Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Noen ganger lurer jeg virkelig på hva i all verden forskerne bruker den betalte tiden sin til. I går hadde de en kortartikkel på forskning.no:
Sitat
Hunder ser om vi ser dem

Hunder er mer tilbøyelige til å stjele mat når de ikke blir sett.

Professor Juliane Kaminski fra University of Portsmouth har nylig gjort en studie der resultatene tyder på at hunder forstår menneskers synsvinkel.
Studien viste at når en hund får et forbud fra et menneske mot å spise, så er den fire ganger mer tilbøyelig til å bryte forbudet hvis rommet er mørkt istedet for lyst.
Disse resultatene viser at hunder vurderer om mennesker kan se dem eller ikke.
– Det er ganske utrolig, fordi det impliserer at hunder forstår når mennesker ikke ser dem, noe som betyr at de kanskje forstår det menneskelige perspektivet, sier Kaminski i en pressemelding.
Totalt 84 hunn- og hannhunder deltok i forsøket. (forskning.no/SPØ)

Kjære forskere: Dette er da noe folk har vært klar over like lenge som hunder har vært en del av husholdet! Men det er jo imponerende at også forskere har funnet ut at dyr har intelligens etter sin art. Trist at de hadde en barndom uten hund eller uten evne til å registrere dyrets atferd.  De kommer sigende etter ;)

PS. Til hjelp for forskerne, kan jeg også fortelle at det kan være nok at du snur ryggen til hunden mens du går til sofaen. Den vet nøyaktig hvor lang tid den har på seg til å rappe maten før du rekker å snu deg ;) Den vet også når du er så opptatt av en diskusjon eller det du ser på TV at den kan snike seg på "gummisåler" tilbake til et område av stuen den nettopp ble bortvist fra ;) Kanskje den har samme evner som en illusjonist?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

#515
Det er snart bare muslingstativer igjen av alt....og folk og muslinger gir snart fullstendig faan i hele smørja.
Det eneste som gror, er de virkelig kortvokste...
En liten pærlemorknøl, født i seg skjøl midt inn i midten av et bittelite sandkorn, er snart det eneste som gror...? :(
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Sitat fra: Jostemikk på februar 12, 2013, 23:55:36 PM
Florida Middle District Court har listet et søksmål, registrert 13. april 2012. Det er ei opsiktsvekkende liste med saksøkte.

SitatPlaintiff: Adnan Sakli

Defendants: Deutsche Bank -Board of Governors, Bank of America Board of Governors, Wells Fargo Board of Governors, Citi-Board of Governors, HSBC-Board of Governors, Time Warner, Disney, Koffi Annan, Eco Soc, David Rockefeller, Henry Kissenger, Secretary of State, President, Head of the Stock Exchange, Mark Weldon, JP Morgan Chase the Governors, Ben Bernanke, Bloomberge, Steve Winne, Council of Foreign Relations, Jesse Jackson, State of Georgia, Prime Minister of France, Prime Minister of Germany, Washington based German Marshal Plan, Joseph Akerman, Council of the Grand Order of the Masons of Washington DC, US Trust Corporation, Grand Council of the Masons, Northern Trust Corporation, Southern Trust Corporation, John G. Roberts, Antonin Scalia, Anthony M. Kennedy, Clarence Thomas, Ruth Bader Ginsburg, Stephen G. Breyer, Samuel Anthony Alito, Jr., Sonia Sotomayor, Elena Kagan, Berlin Government, Frankfurt Government, Queen of England, Queen of the Netherlands, Beatrice, King of Spain, The Vatican, George Soros and Soros Fund

Cause: 18:1961
Jurisdiction: Federal Question

Her kan dere lese en definisjon av straffelovsparagraf 18:1961. Det er meget alvorlig, og konspirasjon, drap, kidnapping er blant punktene.

En ting som slo meg da jeg leste lista over tiltalte er at to av dem har abdisert de siste ukene. Er det noen med et snev av juridisk utdannelse som kan forklare dette? Finnes tidsfrister, og er de overholdt? Hva dreier saken seg om?

Akkurat nå skulle jeg ønske jeg var en jurist med tilgang til de underliggende dokumentene! Her er det mange kjente folk og organisasjoner. Men jeg har forstått såpass at det er ekstremt mye penger det handler om, mer penger enn hva jeg har fantasi nok til å forstå.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på februar 13, 2013, 19:52:31 PM
Noen ganger lurer jeg virkelig på hva i all verden forskerne bruker den betalte tiden sin til. I går hadde de en kortartikkel på forskning.no:
Sitat
Hunder ser om vi ser dem

Hunder er mer tilbøyelige til å stjele mat når de ikke blir sett.

Professor Juliane Kaminski fra University of Portsmouth har nylig gjort en studie der resultatene tyder på at hunder forstår menneskers synsvinkel.
Studien viste at når en hund får et forbud fra et menneske mot å spise, så er den fire ganger mer tilbøyelig til å bryte forbudet hvis rommet er mørkt istedet for lyst.
Disse resultatene viser at hunder vurderer om mennesker kan se dem eller ikke.
– Det er ganske utrolig, fordi det impliserer at hunder forstår når mennesker ikke ser dem, noe som betyr at de kanskje forstår det menneskelige perspektivet, sier Kaminski i en pressemelding.
Totalt 84 hunn- og hannhunder deltok i forsøket. (forskning.no/SPØ)

Kjære forskere: Dette er da noe folk har vært klar over like lenge som hunder har vært en del av husholdet! Men det er jo imponerende at også forskere har funnet ut at dyr har intelligens etter sin art. Trist at de hadde en barndom uten hund eller uten evne til å registrere dyrets atferd.  De kommer sigende etter ;)

PS. Til hjelp for forskerne, kan jeg også fortelle at det kan være nok at du snur ryggen til hunden mens du går til sofaen. Den vet nøyaktig hvor lang tid den har på seg til å rappe maten før du rekker å snu deg ;) Den vet også når du er så opptatt av en diskusjon eller det du ser på TV at den kan snike seg på "gummisåler" tilbake til et område av stuen den nettopp ble bortvist fra ;) Kanskje den har samme evner som en illusjonist?

Jeg kan skrive under på alt du skrev om dette, og jeg har et tilleggsspørsmål til "forskerne". Hvordan tror de rovdyr sniker seg innpå byttet? Jeg begynner å bli ørlite svett i hendene og stressa over forskerstanden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

#518
Meteornedslag i Uralbjergene.

Etter artiklen å dømme er der mange tilskade kommende.

http://www.focus.de/panorama/welt/druckwelle-zerberstet-fenster-fensterscheiben-explodieren-meteoritenregen-ueber-dem-ural_aid_920131.html

Stor repotage på rt.com engelsk  ;)
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Fy flate! Se på denne filmen. Først filmer fotografen røyken på himmelen, og så når overlydssmellet ned til dem, med en ren mitraljøse av mindre smell fra fragmentene i etterkant. Ser ut som om han skvatt litt, for jeg er vel ikke slem hvis jeg sier at kameraet kom ørlite ut av stilling noen sekunder.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

seoto

Fra The Wall Street Journal:

A Warning From the Asteroid Hunters
The likelihood in this century of an asteroid impact with 700 times the destructive power of the Hiroshima A-bomb: 30%.

Med takk til WUWT

Kloden vår er uten tvil et spennende sted å leve - så nyt hver dag :) Nyter man hver dag, kan man få et liv av nytelser. Er man redd hver dag, får man et liv i frykt. ;) Så jeg tar tiden som den kommer  8)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

However, the meteorite event in Russia is likely unrelated to DA14, despite the coincidental timing: While DA14 is traveling from south to north, the meteorite which rocked Russia's stratosphere was traveling from east to west, scientists explained

http://rt.com/news/large-asteroid-flyby-earth-315/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Ser ifølge Izvestia ikke ut til at russisk militære stoler helt på dette med meteoritten, meteoren, eller hva det nå var. Restene av den slo til slutt et hull i isen, og der dukket det sannelig opp en med geigerteller. Tror nok han måtte gå skuffet hjem, men du store all styrels hvilket flott pilkehull de har fått! ;D

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#524
Da har de dokumentert en ting til fulle. Deres påstått glimrende dekning av truende himmelobjekter står langt tilbake å ønske. Eller er det kanskje ikke mulig å overvåke absolutt alt?

De første estimatene over størrelsen på meteoritten her i landet var et "kjøleskap" eller en "vaskemaskin". Da hadde vi interesserte allerede sett "eksos"rester på himmelen fra titalls videoer som indikerte at dette dreide seg om en helt annen størrelse.

De nye estimatene viser til et objekt på flere millioner kilo, dette i følge Hans Jørgen Ødegård i Dagbladet i dag:

Sitat- Ildkula stammet fra noe langt større enn først antatt

Hadde en estimert masse på 10 000 tonn. Ikke 10, som først antatt.


en masse på ti tonn,  men NASA har nå kommet fram til at den var langt større - hele 7000 tonn, sier Røed Ødegård til Dagbladet.

NASA har nå imidlertid oppjustert tallet ytterligere. Deres siste beregninger viser at steinen var 17 meter bred og hadde en masse på 10 000 tonn.

20 Hiroshima-bomber
Ifølge Røed Ødegård eksploderte ildkula 20 - 25 kilometer over bakken.

- Energien den utløste tilsvarer 20 Hiroshima-bomber, sier Røed Ødegård, som forteller at skadene ildkula forårsaken er de største som er registrert i verden på grunn av en astronomisk hendelse i moderne tid.

Robert G. Brown har et interessant innlegg om dette på WUWT, og der antyder han proporsjoner i nærheten av den asteroiden de har skrevet så mye om de siste ukene, og som passerte under satellittenes geostasjonære baner i går kveld norsk tid.

Det stopper egentlig ikke der. Det ble observert et meget kraftig lysglimt på himmelen over Østlandet rundt klokka 22.00 torsdag onsdag kveld. Det lyste opp himmelen over Kjeller, og det lyste opp himmelen i Østfold. En av de som observerte fenomenet kontaktet alt som finnes i vårt land angående observasjoner av lynnedslag, og det var ikke registrert et eneste lyn over Norge Østlandet det døgnet. Jørgen Ødegård ble også kontaktet, men da han hørte hva det dreide seg om, ga han brått beskjed om at han måtte ringe tilbake, noe han aldri gjorde. Det kom et nytt og like kraftig lysglimt av blågrønn farge ca. klokka 00:30 natt til torsdag.

Jeg undres over ødeleggelsens størrelse hvis objektet som dundret inn over Russland hadde truffet rett på en storby, kanskje i ørlite brattere vinkel? Objekter fra verdensrommet som treffer jorda er ingens skyld, men det er tydelig at kunnskapen om potensielt katastrofale asteroider som krysser vår bane står langt tilbake å ønske. Jo Nova tar opp dette på bloggen sin i dag.

Two asteroids in one day but we spend 6000 times as much to change the climate


Dette er en viktig problemstilling. Kanskje på tide å bevilge penger til forskningsområder som faktisk spiller en rolle, i stedet for å øse ut trillioner av dollar på et ikke-eksisterende problem?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren