Musikk jeg digger!

Startet av Jostemikk, august 30, 2011, 00:02:32 AM

« forrige - neste »

Bebben

Nå er min tanke en smule sløvet av (god!) vin... men mitt hjerte er forhåpentligvis klart nok...

En god tekst fra Rush, Joste. Må innrømme at akkurat den varianten av rock ikke har vært min favoritt, kanskje jeg bare er for gammel (skarreværra skarreværra.... the Who).

Kanskje det er mest vokalisten jeg ikke helt faller for, temmerlig surt til tider (på den annen side digger jeg både Dylan og Neil Young :) ) Men begge de to gjør mer ut av gode tekster (Ok kan ha litt med sjanger å gjøre.)

Skal høre på de andre og, nå ble det litt seint.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Jeg advarte mot videoen! ;D

Slik jeg leser og forstår teksten i "The Trees", setter den fokus på hvordan det går hvis grupper organiserer seg for å skaffe seg makt. Hver gang går dette ut over andre, og "Makta" har ikke nødvendigvis mer rett enn de uorganiserte. Er man ikke forsiktig med den nye makta, kan svakere grupper risikere å måtte lide under det som vel kan betegnes som flertallsterror?

Men dette var bare min tolking av teksten. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Velvel, er man undertrykt er det neppe noe annet fornuftig å gjøre enn å organisere seg...

Noe helt annet: Statistiker Briggs har funnet ut at det går nedover med populærmusikken (trengte han statistikk for å finne ut det??); den blir stadig mer monoton, både med hensyn til musikken selv og i form av gjentatt tekst, og selvfølgelig stadig mer "crude", selv tror jeg jeg ville ha foretrukket vulgær, så lurer han på hvor vi kommer til å være om en ti års tid:

SitatWhat's to come? If the trends we've noted continue, we can look forward to an increase in crudity, lyrics with blatant narcissism, a further weakening of the demand that a song contain music, a return to neolithic simplicity. The top song by 2020 will be titled, Sex, a work with a damning, unchanging beat, with lyric comprised of the lone word "Sex," repeated until the matter inside the listener's skull has been nicely puréed.

(Noen som husker at platebransjen klagde over at de ikke fikk solgt platene sine pga piratkopiering fra Internett? Det kan vel ikke ha andre årsaker i tillegg, tro?)

Uansett, dette er en artig bloggpost fra Briggs, med linker til musikk og alt:

http://wmbriggs.com/blog/?p=4405
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Jeg er helt enig med både Briggs og Bebben. :)

(Det hørtes nesten ut som en gressklippermotor, Briggs&Bebben). ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

SitatBriggs&Bebben


Hehe, uten sammenligning forøvrig.... men du skal ikke kimse av bokstavrim, som var skaldenes foretrukne estetikk (Deyr fe, Deya frændr..)

Et eller annet sted har jeg lest at (det gode) rimet tjener til å "forene uforenlige størrelser".

Noen vil hevde at det var nettopp det Arbeiderpartiet gjorde på 70-tallet med tittelen på sin stortingsmelding om miljøvern:

Vekst og Vern

Selv er jeg mer av en "rasjonell optimist" og tror at fattigdommen også er en trussel mot miljøet - se bare på Haiti.

Hadde nå AP bare holdt fast på denne logikken ... men det er tegn i tiden på at de vil finne tilbake til den, som Aarebrot og Flåthen.
:D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Susann

Elsker musikk fra 60 og 70 tallet faktisk!...mest 70 :)   Må bare ærlig inrømme at Zappa har jeg ikke hørt altfor mye på...skal ta å utforske han litt jeg..hvem vet,kanskje jeg har gått glipp av mye bra ;)

Og forresten...takk "Jostemikk" ;) ...kjennes ut som en hel evighet siden vi vokste opp på de samme hjemtraktene,hehe :)
" Let's have a toast for the douchebags.. "

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på september 30, 2011, 00:15:30 AM
SitatBriggs&Bebben


Hehe, uten sammenligning forøvrig.... men du skal ikke kimse av bokstavrim, som var skaldenes foretrukne estetikk (Deyr fe, Deya frændr..)

Et eller annet sted har jeg lest at (det gode) rimet tjener til å "forene uforenlige størrelser".

Noen vil hevde at det var nettopp det Arbeiderpartiet gjorde på 70-tallet med tittelen på sin stortingsmelding om miljøvern:

Vekst og Vern

Selv er jeg mer av en "rasjonell optimist" og tror at fattigdommen også er en trussel mot miljøet - se bare på Haiti.

Hadde nå AP bare holdt fast på denne logikken ... men det er tegn i tiden på at de vil finne tilbake til den, som Aarebrot og Flåthen.
:D

Da fantes det tydelig god grobunn for ordtak i gamledager også, Bebben. Det var nok sannhetens ord i gamledager. :D

Bra du er optimist. Jeg er vel egentlig det jeg også, selv om det kan være vanskelig å oppdage det enkelte dager/uker, også for undertegnede. Hadde jeg ikke vært optimist, ville jeg forhåpentlig ikke brukt så mye tid på noe av det jeg gjør angående forvaltning etc, men det holder hardt noen dager.

Fattigdom er noe herk fra A til Å, også for naturen.

Hva er det Aarebrot og Flåthen har nevnt som gir grunn til optimisme? (Ble nysgjerrig!)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Susann på september 30, 2011, 00:27:17 AM
Elsker musikk fra 60 og 70 tallet faktisk!...mest 70 :)   Må bare ærlig inrømme at Zappa har jeg ikke hørt altfor mye på...skal ta å utforske han litt jeg..hvem vet,kanskje jeg har gått glipp av mye bra ;)

Og forresten...takk "Jostemikk" ;) ...kjennes ut som en hel evighet siden vi vokste opp på de samme hjemtraktene,hehe :)

Tiden går, Susann. Fortere og fortere, egentlig. Må være noe feil med både klokker og kalendre. ;D

Mesteparten av musikken jeg er glad i er også fra 60- og 70-tallet. Det ble lagd mye god musikk i syrerus, for å si det sånn. ;D ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Bebben

SitatHva er det Aarebrot og Flåthen har nevnt som gir grunn til optimisme? (Ble nysgjerrig!)

Fran Åarebrot: "Arbeiderpartiet må slutte med sin fjollete miljøpolitikk":

http://www.oyene.no/innenriks/politikk/article5236960.ece

LO-leder Flåthen:

"Hvis klimamålene gjør at vi ikke kan utvikle ny industri i Norge og kanskje heller må stenge ned deler av verdens mest miljøvennlige industri og flytte virksomheten til land med langt dårligere miljøstandarder, er det helt uakseptabelt. Det er heller ikke miljøet tjent med, sier Flåthen."

http://www.frifagbevegelse.no/politikk_ff/article5631027.ece
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

SitatFran Åarebrot

Blir jo rene bruskbrusen dette :)
Håper den smakte godt ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

...ortografien, menneskenes svøpe fra vuggen til graven...

- Gabriel García Márquez, som sjokkerte en samlet litterær konferanse i Mexico på 80-tallet... sitert etter hukommelsen :)

Eller....

Skrivefeil er som rødvinsflekker på en hvit skjorte, de er skjemmende, men skjorta er like god, den.

- Bebben  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Ewer Gladblakk.

Abandon All Ships - Take One Last Breath w/ lyrics
http://youtu.be/lkWrEHAusL8
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Ewer Gladblakk.

Bob Dylan - All Along the Watchtower (Original Version)
http://youtu.be/swbcFnkeMwE
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Ewer Gladblakk.

Tom Waits talks about God's Away on Business
http://youtu.be/qfj1WzuGuh8
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!