Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: dagfinn på januar 16, 2012, 20:33:44 PM
Willis ble helt tydelig litt for irritert, noen påpekte det og han tok seg inn igjen. Ihvertfall til en viss grad. Jeg hadde måttet lese hele tråden på nytt for å felle noen dom. Men jeg er mer interessert i å ta stilling til det saklige innholdet i den debatten. Og selvfølgelig er det en prinsipielt "feil" måte å administrere en tråd på, men når det gjøres som et unntak, og folk får klar beskjed på forhånd om hvordan reglene er, syns jeg ikke det er noen grunn til å ta fram storslegga.

Et av poengene er at hvis vi har tenkt å kritisere alarmistene for sin ekstreme oppførsel, så kan vi heller ikke tillate tilsvarende fra egen leir. Dette er uavhengig av om han har saklig sett rett eller ikke. Et av de store problemene i klimadebatten er at saklig vitenskapelig debatt blir umuliggjort ved usaklig og ubehøvlet framferd.

Som sagt tidligere, vitenskapen er upåvirket av Willis' og andres oppførsel, men klimadebatten handler langt på vei ikke om vitenskap lengre, men om mangel på vitenskap. I så måte startet Willis' bidrag på en eksemplarisk måte i innlegget, men trynte fullstendig i debatt-tråden.  Synd, idiotisk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

dagfinn, saken har, som tallbloke skriver, en vitenskapelig side og en sosial side. For min del har Willis Eschenbach generert så mye sosial støy at jeg knapt får øye på den vitenskapelige. Dessuten har han slettet - sensurert - innlegg fra tallbloke med den begrunnelse at de var uvitenskapelige - men det var de ikke. Han har anlagt en hatefull tone mot tallbloke som er vanskelig å forstå. Selv begrunner han den med at Joel Shore er nektet å delta i de enkelte trådene på tallblokes blogg - mens han selv klipper ut og i stykker motinnlegg mot seg selv alt etter humøret i øyeblikket, og det er åpenbart dårlig.

Med over 1000 innlegg er ellers tråden i praksis blitt uleselig. Om noe, anbefaler jeg et par-tre innlegg av Robert Brown.

Så vidt jeg husker, avfeide forresten Willis Eschenbach også Humlung et al sin nye studie lenge før han kunne ha hatt noen mulighet til å sette seg inn i den. Det vitner om en arroganse som jeg tviler på det er dekning for.

Det jeg i grunnen ikke forstår, er hvor dette raseriet til Eschenbach kommer fra. Er det noen som har gjort ham noe? Hvorfor plutselig så rabiat? Jeg vil forstå den som sier at det er irrelevant i forhold til vitenskapen, men selv klarer jeg ikke la være å reagere. Tallblokes talkshop er et roligere sted å være, der kan det fokuseres på sak. Det samme gjelder Science of Doom i den andre enden av "meningsskalaen".

... eller åja, det dreier seg jo om "klima". OK, da så...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Amatør1, du postet mens jeg skrev.

Støttes.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

dagfinn

Sitat fra: Amatør1 på januar 16, 2012, 23:35:47 PM
Et av poengene er at hvis vi har tenkt å kritisere alarmistene for sin ekstreme oppførsel, så kan vi heller ikke tillate tilsvarende fra egen leir. Dette er uavhengig av om han har saklig sett rett eller ikke. Et av de store problemene i klimadebatten er at saklig vitenskapelig debatt blir umuliggjort ved usaklig og ubehøvlet framferd.
Enig i prinsippet, men det nytter ikke å være for streng på andres vegne, uansett om de er "mostandere" eller "allierte". Ingen er perfekte, og det er alltid lettere å se andres feil enn egne. I verste fall ender man opp med gjensidige anklager om usaklighet som bare bidrar til å skygge enda mer for saken.


Telehiv

Dagens linker herfra:

1. Artikkel i Teknisk Ukeblad der en (lett ryggende) Helge Drange framstår som orakel for og mot alle tolkninger og forståelser:
Se på denne vaklevorne smørja Drange leverer her: http://www.tu.no/miljo/article295875.ece
Dette er jo bare tomprat som viser med all mulig tydelighet at klimakonsensustrollene bare synser i øst og vest, og - ikke minst - at de nå blir stadig mer bekymret for at tøvet deres skal få juridiske konsekvenser etterhvert som samfunnsvilledelsene deres begynner å koste alvorlig mye penger. 
Men vi kan vel love at hele gjengen her og rundt om i andre sannhetssøkende grupper (en ikke ubetydelig samfunnsgruppe mht. makt og posisjoner når alt summeres!) ikke skal ha problemer med viljen til å smelle telleapparatet i bordet når tiden er inne.

2. Solheim vil ha flere kabler til utlandet og dyrere strøm
Her ser vi sporene etter vår tids råeste opportunist som vil kjøpe seg en internasjonal topposisjon (med Bilderbergerakklamasjon) med våre skattepenger: http://www.tu.no/energi/article296164.ece

Som dere ser av kommentarene under, her har klimafantasteri utviklet seg i retning rent landssvik. Jeg orker ikke å kommentere den mannen mer, han er som en ustoppelig global rotteplage med stadig nye ideer for å brenne av norske penger på meningsløse prosjekter rundt om i lommene til korrupte statsledere som er villige til å stemme han inn i en toppjobb i FN når han før eller siden må kastes ut av regjeringen. Tvi vøre.
   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Herfra sporet debatten litt av, og den avsporte debatten er nå lagt inn her:
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,508.0.html

Det ser ut for at jeg selv er synderen som sporet av. Det kan jeg bare beklage. Skal være flinkere til å holde tann for tunge!

Så fortsetter vi med dagens klima link i denne tråden :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

jarlgeir

Telehiv skriver om Hr Solheim, vår kjære miljøvernminister:

"han er som en ustoppelig global rotteplage"

Jeg synes denne sammenligningen er helt på kanten og veldig urettferdig. Slik omtale bør absolutt ikke forekomme i et seriøst debattforum!

Rottene har ikke fortjent en slik sammenligning!

It's the sun, stupid!

seoto

Nå gjorde du meg bekymret noen sekunder!  ::)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Hehe,

innspill til et lett, lite hjerteanfall kan jeg leve med, når det er avlevert med jarlgeirs glimt i øyet  ;)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

#205
Takk for linken, Tele!

Hansen har holdt på med dette lenge. Kanskje mer desperat nå enn tidligere. Bare for sikkerhets skyld, hvis du ikke har funnet dette innlegget: James Hansen har tatt fullstendig av.

Her er en godbit jeg akkurat snekret sammen for de som ikke stoler på Hansens globale temperaturserie. Havet blir kaldere, mens det i James Hansens verden blir varmere over havet:

[attachimg=1]

Så lufta i to meters høyde over bakken skal bli 3-5 grader varmere fram mot år 2100 samtidig som havet peker i nøyaktig motsatt retning. Dette er interessant. Utenfor Hansens drømmeverden har atmosfæretemperaturen og havtemperaturen sunket i takt fra 2002.

Dette er samtidig noe å tenke på angående de havtemperaturjusterngene Phil Jones og andre i disse dager holder på med for å bli kvitt "Blipen" på 30- og 40-tallet. :D

Her er fra 1998 for bedre å kunne se turen opp, utflatingen, og begynnelsen på nedturen:

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Benytter denne anledningen til å berømme designet og det dynamiske innholdet på forumets forside, seoto:) Slik du nå fremhever de "viktigste" sakene, blir nærmest diskusjonsforumet en nyhets-bulletin. Så, hvis medlemmene her benytter enhver anledning, og vel så det som snekkeren sa, til å henvise til og reklamere for "siste nytt - oppdatert kunnskap om klima", ja så har vi et "fingeravtrykk".  8)

Fingeravtrykk er identifiserbart!  ;)

Telehiv

#207
Jukse-Hansen driver med kamelsvelging så adamseplet kommer ut på ryggen: Må innrømme at 2011 var kaldere enn 1998!

http://junkscience.com/2012/01/19/hansen-admits-global-temperature-in-2011-was-lower-than-in-1998/

Ellers noterer vi at det blir stadig viktigere å følge med nye-tricks-i ludo-gutta i verdens lydigste klimaland (Norge), som synes å ha fått dreis på svindelen sin nå, etter en av tidenes kaldeste vintre/vårer, for hva melder ikke Hansen:

Specifically, 2011 was the warmest year on record in Spain and Norway, and the second-warmest on record for the United Kingdom.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Takk for det, ebye :)
Vi prøver å gjøre det så bra vi kan til enhver tid, og forumet har mange funksjoner man må bli kjent med.
Prøver også å oppdatere hovedsiden, men der vet jeg det kan bli forbedringer.
Det programmet jeg bruker akkurat nå, er lettvint, men har sine begrensninger.
Så jeg håper etter hvert å gå over til standard HTML og CSS, må bare bli litt mer fortrolig med sistnevnte først ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Yessss: Meget interessant sak på gang hos Steve McIntyre nå, nemlig akkurat det jeg tidligere har antydet er mitt drømmecase for ham å gå løs på:

Han etterlyser data (blant annet flere trering-data studier) som indikerer at middelalderen var varmere enn nåtiden.

Og han har sendt forespørsel til Steig (jfr. Neukom) for å få ham til å levere ut data som han har tilgang på rundt dette (som dere vet, Steig, hehe, det er han som ble tatt med buksa rundt anklene av McIntyre da han jukset med peninsula-dataene i Antarktis, og plasserte dem midt i massivet for å illudere oppvarming)

Vel, Steig ser ikke så veldig lysten ut til å levere ut nye data til McIntyre - sist McIntyre kikket ham i hvitøyet ble han æreløs.

http://climateaudit.org/2012/01/19/neukom-and-the-steig-overunder/

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten