Diskusjonsforum > Naturlige klimavariasjoner

Hva er vannets betydning for jordens temperatur?

(1/13) > >>

Objektiv:
Jeg har nettopp lest Okulars utredning om jordens temperatur og holder på å fordøye den. I den forbindelse dukker det opp noen spørsmål.

Hva er vannets betydning for jordens temperatur?

Hva vil skje med temperaturen på jorden hvis vi øker eller reduserer vannmengden betydelig?

Vil mindre vann gi lavere temperatur p.g.a. reduksjon i varmekapasiteten, og motsatt; vil mer vann gi økt temperatur p.g.a. økning i varmekapasiteten?

Vil mindre vann gi mer ustabile temperaturer p.g.a. reduksjon i varmekapasiteten, og motsatt; vil mer vann gi mer stabile temperaturer p.g.a. økning i varmekapasiteten?

Hva vil skje med atmosfæren og skydannelse ved betydelig endring av vannmengden på jorden?

Edit: Jeg burde kanskje skrevet varmemagasinet istedenfor varmekapasiteten.

Amatør1:

--- Sitat fra: Objektiv på Mai 02, 2014, 08:14:51 am ---Hva vil skje med temperaturen på jorden hvis vi øker eller reduserer vannmengden betydelig?

--- Slutt sitat ---

Er ikke dette et komplett hypotetisk spørsmål?

Vannet befinner seg i en relativt dyp gravitasjonsbrønn (vannet har kommet hit etter at mange små kometer har funnet veien til Jorda over svært lang tid). Hvis du skal redusere vannmengden betydelig på jorda, må betydelige vannmender løftes ut av gravitasjonsbrønnen og dumpes i rommet. Jeg ser ikke det som et særlig aktuelt scenario.

Ewer Gladblakk.:
Alt vannet på jorda...?
http://www.dagbladet.no/2012/05/09/nyheter/utenriks/forskning/21513889/

Objektiv:

--- Sitat fra: Amatør1 på Mai 02, 2014, 15:19:16 pm ---
--- Sitat fra: Objektiv på Mai 02, 2014, 08:14:51 am ---Hva vil skje med temperaturen på jorden hvis vi øker eller reduserer vannmengden betydelig?

--- Slutt sitat ---

Er ikke dette et komplett hypotetisk spørsmål?

--- Slutt sitat ---
Ja. Spørsmålet ble stilt i den tro at det er relevant i forståelsen av vannets betydning for temperaturen både på jordoverflaten og i atmosfæren.

Smiley:
Vann virker stabiliserende på temperatur. Jeg har et 2000 liters akvarium i stua og det virker som en stor kondensator. Stuen holder alltid samme temperatur selv om været skifter og jeg ikke har annen varme på.

Hvis du har fordøyd Okulars tanker skikkelig kommer du frem til en logisk konklusjon. Kloden kan ikke endre temperatur med mindre atmosfæren endrer masse,trykk eller at solen øker mye i effekt.
Alle deler er lite sannsynlig. Vi kan derimot begrense solinnstrålingen ved å lage skyer, så vi kan senke temperaturen nederst i atmosfæren. Å øke den derimot er tydeligvis svært vanskelig.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning