifølge Meteorologisk Institutt alltid har vært det varmeste året i Oslo, 1934, er ikke engang nest varmest!

Attpå til har Meteorologisk Institutt selv fjernet dataene for begynnelsen av 30-tallet fra sin dataside eKlima. Nå har vi bare Statistisk årbok, Rimfrost.no og Klimaforskning.com tilbake som viser historien slik den var.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Hvordan slår dette ut på den globale temperaturen som GISS og HadCrut oppgir månedlig? Er den egentlige nedkjølingen etter år 2000 sterkere enn det som er vist her?

http://www.climometrics.org/tempco2.gif

Og er stigningen etter 1940 mindre enn rapportert?

Dette må det naturligvis ryddes opp i. Hvis Hansen har manipulert med de globale temperaturdataene, er jo dette internasjonalt sprengstoff?  :o

Jostemikk

#22
Hei, Bye! GISSTemp er aldeles av skaftet i dette årtusenet, siden du spurte om temperaturene fra 2000. Det samme er BEST, men de influerer jo ikke på grafene til Ole Humlum siden han klokelig nok ikke har integrert deres data i samleserien.

Når det gjelder de to satellittseriene, samt HADCRUT3 har jeg ikke sett noen indikasjoner på ugler i mosen. Det betyr selvsagt ikke at de er helt nøyaktige, men de gjør seg godt i Humlums fantastisk flotte serier, både hver for seg og i samlegrafen.

Når det gjelder temperaturdataene fra forrige århundre stemmer nok satellittdataene så godt man kan forvente, og bør altså brukes slik jeg ser dette. Dessverre går de ikke lenger tilbake enn 1979.

Når det gjelder de andre seriene er de aldeles forferdelige. De har senket temperaturene på 30-, 40-, og 50-tallet, samt hevet temperaturene utover på 60- og 70-tallet. De er rett og slett ikke brukbare. Humlum må selv samle inn dataene fra de forskjellige lands temperaturserier, og således lage en "global" serie, noe som ikke er mulig, fordi det knapt finnes relevante og nøyaktige data fra den sydlige halvkule. Men han bør greit kunne lage en serie for den nordlige halvkulen.

I det nittende århundre var målemetodene, instrumentene og tettheten i målepunkter så dårlige at det knapt kan kalles verdifullt annet enn som en kuriositet. En kuriositet som kan/kan ikke vise relevante data.

Her er et godt eksempel på virkeligheten fra første verdenskrig og framover, og det er litt overraskende når man ser at blant annet Phil Jones er en av medforfatterne, men sånn er det. Det ligner på enkeltstasjonenes verdier, og dette gjelder ikke bare for Grønland, men også for resten av Arktis:

[attachimg=1]

Det er viktig å sette dette opp mot IPCC AR4 sin påstand om at det har blitt dobbelt så varmt i Arktis etter 1905 som på resten av Jorda. Dette betyr jo i klartekst, siden det ikke har blitt varmere i Arktis, at resten av jorda må ha blitt kaldere. Det finnes ingen annen konklusjon på dette.

Ole Humlum kan så mye om AO, NAO og AMO at han enkelt kan se for seg bildet av virkelighetens verden, noe jeg har en sterk mistanke om at han har gjort for lenge siden. :D

Det er altså ikke de enkelte lands lokale temperaturserier det har vært særlig mye galt med når de ble levert til De fire store. Det er den behandlingen dataene har fått av De fire store før disse har presentert dem som en alarmerende, global temperaturserie som er svindel. Juks, svindel, bedrag. Det finnes ingen annen måte å karakterisere dette på.

Sola ble mer aktiv etter første verdenskrig, og PDO- og AMO-skiftet på samme tid, førte den "globale" temperaturen opp på et nytt nivå.

SitatThe sun spends about 70% of its time at moderate magnetic activity levels, about 15 – 20% of its time in a grand minimum and about 10 – 15% in a grand maximum. Modern solar activity corresponds to a grand maximum...

...The modern level of solar activity (after the 1940s) is very high, corresponding to a grand maximum. Grand maxima are also rare and irregularly occurring events, though the exact rate of their occurrence is still a subject of debates...

A History of Solar Activity over Millennia - Ilya G. Usoskin 2010

http://solarphysics.livingreviews.org/Articles/lrsp-2008-3/

Se også Shapiro et. al 2011



Etter ca 1930 er det stort sett årlige og tiårige variasjoner fram til våre dager, og naturlige sykluser som AO, ENSO osv, samt de ca 11-årige variasjonene i solaktiviteten har spilt en symfoni fra samme orkesterverk. Flere av disse naturlige syklusene klinte til ca. 1976 og førte til et klimaskifte. Det varte snaue 30 år, og er hele årsaken til det AGW-hysteriet vi alle har lidd under de siste år. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Tenkte det var på tide å foreta en sjekk av jordas sydlige halvkule. Der MÅ de ha trikset temperaturseriene vesentlig opp, for absolutt ingen ting henger på greip. Les for eksempel Phil Jones med selvmotsigende temperaturstatistikk.

Port Elizabeth, Sør-Afrika - GISStemp før og etter revisjonen 2012

Det kommer vel ikke som noe stort sjokk at James Hansen har trikset en negativ trend til en positiv.

[attachimg=1]

Jeg har endelig fått meg nytt program til å lage disse gif-animasjonene. Det er fort gjort, og minst like enkelt å lage disse. Er de å foretrekke framfor to forskjellige grafer der det kan være småvrient å se forskjellene?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Dette er helt konge, Jostemikk.   8) Bedre illustrasjon på datasvindel kan jeg vanskelig tenke meg!  ;)

Jostemikk

Flott, Bye! Nå begynner vi snart å forstå hvordan de har fått det så varmt på den sydlige halvkulen. Her er Madagaskar:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#26
Tenk om verdensmakten hadde vært så enkel og grei at vi bare kunne meldt hele gjengen til politiet og stilt dem for retten for forbrytelse mot menneskehetens forstand.

Uansett, det er bare så flott jobbet, Joste, selv om det faktisk oppleves vondt å få disse røvertoktene rett i fjeset så tydelig.
Å gå og vite at dette skjer mens man selv er hjelpeløs, er ikke godt.....
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Orwell's beste tradisjon i 1984 blir båret videre: Hansen 2011:)

Kanskje litt umusikalsk årstall, men det er jo prosessen også.  8)

Den boka skal jeg kjøpe!  ;)

Jostemikk

Her er en gammel kjenning, Darwin i Australia. Jeg oppdaget akkurat at jeg glemte trendlinjen, men ærlig talt er den vel ikke nødvendig?

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Kan Hansen virkelig slippe unna med dette? Burde ikke noen snart sette inn en revisjonskomité av skeptikere til å undersøke arbeidet til denne fyren?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.