Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

seoto

I dag er det så mye som er diskriminerende at vi knapt har ord og uttrykk tilbake som kan brukes på en lett forståelig måte. Vi må ha en "Kollektiv bevissthet". Jeg antar at Berit Vegheim, seniorrådgiver i Stopp diskriminering/Uloba (hva i all verden er Uloba?) - i likhet med mange innen klimaindustrien - er opptatt av å forsvare sin egen jobb og lønn, og derfor stadig må komme opp med noe nytt og flere samarbeidspartnere.

Også Blindeforbundet står bak denne aksjonen, og siden ordet blindehund og blindebøker er blant fy-ordene, anbefaler jeg at Blindeforbundet straks endrer sitt navn!

Jeg lover at jeg aldri mer skal si at jeg lider av sukkersyke - heretter skal jeg krype godt inn i den store, hvite flokk og lydig si at jeg er et diabetes 2-tilfelle ;)

Vi må også slutte med å bruke ordet døvetolk. Dessuten er det ingen som er sinnssyke lengre. Synssvak er også et fy-ord! Det er slutt på invaliditet, og det er jo positivt, eller ...?

Nei, dette blir for mye for en enkel sjel - jeg tror jeg snart må gi opp å følge med på alle endringene!

Les mer her:

SitatAdvarer mot bruk av diskriminerende ord

Dverg, døvstum, autist, synssvak, lenket til sengen, blindehund. Dette er ord ni organisasjoner advarer mot at du bruker.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på august 15, 2012, 10:49:54 AM
I dag er det så mye som er diskriminerende at vi knapt har ord og uttrykk tilbake som kan brukes på en lett forståelig måte. Vi må ha en "Kollektiv bevissthet". Jeg antar at Berit Vegheim, seniorrådgiver i Stopp diskriminering/Uloba (hva i all verden er Uloba?) - i likhet med mange innen klimaindustrien - er opptatt av å forsvare sin egen jobb og lønn, og derfor stadig må komme opp med noe nytt og flere samarbeidspartnere.

Også Blindeforbundet står bak denne aksjonen, og siden ordet blindehund og blindebøker er blant fy-ordene, anbefaler jeg at Blindeforbundet straks endrer sitt navn!

Jeg lover at jeg aldri mer skal si at jeg lider av sukkersyke - heretter skal jeg krype godt inn i den store, hvite flokk og lydig si at jeg er et diabetes 2-tilfelle ;)

Vi må også slutte med å bruke ordet døvetolk. Dessuten er det ingen som er sinnssyke lengre. Synssvak er også et fy-ord! Det er slutt på invaliditet, og det er jo positivt, eller ...?

Nei, dette blir for mye for en enkel sjel - jeg tror jeg snart må gi opp å følge med på alle endringene!

Les mer her:

SitatAdvarer mot bruk av diskriminerende ord

Dverg, døvstum, autist, synssvak, lenket til sengen, blindehund. Dette er ord ni organisasjoner advarer mot at du bruker.

Og så har vi den ironiske amerikanske versjonen av Rødhette, der vedhoggeren insisterer på å bli omtalt sm "brenselsmedarbeider", og forsvarer ulvens rett til å følge sine naturlige instinkter angående bestemødre.

Amatør1

Sitat fra: seoto på august 15, 2012, 10:49:54 AM
Dverg, døvstum, autist, synssvak, lenket til sengen, blindehund. Dette er ord ni organisasjoner advarer mot at du bruker.


Skal huske på det hvis jeg kommer over en synssvak, døvstum dverg med en autistisk blindehund lenket til sengen.

Har ikke disse "organisasjonene" noe annet å gjøre enn å fortelle oss andre hvilke ord de ikke liker? Dette er rene Newspeak-filosofien, der idealet er færre og færre ord slik at det til slutt ikke skal være mulig å tenke eller ytre kritikk mot makten.

PS: Jeg likte den om svovelpredikantene som hadde skiftet grunnstoff og blitt karbonpredikanter  ;D Samme funksjon, nytt grunnstoff  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Dette minnet meg om noe fra den gang man kunne si hva man ville, og ingen tenkte særlig over akkurat det, verken den ene veien eller den andre.

En gutt i tenårene hadde mye tilhold hos en nabo av meg fra min egen ungdomstid. Han hadde noen skikkelige colaflaskebunner av noen brilleglass, og det hendte han ble litt utsatt for det vi selv anså som godmodig fleiping om dette. Han selv syntes nok ikke dette var morsomt i det hele tatt, for en dag sprakk det for ham, og han hylte ut denne klassikeren:

Jeg skal si dere det, jeg. Til å være svaksynt, så ser jeg utrolig godt!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#274
Ikke en vits. Ikke humor. Det handler om vær. Altså feilplassert. Men jeg kan jo ikke starte en egen tråd om dette. Det er ikke så viktig. Det er mer om noe uvanlig.

I skrivende stund, klokka 23:51 lørdag den 18. august 2012, er det 17,8 grader ute. For noen uker siden var det 3 grader klokka 02:10. Det er høytrykk ute, og 99 % relativ luftfuktighet.

Års-, måneds- og døgntemperaturer kan variere en smule her til lands. Her jeg bor kan maks- og minimumstemperaturen variere 65 grader gjennom året.

Det er samme temperatur som for 80 år siden, men allikevel sier biologene at den temperaturen vi har nå vil utrydde artene rundt veggene der jeg bor. De klarer variasjoner på 65 grader iløpet av et år, men vil stryke med av en fiktiv temperaturoppgang.

Føler at et lite fy er på sin plass.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det er varmt her også i natt. Reagerte på at det var forholdsvis høy temperatur litt tidligere i kveld. Så skulle jeg nettopp lukke igjen vinduet på soveværelset, der temperaturen ikke hadde klart å komme under 20. Akkurat nå er det 18 grader her. Det er den høyeste temperaturen jeg har lagt merke til på denne tida av døgnet i sommer ;) Kanskje jeg burde sett meg litt ute og nyte en varm natt?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Ta deg en dram på terrassen, seoto. Ikke skjenk piggsvina! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det var rart å komme utenfor - lett regn, fuktig luft, og lukta av jord og planter slo mot meg.
Piggsvina har slått seg til på andre sida av huset, og om jeg skulle se dem, lover jeg å ikke skjenke dem! ;)
Skal ikke engang gi dem melk. Kanskje et par nøtter?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Dette er et glimrende tilbud. bokhylla.no. Det er snaue 50.000 boktitler fram til nå, men snart skal alt skrevet av norske forfattere fram til år 2000 legges ut.

Selv skal jeg begynne med Bjørneboe og hans Drømmen og hjulet. Den handler om Ragnhild Jølsen, fyrstikkfabrikken i Ekebergdalen, og storgods i området, blant annet er nevnt litt om Det Colletske Eremitage, Flateby gods. Om det siste har jeg en forunderlig historie å fortelle, der jeg og et annet medlem her på forumet har vært i felten og gjort undersøkelser i sommer. Får se til vinteren om jeg får tid da.

Skal lese litt Helge Ingstad også. Mener å huske at han nevnte litt om klimaet på Grønland. Har lest alle bøkene hans tidligere, men har aldri eid dem.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Det ser lyst ut med tanke på økonomien her i verden. Dette har økonomene og finansfyrstene fiksa helt greit.

http://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Bebben

Sitat fra: Gloføken på september 12, 2012, 22:29:20 PM
Jævlig flott >:(

http://www.aftenposten.no/kultur/TV-kamp-der-du-er-taperen-6988736.html

Selv ser jeg mindre og mindre på TV, men jeg har kabel-TV fra Canal Digital.
På TV2 ser jeg stort sett ikke annet enn fotball (men fotballdekningen deres har vært god).

Hvis dette ender med en så stor prisøkning som de snakker om, kommer jeg garantert til å si opp abonnementet. Og i verste fall parkere TV-en - det er ikke så utenkelig som det var for bare noen år siden. Ungdommen i huset kommer ikke til å trekke på skuldrene en gang - det som teller i dag er telefon og internett.

Og siden jeg også har Internett og telefon gjennom TV-kabelen, kan det bli aktuelt med flere utskiftninger... vi får se.

TV må enten fornye seg eller ende opp som "gammelmedia". Den dagen kan være nærmere enn vi har trodd.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Denne Ig-prisen er vel ikke den mest ettertraktede, og er kanskje mest kjent for å få folk til å glise eller riste oppgitt på hodet, men åkke som. Den er tatt opp på forskning.no, og jeg bet meg merke i denne:

Og endelig gikk medisinprisen til franskmennene Emmanuel Ben-Soussan og Michel Antonietti, som gir gode råd for å unngå eksplosjoner under endetarmsundersøkelser. Bakgrunnen er alvorlig nok, for opphopning av gasser i tarmene kan i sjeldne tilfeller føre til helsefarlige eksplosjoner. Det gjelder å rense tarmen omhyggelig før prosedyren.

Tenner kirurgene sigarene sine under operasjonene? Bruker de stearinlys som operasjonslys? Slår hemoroidefreseren gnister? ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Brann - Rosenborg 2-1
*smatter*
Brann - Rosenborg 2-1, men alt i alt var nok rbk det beste laget...
*smatter*
Brann - Rosenborg 2-1, med en purung helt fra mitt eget nabolag...
*smatter*
Brann - Rosenborg 2-1, trønderne hjem med barten mellom beina...
*smatter*

(Det sies at det også smattes litt i Molde, slik som i fjor høst ....  :D  )

For å sitere et forfalsket Eggen-sitat: "Æ sei som 'nj Ibsen sa: foballjn e runj!"
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Du godter deg fælt nå, Bebben! ;D

Eggen, ja. Sa han ikke etter at Rosenborg meget fortjent hadde slått Real Madrid i CL: Men det ska dæm ha, Real, dæm prøvd!

Det var den gang Rosenborg var lekk som ei sil i forsvar, og spilte angrepsfotball i verdensklasse. Nå lekker de bare som ei sil i forsvar...

Byen er Bergen og laget er... ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren