Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

#960
Jeg sendte i dag denne e-posten til Statens strålevern.

SitatTil: Statens strålevern
Emne: Henvendelse fra web - nrpa.no: Fukushima

Henvendelsen gjelder: Fukushima

Hei!

Er det korrekt at reaktor 1-3 på Fukushima Daiichi-anlegget har opplevd en kjernefysisk nedsmelting, og at man pr. i dag ikke har oversikt over nøyaktig plassering av brenselstavene?

Videre lurer jeg på hvordan det kunne forekomme en hydrogeneksplosjon i reaktor 4 når denne var ute av drift grunnet vedlikehold.

Det tredje spørsmålet dreier seg om sistnevnte reaktors lager av svært mange brukte brenselstaver, blant annet mengder med plutonium. Har man i dag oversikt over disse og kontroll med nødvendig nedkjøling?

Vennlig hilsen Jostemikk

Jeg ble positivt overrasket over hvor raskt svaret kom.

SitatHei,

Ja, det er riktig at reaktorene 1 – 3 ved Fukushima Daiichi-verket er ødelagt ved at brenselet i kjernen helt eller delvis har smeltet. Brenselet befinner seg fortsatt inne i reaktortankene, men altså ikke i den oppstilling de normalt skal ha. Siden kapslingen er smeltet, er også radioaktive stoffer fra kjernen frigjort til vannet som er inne i tankene. Og siden en stadig må sirkulere nytt kjølevann rundt i tankene kommer det radioaktivitet ut, en aktivitet som nå lagres i store vanntanker ute på anlegget. Det er også sannsynlig at selve reaktorinneslutningen på i hvert fall en av reaktorene fikk skader ved jordskjelvet, skader som en ikke rakk å oppdage før tsunamien traff.

Reaktorene 3 og 4 hadde felles ventilasjonssystem, derfor ble hydrogen fra reaktor 3 transportert over i reaktor 4 og forårsaket der en eksplosjon.

Det brukte brenselet i reaktor 4 ble ikke vesentlig skadet, selv om det lenge var frykt for at dette skulle skje. Der har man nå full kontroll med både brenselet og kjølingen.

Vennlig hilsen

Sverre Hornkjøl
Seniorrådgiver
Statens strålevern

Det er flere ting her som er verdt ytterligere kommentarer, men jeg må ta det senere.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#961
Jeg holder det slettes ikke for umulig at definisjonproblematikken har spilt inn i forbindelse med presentasjonen av hva som har skjedd i Fukushima. Med det nevnt, så gjenstår det jeg ser på som svært viktig. Det er å forsøke etter beste evne å formidle hva som egentlig skjedde der nede, og hva som fortsatt skjer. Å be meg om noe annet, eventuelt som et vern mot en kraftindustri, er noe jeg sliter med. Ser jeg vann under høyt trykk sprute ut av bunnen på en reguleringsdam eid av GLB, Eidsiva eller Statkraft, vil jeg varsle både eier og de som bor nedstrøms demningen.

I innlegget Stuxnet, William S. Cohen, Fukushima, og vettskremte statsledere - Del I nevnte jeg dette med knallgassen og henviste til forskning om temaet etter at problemstillingen ble tatt på alvor etter Tre Mile Island-ulykken.

SitatLegg også merke til tårnene/mastene på bildet. Disse vises også på alle andre oversiktsbilder fra Fukushimaanlegget. Dette er sikkerhetsopplegg for å hindre nettopp hydrogeneksplosjoner på kjernekraftverk, som jo er den offisielle forklaringen på eksplosjonene som ødela Fukushimaanleggene og førte til de voldsomme utslippene av radioaktivitet i grunn, hav og atmosfære, et utslipp som fortsetter den dag i dag, med en stadig og dramatisk økning av stråling. Dette sikkerhetsopplegget ble aktualisert etter Three Mile Island accident i USA i 1979 der de opplevde nettopp en hydrogeneksplosjon. Ingen ble drept i denne eksplosjonen, og skadene var begrenset. Allikevel førte saken til at man ble spesielt oppmerksomme på muligheten for hydrogeneksplosjoner i forbindelse med kjernekraftverk.

Om risikoen for slike eksplosjoner, og arbeidet med å redusere faren, har det Internasjonale atomenergibyrået en omfattende rapport. Mitigation of Hydrogen Hazards in Severe Accidents in Nuclear Power Plants - PDF

Flodbølgen traff Fukushimaanlegget den 11. mars 2011. Den 12, 14 og 15 mars skjedde tre meget kraftige eksplosjoner. Her er litt om hydrogeneksplosjoner fra Det internasjonale atomenergibyrået:

SitatDespite the fact that the water radiolysis (in-vessel or in the sump water of the
containment) and the metal corrosion in the containment (mainly with Al and Zr) are taken
into account in hydrogen sources during a DBA (e.g. loss of coolant accident), these sources
are considered negligible during the development of a severe accident. As a matter of fact, in
the event of a severe accident, several days are required before the amount of hydrogen
produced by these two processes 'alone' renders the air flammable. For instance, typical
figures for water radiolysis are around some hundreds of kg of hydrogen produced after three
months and 100 kg of hydrogen produced by metal corrosion after several hours, i.e. far less
than from other sources.

...

4. HYDROGEN COMBUSTION

This section describes first the flammability limits and ignition conditions of a
flammable hydrogen air–steam, and discusses basic physical processes of all potential
combustion regimes, such as deflagration, detonation, flame acceleration and deflagration
to-detonation transition. All combustion modes are potentially possible in a severe accident
scenario: (1) for low hydrogen concentration below about 8%, flame speed is expected to be
slow and the deflagration produces a quasi-static pressure loads, (2) Above about 8%,
combustion is complete and combustion may accelerate leading to higher loads, (3) Above
10%, acceleration up to sound velocity has been found in many experiments and (4) and in an
extreme case flame acceleration, supported by turbulence, can reach detonation conditions,
called Deflagration to Detonation Transition (DDT). Regarding reactor safety, flame
acceleration and DDT can be extremely destructive and have high potential damage for
internal containment structures and safety systems required for severe accident management.
Direct initiation of a detonation is not possible within containment due to the high energy
required.

Faren for eksplosjoner er reell, mens sannsynligheten for detonasjon er avhengig av flere interaksjoner, og mer usannsynlig, men ikke umulig. Mulige skader på bygning og reaktor er omtalt i rapporten, og hvis jeg ikke har oversett noe, nevnes muligheter for sprekker i betongkonstruksjonen reaktorene befinner seg i, under forutsetning av perfekt metning mellom hydrogen, oksygen, vanndamp, og muligens trykkforhold. Under de fleste tilfeller vil en hydrogeneksplosjon under sannsynlige forhold i et kjernekraftverk være subsonisk, altså vil de skje langsommere enn lydens hastighet. Her er Fukushima 3-detonasjonen, en supersonisk stjernesmell, samt en typisk representant for mainstream media til slutt. Husk at kraftverksområdet er gigantisk, og dette er filmet fra lang avstand:

http://www.youtube.com/v/nw2Aw3komgc

På videoen ser man det påståtte resultatet av svaret jeg fikk fra Statens strålevern:

SitatReaktorene 3 og 4 hadde felles ventilasjonssystem, derfor ble hydrogen fra reaktor 3 transportert over i reaktor 4 og forårsaket der en eksplosjon.

Det brukte brenselet i reaktor 4 ble ikke vesentlig skadet, selv om det lenge var frykt for at dette skulle skje. Der har man nå full kontroll med både brenselet og kjølingen.

Her er flere ting å reagere på, men aller mest bør en vektlegge det at det lenge var frykt for at dette skulle skje angående det brukte brenselet som var lagret i reaktor 4, deriblant meget store mengder plutonium.

Dette forsøte jeg tidlig peke på, men ble latterliggjort samme hvor jeg vendte meg. Nå innrømmes det, og dette er jeg svært takknemlig for, at man var redde for et helvete. Et reellt helvete. Hvorfor holdt myndighetene tilbake informasjon om dette? Hvorfor ble jeg forsøkt nektet å fortelle om dette? Faktum er nemlig at dette var opplysninger som kom ut meget raskt på "alternative" les: reelle nyhetsblogger.

Når det gjelder svaret om at Brenselet befinner seg fortsatt inne i reaktortankene, men altså ikke i den oppstilling de normalt skal ha, så betyr dette i realiteten at ingen har fått vite, eller ingen vet, hvor disse brenselstavene befinner seg. Her er et bilde av reaktor tre, tatt kort tid etter eksplosjonen:

[attachimg=1]

Pilen peker på området der reaktoren skulle ha befunnet seg. Skyldes disse enorme skadene en eksplosjon av knallgass, som hele anlegget var sikret mot, selv ved strømbrudd? Les forskningen jeg linket til og siterte kort fra over.

Når det gjelder mulige skader på anlegget før flodbølgen kom, så vel, dette har jeg også tatt opp i innlegget linket til på toppen, og i to andre innlegg etter det. Kan noen vise til en eneste bygning i en eneste by i Japan som hadde skader etter jordskjelvet? Jeg oppfordrer alle til å sjekke de titalls filmene som er enkelt tilgjengelige på Youtube og viser flodbølgen komme på det som tilsynelatende er fullstendig intetanende mennesker.

Ikke en sprekk i en bygning. Ikke en eneste sammenrast terrasse. Men et kjernekraftverk, som etter sigende skal være bygget for å tåle jordskjelv, vi snakker jo tross alt om Japan her, ikke Hamar, det ble skadd?

Jeg oppfordrer alle til å begynne å bruke egen tenkeboks også når det gjelder det som skjedde i Fukushima. Husk også at det er radioaktivitet lagret i brenselstavene der nede som kan snu helt opp på livet på jorda slik vi kjenner det i dag. Dette er ikke å kimse av, og verken Tepco eller Japanske myndigheter er i nærheten av å ha kontroll på noe som helst av det som skjer der nede.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

#962
Jeg har etterhvert funnet ut at det ikke lønner seg å være skråsikker på noe her i universet.

Men jeg har tro på at personer med naturvitenskapelig bakgrunn, om de viser seg å være fleksible, vil være de som bringer verden videre. Her er en link til intervju en slik person:

http://www.ted.com/talks/elon_musk_the_mind_behind_tesla_spacex_solarcity.html

Han satser riktignok i stor grad på bruk av solenergi - men det er ikke så merkelig - siden han holder til i California. Han er likevel beundringsverdig - da han faktisk prøver - og får til - å løse det problemene som resten av verden tilsynelatende ikke vet hvordan de skal angripe.

Da jeg avsluttet studiene mine i begynnelsen av -70-tallet hadde jeg til dels satt meg inn i forsøkene på å benytte atomkraft i verden generelt, men også i Norge spesielt. Svært mye av utdanningssystemet i Norge innenfor fysikkfaget  så ut til å være sentrert om det å gi god opplæring i det å bygge og drifte atomkraftverk.
Det hadde imidlertid vært en del arbeid for å utvikle fusjonskraftverk - og det var tydeligvis 2 metodikker som ble prøvd ut. Den første - og eldste - var å benytte tradisjonell akseleratorteknikk - noe á la det de holder på med i CERN. Dette viste seg gang på gang i mislykkes, da plasmaet ikke lot seg kontrollere slik man ønsket.

En annen - og etter min mening - langt mer lovende metodikk (hovedfaget mitt var innenfor laserfysikk), var å benytte høyenergetiske lasere til å beskyte frosset, hydrogenrikt materiale (tungtvann) fra alle kanter. Dette ville i teorien kunne klemme sammen det beskutte stoffet på en slik måte at man fikk startet opp fusjon - som igjen kunne benyttes til å varme opp vann og generere kraft. Fordelen med denne formen for kraftgenerering ville i teorien være at man etterhvert kunne få til dette uten å få farlig, radioaktivt avfall.

Jeg startet med å formane at man ikke burde være skråsikker - men jeg vil i alle fall bli kraftig overrasket om lasergenerert fusjon ikke fører frem.

Link: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24429621
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Sitat fra: stjakobs på november 07, 2013, 00:22:18 AMEn annen - og etter min mening - langt mer lovende metodikk (hovedfaget mitt var innenfor laserfysikk), var å benytte høyenergetiske lasere

Takk for interessant innlegg. Jeg siterte kun litt av det, og det er fordi jeg har et spørsmål om dette med energi/laser. Finnes det i det hele tatt noen begrensning for hvor mye energi som kan sendes gjennom en laser? Er det i teorien mulig å sende all kraft verden produserer gjennom en stråle?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

Sitat fra: Jostemikk på november 07, 2013, 09:44:42 AM

Takk for interessant innlegg. Jeg siterte kun litt av det, og det er fordi jeg har et spørsmål om dette med energi/laser. Finnes det i det hele tatt noen begrensning for hvor mye energi som kan sendes gjennom en laser? Er det i teorien mulig å sende all kraft verden produserer gjennom en stråle?

Slik jeg ser det vil det være umulig. Lasere bygges opp av materiale som ødelegges om det tilføres for mye energi. Det er dette som har vært ett av problemene når man skulle få til lasergenerert fusjon. Man har strevd i 40 år med å konstruere kraftige nok lasere.

Begrensningen er at laseren vil smelte og bli ødelagt!
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Å lære av historien virker å skremme vettet av de fleste. Å forstå hva som skjedde i perioden 1913 (Federal Reserve Act) og fram til og med opprettelsen av FN ser ut til å være noe av det farligste av alt. Her er litt om en sak som kan være behjelpelig for å få brikkene til å falle litt bedre på plass. All kunnskap fører med seg økt forståelse.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2039453/How-America-planned-destroy-BRITAIN-1930-bombing-raids-chemical-weapons.html

SitatWar on the 'Red Empire': How America planned for an attack on BRITAIN in 1930 with bombing raids and chemical weapons

Emerging world power feared British reaction to its ambitions

Plan Red was code for massive war with British Empire

Top-secret document once regarded as 'most sensitive on Earth'

$57m allocated for building secret airfields on Canadian border - to launch attack on British land forces based there



Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2039453/How-America-planned-destroy-BRITAIN-1930-bombing-raids-chemical-weapons.html#ixzz2jxOMqTkP
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Hva skjedde fra disse planene ble lagt og fram til England erklærte Tyskland krig i 1939?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

A few links between the Muslim Brotherhood and the Obama administration

Many elements have been published concerning the human links between the Muslim brotherhood and the Obama Administration. They permit a better understanding of the role played by the Brotherhood during the ''Arab Spring''.

http://www.voltairenet.org/article180946.html
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Amerikanere flest vet ikke at Canada grenser til USA i nord, og at Mexico gjør det i sør. I generasjoner har myndigheter, media, filmprostitusjonen i Hollywood og annet ødelagt muligheten for en meningsfylt framtid i USA, og resten av den vestlige verden bør slettes ikke føle seg for trygge.

På videoen blir folk på gata bedt å kommentere at Martin Luther King døde etter skadene han pådro seg i ei bilulykke i Washington nylig i en alder av 84.

http://www.youtube.com/v/_-6RlheSQkM
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Philippinen: Taifun Haiyan

November 8, 2013: Microwave Pulse gives birth to Typhoon Haiyan (Yolanda)

http://www.youtube.com/watch?v=LzxTXk1JCFw#t=26


Weather Modification Tech Tested on Japan
SitatChem-trails detected in attempt to restore typhoon.

I have never written on Chem-trails or HAARP. As VT has become, perhaps, the major player in global information we have begun applying higher standards than the MSM does. However, we have solid information that this typhoon is NOT natural and that efforts are being made to use it against Japan.

We stuck our necks out on this, letting the public know about efforts to dissipate the storm using highly classified tech. We are now seeing "pushback" from someone. The map below outlines the attack, where Chem-trails have been laid and how they are helping re-form the storm:

http://www.veteranstoday.com/2013/10/24/weather-mods-japan-typhoons-subjected-to-tesla-device/

Søndag, 10 November 2013  Japan parat til at bygge atomkraftværker i Iran

Sitat
Translator

Teheran (IRNA) - talsmand for det japanske udenrigsministerium har understreget sit land til opførelse af atomkraftværker interesse i Iran.

Kuiji Mizoshima, der ledsagede den japanske udenrigsminister på sin tur til Irfan, sagde søndag på et pressemøde, så snart den nukleare konflikt med og bekymringer af vejen er ryddet, Japan var klar til at bygge atomkraftværker, forudsat at passende ændringsforslag forelægges i Iran.
Mizoshima sagde: "Iran og Japan har traditionelt gode relationer. Tokyo Se stor betydning i forholdet til Teheran, fordi det er et af de centrale lande i regionen." Han sagde videre forhandlinger mellem Iran og Japan for problemet over Urumieh søen. Japan er klar til at løse dette miljøproblem i Iran. At gøre dette, et team af eksperter fra Japan til først undersøge situationen på stedet.

http://german.irib.ir/nachrichten/inland/item/231349-japan-bereit-zum-bau-von-atomkraftwerken-in-iran
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Dette er en viktig sak for Aftenposten. Klikk på bildet for å lese artikkelen.

[attachimg=1]

Jeg gjorde en kjapp test, og joda, det går greit. No problem.

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

I dag fikk jeg en melding på FB, om at Hitler var nominert til Nobels Fredspris. Jeg trodde det var tull, men ville sjekke, og det stemte.

The Nomination Database for the Nobel Prize in Peace, 1901-1956

Det var en svenske, E.G.C. Brandt, som foreslo Hitler.

Det hører vel med til historien at det under "Comment" står: "The nomination was withdrawn in a letter of February 1, 1939."
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

Sitat fra: Spiren på november 16, 2013, 20:00:16 PM
After ISON Outbust, Comet Now Naked Eye Object

http://news.discovery.com/space/astronomy/after-ison-outburst-comet-now-naked-eye-object-131114.htm

Den er veldig lavt på østhimmelen før soloppgang. Veldig upraktisk foreløpig.

Men det vil bli mye bedre snart, her er et kart:
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Spiren

SitatVG får indirekte pressestøtte på 215 millioner hvert år.

Norske aviser mister mediestøtte
Norges nye borgerlige regering vil skære driftstøtten til aviser med 26 mio. norske kr. i 2014.

http://mediawatch.dk/Medienyt/article6232633.ece?utm_source=Feed&utm_medium=latest#ixzz2kSWUFXuU
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.