Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

ebye

Obelix, jeg har ikke forsket på KVIK-saken, og sitter ikke inne med førstehåndskunnskap. Jeg kjenner til dette kun fra rapporter og foredrag. Så dersom du med "klumpfot" er helt presis, og utelater alle andre misdannelser som ble påvist hos de "eksponerte", er det nyere detaljer jeg ikke kjenner til.

På et tidspunkt (i undersøkelsesperioden)var det ingen signifikant overhyppighet. Men forskere kunne helle ikke avvise en overhyppighet, men de manglet mekanisme for å forklare effekten.

De rapporter jeg snakker om her, var de første helserapportene (med epidemiologi) som kom om denne KVIK-saken.

Angående trådløst nett: Dersom det hadde vært et alternativ, og som ikke var overveldende kostbart, hadde nok denne muligheten blitt valgt. Nå er det slik, uansett hvor brutalt det kan høres ut, at Staten godtar og aksepterer at det er et antall el-overfølsomme som har helseplager.

Ad magnetfelt fra høyspentkabler: Staten godtar og aksepterer den risiko for overhyppighet av kreft som følge av feltpåvirkning. Sanering, flytting i stort er for kostbart. 

Jeg er glad jeg ikke sitter og bestemmer over "levende og døde".

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

For den som ikke tror at stråling gjør syk anbefaler jeg et googlesøk på forholdene rundt NIKE-batteriene, blant annet de i Østfold. Skremmende. En mengde menn som ikke fikk oppleve å bli gamle, og enda flere barn som ikke lenger har en far.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Jeg har heller ikke førstehåndskunnskap, men annenhåndskunnskap om selve Kvikk-saken. (Men førstehåndkunnskap om det jeg skrev i forrige innlegg)
Jeg kunne kommet med linker til aviser og wikipedia, med ut ifra kildenes seriøsitet/troverdighet, så er det kanskje bedre med denne som kilde?  --> http://www.nyf.no/yrkhyg/documents/Yrkeshyg1-2010--.pdf

Se spesielt i side 16 i pdf-filen.
SitatFra spørreundersøkelsen til de ansatte i 2002, ble det skrevet en vitenskapelig artikkel, der konklusjonen i korthet var at det ble funnet en statistisk signifikant sammenheng mellom tjenestetid på KNM Kvikk og rapporterte medfødte misdannelser. De såkalte Kvikkfedrene hadde fire ganger høyere risiko for å få et barn med misdannelse enn fedre med annen type tjeneste i Sjøforsvaret, men det ble påpekt at årsaken til denne overrisikoen var ukjent. (Magerøy N, et al., 2006 [3]).

Og videre på side 16:
SitatEn annen hypotese var om den nevnte 750W HF senderen skulle være assosiert med misdannelser. Antennen ble installert januar 1988, og siden far måtte ha vært ombord før unnfangelsen, ble analysene delt på hvorvidt barna var født før eller etter
1989. Resultatet er gitt i tabell 1, og viser at de barna som var født i perioden før 1989 hadde 2.5 ganger høyere risiko for å være født med en misdannelse enn de barna som hadde fedre som ikke hadde vært på KNM Kvikk. For barn født fra og med 1989 var denne risikoen 3.6 ganger høyere. Begge resultatene er statistiske signifikante, men det er ikke en signifikant høyere andel barn med misdannelser etter at senderen ble installert i forhold til før senderen ble installert.

Og jeg skjønner godt det ebye skriver, det er ikke bare bare å skulle bestemme over "levedne og døde". Kritikk vil man få okke som.
No fear for the real men! No hope for the scared!

ebye

Takk for linken til NYF, Obelix. Det skal jeg komme tilbake til.

Jeg var ikke klar over den artikkelen (Magerøy et al.) og skal studere den grundig. Jeg vet at det var noe uenighet om noen tolkninger fra denne perioden, frem mot 2011. Det kan være at noe uenighet var knyttet til at studien omfattet ulike misdannelser, og at det ikke kunne være samme mekanisme for alle. Da blir strålingskilden et usikkerhetsmoment. En type stråling kan ikke føre til så ulike utfall, medisinerne manglet/mangler? mekanismer for biologisk aktivitet.

Det første som popper frem her hos meg er: er det muligens en signifikant korrelasjon, men som ikke er kausal? Dette blir en liten utfordring, og jeg har heldigvis noen jeg kan spørre. Jeg er ikke medisiner eller epidemiolog.

Dessuten så blir jeg jo nysgjerrig på hvilken type fagmiljø du jobbet med slike interessante forsøk i, Obelix?

På KVIKK-temaet er det helt nødvendig med støttefag - strålingskunnskap. Sånn, minner det mye om klimaforskning. Klimaforskerne (her i Norge) har faktisk avvist at de basale tilstøtende fagene hadde noe å bidra med i forståelsen av klimaendringene. Det er lengre og lengre mellom hver gang dette nevnes nå. Det er også mer eller mindre bare en igjen med dette synet: Rasmus Benestad. Inne fra sin boble, er det bare de andre inne i boblen, som kan bidra! Det er underholdning!     8)

(Beklager at det ble litt klima, men det var et forsøk på å trekke en parallell!)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på mai 13, 2013, 21:48:04 PM(Beklager at det ble litt klima, men det var et forsøk på å trekke en parallell!)

Alt henger sammen med alt, vet du. Ikke noe å beklage, med andre ord, og før eller senere skal jeg skrive omfattende om hvor reellt det hele er når det gjelder sammenhenger. Mitt problem er at til tross for svært varsom start på dette, blir det allikevel reaksjoner, og jeg sliter litt med å finne ut av hvordan jeg best skal reagere på angrep i stedet for argumenter. (Generell kommentar ikke relatert til det som har blitt skrevet i denne tråden det siste døgnet.)

Hva gjelder sammenhenger, ser det ut til å være et todelt problem å finne ut av dette. Det ene er at det helt tydelig mangles reell kunnskap, eller vilje til kunnskap. Det andre er at der det finnes kunnskap, er svarene denne kunnskapen gir svært lite populære innen enkelte miljøer. Årsakene til dette er mange, men kjære vene og Guds ulykke - vær snill å bruke hodet her. Alle på dette forumet har vel sett hva "mainstream" klimaforskning sammenblandet med politikk kan føre til? Det er på høy tid at godtfolk klatrer over den terskelen som fører dem inn i den verden der forfalskningen og bedraget innen klimaforskningen kun er en liten parentes i forhold til elendigheten i resten av makthierarkiet i denne stadig mer bedrøvelige verden. En bedrøvelighet kreert først og fremst grunnet vanlige menneskers fullstendige unnfallenhet, selvfornøydhet og autoritetstro.

Kan jeg by på en tår hvitt fosfor?

Jeg nevner dette for å gi et eksempel på hvordan talsmenn for autoriteter i realiteten kommer med tomme argumenter. Som Østfolding leide jeg et jaktterreng på 80-tallet, og bedrøvelig nok lå dette terrenget i det som nå er Rena Leir. Denne militærleiren ble etablert i forbindelse med et ønske om at forsvarets skytefelt skulle flyttes fra Dovrefjell til det som nå er Regionfelt Østlandet. Hundretusener av mål med vakkert skogs- og fjellterreng skulle i løpet av kort tid omgjøres til ei sandkasse å leke i for de med ønske om å bli best mulig til å delta i stadig mer ullent definerte kriger i utlandet.

I dette skytefeltet ønsket forsvaret foruten å bedrive trening med klasevåpen, å benytte et svært omstridt kjemikalie i forbindelse med taktisk bombing med røykteppebombing, hvitt fosfor. Hvitt fosfor har den egenskapen foruten å føre til forferdelige brannskader hos soldater og sivilbefolkning at det er forbannet giftig. Denne giften ønsket forsvarets ledelse å spre via eksplosiver over det høyest liggende terrenget i Åmot kommune. Ikke bare er det høyestliggende, det er delvis et våtmarksområde med tilførselsbekker til dalbunn, folk og hovedvassdraget i kommunen.

Problematikken ved bruk av denne giften som skulle spres utover enorme områder ble - ikke særlig overraskende - forsøkt marginalisert av talsmennene forsvaret benyttet seg av. Har vi ikke alle hørt denne visas forskjellige vers utallige ganger? Jeg engasjerte meg i denne saken i forbindelse med flere sider av naturforvaltningen i kommunen, og jeg stilte obersten som uttalte seg så skråsikkert i media om at hvitt fosfor aldri ville bli noe problem et spørsmål. Rett og slett om det var greit for ham at jeg tre år etter at hvitt fosfor ble tatt i bruk, kunne få ta med barnebarnet hans ut til en bekk jeg selv valgte ut, fylle et glass med vann fra denne bekken, og la barnebarnet hans drikke det. Jeg fikk aldri noe svar.

På samme måte krever jeg når det gjelder påstått ufarlighet ved kraftig og langvarig EM-stråling at de som avfeier dette som et reellt helseproblem lar sine egne barn og barnebarn utsettes for denne strålingen hver eneste natt mens de sover. Det skulle omtrent tilsvare lengden på arbeidstiden til de forsvarsansatte som de siste innlegg har nevnt. Ha dette i tankene mens dere leser dere gjennom det som nå kommer.

NIKE-batteriene

Smålenene - Nike-ansatte utsatt for stråling

SitatKaptein Odd Halvard Hauge fra Trøgstad har selv utviklet kreft og har fulgt flere kolleger til graven etter at de har dødd av kreft. Han forteller til Dagbladet at de ansatte ble utsatt for ekstrem stråling gjennom kroppen når de arbediet med radaren. De ble utsatt for dette daglig i perioden da Nike-batteriet var operativ i luftforsvaret av Østlandet i perioden fra 1954 til det ble lagt ned i 1991. De ansatte måtte daglig inn i radarrommet å jobbe med justeringer. - Vi fikk ofte strålen rett i ansiktet og i kroppen. Du kjente det dunket skikkelig når strålen traff, forteller Odd Halvard Hauge til Dagbladet.

Smålenene –Kreft var ikke tema, men Nike-ansatte måtte passe seg for radarstrålene

SitatAlle som jobbet på Trøgstad fort, visste at de skulle unngå radarstrålene. Men det var først og fremst forplantningsevnen, og ikke kreft som var faren den gang, forteller Ola Kind og Erling Omholt.



Strålefare: Ola Kind har jobbet med raketter i hele sitt yrkesaktive liv. Erling Omholt (t.h.) var radartekniker på rad aren som sto inne i radardomen bak dem på Trøgstad fort. Foto: Birgit Skogstad

Trøgstad: Ola Kind var ansvarlig for hele Nike-batteriet i Trøgstad. Han anslår at det var 10-20 personer som jobbet med radaren. I perioder var det flere. På Myrås ved Havnås sto rakettene, mens på Trøgstad fort sto fire radarer. Den ene sendte smale strålesignaler til blant annet rakettene på Havnås. At de måtte passe seg for å komme inn i strålesonen, visste både offiserer og menige godt. – Vi offiserer hadde ansvar for at alle var fjernet, når radaren sendte ut stråler, forteller Kind. Men en stor radar sveipet hele tiden over fortet. Selv om den hadde svakere styrke, ga også den fra seg stråling som både offiserer og menige ble utsatt for. Kind mener det er grunnlag for at helsemyndighetene gransker en mulig sammenheng mellom radar og sykdomstilfeller. – Når du er i systemet, tenker du ikke over at det kan være noen fare. Men når vi leser om tilfeller i utlandet, er det lov å fundere.

...

Erling Omholt var radartekniker på fortet i mange år. Av og til skjedde det nok at mindre justeringsarbeider ble foretatt på radaren mens den sto på. Ellers krøp han ned i bunkersen når radaren var i drift. - Men vi gikk aldri foran. Alle visste at dersom vi kom inn i strålefeltet, kunne vi miste forplantningsevnen. Kreftfaren hørte vi ikke så mye om, sier Omholt.

...

– Har du inntrykk av at Forsvaret visste om at det kunne være en fare med strålingen? – Det måtte de ha. Det måtte ha gått opp for noen at kan ha vært en fare, men jeg vet ikke om de tenkte på kreftfare. Her er det snakk om større stråling enn i et røntgenapparat, sier Hauge, som ikke ønsker noe stort intervju i lokalavisen. – Vet du noe om andre som kan si noe om saken? – Nei. De er stort sett borte.

NRK - Luftforsvaransatte fikk kreft

Sitat

Nike-radaren i Trøgstad (Foto: Tom M. Braastad, Østfold fylkes billedarkiv)

Forsvarets radaranlegg i Trøgstad utsatte soldater og befal for ekstrem stråling i perioden fra 50-tallet og fram til anlegget ble lagt ned i 1991. Mange av dem som arbeidet ved NIKE-rakettbatteriet er nå døde av kreft.

Tusenvis av soldater har blitt utsatt for stråling fra NIKE-radaren på Trøgstad i Østfold.

Dagbladet avslører i dag at mange av dem nå er døde eller syke av kreft.

- Fikk ingen informasjon

NIKE-bataljonen skulle beskytte Østlandsområdet mot luftangrep under den kalde krigen. Nå kan det vise seg at radarsystemet var svært farlig for de som arbeidet der.

Kaptein Odd Halvard Hauge jobbet ved anlegget i Østfold i over 30 år. Nå har han kreft, slik mange av hans tidligere kolleger også har fått.

Hauge sier til Dagbladet at Forsvaret aldri informerte soldater eller befal om strålefaren.

- Jeg kan huske at vi snakket om stråling innimellom, men vi visste ikke noe om eventuelle langtidsvirkninger. Det er jo egentlig rart at Forsvaret ikke kunne finne noen fagfolk i Norge som kunne snakket med oss om sikkerhet og stråling, sier Hauge til Dagbladet.

Dunket i ansiktet

Han var ukentlig utsatt for sterk stråling under justeringer av NIKE-radaren.

- Vi kjente det dunket skikkelig når strålen traff i ansiktet eller kroppen, sier han. Likevel følte vi oss fine etterpå, sier den tidligere radarsjefen.

Men ingen advarte mot langtidsvirkninger av langvarig stråling.

Avsløringer i flere land

I andre NATO-land har avsløringer om skadene av stråling ført til en rekke erstatningssaker. I Tyskland har nylig 250 tidligere radar-operatører fått erstatning.

I Danmark har forsvaret satt i gang en helseundersøkelse av alle som tjenestegjorde med rardar fra 50-tallet fram til i dag.

I USA forbereder radar-ansatte og deres pårærende et massesøksmål mot radarprodusentene.

Men i Norge har ikke Forsvaret undersøkt om anleggene fra den kalde krigens dager har skadet og tatt livet av mange soldater.

Nå krever veteranene i Norge at Luftforsvaret setter i gang en bred undersøkelse.

Legger til at jeg rent personlig kjenner en mann som ble født med klumpfot. Farens arbeidsplass i tiden før og under unnfangelsen var en militærinstallasjon med stråling av den typen ingen av oss frivillig vil utsette verken oss selv eller andre for.

Ikke noe av det jeg har skrevet eller sitert dokumenterer noe som helst, og det var da heller ikke min intensjon. Jeg håper imidlertid det får enkelte til å tenke seg litt om.

EM-våpen - en kort kommentar til Obelix

Det var med interesse jeg leste det du skrev, Obelix. Jeg kommenterer ikke dette ytterligere nå enn å sitere kort fra Wikipedia om en mann både myndigheter og øvrige autoriteter har forsøkt dysse ned eksistensen til. Jeg vil imidlertid komme tilbake til denne mannens arbeide senere i forbindelse med stoff jeg lenge har jobbet med.

Her er litt om Nicola Tesla

SitatDirected-energy weapon

Later in life, Tesla made claims concerning a "teleforce" weapon after studying the Van de Graaff generator. The press called it a "peace ray" or death ray. Tesla described the weapon as being able to be used against ground based infantry or for antiaircraft purposes.

Tesla gives the following description concerning the particle gun's operation:

Sitat[The nozzle would] send concentrated beams of particles through the free air, of such tremendous energy that they will bring down a fleet of 10,000 enemy airplanes at a distance of 200 miles from a defending nation's border and will cause armies to drop dead in their tracks.

In total, the components and methods included:

  • An apparatus for producing manifestations of energy in free air instead of in a high vacuum as in the past.
  • A mechanism for generating tremendous electrical force.
  • A means of intensifying and amplifying the force developed by the second mechanism.
  • A new method for producing a tremendous electrical repelling force. This would be the projector, or gun, of the invention.

Tesla claimed to have worked on plans for a directed-energy weapon from the early 1900s until his death.

In 1937, at a luncheon in his honor concerning the death ray, Tesla stated, "But it is not an experiment... I have built, demonstrated and used it. Only a little time will pass before I can give it to the world." His records indicate that the device is based on a narrow stream of small tungsten pellets that are accelerated via high voltage (by means akin to his magnifying transformer).


Nicola Tesla
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Jostemikk på mai 14, 2013, 14:49:35 PM
Nå kommer alt til å gå i revers, og Thailands sexturisme vil få seg et skudd for baugen.

Aftenposten - Øygard-venn og varaordfører: Helt naturlig at Øygard og jenta delte seng

- Helt vanlig i Nord-Gudbrandsdalen.


Uff, det fikk meg til å tenke på ei bok jeg leste for veldig mange år siden, der forfatteren hevdet noe tilsvarende til dette: "De eneste jomfruene i Sørstatene er de jentene som løper fortere enn sin far." Kan huske tilbake til 1950-tallet, da det var folk som seriøst hevdet at alle unge jenter burde "kjøres inn" av erfarne menn ;) Noen områder ligger nok litt tilbake for dagens utvikling.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: Gloføken på mai 13, 2013, 17:18:32 PM
Sitat fra: Obelix på mai 13, 2013, 16:56:42 PM
Etter dette, flere år senere, så gjorde jeg lab-forsøk med mikrobølgesender, frekvensregulator og sendestyrkeregulator, og resultatene er skremmende. I gale hender er dette er våpen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Directed-energy_weapon

Det burde vært pliktig å lese det som skjuler seg bak den linken, Gloføken. I likhet med resten av samfunnets galskaper er det også i Wikipediaartikkelen en del feil jeg antar finnes som vern mot de som ikke vil at slikt skal komme ut. Det står at, og jeg siterer:

SitatA directed-energy weapon (DEW) emits energy in an aimed direction without the means of a projectile. It transfers energy to a target for a desired effect. Intended effects may be non-lethal or lethal. The technology has been available for several decades in the United States Department of Energy National Laboratories,[1] NATO and Czech Ministry of Defence.[2] Currently, the technology is being considered for non-military use to protect Earth from asteroids.

Jeg undrestreket non-military, for det er en løgn like dum som de fleste andre løgner. Ta en titt på denne:



Det står en del annet interessant i artikkelen, og det skal jeg komme tilbake til senere. Vi får se om det er mulig å spore årsaker til en del "uforklarlige" fenomener de siste årene. Fenomener som er årsak til hyperaktivitet hos profesjonelle debunkere. De har hatt enkel jobb disse profesjonelle, og de har sine ferdigforfattede ABCer. Skal man latterligjøre forskningen til Nicola Tesla, er det bare å koble hans EM-forskning inn i en film der man også pælmer inn litt om grønne aliens som har besøkt jorda for å spre ostebasillene sine inn i hodet på mennesker for å få dem til å lukte vondt. Man kobler altså en sannhet man vil skjule til en idiotisk ting, bygger opp flotte stråmenn, og river således sanne hendelser ved å få folk til å forbinde dem med galskap. Det er så enkelt å manipulere folk at det er til å grine over.

Disse våpnene er et faktum, og at haugevis av blåøyde mennesker tror på alt debunkerne kommer med forandrer ikke det minste på dette.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

Jeg leste en eller annen plass at fordelen med slike kanoner, er at ammunisjonen bare kostet 1$ pr. skudd!

Dette lover ikke bra for norske våpenprodusenter. De er i ferd med å bli utkonkurrert på pris!
"IPCC is a four letter word."

seoto

Sitat fra: stjakobs på mai 15, 2013, 16:56:30 PM
Jeg leste en eller annen plass at fordelen med slike kanoner, er at ammunisjonen bare kostet 1$ pr. skudd!

Dette lover ikke bra for norske våpenprodusenter. De er i ferd med å bli utkonkurrert på pris!

Tror du ikke at norske våpenprodusenter forlengst er klar over dette - og sannsynligvis forlengst er leveringsklare til utstyr i denne forbindelsen? Kongsberg Våpen sover neppe i timen ;) Ellers må det vel gå med fryktelig mye energi til slike våpen?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sitat fra: Jostemikk på mai 15, 2013, 16:10:45 PM
Disse våpnene er et faktum, og at haugevis av blåøyde mennesker tror på alt debunkerne kommer med forandrer ikke det minste på dette.

Et søk ledet meg hit:

Laser Weapon System (LaWS): New Navy Super Weapon a Military "Game Changer"

Der fant jeg en kommentar med en ny link til:

AIR UNIVERSITY - The Intellectual and Leadership Center of the Air Force. - We make a difference, one student at a time.

Her er det mye om visjoner som gjelder for perioden 1996-2025.

Siden vær ble nevnt, lastet jeg ned pdf-en til:
Chapter 15 - Weather as a Force Multiplier: Owning the Weather in 2025

Først tar jeg med:

SitatDisclaimer
2025 is a study designed to comply with a directive from the chief of staff of the Air Force to examine the concepts, capabilities, and technologies the United States will require to remain the dominant air and space force in the future. Presented on 17 June 1996, this report was produced in the Department of Defense school environment of academic freedom and in the interest of advancing concepts related to national defense. The views expressed in this report are those of the authors and do not reflect the official policy or position of the United States Air Force, Department of Defense, or the United States government. This report contains fictional representations of future situations/scenarios. Any similarities to real people or events, other than those specifically cited, are unintentional and are for purposes of illustration only. This publication has been reviewed by security and policy review authorities, is unclassified, and is cleared for public release.

Deretter:
SitatExecutive Summary
In 2025, US aerospace forces can "own the weather" by capitalizing on emerging technologies and focusing development of those technologies to war-fighting applications. Such a capability offers the war fighter tools to shape the battlespace in ways never before possible. It provides opportunities to impact operations across the full spectrum of conflict and is pertinent to all possible futures. The purpose of this paper is to outline a strategy for the use of a future weather-modification system to achieve military objectives rather than to provide a detailed technical road map.

Ja, så var man tilbake til værmodifikasjoner igjen.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

Det er ikke rett fram å lage slike laservåpen. I min studietid (hovedfag i laserfysikk i  begynnelsen av 70-tallet) fikk vi henvendelser fra firmaer som hadde tenkt tanken, men ikke ante hvordan de skulle gripe saken an. Omkring midten av -70 tallet var det forsøk med veeeldig lange laserkanoner i ørkenen i New Mexico. Her er det snakk om å generere kraftig infrarød sttråling  - ca. 100 m lang, ubevegelig kanon. Om jeg husker rett, drev de og drepte "tumble-weeds". Det hele var sikkerhetsgradert.

Nå, nesten 40 år senere, har de klart å komprimere det hele betraktelig! Tror ikke Kongsberg har laget noe lignende!
"IPCC is a four letter word."

seoto

"Tror ikke Kongsberg har laget noe lignende!"

Jeg trodde KV også produserte på bestilling fra og samarbeid med USA. Dette er vel en del av avtalen når det gjelder kampflyene? Men de behøver selvsagt ikke ha noe med laservåpen, eller deler til slike våpen, å gjøre.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#704
Sitat fra: seoto på mai 15, 2013, 18:23:39 PM
"Tror ikke Kongsberg har laget noe lignende!"

Jeg trodde KV også produserte på bestilling fra og samarbeid med USA. Dette er vel en del av avtalen når det gjelder kampflyene? Men de behøver selvsagt ikke ha noe med laservåpen, eller deler til slike våpen, å gjøre.

Kongsberg Defence Systems

SitatNASAMS is the world's first operational Network
Centric Medium Range Air Defence System.
Its unique features with net centric architecture,
multiple-simultaneous engagement and beyond
visual range (BVR) capabilities, closely integrated and
adapted to a country's adjacent weapons and command
and control systems, expands the defended area and
enhances the total fighting capability of the force.

Since the introduction in Norway, another four countries in
NATO and EU have acquired NASAMS. NASAMS is renowned
for its use of the Raytheon AMRAAM missile, but is furthermore
operational with command and control of a range of
guns and short and medium range missiles, such as e.g. L-70
guns, RBS 70 and HAWK. It has also proven integration with
directed-energy weapons (DEWs)
and longer range systems,
such as e.g. Patriot. A total of eight nations have acquired the
KONGSBERG command and control solution adapted to their
requirements.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren