Linker på forumet

Startet av ebye, november 30, 2012, 09:38:33 AM

« forrige - neste »

ebye

Linken til Die kalte Sonne bør legges i vår linkeliste på forsiden, seoto

http://kaltesonne.de/

Nyhetene her ligger under:

News and Termine

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Brattbakkallen

#2
Jeg har fulgt med her ei god stund, men er veldig ukjent med hvordan jeg går fram for å få til ting. Som en liten prøve-ballong sender jeg ut denne: Jeg har merket meg at enkelte har annonsert at de har kjøpt kjente skeptikkerbøker. (Eks. Donna Laframboise, som nå er kommet i en utmerket norsk oversettelse og ved juletider proklamerte en at vedkommende hadde spandert på seg Bob Carters "Climate: The Counter Consensus"). Dette er bøker jeg selv kjøpte med en gang de kom ut. (Donnas bok kom først som Kindle, men jeg kjøpte den også som ordinær bok når den kom.)  Før jeg selv lager en hel roman her, så mener jeg at det kunne være en god ide' om de som leser disse bøkene legger ut en slags bokomtale som viser hva de mener om bøkene. Det hadde i hverfall vært en god hjelp for meg den gangen jeg begynte å sette meg inn i argumentene som faktisk fantes mot IPCC og såkalt "konsensus". Jeg er vel av den gamle skole og leser både engelsk, tysk og fransk, men har noen peiling på om en engelsk utgave av Die Kalte Sonne er på trappene?
Dette innlegget var altså først og fremst en liten test på hvordan mine innlegg, med tilhørende avatar, kom til å se ut. Håper jeg ikke har rota til for mye.  :-[

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Jostemikk

Hei BBK, og velkommen!

Du rota ikke til noe, og avataren smatt perfekt på plass.

Du kommer med et godt forslag angående anmeldelser av de mest kjente klimabøkene med et skeptisk syn på IPCC-prosessen. Selv har jeg bare lest ei av bøkene, den engelske og elektroniske versjonen av Donna Laframboises bok. Jeg oppfordrer alle som har lest disse bøkene til å legge ut en fyldig anmeldelse. Hvis det ikke dukker opp noen for The Delinquent Teenager iløpet av de nærmeste ukene, skal jeg se om jeg får gjort en innsats selv. Forresten, har Klimarealistene laget en slik i forbindelse med den norske oversettelsen?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Brattbakkallen

En liten artig detalj ved Donnas bok: På side 70 (kapittel 18) engelsk utgave, lister hun opp en oversikt over 19  "developed economies" av totalt 195 i følge UN.  Norge er ikke med!
I den norske utgaven står det samme omtalt på side 77. Der er 19 forandret til 20 og Norge er med.  Er det UN eller Donna som roter litt?  Nå er det jo slik at jeg kunne ønske at min egen økonomi var mere "developed" enn den er, men det får gå. Mesteparten av verdens befolkning vil jeg tro  har det mye verre enn meg økonomisk.

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

seoto

Velkommen, BBK :)

Jeg tror Norge må ha falt ut fordi vi ikke er medlemmer av EU ;) Det er den eneste forklaringen jeg kan komme på (når det gjelder den engelske utgaven).

I min engelske pdf-versjon, står disse opplysningene på s. 37.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Ja, velkommen ombord BBK. Her er det både plass og årer til nye roere.

Avatarene her hos oss lever strengt tatt ikke helt sitt eget liv. Så, ligger det en historie bak ditt valg?

God idé, å gi en summarisk anmeldelse av bøkene vi presenterer. Nå er det vel slik at ved å lese"bakryggen", Forordet eller omtale fra forlaget, så har vi (jeg i hvert fall) ment å vite nok til å nevne boken. De faller jo to klasser for tiden: skeptisk og antiskeptisk. Men en kort anmeldelse nå boka er lest har mye for seg.

Om "Die kalte Sonne" vil komme på engelsk kan sjekkes.

Og, hvis du forter deg til valglokalet, rekker du å stemme på Klimarosen for februar. Vivilgjernehaallemed.   ;)     8) 

Brattbakkallen

#7
Ebye skrev:
Avatarene her hos oss lever strengt tatt ikke helt sitt eget liv. Så, ligger det en historie bak ditt valg?
Ja, selvfølgelig, men jeg tror ikke svaret har allmen interesse.  Er du virkelige nysgjerrig så kontakter du meg direkte.

Hva synes dere forresten  om teksten under avataren?
Skulle gjerne hatt  tilgang til gammalnorsk alfabet da jeg skrev den.

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Hei BBK, velkommen til forumet!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Brattbakkallen

#9
Takk skal du (og dere andre) ha for mottakelsen.
Jeg er ikke enig i alt som blir lagt ut her, men håper at motforestillinger blir høflig behandlet så lenge jeg oppfører meg høflig sjøl.
Nei, jeg er absolutt ingen "alarmist". Jeg forbehodler meg bare retten til å si fra når det er noe som skurrer i min klimaforatåelse. Er det noe jeg setter pris på, så er det at en eller annen kan påvise at jeg tok feil!
:)
BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Sitat fra: Brattbakkallen på februar 15, 2013, 00:48:16 AM
Takk skal du (og dere andre) ha for mottakelsen.
Jeg er ikke enig i alt som blir lagt ut her, men håper at motforestillinger blir høflig behandlet så lenge jeg oppfører meg høflig sjøl.
Nei, jeg er absolutt ingen "alarmist". Jeg forbehodler meg bare retten til å si fra når det er noe som skurrer i min klimaforatåelse. Er det noe jeg setter pris på, så er det at en eller annen kan påvise at jeg tok feil!
:)
DBE

Dette er rette innstilling! Det er ikke noe krav om at du skal være enig, bare at du grunngir dine standpunkter godt, og at andres standpunkter blir respektert og diskutert på en rasjonell måte.

Du er selvsagt velkommen til å påvise hvor "vi" tar feil, det er slik framskrittet skapes! Det kan bli interessant!

:)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Hei Brattbakkallen,

Du skriver i #7

SitatEbye skrev:
Avatarene her hos oss lever strengt tatt ikke helt sitt eget liv. Så, ligger det en historie bak ditt valg?
Ja, selvfølgelig, men jeg tror ikke svaret har allmen interesse.  Er du virkelige nysgjerrig så kontakter du meg direkte.

Jeg burde selvfølgelig ha introdusert interessen for "bumerket" her på Forumet

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,203.msg2159.html#msg2159

Og π og √-1 er jo interessante størrelser. Men det er jo selvfølgelig opp til deg, om du vil fortelle noe om valget.   :)

Brattbakkallen

SitatOg π og √-1 er jo interessante størrelser. Men det er jo selvfølgelig opp til deg, om du vil fortelle noe om valget.   :)

Forklaringa her er ganske så prosaisk. Jeg hadde dette bildet liggende på PC-en sammen med en del andre lignende. Det hadde riktige dimensjoner for en avatar, fant jeg ut og dermed var det gjort. Litt har det vel hatt å si at jeg siden 1982 har undervist i bl.a. realfag på en teknisk fagskole. Å få begrepene irrasonale tall (f.eks PI) og ikke minst imaginære tall (kvadratrota av -1) inn i hodene på "de søte små", har alltid vært en utfordring som har krevd ukonvensjonelle tiltak innimellom. Jeg vurderte også å bruke et bilde der et atom sier til et annet: "I've lost an electron", hvorpå det andre svarer: "Are you positive?".  Skal man undervise i realfag er det vel en fordel å ha en litt syk sans for humor?  Sikkert også en fordel når man skal forsøke å følge med på klimadebatten.   :o

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

ebye

Takk for den realhistorien, BBK. Med matematikk (25 v) fra Blindern, fattet jeg øyeblikkelig interesse for dine "tegn". Det er nok ikke få som har slitt litt med imaginære tall.

Kanskje √-1 er undervurdert i klimasammenheng? Noe er det som mangler i modellene!     ;)     8)

Brattbakkallen

#14
Sitat
Takk for den realhistorien, BBK. Med matematikk (25 v) fra Blindern, fattet jeg øyeblikkelig interesse for dine "tegn". Det er nok ikke få som har slitt litt med imaginære tall.

Kanskje √-1 er undervurdert i klimasammenheng? Noe er det som mangler i modellene!     ;)     8)

Mangt i klimamodellene er nok noe man innbiller seg, så kanskje man skulle gå gjennom computerkodene og multiplisere en god del av formlene (Kanskje hele greia) med kvadratrota av -1   ;)  Selv har jeg en inngrodd skepsis overfor computermodeller for såpass infløkte greier som klima. I forbindelse med min diplomoppgave ved NTH brukte jeg i sin tid noen ganske enkle matematiske modeller for å belyse: "Om hørbarheten av transientforvrengning i basshøyttaler." De digitale modellene holdt ikke mål, så jeg tydde bl. a. til analoge modeller for å slippe å bygge flere hundre høyttalerkasser.
Klimaet er uendelig mere innfløkte enn basshøyttalere!
Derfor er jeg veldig skeptisk til regnemaskinmodeller av klimaet her på jorda.

BBK



Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.