Vindmøller = fugldrap

Startet av Jostemikk, juni 17, 2011, 19:27:09 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 28, 2013, 22:32:49 PM
Jeg har lyst til å få dette temaet på bana igjen. Altså dette med vindmøller:

Fra et svarinnlegg hos JoNova i dag:
SitatWind is natures way of cooling the earths surface through evapotranspiration as well as redistributing heat both laterally and vertically. If the greens are truly concerned about global warming why on earth are they mess with the wind?

Er det noen flere her som har tenkt i slike baner?
Anyone?

BBK

Jada. For 4 dager siden, i denne tråden.

Sitat fra: Jostemikk på februar 24, 2013, 22:58:12 PM
Sitat fra: Spiren på februar 24, 2013, 22:53:25 PM
UK onshore wind farms to create more carbon dioxide - report.

Thousands of Britain's onshore wind farms will create more greenhouse gases than they save because many of them are built on peatland, a new study claims.

http://www.rt.com/news/wind-farms-carbon-dioxide-370/

Dette begynner å bli verre enn meningsløst. Vindmøller ødelegger naturen, dreper fugler og flaggermus, ødelegger livskvaliteten til mennesker som bor innenfor støy- og synssonen, de fører til lokal oppvarming (vindbrems, mindre fordampning osv) større CO2-utslipp, samt høyere energipriser. Som om ikke dette var nok, fører de også til ustabilt strømnett, samt naturforringelse i allerede regulerte vassdrag.

Lurer på hvilke straff et vanlig menneske ville fått hvis det gjorde seg skyldig i en av de ovennevnte uhyrlighetene?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 28, 2013, 22:32:49 PM
Er det noen flere her som har tenkt i slike baner?  Selv har jeg bare tenkt som så: Når en masse  vindturbiner trekker energi ut av vinden, så påvirker den vel klimaet minst like mye som menneskers CO2 utslipp?  Vinden kan umulig ha samme energi etter å ha passert en vindturbin, som før den passerte?

Nå hadde vel dette temaet noe med fugledrap å gjøre, men hvor stor effekt har egentlig det jeg og dette innlegget hos JoNova er inne på?

Dette har du helt rett i, det var nylig en omtale av dette på WUWT, under den litt usannsynlige tittelen
Kenji sniffs out stupid claims by the Union of Concerned Scientists

Kenji er bikkja til Anthony Watts, og den samme Kenji er offisielt medlem av 'Union of Concerned Scientists', der kravet til å være 'scientist' begrenser seg til å inneha et gyldig kredittkort.

Men nok om det, historien viser også til følgende oppslag i The Telegraph ifjor:
Wind farms can cause climate change, finds new study

Der kan vi bl.a. lese
"Satellite data over a large area in Texas, that is now covered by four of the world's largest wind farms, found that over a decade the local temperature went up by almost 1C as more turbines are built.

This could have long term effects on wildlife living in the immediate areas of larger wind farms.

It could also affect regional weather patterns as warmer areas affect the formation of cloud and even wind speeds. "


Ifølge artikkelen ble studien publisert i Nature, og forfatteren var Liming Zhou, Research Associate Professor at the Department of Atmospheric and Environmental Sciences at the University of New York.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Brattbakkallen

#197
Jostemikk:
SitatJada. For 4 dager siden, i denne tråden.

Ja, jeg leste den, og den var fin, men er det flere synspunkter?
Er det noen som har målt og derved kan kvantifisere dette med energitapet etter at vinden har passert en vindmøllepark? Og altså: hva slags innvirkning vil dette ha på klimaet?  Slik jeg ser det, så er ikke vindmølleparker noen god ide´hverken i miljø eller i klimasammenheng.

BBK



Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Jostemikk

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 28, 2013, 22:48:00 PM
Jostemikk:
SitatJada. For 4 dager siden, i denne tråden.

Ja, jeg leste den, og den var fin, men er det flere synspunkter?
Er det noen som har målt og derved kan kvantifisere dette med energitapet etter at vinden har passert en vindmølepark? Og altså: hva slags innvirkning vil dette ha på klimaet?  Slik jeg ser det, så er ikke vindmølleparker noen god ide´hverken i miljø eller i klimasammenheng.

BBK

Som jeg nevnte i forrige innlegg finnes mer og mer forskning som peker på den problematikken du etterspør, BBK. Noe er også nevnt i denne tråden allerede.

Pielke Sr - Wind Turbines and Clouds – Another Human Climate Forcing



Pielke Sr - Comments On A Study By Ron Prinn and Chien Wang On The Effect Of Wind Turbines On Climate

Pielke Sr - Significance And Correction Of Misinterpretation By The Media Of The Zhou Et Al 2012 Paper "Impacts Wind Farms On Land Surface Temperature"


Pielke Sr - New Paper "Impacts Of Wind Farms On Land Surface Temperature" By Zhou Et Al 2012 Documents An Effect Of Local And Regional Landscape Change On Long Term Surface Air Temperature Trends
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Brattbakkallen

#199
Jostemikk:

SitatSom jeg nevnte i forrige innlegg finnes mer og mer forskning som peker på den problematikken du etterspør, BBK. Noe er også nevnt i denne tråden allerede.

Ja, jeg har lest dette, men nå var noe av min tanke med å ta opp igjen denne tråden, å få til litt mer liv her (denne gangen uten å ødelegge).  :-[

Jeg takker for svar på innlegg mitt.

Er det flere som har noe vettugt å komme med?

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Obelix

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 28, 2013, 22:32:49 PM
Jeg har lyst til å få dette temaet på bana igjen. Altså dette med vindmøller:

Fra et svarinnlegg hos JoNova i dag:
SitatWind is natures way of cooling the earths surface through evapotranspiration as well as redistributing heat both laterally and vertically. If the greens are truly concerned about global warming why on earth are they mess with the wind?

Er det noen flere her som har tenkt i slike baner?  Selv har jeg bare tenkt som så: Når en masse  vindturbiner trekker energi ut av vinden, så påvirker den vel klimaet minst like mye som menneskers CO2 utslipp?  Vinden kan umulig ha samme energi etter å ha passert en vindturbin, som før den passerte?

Nå hadde vel dette temaet noe med fugledrap å gjøre, men hvor stor effekt har egentlig det jeg og dette innlegget hos JoNova er inne på?

Anyone?

BBK
Menneskeskapte CO2-utslipp har ingenting med såkalt "global oppvarming"

Hva de få vindmøllene trekker ut av energi fra naturens vind, er promiller av promiller av totalen av verdens vindkraft. Men, viktigere: Tapping av vindkraft fra naturen har ingenting med radiativ energi- eller mer spesifikt, tilbakestrålingen av langbølgede infrarøde stråler!
No fear for the real men! No hope for the scared!

Amatør1

Her er et paper om at Vindkraft er overvurdert:

Are global wind power resource estimates overstated?

Amanda S Adams and David W Keith

Received 4 July 2012
Accepted for publication 15 January 2013
Published 25 February 2013
Online at stacks.iop.org/ERL/8/015021

SitatAbstract
Estimates of the global wind power resource over land range from 56 to 400 TW. Most estimates have implicitly assumed that extraction of wind energy does not alter large-scale winds enough to significantly limit wind power production. Estimates that ignore the effect of wind turbine drag on local winds have assumed that wind power production of 2–4 W m2 can be sustained over large areas. New results from a mesoscale model suggest that wind power production is limited to about 1 W m2 at wind farm scales larger than about 100 km2. We find that the mesoscale model results are quantitatively consistent with results from global models that simulated the climate response to much larger wind power capacities. Wind resource estimates that ignore the effect of wind turbines in slowing large-scale winds may therefore substantially overestimate the wind power resource

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Obelix

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 28, 2013, 22:48:00 PM
Jostemikk:
SitatJada. For 4 dager siden, i denne tråden.

Ja, jeg leste den, og den var fin, men er det flere synspunkter?
Er det noen som har målt og derved kan kvantifisere dette med energitapet etter at vinden har passert en vindmøllepark? Og altså: hva slags innvirkning vil dette ha på klimaet?  Slik jeg ser det, så er ikke vindmølleparker noen god ide´hverken i miljø eller i klimasammenheng.

BBK

Å beregne energitapet er lett. Vi vet hva de forskjellige vindfarm-driverne skryter av ytelser, i megawatt. En elektromotor er i realiteten det samme som en generator. BBK, du burde selv vite hva virkningsgraden på en elektromotor er for noe! Og si meg BBK, er det store megawatt-summer vi snakker om?
No fear for the real men! No hope for the scared!

Brattbakkallen

Amatør 1:

SitatHer er et paper om at Vindkraft er overvurdert:

Virkelig interessant, men her henvises det mye til datamodeller? Da er jeg forsiktig med å godta resultatene som Den Endelige Sannheten[TM], selv om datamodeller kan være veldig viktige hjelpemidler innimellom, for å forstå sammenhenger.

Mitt utgangspunkt da jeg gjennopplivet denne tråden, var de enormt store vindparkene enkelte faktisk har planlagt og som trengs dersom annen elenergi skal erstattes med vindkraft.
Jeg er ikke sterkstrømsingeniør sjøl, men fikk da i sin tid innpodet betydningen av et "stivt" elnettverk. ("Sleggelabben" på NTH i gamle dager.)

Nå har jeg kolleger som underviser i sterkstrømsfag som kviskrer meg i øret: (Ikke si det til noen, men vindmøller er bak mål, men det er nå politisk ukorrekt å si noe  sånt.)

Hmm.
Hvor er vi havnet?

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Ewer Gladblakk.

Det blunker ganske ofte litt i lyspæra med strømforsyning fra Eidsiva her jeg bor på utkanten av Hamar, og nesten hver gang så tenker jeg at; ja-ja, der var det enda en fin avels-fisk eller fugl som gikk i propell-turbinlbladene.....godt at det ikke var noe allvorlig...?   

Har begynt å spise norsk oppdrettslaks kjøpt på billigsalg på Bunnpris og tilberedt i stekepanna oppvarma fra den samma strømprodusenten også, i det siste....jeg er jo så gla i all fisk.

Har nok gitt opp, og det går også kjapt nedover med alt annet idealistisk her i går'n! :-\
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Obelix

Sitat fra: Brattbakkallen på mars 01, 2013, 00:04:17 AM
Virkelig interessant, men her henvises det mye til datamodeller? Da er jeg forsiktig med å godta resultatene som Den Endelige Sannheten[TM], selv om datamodeller kan være veldig viktige hjelpemidler innimellom, for å forstå sammenhenger.

Hva de eksisterende vindmøllene gir fra seg av energi til ledningsnettet registreres fortløpende. Disse tallene er emperiske tall og ikke modellerte tall.

Si meg BBK, synes du vindmølle-energien har en stor andel av den totale mengden energi som leveres? - Eller kan vi kalle den for myggpiss i en stor innsjø?
No fear for the real men! No hope for the scared!

Brattbakkallen

Ewer:
SitatDet blunker ganske ofte litt i lyspæra med strømforsyning fra Eidsiva her jeg bor på utkanten av Hamar, og nesten hver gang så tenker jeg at; ja-ja, der var det enda en fin avels-fisk eller fugl som gikk i propell-turbinlbladene.....godt at det ikke var noe allvorlig...?   


Den derre må jeg bare få kommentere, selv om jeg nå er laangt Åff Tåpikk[TM].  Jeg er selv kunde hos Eidsiva, så kanskje grunnen til at lyset blunker hos deg, er min bruk av et par tre skikkelige monstere av noen PC-er?
Nå skal jeg slå av alle untatt en. Hjelper ikke det, skal jeg logge meg av.

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Vi kjenner til at vindmøller ikke kan levere det de lover, fordi det blåser for lite eller blåser for mye. Men det er ikke den eneste grunnen, her er en annen: Vindurbinene må stanses halve døgnet pga. støy. Dermed blir det på tross av subsidier direkte ulønnsomt, og man vurderer å rive hele greia:

Cape Cod community considers taking down wind turbines after illness, noise

"Two wind turbines towering above the Cape Cod community of Falmouth, Mass., were intended to produce green energy and savings -- but they've created angst and division, and may now be removed at a high cost as neighbors complain of noise and illness.

"It gets to be jet-engine loud," said Falmouth resident Neil Andersen. He and his wife Betsy live just a quarter mile from one of the turbines. They say the impact on their health has been devastating. They're suffering headaches, dizziness and sleep deprivation and often seek to escape the property where they've lived for more than 20 years.

"Every time the blade has a downward motion it gives off a tremendous energy, gives off a pulse," said Andersen. "And that pulse, it gets into your tubular organs, chest cavity, mimics a heartbeat, gives you headaches. It's extremely disturbing and it gets to the point where you have to leave."

The first turbine went up in 2010 and by the time both were in place on the industrial site of the town's water treatment facility, the price was $10 million. Town officials say taking them down will cost an estimated $5 million to $15 million, but that is just what Falmouth's five selectmen have decided to move toward doing.

"The selectmen unanimously voted to remove them. We think it's the right thing to do, absolutely," Selectman David Braga said. "You can't put a monetary value on people's health and that's what's happened here. A lot of people are sick because of these."

Now the matter will go to a town meeting vote in April and could ultimately end up on the ballot during the municipal elections in May."

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Motvind eller medvind, vindmøllene sliter i vind! Her er et Kortnytt fra forskning.no, 28. februar 2013:

Vindmøller under lupen

http://www.forskning.no/kortnytt , litt ned i oppslagene.

De nyeste forskningsresultatetene viser at store mølleparker når maksimal effekt på 0.5 - 1.0 watt/km2.

Tidligere anslag var på 2.0 - 7.0 watt/km2.

Årsaken til dette er rett og slett at de store møllevingene skaper en vindskygge som ødelegger for de andre. Veldig dårlig gort, både av vindmøllene og av mølleforskerne. Nå er dette forskning, og da skal det ikke loves noe før bjørnen er skutt, eller møllene er prøvd.  Vinden kan ikke sees på som en utømmelig kilde, i det minste er energiproduksjonen overvurdert.

Mer stoff her:

Rethinking wind power

http://esciencenews.com/articles/2013/02/25/rethinking.wind.power?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+eScienceNews%2Fpopular+%28e%21+Science+News+-+Popular%29&utm_content=Bloglines

Vel, vel - bedre sent enn aldri!   ;)      ;D      8)

seoto

Sitat fra: seoto på februar 27, 2013, 20:05:41 PM
I nabokommunen, Marker, går kampen mot vindmøller het. En av de som har markert seg som kunnskapsrik i denne kampen mot å ødelegge det lille vi har igjen av uberørt natur i Østfold, er Grete Brustad Nilsen, og hun fortjener en stor takk for sin kunnskapsrike motstand gjennom flere innlegg. Dessverre glemte jeg å ta vare på tidligere innlegg :( Men det er også flere som kjemper tappert.  (Dessverre finner jeg ikke innlegget under debatt på nettet, derfor skannet jeg det.)

[attach=1]

Endelig! Nå har NVE tatt en avgjørelse om vindmøller langt inne i Østfold:

SitatFornøyd med vindmølle-nei
Norges Miljøvernforbund og Kurt Oddekalv jubler over at det ikke blir vindmøller i Aremark.
- At NVE bla vektlegger at det lille av urørt natur i Østfold ville blitt påvirket av en utbygging, og at dette hensynet veier tungt, er gledelig for kampen videre mot vindturbiner. NMF har jobbet aktivt med saken i Aremark siden høsten 2011 og deltok og på det store folkemøtet i februar 2012. Det er godt å se at demokratiet og fornuften vinner frem sier han.

Norges Miljøvernforbund og Oddekalv skal ha ros for motstanden de har stått for!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.