Til det med formaliteter: Først må jeg beklage at jeg var unøyaktig i mitt forrige svar.
met.no har desverre ikke vært flink nok med å legge inn denne typen formaliteter i tjenesten. Dette har ikke gitt noen problemer da de fleste som ønsker å distribuere datasettene vi forvalter har tatt kontakt for å høre etter om lisensiering. Når det gjelder fremtiden kommer vi til å legge inn CC 30 BY som lisens på datasettene vi forvalter, jeg ville varsle dere om dette så dere kunne fase det inn i applikasjonen.
Ikke noe problem med unøyaktig svar på dette. Det som er mer presserende er å få et klart svar på det jeg spurte om: Hva dataene på eKlima egentlig representerer. Det framgår ikke tydelig fra dokumentasjonen på eKlima eller fra hva du har sagt her, nøyaktig hvilke modifikasjoner dataene har vært gjenstand for etter at det ble avlest manuelt eller automatisk. Det fremgår heller ikke om samtlige stasjoner representerer målinger eller om noen av seriene er resultat av beregninger. Hvorfor er det for eksempel så veldig tett korrelasjon mellom målinger med mange mils avstand, slik som i dette eksemplet?
[attachimg=1 width=500]
Her er det også en annen ting: Ved å ikke referere til datakilde innestår dere for alt fra stasjonsoppsett og datainnsamling til kvalitetskontroll på datasettene.
Huh? Er ovenstående met.no sitt offisielle syn?
[attachimg=2 width=500]
Jeg avslutter nå min aktivitet her.
Det er ditt valg, men det kan jo være mer å oppnå ved å
føre dialogen videre i tråd med met.no sin åpenhetsstrategi.