Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

jarlgeir, jeg har hengt ut et nek til dem. De gjør snart ikke annet enn å flakse med armene og pipe, så jeg syntes det passet seg. En skal huske på alle i jula, også dumskallepapper.

Tele, angående dumskallepappen, så er jeg litt oppdatert om det som skjedde. Om det stemmer det jeg har hørt, så sier det seg selv at det ikke er noen vellykket kombinasjon å stille på stortingslista samtidig som du er den største offentlige pøbelen i Norge. Forsvinner han, er det vel snakk om prioritering? Kanskje det er bedre betalt å trolle på Stortinget enn det er å trolle i den offentlige nett-debatten?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Glædelig jul til alle.

Klimatrolling på Stortinget - en interessant sak. Hva skal det trolles med? Hvem skal det trolles mot?    8)

Telehiv

#377
Sitat fra: Jostemikk på desember 25, 2012, 15:20:15 PM
Tele, angående dumskallepappen, så er jeg litt oppdatert om det som skjedde. Om det stemmer det jeg har hørt, så sier det seg selv at det ikke er noen vellykket kombinasjon å stille på stortingslista samtidig som du er den største offentlige pøbelen i Norge. Forsvinner han, er det vel snakk om prioritering? Kanskje det er bedre betalt å trolle på Stortinget enn det er å trolle i den offentlige nett-debatten?

Interessant.
Det er forresten et paradoks at når moderator på VGD - ved sin pinlige lydighet overfor pøblene dumskalle og Goddard (og et par til) stenger ute skikkelige folk på pøblenes anmodning - bidrar til at disse skikkelige folkene blir så forbannet at svinepelsene som moderator håpte å beskytte, blir outet så det synger. Så det er bare å oppmode VGDs moderator til å fortsette å stenge ute flere skikkelige folk og slik få flere av pøblene outet - "the choice is yours", som det heter...  

Skal tro om noen kommer til å oute den andre storpøbelen også? Han som for tiden kaller seg Goddard på VGD. Der er det mye snop. Man får vel bare vente og se.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Spiren

EU wants to force consumers to save water

Assigned a confidential plan from Brussels: after the light bulb officials have chosen a new target for bans.
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Ewer Gladblakk.

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

#380
Sitat fra: Bebben på desember 20, 2012, 23:15:54 PM
Sitat fra: seoto på desember 17, 2012, 15:24:51 PM
I dag har jeg gått gjennom blogg-rollen vår, i hvert fall nesten. Livet har vist meg at jeg er et villig offer for avsporinger, slik også i dag. Det ene fører til det andre ...

Denne gangen kom jeg over en blogg som ikke har noe med klima å gjøre, men derimot de grusomme problemene vi ser i dagens samfunn med unge mennesker som bikker over og skyter uskyldige mennesker, nå sist i Newtown, Connecticut. Problemet ser ut for å bli verre med årene, og alle lurer jo på hva som kan gjøres for å bøte på det. Det første alle snakker om, hver gang, er våpenkontroll. For et par år siden var også jeg overbevist om at å fjerne våpnene ville være til hjelp. Andre snakker om å medisinere, men de fleste av disse unge drapspersonene viser seg allerede å ha gått på medisiner, og de skjøt ingen før de begynte med piller.  Det er nok mange som lurer på hva som egentlig skjer. Hvorfor skjer det - og hva kan gjøres for å hjelpe de som faller utenfor det "normale"?

Den bloggen jeg besøkte, var både rørende og svært tankevekkende. Det som er skrevet der, samt i kommentarene, gir et dypere bilde av problemene.

SitatI am Adam Lanza's Mother - It's time to talk about mental illness
Three days before 20 year-old Adam Lanza killed his mother, then opened fire on a classroom full of Connecticut kindergartners, my 13-year old son Michael (name changed) missed his bus because he was wearing the wrong color pants.

"I can wear these pants," he said, his tone increasingly belligerent, the black-hole pupils of his eyes swallowing the blue irises.

"They are navy blue," I told him. "Your school's dress code says black or khaki pants only."

"They told me I could wear these," he insisted. "You're a stupid bitch. I can wear whatever pants I want to. This is America. I have rights!"
...

Dette er svært interessante spørsmål Seoto, ikke minst i lys av at vi ikke lenger er uskyldige her på berget, vi har vel til og med satt en rekord som vi ikke er særlig stolte av.

Min magefølelse, for hva den nå er verdt, er at fokuseringen på våpenlovene i USA er for enkel, og at problemet stikker dypere enn som så. Det er kultur og samfunn og enda mer, kanskje. Våpenlovene kan kanskje bli en lettvint syndebukk, slik våre "klimautslipp" er blitt for mye som er galt her i verden, fra fattigdom til uvær?

Ikke at jeg er tilhenger av at folk bør gå væpnet til tennene. Selv har jeg knapt tatt i et skytevåpen - jeg var militærnekter. Selvfølgelig var jeg det - de spurte jo en 17-åring om han var for eller mot krig? :) I tillegg prekte heltene våre fred i Woodstok - i USA!

På den andre siden har jeg kjøkkenskuffen full av potensielle drapsvåpen. Det er også et virkelig sylskarpt et i fiskevesken, som vitterlig er blitt brukt til å drepe mange - fisk. Og jeg har et 1400 kg firehjuls potensielt drapsvåpen stående utenfor når jeg får ladet batteriet. Og bruker jeg fantasien, har jeg sikkert enda flere, som strømførende ledninger osv.

Litt rotete tanker dette, men antakelig er jeg ikke godt nok kjent med amerikansk kultur til å forstå problematikken rundt våpenloven og dens sammenheng med skoledrapene fullt ut. Kanskje jeg burde det, for det sies jo at Breivik hadde inspirasjonskilder i USA, og amerikansk kultur i bred forstand har stor påvirkningskraft også her i landet.

Rotete... men jeg havnet i fjor eller i forfjor i en temmelig ilter debatt med en tilhenger av "konsensus" både om global oppvarming og andre ting... det er jo ikke unormalt i seg selv.

Det som var litt mer unormalt, var at han hadde en Magnum 44, også kjent som "Clint Eastwood-kanonen" liggende på bordet foran seg.

Men dette er Norge... jeg stoler på folk og går i butikken eller drar på fisketur uten å låse døren. Hadde det vært i USA, hadde jeg kanskje grepet den nærmeste blomsterpotten og påført ham en cerebral kontusjon med påfølgende subaraknoidalblødning med fatal utgang, før han rakk å tenke tanken om å gripe revolveren? Vet ikke, men håper ikke det. :)

Jeg skrev et stort svar til ditt innlegg (og også til de andre innleggene). Da jeg var nesten ferdig, gjorde jeg et litt lengre besøk på kjøkkenet enn hva jeg hadde planlagt. Da jeg kom tilbake hadde Windows gjort en oppdatering, hele filen var borte, og jeg orket ikke begynne på nytt.

Imidlertid kan etterdønningene av slike hendelser gi mange effekter. Jeg mottar nyhetsbrev fra Natural News. Noen leser jeg, andre ignorerer jeg, men det gir meg et inntrykk av hva mange av USAs mer konservative, eller skal vi si ikke-urbane, innbyggere tenker, sier og mener.  I går mottok jeg en e-post, som kunne fortelle at Natural News Facebook-konto var slettet/sperret. Hvorfor? Rett og slett fordi de hadde med et sitat fra Gandhi, der han sier:  "Among the many misdeeds of British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms at the blackest."

Facebook bans Gandhi quote as part of revisionist history purge



Mahatma Gandhi på Wikipedia

Som man kan forstå, er frontene temmelig steile når det gjelder spørsmålet om våpen i USA.

Selv har jeg gjennom livet, som en god og selvsagt støttespiller for sosialdemokratiet, alltid ment at det burde være restriksjoner på våpen. Med tiden har jeg begynt å forstå mer av amerikanernes bakgrunn for å ønske retten til å bevæpne seg. Bør folk ha rett til våpen når de frykter sine egne myndigheter? Som igjen stiller spørsmålet: Er det noen grunn til å frykte myndighetene? Burde det heller være myndighetene som fryktet folket, dersom myndighetene ikke tjener folket men kapitalmakten?




Uteglemt i opprinnelig innlegg: Begge FB-kontoene er nå oppe og går igjen, som nevnt på siden til Natural News.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Folket.
Myndigheter.
Kapitalmakt.

Plassering av godt og ondt, rett og galt mellom disse tre enhetene?

Ingen standardsvar på det, heldigvis. Alle tre kan være helt og skurk. Roller skifter og masker faller.

seoto

Passifisme eller bevæpning?

E.M.Smith, som drifter bloggen  Musings from the Chiefio, har en interessant artikkel i dag:  Si vis pacem, para bellum (Hvis du ønsker fred, vær da rustet til krig)

Denne artikkelen pendlet tankene mine over på spørsmålet som så mange stilte seg i forbindelse med 2. verdenskrig: Hvorfor var Norges forsvar så nedbygd? Den får meg også til å tenke på forskjellen i tankegangen hos folk fra forskjellige nasjoner. Mine tanker er preget av å ha vokst opp i et sosialdemokrati der vi har lært at "staten beskytter deg" og det mer amerikanske "du har selv ansvar for ditt liv". Da er det vel ikke så rart at vi ikke alltid forstår hverandres tanker.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Demokratisk kollaps i 2013?

Demokrati er ikke nødvendigvis samfunnets naturtilstand. Gang på gang har demokratisk kollaps ført til autoritære styresett.

Mark Mazover begynner slik:

SitatDen verste krisen siden Den store depresjonen på 1930-tallet har vekket dystre minner på begge sider av Atlanterhavet. Minnet om Franklin D. Roosevelt hjemsøker Barack Obamas USA. Der blir Roosevelts "New Deal" brukt i debatten om dagens penge- og budsjettpolitikk, og særlig den amerikanske sentralbankens såkalte kvantitative lettelser.

Grunnlag for fascisme?
I Europa har økonomiske kriser ført til demokratisk kollaps før, og folk spør seg om dette kan skje igjen. Andre sammenligner situasjonen med Weimar-tiden, og innstrammingene og arbeidsledigheten i Heinrich Brünings Tyskland, som bidro til at nazistene kom til makten.

Og avslutter slik:

SitatDette er ikke det samme som Weimar. Men det viser hvor raskt et moderne europeisk demokrati kan ødelegges av innstramminger og mislykket lederskap både hjemme og i utlandet. Det er vanskelig å si hva som kommer til å erstatte demokratiet. Vi bør imidlertid ikke tro at det ikke kommer til å forandre seg bare fordi vi ikke kan forestille oss alternativene.

Mark Mazover er professor i historie ved Columbia University. Han siste bok heter Governing the World: The History of an Idea.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Ordet "konspirasjonsteoretiker" har blitt latterliggjort av de med makt, for de vil selvsagt ikke at noen skal rote i deres til tider svært uhumske foretakender. Folk som roter i gørra må latterliggjøres og uskadeliggjøres for enhver pris.

Men er det noe rart at konspirasjonsteorier oppstår når det er så mye hysh-hysj og så mange konspirasjoner, både mot menneskeheten og nasjoner? Heldigvis klarer ikke alltid forskerne og deres støttespillere å gjennomføre all sin galskap, noe denne historien forteller. Sannheten har en tendens til å dukke opp - før eller senere ;)



SitatHemmelig «tsunami-bombe» skulle utslette byer
USA og New Zealand forsøkte å utvikle det grusomme våpenet under andre verdenskrig.

Det topphemmelige tsunami-prosjektet skal ha fått kallenavnet «Project Seal» og skulle utfordre atombombens plass som masseødeleggelsesvåpen, skriver The Telegraph.

Tsunamien skulle utløses av 10 store bomber som var plassert en drøy mil ut fra kysten.

Det skulle skape en 10 meter høy sjokkbølge som var stor nok til å utslette byer langs kysten.

[...]

Hele våpenprosjektet ble imidlertid skrinlagt i 1945 fordi det viste seg at man trengte om lag to millioner kilo sprengstoff for å utløse tsunamien.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på januar 02, 2013, 11:58:43 AM
Passifisme eller bevæpning?

E.M.Smith, som drifter bloggen  Musings from the Chiefio, har en interessant artikkel i dag:  Si vis pacem, para bellum (Hvis du ønsker fred, vær da rustet til krig)

Denne artikkelen pendlet tankene mine over på spørsmålet som så mange stilte seg i forbindelse med 2. verdenskrig: Hvorfor var Norges forsvar så nedbygd? Den får meg også til å tenke på forskjellen i tankegangen hos folk fra forskjellige nasjoner. Mine tanker er preget av å ha vokst opp i et sosialdemokrati der vi har lært at "staten beskytter deg" og det mer amerikanske "du har selv ansvar for ditt liv". Da er det vel ikke så rart at vi ikke alltid forstår hverandres tanker.

Men i begge samfunn er det STATEN som har ansvaret for landets forsvar. Så her tenker vi (og de aller fleste andre) likt.

Det er mange grunner til at Norge var så dårlig militært rustet i 1940, blåøyd fredsideologi var en av de viktigste. Men noe var også gjort, f.eks. var det kjøpt inn moderne krigsfly, men de var knapt tatt i bruk 9. april. Noen uker til, så hadde f.eks. Oslo vært forsvart av langt mer moderne og flere jagerfly.  Det var likevel det politiske systemet som sviktet mest, da man ikke klarte å gi ordre om mobilisering.

Hadde tyskerne klart å okkupere Norge, med et fullt mobilisert norsk forsvar? Veldig vanskelig å si. Sjøforsvaret i ytre Oslofjord var moderne og i stand til å avvise en fiende som den tyske flåtegruppen, men systemet var avhengig av aktiverte minefelt og ubåter i tillegg til kystartilleriet, og når minefeltet ikke var aktivt, kunne tyskerne seile rett gjennom uten hindringer og med liten risiko i tåken. Ubåtene burde uansett ha gjort en langt mer agressiv innsats etter at tyskerne var stanset ved Oskarsborg; de tyske skipene lå lenge nærmest uvirksomme i Breiangen, og deres ubåtforsvar var ikke all verden å skryte av (Lützow unngikk såvidt å bli totaltvrak på vei hjem like etterpå, truffet av en engelsk ubåt-torpedo).

Selv med vellykket tysk invasjon fra Kristiansand til Trondheim, ville det likevel ikke være enkelt å overta landet, sålenge hovedtyngden av forsvaret var på Østlandet. Det viktigste elementet var likevel tysk luftherredømme, som ingen var forberedt på. Ingen forestilte seg at tyske fly kunne hindre den engelske marinen i å støtte landstyrkene som ble sendt til Namsos og Åndalsnes. Med engelsk flystøtte på Østlandet kunne man kanskje klart seg bedre, men etter invasjonen på kontinentet 10. mai, fantes det ingen reserver å sende.

På Narvik-fronten kunne de alierte ha nedkjempet tyskerne (som her ikke hadde flystøtte), dersom ikke Frankrike hadde kollapset. Det er interessant å tenke seg en alliert front i Nord-Norge, særlig dersom den hadde holdt ut til sommeren 1941, og dermed gitt en trygg rute for konvoiene til Russland.

Men alt dette vil alltid være spekulasjoner.

ConTrari

Sitat fra: seoto på januar 02, 2013, 12:23:36 PM
Demokratisk kollaps i 2013?

Demokrati er ikke nødvendigvis samfunnets naturtilstand. Gang på gang har demokratisk kollaps ført til autoritære styresett.

Mark Mazover begynner slik:

SitatDen verste krisen siden Den store depresjonen på 1930-tallet har vekket dystre minner på begge sider av Atlanterhavet. Minnet om Franklin D. Roosevelt hjemsøker Barack Obamas USA. Der blir Roosevelts "New Deal" brukt i debatten om dagens penge- og budsjettpolitikk, og særlig den amerikanske sentralbankens såkalte kvantitative lettelser.

Grunnlag for fascisme?
I Europa har økonomiske kriser ført til demokratisk kollaps før, og folk spør seg om dette kan skje igjen. Andre sammenligner situasjonen med Weimar-tiden, og innstrammingene og arbeidsledigheten i Heinrich Brünings Tyskland, som bidro til at nazistene kom til makten.

Og avslutter slik:

SitatDette er ikke det samme som Weimar. Men det viser hvor raskt et moderne europeisk demokrati kan ødelegges av innstramminger og mislykket lederskap både hjemme og i utlandet. Det er vanskelig å si hva som kommer til å erstatte demokratiet. Vi bør imidlertid ikke tro at det ikke kommer til å forandre seg bare fordi vi ikke kan forestille oss alternativene.

Mark Mazover er professor i historie ved Columbia University. Han siste bok heter Governing the World: The History of an Idea.

For meg høres dette ut som ekstrem alarmisme. Våre vestlige demokratier er ikke i nærheten av å oppleve et press som det de var utsatt for på 1930-tallet. Professoren bommer totalt dersom han mener at Weimar-republikken er et eksempel på  "hvor raskt et moderne europeisk demokrati kan ødelegges av innstramminger og mislykket lederskap.."

Demokrati var blitt påtvunget tyskerne etter nederlaget i 1918, og hadde en svært skjør nasjonal tradisjon bak seg. Hadde demokratiet kollapset i f.eks. Nederland, ville det vært et langt mer alvorlig tegn. Men, men, han har jo en bok å selge.

Jostemikk

Aftenposten

SitatBare én av ti sykehusansatte er vaksinert

Bare hver tiende ansatt ved Oslo universitetssykehus har vaksinert seg mot influensa. - Vi skulle gjerne ha sett at flere gjorde det, sier direktør Camilla Stoltenberg ved Folkehelseinstituttet.

Det er jeg helt sikker på at du og dine ønsker, Camilla. Enhver meitemark som tør stikke hodet opp av leira skjønner dette.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ufaufa

#388
Var det riktig at Stoltenbergfamilien, eventuelt Jens sin storesøster - som er direktør for folkehelseinstituttet, hadde en større aksjepost i selskapet GlaxoSmithCline som produserte vaksinen mot svineinfluensa?

Virker som hun også jobbet der da "pandemien" brøt løs:

"She had previously been the leader of the institute's Epidemiology division and assistant director of the institute."

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Camilla_Stoltenberg

Koblingene opp mot GlaxoSmithKline var tidligere oppe i media ved forrige "runde" med svineinfluensa, uten at dette synes å være fulgt opp eller bekreftet ved offentlige kilder.


Ewer Gladblakk.

#389
Og jeg som trodde at det var slik at det var de i eventuelle risikogrupper som burde vaksinerere seg, og ikke alle dem andre rundt....men-men, det er vel jo så rart med det....
Snart blir vel sånne vaksiner pålagt, og alle som nøler litt for lenge blir kansje skutt på flekken for mordforsøk på grunn av pandemiske årsaker....ivertfall hvis pressen vil...?
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!