Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Amatør1

#570
Interessant av Andrew Cooper, det der kan han endel om...

Komet ISON seinere i år kan komme til å bli meget spektakulær (men slikt er alltid usikkert). November 2013 til januar 2014. Muligens synlig på dagtid til og med.

Men: Enda mer ekstremt er nyoppdagete komet Siding Spring (2013 A1) som faktisk har en liten mulighet til å treffe Mars i Oktober 2014. Om det skulle skje kan vi se fram til et ca 2km dypt og 500km i diameter krater  på overflaten. Det ville i så fall bli et enormt smell med et energiinnhold som vil smelte mye av det frosne vannet på Mars. Sannsynligvis vil vi få noen steier fra Mars seilende over hit også. Det hele vil være omtrent like spektakulært som da dinosaurene ble utryddet på jorda.

Forutsatt at det blir treff, selvsagt. Men det er faktisk en liten mulighet, og observasjonene er noe usikre foreløpig.

Slight Chance Comet Could Hit Mars in 2014, NASA Says


Rettelse: sikre foreløpig  =>  usikre foreløpig
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

 ;D    ;D    ;D

Blir dataene mer og mer sikre etter hvert, eller mer og mer usikre, Amatør1?     ;)

Takk for linken, det er interessante fenomener å følge med på. Tenk hvor vi hadde vært om de annerledestenkende ikke hadde funnet opp teleskopet?

Aftenposten hedret den heliostenkende Galileo Galilei her forleden

http://www.climometrics.org/13apgali.pdf

:)      8)

Amatør1

Sitat fra: ebye på mars 06, 2013, 08:50:37 AM
Blir dataene mer og mer sikre etter hvert, eller mer og mer usikre, Amatør1?

De blir selvfølgelig sikrere etter hvert som man får flere observasjoner og ikke minst over en lengre periode. Så får vi se hvor nær den kommer, eller om det utrolige skulle skje at det blir en treff. Det ville være årtusenets hendelse eller vel så det. I alle fall ser det ut til at passasjen blir så hårfin at Mars vil befinne seg inne i kometens halo ved passeringen selv om den ikke skulle treffe.

Uansett er det en påminnelse om at dette kan skje også her, og vi fikk jo en bitteliten prøve på hva som kan skje nylig.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Innlegget om sikre/usikre data var et forsøk på "finn en feil". Du mangler vel en u i setningsdelen:

" ... og observasjonene er noe sikre foreløpig."    ;D



Amatør1

Sitat fra: ebye på mars 06, 2013, 10:02:11 AM
Innlegget om sikre/usikre data var et forsøk på "finn en feil". Du mangler vel en u i setningsdelen:

" ... og observasjonene er noe sikre foreløpig."    ;D

Aha... takk... tok ikke den med en gang. Blir rettet nå.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

NRK - Russland-meteoren rystet Norge

SitatEt kvarter etter at meteoren sprengte over Tsjeljabinsk ble det registrert rystelser i Hedmark.

Den russiske byen Tsjeljabinsk fikk verdens oppmerksomhet retta mot seg da en meteor sprengte ti kilometer over bakken 15. februar.

Nå forteller NORSAR at de registrerte rystelser i bakken på Hedmark et kvarter etter at hendelsen inntraff.

Ikke sett denne typen bølger

Like øst for Hamar har NORSAR et nettverk av 42 sensorer som plukker opp seismiske signaler.

Seismolog Steven Gibbons er vanligvis på utkikk etter tegn fra underjordiske kjernefysiske eksplosjoner, men 15. februar fikk han se data som tyda på noe helt annet.

– Vi registrerte svært lavfrekvente bølger, mellom 0,03 og 0,08 Hz, sier han til NRK.no.

Han forteller at den kjernefysiske sprengingen i Nord-Korea til sammenligning blir oppfatta som et veldig høyfrekvent signal.

– Det vi så 15. februar var helt utenom det vanlige, jeg husker ikke at vi har sett denne typen bølger før. Aldri har en så stor hendelse blitt registrert av et moderne nettverk.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg har aldri følt meg sikrere på en anbefaling av en film enn denne som rett type underholdning på en fredagskveld.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Aftenposten har en litt interessant artikkel i dag, som handler om Stoltenbergs påstand om at vi skulle få mer åpenhet etter 22.07.2011.

SitatSå ofte sier statsrådene nei til åpenhet

Stoltenberg-regjeringen nektet i fjor innsyn i 13.000 saker. En av statsrådene som oftest sier nei, er justisminister Grete Faremo. Hun er samtidig ansvarlig for loven som skulle sikre åpenhet, gjennomsiktighet og demokrati.

SitatJustisminister Grete Faremo (AP): Sa nei til innsyn 2700 ganger. Avslagsprosent: 37,5%

Fornyings- og administrasjonsminister Rigmor Aasrud (AP): Sa nei til innsyn 1172 ganger. Avslagsprosent: 34,8%

Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen (SV): Sa nei til innsyn 1034 ganger. Avslagsprosent: 22,7%

Finansminister Sigbjørn Johnsen (AP): Sa nei til innsyn 987 ganger. Avslagsprosent: 37,5%

Nærings- og handelsminister Trond Giske (AP): Sa nei til innsyn 872 ganger. Avslagsprosent: 27,8 %

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt (AP): Sa nei til innsyn 776 ganger. Avslagsprosent: 38,8%

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV): Sa nei til innsyn 699 ganger. Avslagsprosent: 19,2%

Utenriksminister Espen Barth Eide (AP): Sa nei til iinnsyn 677 ganger. Avslagsprosent: 11,2%

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (AP): Sa nei til innsyn 644 ganger. Avslagsprosent: 21,8%

Kulturminister Hadia Tajik (AP): Sa nei til innsyn 635 ganger. Avslagsprosent: 11,1%

Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre (AP): Sa nei til innsyn 542 ganger. Avslagsprosent: 12,1%

Olje- og energiminister Ola Borten Moe (SP): Sa nei til innsyn 489 ganger. Avslagsprosent: 25,2%

Samferdselsminister Marit Arnstad (SP): Sa nei til innsyn 486 ganger. Avslagsprosent: 25,7%

Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (AP): Sa nei til innsyn 416 ganger. Avslagsprosent: 19,9%

Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete (SP): Sa nei til innsyn 347 ganger. Avslagsprosent: 33,4%

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV): Sa nei til innsyn 273 ganger. Avslagsprosent: 9,3%

Landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum (SP): Sa nei til innsyn 237 ganger. Avslagsprosent: 19,2%

Statsminister Jens Stoltenberg (AP): Sa nei til innsyn 134 ganger. Avslagsprosent: 11,1%

Det virker som om mange foretrekker unntaksmuligheten:

«Det kan i Lov fastsettes Begrænsninger i denne Ret ut fra Hensyn til Personvern og av andre tungtveiende Grunde.»

Så da har de nok svært "tungtveiende Grunde" til å opptre udemokratisk.

Det gis faktisk et lite inntrykk av at hver gang loven skal endres for å gi bedre innsyn, er det nettopp det motsatte som skjer.

SitatMen samtidig viser Aftenpostens kartlegging at antallet avslag øker mer enn veksten i innsynskrav. Andelen avslag har økt med 12,8 prosent, fra 19,5 i 2006 til 22 i 2012.

Ja, er det ikke det jeg har følt så lenge: Vårt språk har endret seg, og det som ytres er det motsatte av det som sies ;)

Samtidig "hører jeg en stemme" i meg som sier: Er det politikerne selv som sier nei til åpenhet - eller bør årsaken søkes hos byråsjefer og andre byråkrater? Noen ganger tror jeg statsrådene mangler kontroll over sitt eget byråkrati, samt at de har altfor stor tillit til hva de samme forteller dem. Samme hva det måtte skyldes: Til syvende og sist er det statsråden selv som har ansvaret, så kanskje de burde følge litt nøyere med?

Svaret får vi kanskje i dette avsnittet i artikkelen:

SitatVet ikke hvorfor de sier nei

Syv av statsrådene er ikke i stand til å svare på hvordan de praktiserte loven. Begrunnelsen er at de har skiftet datasystemer, eller at de synes det er for arbeidskrevende å finne ut hvordan loven blir praktisert.

Det gjelder blant annet også Faremo, som selv har øverste ansvaret for å praktisere loven.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sannelig ser jeg et snev av sannhetsskriving i Dagbladet i dag - men det går nok snart over. Kanskje redaktøren er sykmeldt i dag? Eller er det fordi det sto i Der Spiegel og The Guardian? For andre, som følger med på Internett, er det gamle nyheter - nå også i MSM ;)

Sitat
- Syriske opprørere trenes av amerikanere

Amerikanske instruktører driver opplæring av opprørere fra Den frie syriske hær i Jordan, ifølge Der Spiegel.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sitat fra: Jostemikk på mars 08, 2013, 17:59:15 PM
Jeg har aldri følt meg sikrere på en anbefaling av en film enn denne som rett type underholdning på en fredagskveld.

Dessverre er jeg svært nær å kalles teknisk ignorant, men det betyr ikke at jeg ikke kan la meg imponere av folk som virkelig har et hode for teknikk og oppdagelser! Jeg vil absolutt anbefale at videoen ses, i hvert fall dersom du har glede av folk som er oppfinnsomme langt utenfor hva som er vanlig. Det har nok vært mange Tesla- og Einstein-typer som aldri har fått den kreditten de har fortjent.

Noen sitater:

"His machine is probably the most important discovery in the history of man." - Milton Everett, Mechanical Engineer, Miss. Dept. of Energy

"The future of the human race may be dramatically uplifted by the large-scale commercial development of this invention." - Dr. Roger Hastings, Principle Physicist, UNISYS Corporation

"You have opened an area of Astrophysics which may revolutionize the magnetic energy problem, which is now the most paramount problem in future energy and space travel." - Dr. E.L. Moragne, Moragne Research & Development CO.

"... his theory makes a great deal of sense and explains things that were never satisfactorily explained by conventional theory ..." - Ralph Hartwell, Electrical Engineer, WWLTV, New Orleans, LA

"This invention means an unlimited source of energy and will introduce new ideas into the science of physics." - Dr. Nicholas Tsoupas, Physisist, A:W. Wright Nuclear Laboratory, Yale University.

"If the manner in which Joseph Newman conducted his experiments and results were made known to the industrial or engineering community then, in my opionion, several companies and/or individuals possess the expertise and capabilities to construct the hardware required to fully exploit the apparent capabilities of this new concepts." - Dr. Robert E. Smith, Chief, Orbital and Space Environmental Branch, George C, Marshall Space Flight Center, NASA

"I firmly believe we stand at the threshold of something absolutely unknown in the history of humanity." - Ralph Hartwell, Electrical Engineer, WWLTV, New Orleans, LA

"This technology could provide a very cost effective method of operating a desalination plant."John F. Kennedy 1961

"It will change the world if we can just get it out there." - Alvin Swimmer, PhD, Department of Mathematics, Arizona State University



Kanskje den bør ses når som helst bortsett fra en fredagskveld? ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Noen må tåle mer enn andre. 12 år gamle Ireland Lane fra Oregon, USA, fikk for seks år siden en sjelden form for nyrekreft, som hun har overlevd. Så falt hun på skolen og mistet bevisstheten, noe som endte med en tur på sykehuset. Der fikk den lille jenta oppleve at en kombinasjon av bakteriedrepende krem (med alkohol), olivenolje og statisk elektrisitet kan bli fryktelig farlig! Hun endte opp med en 19 prosent forbrenning. Nå har de sluttet å bruke olivenolje. Jenta er heldigvis i god bedring også denne gangen :)

Hand sanitizer, olive oil to blame in Portland hospital fire that burned 11-year-old girl

Selv har jeg lett for å bli plaget av statisk elektrisitet, spesielt når det er tørt om vinteren (gruer meg alltid litt når jeg må ta i bilens dørhåndtak). I slike perioder hender det at jeg "utlader" meg før jeg fyller bensin ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Denne kronikken i Aftenposten av Pål T. Jørgensen er ganske interessant. Man trenger ikke være i besittelse av så mye fantasi for å se dette i lys av Erik Solheims overivrighet i klimapolitikken.

SitatNye anklager mot Erik Solheim:

Diktaturets beundrer

Hyllesten av Kina er ikke første gang Erik Solheim skriver rosende om diktaturer.


Under tittelen «diktaturets løpegutt» beskriver Terje Svabø i Aftenposten i dag hvordan tidligere SV-leder og statsråd Erik Solheim fremstår som en av de ivrigste talsmennene til Kinas kommunistparti i Norge.

Solheim er, i følge Svabø, nærmest totalt ukritisk til ettpartistaten i sin siste bok...

Jeg siterer ikke mer. Regner med at de politisk interesserte klikker på linken jeg la ut.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Koplingen Jørgen Randers, Erik Solheim og Kina gjør dette snart til en Klimasak så god som noen. Sterke saker.    ;)   :o    ???

Jostemikk

Dette er skrevet av mammaen til han som vant den norske Grand Prix-finalen i fjor. En tidligere Iransk kvinne, som valgte å flytte til Norge. Et land antatt å være forkjemper for demokrati, likeverd for kvinner, ytringsfrihet.

Tankevekkende stoff. Meget tankevekkende.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Jostemikk på mars 13, 2013, 12:29:33 PM
Dette er skrevet av mammaen til han som vant den norske Grand Prix-finalen i fjor. En tidligere Iransk kvinne, som valgte å flytte til Norge. Et land antatt å være forkjemper for demokrati, likeverd for kvinner, ytringsfrihet.

Tankevekkende stoff. Meget tankevekkende.

Helt enig, det er en veldig god artikkel.
Tenk om noen av våre samfunnsforskere hadde hatt samme forstand - og evne til å tenke selvstendig! Men de kan jo ikke det, for de skal jo flyte midtstrøms, slik at man tilfredsstiller politikernes ofte dårlig gjennomtenkte ønsker ;)

Og her gir hun Thomas Hylland Eriksen inn så hatten passer:
Våre antirasistiske helter
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.