Om andre ting enn klima > Om andre ting enn klima

Forskning eller "forskning"?

<< < (5/5)

seoto:
Det hender det kommer gode artikler også på Aftenposten. Jeg har sluttet å lese avisen, men denne linken falt jeg for.

Under emnet viten/uviten har Kristian Gundersen, professor i biologi ved Universitetet i Oslo den 19. juni en tankevekkende artikkel:

--- Sitat ---Forskning handler ikke lenger om å gjøre oppdagelser, men om å søke forskningsmidler

I Uviten skriver Nina Kristiansen, Kristian Gundersen, Tarjei Havnes, Magne Mogstad og Simen Gaure hver uke om dårlig forskning, flau formidling, kunnskapsløse politiske forslag og ren fusk.

Magasinet Science har laget en liste over store vitenskapelige oppdagelser gjennom tidene. For årene 1865 til 1905 vil de fleste trolig kjenne nesten alle oppdagelsene knyttet til navn som Mendel, Curie, Röntgen og Einstein. På den tilsvarende listen for 1965 til 2005 kjente jeg selv kun et par navn. På tross av at det er flere forskere enn noen gang, synes det vitenskapelige systemet å ha mistet evnen til å gjøre store gjennombrudd. Hvorfor?

[...] Og hvilken forskning finansieres? Mens grunnforskning tidligere sto sentralt, er den nå ideologisk devaluert: Ideen om grunnforskning er et retorisk begrep skapt av vitenskapsmenn for å rettferdiggjøre deres sosiale posisjon, skriver for eksempel konsulentselskapet Technopolis som nylig ga det norske forskningsrådet en positiv evaluering. De mener at kun forskning med et allerede kjent nytteperspektiv skal finansieres. Hadde man brukt samme tanke i 1865 ville vi i dag hatt veldig avanserte stearinlys og parafinlamper, men forskning på elektrisitet ville ikke blitt finansiert.[min uth.]
--- Slutt sitat ---

Jostemikk:

--- Sitat ---Magasinet Science har laget en liste over store vitenskapelige oppdagelser gjennom tidene. For årene 1865 til 1905 vil de fleste trolig kjenne nesten alle oppdagelsene knyttet til navn som Mendel, Curie, Röntgen og Einstein. På den tilsvarende listen for 1965 til 2005 kjente jeg selv kun et par navn. På tross av at det er flere forskere enn noen gang, synes det vitenskapelige systemet å ha mistet evnen til å gjøre store gjennombrudd. Hvorfor?
--- Slutt sitat ---

Hvorfor? Siste navn på lista er et glimrende eksempel på hvorfor. Den politiske og økonomiske makta som vokste fram deretter har hele tiden sett på fakta som den viktigste motstanderen å bekjempe.

Folk kan jo tenke litt selv. For eksempel finne ut av hvorfor det kanskje største geniet av dem alle ble persona non grata. Hvorfor var ikke Nicola Tesla nevnt i skolebøkene våre?

Jeg har tidligere pekt på nettopp dette at verden står stille, og mulige årsaker bak. Noe kan leses her og her.

Den verden folk flest tar på alvor, tror er ekte, er bare en halvgodt oppbygd illusjon. Tragedien i alt dette er at det holdt. Med en halvgod illusjon.

Ewer Gladblakk.:
Angående legemiddelprodusenter, så vil helt sikkert det temaet fortsette og følge hånd i hanske med klimaprodusentenenes agenda....mye mer, og faan så bra med helt utrulig mange fler, er og blir temaet....

seoto:
Ewer, det var takket være legemiddelindustrien at det for mange, mange år siden gikk gikk opp for meg hvor mye korrupsjon og dævelskap det er innenfor de store gigantselskapene. Umenneskelighet satt i høysetet. Det gikk ikke så lang tid etter det før jeg også oppdaget Monsanto, og etter det har jeg det helt klart for meg at man kan aldri stole på de som kun tenker penger. Det lar seg ikke gjøre å kombinere moral, etikk og penger, selv om noen prøver å late som ... og de offentlige etatene som skulle være der for å beskytte folk, ble i stedet tjenere for gigantene, med noen få ærlige unntak. Heldigvis finnes det alltid unntak  ;D

Ewer Gladblakk.:
Ja sånn er det nok, Seoto...."forskning FOR menneskeheten" må kunne tåle en silgjennomgang eller to..(3-5(osv), hvis ikke blir det kansje bare svadapolimikk av det meste med mye av hele "stasen"...
Noen ganger burde vi vel kansje bare skamme oss, som mennesker....det holder liksom ikke bare å melde seg på som ETT medlem av en hel menneskehet! :(

Navigering

[0] Oversikt

[*] Forrige side

Skift til full visning