For mange kategorier?

Startet av Amatør1, november 14, 2011, 00:26:30 AM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: ConTrari på november 22, 2011, 15:10:52 PM

Ett konkret forslag: Fjern AM-PM tidsangivlesen, og bruk 24-timer systemet i stedet. Blir litt tungvindt å hele tiden sjekke om et innlegg er skrevet om ettermiddagen eller midt på natten.

Sannelig lever vi i underlige tider:

"Nyeste innlegg av ConTrari
i Sv: For mange kategorier...
på November 22, 2011, 16:16:16 pm "

Halvparten med og halvparten uten am/pm, sånn omtrentlig, men med 24-timers skala konsekvent  ;)

Bebben

Den ellevte i ellevte i elleve ble passert for en stund siden.

Tall som brukes for å måle tiden, klokken osv. kan ha fått en litt magisk status i vårt (post)industrielle samfunn, som om det skulle være noe mer merkelig med dagen 11.11.11 enn dagen før eller etterpå.

Jeg husker godt hypen rundt "årtusenårsskiftet" med tv-serier og diverse. Fint lite skjedde, og det var jo ikke engang solverv eller perihelium.

Naturens tegn er bedre. Hva med å våkne før soloppgang en søndags formiddag tidlig i mars, og høre klart og tydelig at det er en vipe* som skriker? Nå blir det snart våår! :)


* Bare for vestlendinger? Vet ikke. Men svarttrosten tror jeg er overalt, om enn litt seinere ut på våren. Og sangen er desto vakrere musikk.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Selv hører jeg ikke vipene, men har nok like stor glede av å høre buldringen fra orrhanene, Bebben. Og jeg skjønner hva du mener. Du fikk meg til å lengte etter våren. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Bebben på november 28, 2011, 22:59:07 PM

Men svarttrosten tror jeg er overalt, om enn litt seinere ut på våren. Og sangen er desto vakrere musikk.


Hva er deiligere enn en lys sommernatt på balkongen på østkanten, byen uten en lyd og svarttrosten i timelang solosang, lenge før måkene hiver seg skrålene over pizzaskorper og dueegg  ;)

Amatør1

#19
Sitat fra: Bebben på november 28, 2011, 22:59:07 PM
Jeg husker godt hypen rundt "årtusenårsskiftet" med tv-serier og diverse. Fint lite skjedde, og det var jo ikke engang solverv eller perihelium.

Det var ikke engang tusenårsskifte. Det var året etter  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Hehe, vårtegn kan være så mangt... en eller annen dikter (glemt hvem det var) snakket om drosjene som flokket seg rundt St. Hanshaugen...

Men poenget er bare at virkelige hendelser har mer å si enn symbolske, som klokker og kalendre. I min alder forteller en ny diagnose mer enn datoen... eller som jeg sier til meg selv på bursdagen: Du er nå 1 dag eldre enn du var i går.... og du blir aldri yngre enn dette. :)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gerten

Sitat fra: ConTrari på november 14, 2011, 17:37:12 PM
Det jeg savner, er en liste over alle tråder. Det blir tungvint å klikke seg inn på hvert kapittel, og debatter har lett for å bli glemt når man ikke har en full oversikt enkelt tilgjengelig.

En mer detaljert inndeling i hoved- og underkapitler tror jeg ikke vil hjelpe. Foretrekker en flat struktur, som en enkel å søke frem og tilbake i. Kunne også vært greit med en funksjon som viste alle innlegg i en tråd, slik at man slapp å skifte side. Dette gjør det lettere å få oversikt.
Mens jeg er i gang.
Antall kategori-debatten svant hen ser det ut til. Det var flere forslag oppe. Kanskje ikke nødvendig med de store endringene. Kategoriene kan vi leve med. For å få bedre oversikt bør vi være bedre på tråd-navnet. Eks: en tråd her(som er veldig bra!) heter : met office i England: kraftig vekst i Arktis isutbredelse.    For nye lesere vil det være vanskelig å søke seg fram til reelt innhold i denne.  Å endre trådnavn er umulig antar jeg. Jeg vet heller ikke om andre tråder som omfatter dette tema og antar at nye fakta om isen i Arktis vil havne her.
Et annet eks.  ( er klar over at jeg driver med selvskryt :) )  tråden jeg startet i dag om El-biler. Jeg håper senere innlegg om el-biler kan havne her.  Tilsvarende tråd om vindmøller, osv. You namn it.
Skriver dette fordi jeg som relativt ny ser potensialet før jeg har glidd helt inn i soveputen :)
It's the clouds!

seoto

Din tittel, El-biler - hodepine for miljøbevegelsen er akkurat slik jeg ønsker at en tittel i et nytt emne skal være! :) Da blir kanskje det neste f.eks.: El-biler - avgiftspolitikk, og det blir lett å finne emner om El-biler.

Oversiktlighet er i de fleste tilfeller et problem, spesielt når det er mange innlegg. Heldigvis er de forholdsvis få medlemmene som er aktive, svært skriveføre! Og de har mye viktig informasjon å komme med. De fleste er også ganske sosiale, noe som er viktig og fører menneskelighet til forumet. Som folk flest, lar vi oss ofte avspore. En setning vi leser får oss til å koble over til noe annet, og plutselig er tråden gått sine egne veier. Her kunne vi selvsagt ha vært langt strengere i modereringen, men så er det dette med det menneskelige bidraget, da ...

Vi har snart 1000 tråder/emner og nærmer oss 17.000 innlegg. Det har i snitt blitt startet 2 nye emner daglig. Om man skulle begynne å lete i og flytte rundt på disse innleggene, ville det bli en voldsom, og kanskje uoverkommelig jobb. Jeg har tenkt mye over dette, men har ikke klart å komme opp med en løsning som jeg tror ville være overkommelig og samtidig dekke alle ønsker og behov. Det hender at vi slår sammen tråder som egentlig handler om det samme. I slike tilfeller blir innlegg automatisk sortert etter dato.

Hittil har jeg ikke klart å finne noen funksjon som gjør at vi kan vise de siste aktive trådene slik som på AD, da måtte vi ha hatt kun ett hovedforum, og ikke inndelinger slik vi har i dag, med Forumregler, eKlima liberator, Artikler, Generelt, osv. Også på AD var det vanskelig å finne tilbake til tråder som etter hvert forsvant nedover på hundrevis av eldre sider.

Når det gjelder å søke, anbefaler jeg absolutt at man velger "Søk" som står som valg nr. 3 på linjen med Hovedside - Hjelp - Søk osv. Der er det langt flere valg enn på søkfunksjonen oppe til høyre.

Når man går inn på et underforum, f.eks. Generelt, går det også an å sortere innleggene etter Tittel/Startet av, Svar/Visninger og Nyeste innlegg. Her får man prøve seg fram og finne ut av mulighetene.

Det viktigste vi selv og medlemmene kan gjøre for å lage forumet så oversiktlig som mulig, er å tenke oss nøye om før et nytt emne startes.

       
  • Sjekk først gjennom søk om det allerede finnes en tråd som handler om det samme.

       
  • Vær ekstremt nøye med tittel på tråden! Sett gjerne stikkordet først. Dersom det handler om Arktis, så begynn slik: Arktis - bla bla bla. Da er det lett å finne tråder som handler om Arktis ved å sortere alfabetisk.

       
  • I et innlegg bør man også tenke nøye over hvilke ord som er viktige for innlegget, slik at det blir lettere å søke etter. Gjerne en liten tittel øverst i innlegget som inneholder viktige søkeord.
Gerten nevnte ovenfor:
"met office i England: kraftig vekst i Arktis isutbredelse"
Denne tråden burde vel egentlig hete:
"Arktis - Englands Met Office: kraftig vekst i isutbredelse"
Da ville den bli mye lettere å finne når noen sorterer emnene alfabetisk. Det ville jo være flott om alle emner/tråder som handler om Arktis starter med Arktis.
Unntaket måtte være dersom det viktigste ved emnet var nettopp Met Office ;)

Det er en kunst å kunne skrive en god tittel ;)

(Når det gjelder å søke etter et spesielt ord på den nettsiden man har åpen, tror jeg de fleste nettlesere har funksjonen Ctr+f. På min nettleser er denne funksjonen litt sær på stor/liten bokstav.)

Det finnes også innstillinger man kan gjøre på sin egen forumkonto, som f.eks. hvor mange innlegg man vil det skal vises på hver side. Jeg har min innstilt på 50 innlegg.

Dette er et forum med mange muligheter, det gjelder vel bare å gjøre seg kjent med dem. - Og forstå hvordan man kan øke verdien av funksjonene.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gerten

Takk for et godt svar, Seoto.

Jeg har egentlig ikke stort mer å tilføye. Det eneste må være å tenke på hvordan nye gjester oppfatter forumet og ev. hvor lang tid det tar før de vil føle seg hjemme her. Kanskje jeg etterlyser en velkommenhilsen med en orientering om forumet? For å sjekke leste jeg nå "Litt om oss". Den var ok, men jeg savnet noe om hva en finner på forumet og søkemulighetene, noe i den retning du har skrevet her, Seoto. Kanskje også ta med noe av de viktigste temaene/debattene.  Og viktigst av alt: Ved å følge dette forum får en med seg det meste som rører seg om klima.
Du skal ikke se bort fra at forumet fungerer som en base for kunnskaper. Mao at søkefunksjon er viktig. 
Fra i sommer har jeg brukt mye tid på å lese her inne. Likevel føler jeg at jeg kun får med meg krusningene på overflaten. For her er mye når en tar med henvisninger :)
It's the clouds!