Sesongvarsler - met.no

Startet av Amatør1, september 10, 2011, 20:09:50 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

For ikke å bli mistenkt for å være slem, skal jeg ikke karakterisere Rasmus Benestad som klimaklovn. I stedet vil jeg gjøre leserne oppmerksomme på at hvis Rasmus Benestad hadde hatt rett i siste fem års sesongvarsler, der det alltid blir meldt 1-3 grader over normalen, og det er fire årstider i dette landet, ville landet vårt hvis vi regner snittet av disse sesongvarslene blitt 15 grader varmere siden 2006.

15 grader varmere? Nei, jeg hadde helt rett. Benestad er ingen klovn.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: ebye på februar 18, 2012, 10:40:50 AM
Her er seneste sesongvarsel fra Met. inst., Aftenposten 17. februar 2012

http://www.climometrics.org/12apvars.jpg

Beskjeden notis, ønske om beskjeden oppmerksomhet?

Normalen nå er 1961 - 1990. I følge Benestad (kontakt pr. mail) arbeider de nå med en ny normaltemperatur, 1981 - 2010. Dette vil ta litt tid, i følge Benestad.

Jeg ser frem til ny "mot normalt". Med den klimaendringen vi har sett etter 2000  :)  vil jo den nye normalen slå ut litt på prognosene. Enda morsommere blir det i 2021, da kan vi ha 2001 - 2020.  8)

Uten at jeg har regnet på dette, ser jeg for meg at det må bli mye "justeringer" av det som kommer til å stå i AR5 (2014).  ;)

Normalen for 1981-2010 gleder jeg meg virkelig til!  ;D Jeg har stor forståelse for at det kan ta mye tid å få den i orden  ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

 :)Jostemikk

For oss som er svært opptatt av været  ;), er jo slike trender, eller akkumulert temperatur av interesse. Jeg har nettopp kjøpt meg en Trådløs væstasjon, til kr. 199! Der kan jeg lese av varsel for i dag (regn) og spådd nedbør i timene fremover. Det er ingen hukommelse, så en konkurranse med Met. inst. i etterpåkunnskap krever nitidige nedtegninger, med fjærpenn.  ;D

Ut fra en slik interesse, kunne det vel være både relevant og aktuelt å spørre om Met har grafer som viser "det spådde og det opplevde."  8)

Amatør1

Sitat fra: ebye på februar 18, 2012, 11:08:23 AM
:)Jostemikk

For oss som er svært opptatt av været  ;), er jo slike trender, eller akkumulert temperatur av interesse. Jeg har nettopp kjøpt meg en Trådløs væstasjon, til kr. 199! Der kan jeg lese av varsel for i dag (regn) og spådd nedbør i timene fremover. Det er ingen hukommelse, så en konkurranse med Met. inst. i etterpåkunnskap krever nitidige nedtegninger, med fjærpenn.  ;D

Ut fra en slik interesse, kunne det vel være både relevant og aktuelt å spørre om Met har grafer som viser "det spådde og det opplevde."  8)

Dette er jo litt interessant, ebye! Stadig fler av oss ser ut til å ende opp med trådløs værstasjon, med tanke på å gjøre egne observasjoner, dvs. skaffe egne rådata. Den andre tanken er, som du antyder, å sammenligne slike observasjoner med met.no sine værvarsler.

Jeg har også gått igjennom dette, og kjøpte for 2 år siden denne
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167399209

I standard-versjon fra butikken har den et minne som du kan lese over på PC via USB-kabel. Men jeg var ikke helt fornøyd med den løsningen (selv om den er helt ok), jeg ville ha helkontinuerlig nedlasting til PC med automatisk lagring til en database. Litt googling avslørte at det finnes Linux-drivere til værstasjonen som folk har laget, og jeg tilpasset en slik til min egen løsning. Jeg har nå 2 års målinger med 10 minutters intervall. Fra og med i år har jeg gått over til 5 minutters intervall, altså 288 målinger i døgnet.

Likeledes har jeg det siste året automatisk lastet ned samtlige værmeldinger 4 ganger i døgnet fra yr.no for mitt hjemsted. Planen har vært å lage en sammenligning mellom værmeldingene og målte data, men det har jeg ikke gjort ennå....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Det er virkelig det jeg kaller Amatøren-es Inntogsmarsj:) Når slike værstajoner etter hvert lir standard utsy i møblerte hjem, da må Met. inst. skjerpe seg.

Clas Ohlson hadde en til kr. 499, uten at jeg studerte den i detalj, med tanke på logging og lagring. Her kan jo uansett værmannen i oss få overherredømme, så en oppgradering kan komme.  8)

Telehiv

#20
Jeg legger merke til et løpende fenomen i værvarslingene på NRK og TV2:
a) neste dags temperaturer er nesten alltid høyere enn det de faktisk blir, for
b) når neste dags temperaturer vises kl 1400, er de nesten alltid lavere enn det de spådde dagen før

Dette kan enhver amatør følge med på.
Hvorfor?
Og hvilke temperaturer er det som faktisk noteres? Jeg hører stygge rykter om at man (tro det eller ei) driver og legger inn modellerte temperaturer i modellene (!) - angivelig for å få et bredere dekningsgrunnlag enn ynkelige enkeltstasjoner - noe som peker stygt mot at man ønsker å skrive inn de temperaturer som passer med modellene - dvs. den perfekte selvoppfyllende iterasjon.

Apropos å strekke målemetoder: Jeg får igjen beskjed om at det oppgis altfor høye temperaturer for Røros enn det som faktisk måles av folk på stedet, og jeg antar at argumentet igjen er at Røros emulgeres med omkringliggende områder for å homogenisere data, osv., som det heter når klimafakta skal masseres i en større sammenheng.

Resultatet av all denne maskepien er uansett at det blir verre og verre å få ut tydelige data man kan stole på. 

Jeg ser en analogi til sesongvarslene, der man i flere år nå har meldt flere grader varmere sesonger enn de faktisk har blitt.
Er denne gjengen så blindt AGW-forvirret at de ikke skjønner hva de holder på med?

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Sitat fra: ebye på februar 18, 2012, 12:23:07 PM
Det er virkelig det jeg kaller Amatøren-es Inntogsmarsj:) Når slike værstajoner etter hvert lir standard utsy i møblerte hjem, da må Met. inst. skjerpe seg.

Clas Ohlson hadde en til kr. 499, uten at jeg studerte den i detalj, med tanke på logging og lagring. Her kan jo uansett værmannen i oss få overherredømme, så en oppgradering kan komme.  8)

Jeg foretrekker en løsning som krever null daglig vedlikehold, men som samtidig gir meg mer data enn standardløsningen (som gir målinger med lavere frekvens og som krever manuell nedlasting fra tid til annen). Jeg har avsatt en gammel bærbar PC som kjører Linux Kubuntu til å samle data for meg. Det eneste jeg må gjøre er å skifte 2 AA-batterier ute et par ganger i året.

Programvaren genererer slike grafer fortløpende

Temperatur
[attachimg=1 width=600]

Vind og vindkast
[attachimg=2 width=600]

Grafer av den siste typen kan være nyttige om du får besøk av stormer som Dagmar, og du får behov for å snakke med et forsikringsselskap...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på februar 18, 2012, 13:18:51 PM
Jeg legger merke til et løpende fenomen i værvarslingene på NRK og TV2:
a) neste dags temperaturer er nesten alltid høyere enn det de faktisk blir, for
b) når neste dags temperaturer vises kl 1400, er de nesten alltid lavere enn det de spådde dagen før

Dette kan enhver amatør følge med på.
Hvorfor?
Og hvilke temperaturer er det som faktisk noteres? Jeg hører stygge rykter om at man (tro det eller ei) driver og legger inn modellerte temperaturer i modellene (!) - angivelig for å få et bredere dekningsgrunnlag enn ynkelige enkeltstasjoner - noe som peker stygt mot at man ønsker å skrive inn de temperaturer som passer med modellene - dvs. den perfekte selvoppfyllende iterasjon.

Apropos å strekke målemetoder: Jeg får igjen beskjed om at det oppgis altfor høye temperaturer for Røros enn det som faktisk måles av folk på stedet, og jeg antar at argumentet igjen er at Røros emulgeres med omkringliggende områder for å homogenisere data, osv., som det heter når klimafakta skal masseres i en større sammenheng.

Resultatet av alt denne maskepien er uansett at det blir verre og verre å få ut tydelige data man kan stole på. 

Jeg ser en analogi til sesongvarslene, der man i flere år nå har meldt flere grader varmere sesonger enn de faktisk har blitt.
Er denne gjengen så blindt AGW-forvirret at de ikke skjønner hva de holder på med?

Dette tror jeg på Tele!

Jeg har også lagt merke til at NrK fra tid til annen refererer til sesongvarslet for kommende periode. For eksempel har det nylig vært flere omtaler av den kommende milde våren, som om den allerede skulle være et faktum. Dette er kun fundert i Benestads stadige sesongvarsler, som NrK aldri etterprøver i etterkant.

Ja, de er klimaforvirret.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Du tror det ikke før du leser det, og knapt nok da:

Sjekk når våren kommer til deg
- Våren kan bli varmere enn normalt, men varselet er ikke helt presist. Det kan bli litt kaldere enn normalen, eller også mye varmere, sier klimaforsker Rasmus Benestad ved Meteorologisk institutt til Dagbladet.

Hvor mye koster en slik helgardering?  ???
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Det virker som det er det største poblemet med klimamodellene. Det kan bli enten eller.  8)

Jostemikk

Det kan bli varmt, det kan bli kaldt.
Det kan bli vått, det kan bli tørt.
Det kan blåse, og den kan ikke blåse.
Det kan bli mer snø, og det kan bli snøfritt.

Alt dette er forenlig med modellkjøringene, og ikke minst - alt er menneskeskapt. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

jarlgeir

Telehiv spør:

"Er denne gjengen så blindt AGW-forvirret at de ikke skjønner hva de holder på med?"

Det er vel etablert praksis fra flere år tilbake, hvor Dr Hansen har lært sine alarmistkolleger at divergens mellom modeller og data/observasjoner skyldes at observasjonene ikke er gode nok.

Her kan vi se fra Humlums nettside hva upolitiske vitenskapsmenn får ut av GISS egne data:
http://www.climate4you.com/Text/Climate4you_January_2012.pdf

Jada, det har blitt varmere hvis du bor i Yamal, der hvor reinsdyret gjorde fra seg på treet til Dr Mann en gang rundt 1960.

For resten av kloden er trenden en helt annen, pussig nok.
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Sitat fra: jarlgeir på februar 19, 2012, 17:57:12 PM
Jada, det har blitt varmere hvis du bor i Yamal, der hvor reinsdyret gjorde fra seg på treet til Dr Mann en gang rundt 1960.

For resten av kloden er trenden en helt annen, pussig nok.

Og selv i Yamal-området, som ifølge Hansen var varmt i 2012, er trenden svakt negativ siste 100 år. Ifølge hvem? James Hansen og GISS:

[attachimg=1]

Det var nok mange reinsdyr som gjorde fra seg på 30- og 40-tallet også... ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#28
Åhhh... nå ble jeg overrasket - not.

Sjekk når våren kommer til deg

En helt ny sesongvarsel-modell viser at den kommende våren blir varmere enn normalt.

"Våren kan bli varmere enn normalt, men varselet er ikke helt presist. Det kan bli litt kaldere enn normalen, eller også mye varmere, sier klimaforsker Rasmus Benestad ved Meteorologisk institutt til Dagbladet."

Sesongvarslene sier ingenting om forventet nedbør, bare temperatur.




Jeg holder en knapp på gubben og kaffegruten, for å si det slik. Er det virkelig mulig å levere noe slikt møl og heve lønn samtidig?

Oppdatering: Sorry seoto, men jeg hadde glemt din post!! Men denne fikk fram poenget ekstra godt, synes jeg jeg  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

En god og viktig sak kan ikke nevnes for ofte, og denne er av de gode.

Jeg tror jeg med rimelig sikkerhet kan påstå at Rasmus Benestad går en dyster akademisk fremtid i møte.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren