Velkommen til La Niña-land!

Startet av Jostemikk, august 23, 2011, 19:07:21 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

#15
AMSU Channel 5-satellitten har de siste dagene vist de laveste temperaturene som er målt de siste 10 år:

[attachimg=1]

Her i en forstørret versjon:

[attachimg=2]

Roy Spencer har et innlegg om en av den andre høydene målt i troposfæren, AMSU channel 6:

Brrr...the Troposphere Is Ignoring Your SUV



Når man også tar i betraktning at den satellitten som målte Sea Surface-temperaturen har gått føyka, men rakk å måle rekordlave (siste 10 år, siden den startet opp) temperaturer, kan man undres over om ikke mye av varmlufta har gått ut av ballongen de siste månedene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Det er merkelig hvordan temperaturen stuper.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#18
Hvis ikke noe usedvanlig skjer, har vi nå 1 måned igjen før La Ninaen som gjør det kjølig akkurat nå, når sin ende. I sjeldne tilfelle, kan den snu i februar.

Det er derfor svært mye som tyder på at de skremme-varslene som ble publisert av diverse institusjoner om en kommende monster-La Nina var akkurat det jeg nevnte, noe å være særdeles skeptisk til.

Men den skal tross alt fortsette å kjøle lenge framover. Det er ca 3-4 måneders forsinkelse mellom laveste La Nina-måling, og utslaget på den globale temperaturen. Det betyr temperaturer under gjennomsnittet for dette årtusenet vil vedvare framover mot midtsommer 2012, da vi vil være i nøytralt ENSO-land, eller kanskje oppleve en gjennomsnittlig El Nino, og atter en kald forvinter i Norge 2012. Den som lever får se! :)

Angående en global temperatur under gjennomsnittet for dette årtusenet så vil den fortsette å klemme trenden nedover, og kraftig bort fra gjennomsnittet av klimamodellene. Jeg vet jeg har skrevet om dette mange ganger tidligere, men en god ting, totalt feilslåtte klimamodeller, kan ikke nevnes for ofte.

Vi tar en titt på vårt årtusens globale temperatur:


Woodfortrees.org

Ettersom trenden er flat de siste 12 år, er den samtidig et gjennomsnitt av temperaturen. Som jeg nevnte, er vi nå under snittet, og det vil fortsette et halvt års tid fremover. Legg merke til den stigende trendlinjen jeg har lagt til. Den viser det klimamodellene til IPCC spådde, og er i realiteten ikke noe annet enn en fortsettelse av trendlinjen fra 1976-2002. IPCC og deres klimamodeller har ikke, og jeg understreker ikke, tatt hensyn til globale sirkulasjonsmønstre og naturlige klimaendringer. Det er årsaken til at de nå har gått skoene av seg så til de grader.

Det mest bemerkelsesverdige nå er at de så smått har innrømmet naturlige variasjoner, der det blant annet blir mumlet surt om ENSO. ENSO kan i følge mainstream være årsaken til at den globale temperaturen har flatet fullstendig ut, og sågar sunket de siste 10 år. Det de burde nevnt i samme åndedrett, er selvfølgelig det for dem svært beklagelige faktum at hvis naturlige klimavariasjoner kan føre til utflating eller kaldere planet, da kan de også ha spilt inn i den oppvarmingen vi hadde fra 1976.

Dette er et uhyggelig skarpslipt våpen å bruke i tiden framover, husk det!

Jeg avslutter med en graf bare for å vri kniven rundt i såret i AGW-ernes rygger. Ettersom IPCC påstår at temperaturen skal stige 0,2 grader i tiåret i begynnelsen av dette årtusenet, la oss se på det de 10 siste år, med innlagt trendlinje, og ei linje som viser hva klimamodellene spådde. Forskjellen er humoristisk stor!


Woodfortrees.org
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Lucia - The Blackboard - La Nina drives HadCrut NH/SH 13 month mean outside 1sigma model spread har et flott innlegg om klimamodellenes skrale treffsikkerhet. Les innlegget hvis dere har lyst til å lære litt av henne. Jeg legger ut grafen hun har lagd:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg skrev dette to innlegg opp i tråden:

Det mest bemerkelsesverdige nå er at de så smått har innrømmet naturlige variasjoner, der det blant annet blir mumlet surt om ENSO. ENSO kan i følge mainstream være årsaken til at den globale temperaturen har flatet fullstendig ut, og sågar sunket de siste 10 år. Det de burde nevnt i samme åndedrett, er selvfølgelig det for dem svært beklagelige faktum at hvis naturlige klimavariasjoner kan føre til utflating eller kaldere planet, da kan de også ha spilt inn i den oppvarmingen vi hadde fra 1976.

Dette er et uhyggelig skarpslipt våpen å bruke i tiden framover, husk det!


I dag ser jeg til min store glede at Tallbloke nevner det samme. Nøyaktig det samme:

The burning question about global warming

For the last five years I've been asking the same question about global warming. It never gets answered.

When I ask this question of people who promote or subscribe to the hypothesis that extra co2 in the atmosphere is the cause of the late C20th warming, they either answer a different question, change the subject or don't answer at all.

So come on you warmies, I know from the logs that you keep an eye on this blog, so riddle me this:

If natural variability during it's negative phase in the C21st is capable of balancing the forcing you claim for the increase in co2 since 1940, then how much did it contribute to the warming during it's positive phase in the late C20th?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på desember 01, 2011, 13:15:58 PM
Jeg skrev dette to innlegg opp i tråden:

Det mest bemerkelsesverdige nå er at de så smått har innrømmet naturlige variasjoner, der det blant annet blir mumlet surt om ENSO. ENSO kan i følge mainstream være årsaken til at den globale temperaturen har flatet fullstendig ut, og sågar sunket de siste 10 år. Det de burde nevnt i samme åndedrett, er selvfølgelig det for dem svært beklagelige faktum at hvis naturlige klimavariasjoner kan føre til utflating eller kaldere planet, da kan de også ha spilt inn i den oppvarmingen vi hadde fra 1976.

Dette er et uhyggelig skarpslipt våpen å bruke i tiden framover, husk det!


I dag ser jeg til min store glede at Tallbloke nevner det samme. Nøyaktig det samme:

The burning question about global warming

For the last five years I've been asking the same question about global warming. It never gets answered.

When I ask this question of people who promote or subscribe to the hypothesis that extra co2 in the atmosphere is the cause of the late C20th warming, they either answer a different question, change the subject or don't answer at all.

So come on you warmies, I know from the logs that you keep an eye on this blog, so riddle me this:

If natural variability during it's negative phase in the C21st is capable of balancing the forcing you claim for the increase in co2 since 1940, then how much did it contribute to the warming during it's positive phase in the late C20th?


Neineinei. Naturlige variasjoner har tariffavtaler som alle andre, og der står det at i perioder med temperaturstiging, har de fellesferie.

Jostemikk

Litt om den voldsomme La Ninaen ekspertene truet med for kort tid siden

Som tidligere nevnt, jeg var skeptisk. Nå har da også ekspertene og deres modeller moderert seg en smule, men de er allikevel ute av kurs. Hva dette kommer av vet jeg ikke. Her er min oppfatning av saken, og jeg advarer, dette kommer fra en ikke-ekspert.

De spådde en La Nina helt ned mot -3. Jeg tok dessverre ikke vare på den spådommen, da bildet jeg la ut var et gif-bilde, som hele tiden oppdateres. De har nå moderert seg, og snittet av alle modellkjøringene ligger på -2:

[attachimg=1]

Gjennomsnittet av modellene forteller at laveste temperatur skal skje utover i mars måned 2012. Er det vanlig at bunnivået skjer på det tidspunktet?

Vi tar en titt på statistikken for Nino 3.4:

[attachimg=2]

La Nina-episoder når sitt bunnivå ved årsskiftet, og sitt toppnivå midtsommers. Nesten som ei klokke, eller skulle jeg sagt kalender? La Nina er en nedkjølingsperiode som varer ca 6 måneder. Hver eneste gang. Spørsmålet er om den vil fortsette oppover etter ca 1. juli og utvikle seg til en El Nino, eller om den da atter vil snu i rimelig nøytralt område, og utvikle seg til en trippel-La Nina, noe som er svært uvanlig.

Mitt tips: Denne La Ninaen vil nå sitt bunnivå på ca -1 rundt nyttårstider, og vil deretter stige fram mot ca 1. juli. Om den derfra fortsetter stigningen og utvikler seg til en El Nino, eller om den atter vil snu, er vanskelig å si noe om. Jeg vil tro at vi vil få en El Nino utover sensommer og høst 2012, der havet atter vil kvitte seg med varme oppmagasinert under den dobbel-dip La Ninaen vi nærmer oss bunnivået på nå. Men det er klart, det kunne vært spennende å oppleve en trippel-dip La Nina. Det vil gjøre vei i vellinga på temperaturstatistikken. :D

Mulige grunner til at jeg kan ta feil er sikkert mange. Kanskje først og fremst fordi klimasystemet virker svært kaotisk, og at Moder Jord rett som det er virker å ha mer enn 52 kort i stokken.

Har noen et godt tips om hvorfor ENSO slavisk følger høysommer og midtvinter?

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her er siste oppdatering om temperaturen i havoverflaten:

[attachimg=1]

En medium La Nina, en heidundrende PDO, og en synkende temperatur i Mexico-golfen, og tendenser til oppsprekking midtfjords i Atlanterhavet. Tenk dere Atlanterhavet med samme kalde farge som ENSO/PDO har nå. Det vil skje den dagen ENSO/PDO og AMO er i samstemt negativ fase.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på desember 02, 2011, 14:11:09 PM
La Nina-episoder når sitt bunnivå ved årsskiftet, og sitt toppnivå midtsommers. Nesten som ei klokke, eller skulle jeg sagt kalender? La Nina er en nedkjølingsperiode som varer ca 6 måneder. Hver eneste gang. Spørsmålet er om den vil fortsette oppover etter ca 1. juli og utvikle seg til en El Nino, eller om den da atter vil snu i rimelig nøytralt område, og utvikle seg til en trippel-La Nina, noe som er svært uvanlig.

Mitt tips: Denne La Ninaen vil nå sitt bunnivå på ca -1 rundt nyttårstider, og vil deretter stige fram mot ca 1. juli. Om den derfra fortsetter stigningen og utvikler seg til en El Nino, eller om den atter vil snu, er vanskelig å si noe om. Jeg vil tro at vi vil få en El Nino utover sensommer og høst 2012, der havet atter vil kvitte seg med varme oppmagasinert under den dobbel-dip La Ninaen vi nærmer oss bunnivået på nå. Men det er klart, det kunne vært spennende å oppleve en trippel-dip La Nina. Det vil gjøre vei i vellinga på temperaturstatistikken. :D

Mulige grunner til at jeg kan ta feil er sikkert mange. Kanskje først og fremst fordi klimasystemet virker svært kaotisk, og at Moder Jord rett som det er virker å ha mer enn 52 kort i stokken.

Har noen et godt tips om hvorfor ENSO slavisk følger høysommer og midtvinter?

Ser ut til at du har begynt med sesongvarsler  ;D  Skal bli interessant å se.

Tre ting som kanskje kan være med å bestemme når ENSO snur

  • Kloden har skjevfordelt land og hav på den nordlige og sydlige halvkule.
  • Jordbanen når perihel ("nærmest sola") tidlig i Januar og aphel 6 måneder seinere
  • Vinter- og sommersolhverv faller på nesten samme tidspunkt i året som perihel/aphel

Mao. er det nok geologiske og astronomiske årsaker til det du observerer, vil jeg tro.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

#25
Takk for svaret, Amatør1!

Jeg har kommet med sesongvarsler de to siste år. I juli i fjor spådde jeg alle vintres store mor. For et par måneder siden spådde jeg godt med is i Arktis og tilbake til "normalt" (mildere) vinter her i Norge.

Det skal jeg ha, jeg er ikke redd for å legge hodet på blokka. Enklere å være Rasmus Benestad. Klimamodellene viser oss at om fire hundre år vil det... Snakk om å være luring. En meteorolog som har funnet ut hvordan det er mulig å spå været uten noen gang å måtte stå til ansvar for det. Skulle de visst de gamle mettene på Blindern på 70- og 80-tallet. ;D

Jeg har tittet litt ekstra nøye i kaffegruten de siste dagene, og drister meg til en spådom til. Satellittmålingene til Spencer vil oppleve at 13 månederssnittet i hans glidende trendlinje ligger rimelig midt på normalen når fellesferien starter til året.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Fordi overføringskabelen og backupsystemet begge sviktet, ble novembers oppdateing fra UHA-temperaturene til Spencer og Christy forsinket, men her er de. Stillstand i forhold til normalen, og + 0,12.



Men ta en titt på denne her. Nå har virkelig varmlufta gått ut av ballongen. Så kaldt har det ikke vært på denne tiden av desember de siste 10 år. Fortsetter dette, og med tanke på etterslepet på noen få måneder fra La Nina, vil AGW-leiren oppleve noen plagsomme første måneder av 2012. Så blir spørsmålet hva som skjer i ENSO-land når vi nærmer oss høysommer. Får vi oppleve noe så sjelden som en trippel-La Nina, eller havner vi ut i et år med rimelig moderat El Nino?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ta en titt på Spencer og Christys satellittdata.  Siste års La Nina ser ut til å ha dratt ut proppen på den globale temperaturbalja.

Huk gjerne av for 2010 når dere først er der, og klikk så på "Redraw". Skal bli spennende å høre hva Spencer har å si om dette bare han kommer hjem fra Japan. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#28
Til trøst for de som venter på at Arktis skal fryst til den Engelske kanal, kan jeg kanskje lindre lengtingen en smule med dette?

AMSU-serien til Spencer og Christy nevnte jeg så vidt i går. Her er litt til. Se hvordan temperaturen har stupt de første to ukene av 2012:

[attachimg=1]

Jeg legger ut hele grafen også, slik at man kan leke litt med tanken på hva som vil skje dette året sammenlignet med 2011, og ikke minst 2010. sistnevnte var jo "det varmeste året på 5 milliarder år.

[attachimg=2]

Akkurat nå er jorda ca. 0,7 grader kaldere enn den var på samme tid i 2010. Historisk (statistisk) blir år som starter så kaldt sjelden særlig varme. Vi har enda litt venting foran oss før La Ninaen som nå svekkes, gjør sitt fulle inntok på de globale temperaturstatistikkene.

Det er mye verre å være AGW-tilhenger enn skeptiker de neste månedene. Det kan jeg garantere! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Joste,

dette stemmer spot on med mine 30-års beskrivelser: det endelige klimaskiftet fra varm til kald inntrådte 2006 (jeg har aldri forstått hvorfor man maser om 1998, det fins ikke syklisk grunnlag for det heller) + de forventede års forsinkelser i havstrømmene før den nordlige halvkule responderer skikkelig slik at selv juksemålinger ikke klarer å skjule det lenger.

Jeg fikk sokker til jul, av en person i slekta som har det sikreste frosttegnet av alle: "kjenner det på gikta"  8)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten