Sentraliseringspolitikken til ny høyder?

Startet av ageof37, januar 28, 2014, 11:43:49 AM

« forrige - neste »

ageof37

Et flott 2014 har startet med nedbrente bygder både her og der, dette må da klinge godt i sentraliseringspolitikerenes ører...
The minut you think you have figured it out... Think again.

Jostemikk

Sitat fra: ageof37 på januar 28, 2014, 11:43:49 AM
Et flott 2014 har startet med nedbrente bygder både her og der, dette må da klinge godt i sentraliseringspolitikerenes ører...

Dette var skummelt nærme de tankene jeg selv gjorde meg for et par timer siden mens jeg så på fjernsynsnyhetene. Det tok visstnok fyr fordi høyspentlinjene langs kysten av Nord-Trøndelag ikke tålte kuling på to forskjellige steder. Blir jo nesten som om man har blitt tillatt å bygge nye offentlige bygninger i Bergen som ikke tåler regn.

I følge VG, som har hentet opplysninger fra politiets operasjonssentral, startet brannen fordi to høyspentledninger slo sammen og skapte gnister som startet brannen. Vi tar en titt på hvor brannen startet, og hvor høyspentlinjene går:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121305

Sitat- Vi har en mistanke om at brannårsaken er at sterk vind har fått ledninger i høyspentmaster til å treffe hverandre og slå gnister, sier Trude Skogen, pressevakt operasjonssentralen i Nord-Trøndelag, til VG.

Politiet skriver på sine hjemmesider at de har grunn til å tro at dette er brannårsaken.

[attachimg=1]

Her er en kartvariant fra Derdubor.no. Klikk linken for å se kart over området.

[attachimg=2]

VG klarer altså å støtte seg blindt til en uttalelse fra politiet som er meningsløs. Det finnes intet sted i området som er lenger unna høyspentlinjene enn det de påstår er arnestedet for brannen:

[attachimg=3]

Dette viser hvor fullstendig manglende verdi tidlige opplysninger fra MSM er i forbindelse med slike saker. Politiet er unnskyld i og med vanskeligheten i å si noe fornuftig når presstitutes fra MSM maser og maser for å få "fakta" i stedet for å la politi og redningsmannskaper først og fremst få gjøre jobben i fred, deretter starte etterforskningen.

Heldigvis ser det ut til at evakuering og annet har gått greit, og at folk er bragt i sikkerhet. Lurer på hvor mange gårder med husdyrdrift det finnes i området? For en gangs skyld håper jeg norsk distrikts- og landbrukspolitikk har reddet dyr fra lidelser gjennom nedleggelser.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Tragiske branner!
Hvor lang tid tar det før menneskapte klimaendringer får skylden for dette?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på januar 28, 2014, 12:34:55 PM
Tragiske branner!
Hvor lang tid tar det før menneskapte klimaendringer får skylden for dette?

Skjer ikke det øyeblikkelig og automatisk? Vi bor tross alt i et land der tidligere energiminister for SP, Åslaug Hauga, for få dager siden uttalte til granskingskommisjonen i forbindelse med månelandingshavariet til Bulkejens:

Vi startet tross alt prosjektet på grunn av menneskeskapt, global oppvarming for å forholde oss til 2-graders målet, og i følge siste oppdatering fra Verdensbanken er de realistiske tallene nå 3-4 grader.

Nå som IPCC med flere har måttet nedjustere skremslene kraftig, forholder eks-medisteren seg til selveste Verdensbanken. Så overraskende...

Etter å ha blitt tvunget ut av politikken på grunn av økonomis snusk, noe som er sabla godt gjort med tanke på det "politikerne" på Stortinget holder på med, har Åslaug Haga blant annet syslet med dette:

SitatFra 2009 til 2010 var Haga prosjektdirektør for fornybar energi i Norsk Industri.

I oktober 2012 ble det kjent at Haga blir den nye direktøren for Global Crop Diversity Trust.

http://no.wikipedia.org/wiki/Åslaug_Haga#Avgang_som_statsr.C3.A5d_og_livet_etter_politikken

Vi har "journalister" hvis mangel på yrkesetikk kun overgås av våre "politikere". Disse setter sammen med MSM-eiere, industriledere/oligarker og redaktørene agendaen for alt som har med "klimaet" å gjøre, så selvfølgelig skyldes brannene menneskeskapt, global oppvarming.

Dette var dagens stråmann-innlegg, ettersom ingen pr. nå, så vidt meg kjent, faktisk har skyldt på AGW. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ageof37

- Hvorfor er ikke forsvaret på vingene med herculesflyene fulle av soldater fra hver krok og krik for å hjelpe til med slukkingen?
- Hvorfor er ikke "rike" Norge satt opp med flere brannfly som slipper å lande for å tanke 50m3 med salt- eller ferskvann?
- Hvorfor kontaktes ikke nabolandet vårt, som HAR slike fly. Er det for langt å fly?
- Hvorfor er ikke nyhetsopplesere på tv skolerte med et hakk mer empati ovenfor folk som har mistet alt de eier? (lærte de ikke det på Nav, kanskje)
        "Det er bekreftet at gårdsbruket ditt har brent ned, kommer du noengang til å flytte dit igjen?"

- Og hvorfor i helsike strør vi rundt oss med såkalt Norske milliarder til land vi ikke engang har HØRT om før vi har tatt hånd om våre egne folk, levesett og verdier.

Jeg blir fxxn meg så kvalm av disse vattnissene som skal "styre" dette landet. La feks Bill Gates  bruke pengene sine på hva han ønsker, og slutt med denne nitidige streben etter å vise alle andre hvor forbannet flott vi har det her i Norge.

Grynt....
The minut you think you have figured it out... Think again.

Gloføken

Tviler sterkt på at en gnist fra en høyspentledning kan blåse 1,2-1,3 km avgårde.  Vi får håpe alt går bra med folk og dyr
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Bebben

Sitat fra: BorisA på januar 28, 2014, 12:34:55 PM
Tragiske branner!
Hvor lang tid tar det før menneskapte klimaendringer får skylden for dette?

Skulle det ikke bli varmere, våtere og villere?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Bebben på januar 28, 2014, 18:40:41 PM
Sitat fra: BorisA på januar 28, 2014, 12:34:55 PM
Tragiske branner!
Hvor lang tid tar det før menneskapte klimaendringer får skylden for dette?

Skulle det ikke bli varmere, våtere og villere?
Og tørrere!
Og flere branner.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på januar 28, 2014, 19:10:29 PM
Sitat fra: Bebben på januar 28, 2014, 18:40:41 PM
Sitat fra: BorisA på januar 28, 2014, 12:34:55 PM
Tragiske branner!
Hvor lang tid tar det før menneskapte klimaendringer får skylden for dette?

Skulle det ikke bli varmere, våtere og villere?
Og tørrere!
Og flere branner.

Det må ha vært rimelig tørt når brannen starter fra gnister i høyspentlinjene over en kilometer unna arnestedet, og brannen sprer seg på nakent fjell.

[attachimg=1]

Jeg vet at fjell brenner enkelte steder, som på Hawaii.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: ageof37 på januar 28, 2014, 13:17:34 PM
- Hvorfor er ikke nyhetsopplesere på tv skolerte med et hakk mer empati ovenfor folk som har mistet alt de eier?

Det blir vel som Øystein Sunde sang for så mange år siden:

SitatJeg jobber i avisa her som ny journalist.
Her kommer løssalget først og sannheten sist,
Smi mens liket er varmt

Å snuse opp rykter, det er min strategi.
Jeg sjekker aldri kildene, det tar for lang tid,
Smi mens liket er varmt

Vi selger aviser på folks suksess,
men dem få'kke være i lyset for lenge.
Vi selger like mye på å rive dem ned
Det er jo det som er hele poenget.

Landslaget tapte, slikt går ikke an,
se å finn en syndebukk og lys'n i bann,
Smi mens liket er varmt

På målstreken taper det en topp-idrettsmann.
Det eneste han gjorde var å gå så fort'n kan,
Smi mens liket er varmt

Pip'n ut, drit'n ut, han er bare et null.
Tråkk på'n mens han ligger nede.
Det er hans skyld at ikke vi fikk gull.
Han skulle vært gjella på stedet.

I grøftekanten ligger det en unggutt og blør.
Se å ta noen bilder a'n, det er like før'n dør,
Smi mens liket er varmt

Arranger bildet, men fort deg, vær snar.
Ikke ring ambulansen før vi er klar,
Smi mens liket er varmt

Ja Kjør hjem til mora hans og lag et intervju
Ta bilde av a mens a står og griner.
Følg opp historien om ei uke eller sju
og legg hennes liv i ruiner.

Salget det stiger rett i det blå,
jeg har aldri i mitt liv sett maken.
Skal vi greie å selge flere aviser nå
må vi ha bilde av Gro Harlem naken

Jeg jobber i avisa her som ny journalist.
Her kommer løssalget først og sannheten sist,
Smi mens liket er varmt
Smi mens liket er varmt
Smi mens liket er varmt

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ageof37

Jøss... Nå har det tatt fyr på Frøya også gitt.... ::)
The minut you think you have figured it out... Think again.

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

ageof37

På tide å ringe nabo'n å rekvirere et brannfly eller 2 snart eller... Er Ola N for stolt eller for jævla tjukk i hue til å be om hjelp. Antar kanskje de disponible flyene blir brukt til å droppe millioner på millioner av skattepenger utover et par bestialske land et stykke lenger sør på kloden vår... Herregud.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121424




The minut you think you have figured it out... Think again.

BorisA

#14
Sitat fra: BorisA på januar 28, 2014, 12:34:55 PM
Tragiske branner!
Hvor lang tid tar det før menneskapte klimaendringer får skylden for dette?
Ja, og DER var Dagsavisens anonyme leder den første (i alle fall som jeg har observert) til å bruke brannen i klimapropagandaens tjeneste:
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread294715/#post_294715

Hele artikkelen (kopierer hele artikkelen da den egentlig krever innlogging for å leses):
Publisert 14 timer siden - 297 visninger Innlegg
Mens snøen laver ned på Østlandet etter den mildeste vinteren her på mange år, har det omtrent ikke falt nedbør i Nord-Trøndelag.
Norge hadde så vidt kommet seg etter storbrannen i Lærdal før en ny voldsom brann dukket opp. To lokalsamfunn på Sørneshalvøya i Nord-Trøndelag er brutalt ødelagt. Om lag 90 bygninger skal være brent ned til grunnen. De dramatiske TV-bildene fra området er som bilder fra en bombet krigssone. Flammene spredde seg med voldsom fart og var umulige å stanse for de kjempende brannmannskapene. Heldigvis sto hytter og fritidsboliger tomme. Som i Lærdal gikk ikke menneskeliv tapt.
Vi vet ennå ikke årsaken til brannen i Lærdal. Kanskje får vi heller aldri vite det. Politiet har en vanskelig oppgave. I Flatanger kommune tror politiet at lyng- og skogbrannen oppsto da en høyspentledning blåste ned. Gnistene har trolig antent den knusktørre bakken. Som i Lærdal var det vinden som fikk brannen til å spre seg med enorm kraft. Overfor slike krefter med vind av sterk storms styrke må mennesker gi tapt. Det er ikke mulig å slukke en brann som raser av sted. Man må avvente og la den slukke av seg selv.
Mens snøen laver ned på Østlandet etter den mildeste vinteren her på mange år, har det omtrent ikke falt nedbør i Nord-Trøndelag. Det har ikke vært så tørt i dette fylket på over 40 år. Det er uhyggelig å tenke på at det ekstremt tørre været kombinert med kraftig vind gjør store deler av den delen av landet til livsfarlige brannfeller.
Vi hører stadig oftere om ¬katastrofer på grunn av ekstremvær ute i verden. Mange trøster seg med at slikt ikke skjer i vårt land. Det er dårlig trøst. Klimaforskerne og meteorologene hevder at det ikke blir mindre, men mer ekstremvær også i Norge i årene som kommer. Hadde det kommet snø eller regn som i et normalår, ville det ikke blitt storbrann på Sørneshalvøya. Vi er på overtid med å bekjempe klimaendringene.
S L U T T

Her er den første leserkommentaren:
Henning Nielsen
Innlegg: 3
Kommentarer: 562
Publisert 8 timer siden Kommentar #1
Dagens leder – gå til den siterte teksten.
Vi hører stadig oftere om ¬katastrofer på grunn av ekstremvær ute i verden. Mange trøster seg med at slikt ikke skjer i vårt land. Det er dårlig trøst. Klimaforskerne og meteorologene hevder at det ikke blir mindre, men mer ekstremvær også i Norge i årene som kommer. Hadde det kommet snø eller regn som i et normalår, ville det ikke blitt storbrann på Sørneshalvøya. Vi er på overtid med å bekjempe klimaendringene.
Skal vi le eller gråte av denne lederartikkelen? Den er iallfall et bekreftelse på at det fortsatt gjøres en god innsats for å trekke klimakatastrofen høyt opp på komedie-skalaen.
Var det ekstremt sterk vind i Lærdal da brannen startet?
Er det helt unikt at det ikke er snø, eller tørt vær i Nord-Trøndelag? At det i noen regioner er mer tørt enn vanlig, er ikke annet en -vel, vanlig. Dagsavsien har tydeligvis ikke forstått at ordet "normalt" beskriver et gjennomsnitt, og ikke det opplevde været fra år til annet.
Man blir lettere kvalm av dete forsøket på melke klimakrise ut av hver dråpe ulykke som rammer landet.
Hadde vi fulgt lederskribentens logikk -eller mangel på denne- , kunne vi skrevet at brannen i Flatanger beviser at fornybar energi skaper klimakatastrofe. Høyspentledningene startet branen, og strømmen kommer fra fornybar vannkraft. Helt opplagt, ikke sant?
Men så dumme er vi heldigvis ikke.
Og så skriver Dagsavisen at vi er på "overtid"? Da bør skribenten våkne opp til virkeligheten , for dersom han eller hun kjøper alarmistenes verdensanskuelse, må det forlengst være for sent å gjøre noe som helst for å reddde verden.
En av landets fremste klimaforskere, Drange i Bergen, skrev i fjor at det må kuttes 7% hvert år i verdens co2-utslipp for å redde tograders-målet. Vel, den kampen ser ut til å være tapt, for verdens nasjoner fulgte ikke Dranges instruks, og må da, igjen ifølge Drange, kutte langt mer i år og de følgende år. Hvis ikke, er vi kokt. Så derfor er vi langt mer enn på overtid, vi er i praksis fortapt. I alarmistenes virkelighet.
Derfor er nok tilpasning til det som måtte komme, det eneste Dagsavisen bør formane om i sine skirverier.
S L U T T
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.