Høna eller isen?

Startet av Jostemikk, oktober 24, 2011, 17:07:05 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Det var sannsynligvis en dum tittel jeg valgte for denne tråden, men skitt au! Hva kom egentlig først? Varmen eller isen? Jeg forsøker å forstå alt dette, og har vel kommet et par millimeter på vei. Mangler bare et par-tre kilometer før jeg er i mål.

Ta en titt på disse to, der jeg har hentet data fra GISP-prosjektet/NOAA:

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Legg merke til forskjellig oppløsning i start og ende av seriene.

Isen på Grønland la omtrent ikke på seg i titusener av år. Så kom varmen, og vips fulgte snøvær med tilhørende isvokst. Så har dette gått i bølger, med en foreløpig topp årlig vekst under varmeperioden i Middelalderen!

Hvordan henger dette sammen med det mainstream isforskere forteller oss om forholdene på Grønland nå i dag? Og vil ikke mindre havis i nordområdene føre til høyere fordampning, noe som igjen fører til økt vekst for innlandsisen?

Jeg vil sette stor pris på noen tanker om dette. Jeg er som sagt kun et par millimeter på vei når det gjelder dette. Kanskje er jeg for trøg til å forstå det noen gang. Det lille jeg har funnet ut tyder imidlertid på at mainstream har satt hest foran vogn i mange tilfelle i klimasaken. Kanskje også her?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren