Ytringsfrihet

Startet av seoto, september 11, 2013, 13:34:49 PM

« forrige - neste »

seoto

Ytringsfriheten under stadig sterkere angrep, og derfor starter jeg en ny tråd som tar for seg dette problemet, slik at opplysninger kan samles mest mulig på ett sted.

SitatForsker måtte fjerne NSA-kritisk blogg



En professor i kryptografi fikk klar beskjed av sitt eget universitet: Fjern blogginnlegget med NSA-kritikk, eller skaff deg en advokat.

I dette tilfellet endte det med at presset på universitetet fra pressen ble så stort at de la innlegget tilbake.

I de siste månedene har jeg lest om et økende antall av folk som blir truet til taushet. Er det riktig at offentlig vanskjøtsel/kriminalitet skal forties under trusler? Hvem skal da kontrollere de som kontrollerer oss?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Niels Chr. Geelmuyden skrev en god kronikk for nesten 6 1/2 år siden. En meget god en, og til tross for mye som senere har blitt nevnt om Aftenposten i årene etter, kom den tross alt på trykk nettopp der. Dette nevnt for å minne om tidligere tider i redaksjonen der. Før 2009, da Hilde Haugsgjerd ble ny redaktør.

Jeg siterer noen utdrag av Geelmuydens kronikk. Klikk for all del linken og les hele!

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Tankeloshetens-tid-6476657.html#.UrsrSvTuLCv

SitatTankeløshetens tid

Å TENKE I NORGE. Nesten all erfaring tilsier at tenkning i Norge er en ulønnsom, ensom og samfunnsmessig uheldig aktivitet. Derfor blir da også livet vårt regissert slik at tankegang sjelden oppstår.


HELLER DØ ENN TENKE. Folk tjorer livet sitt fast i refleksjonsløse rutiner og tvangshandlinger. Vi fyller ørene med tankeløs musikk og øynene med tankeløs lektyre. Sannheten er at folk flest heller vil dø enn å tenke. I virkeligheten er det da også det de gjør. Ibsen anslo i sin tid at det tilsammen neppe finnes så mange som 25 selvstendig tenkende individer her i landet.

...

På Lysaker ungdomsskole fikk jeg i oppgave å skrive stil om ensomhet i datidens Norge. Jeg valgte å skrive en stil om ensomhetens velsignelse, og de mange fordeler forbundet med å være utenfor.

Selvstendige tanker straffer seg

Læreren ga meg elendig karakter med den begrunnelse at jeg hadde misforstått oppgaven. Jeg hadde tenkt selvstendige tanker i åpenlys strid med de foreliggende fasitsvar, og fortjente fullt ut min straff. Ved veis ende fikk jeg sant å si vesentlig bedre karakter i nynorsk enn i norsk. Noe som trolig hadde sammenheng med at læreren forsto nynorsk like dårlig som elevene.Mange reagerer med aversjon på alt som har med tankeliv å gjøre. "Dine penger" står folk i kø for å kjøpe. Ingen ville satset så mye som en femtilapp på et magasin ved navn "Dine tanker".

...

Tenkning som fremmedkultur

Det er ikke noe nytt i dette at tankevirksomhet her i landet har lav anseelse. Mine besteforeldre moret seg storlig over tegneseriefiguren Professor Tanke. Det var en fetladen, distré, ensom og selvopptatt person som ikke gjorde annet enn dumheter.Georg Johannesen forklarte meg en gang nordmenns aversjon for tenkning ved å påpeke at man tradisjonelt forholder seg til tankegang som noe dansker driver med. En del av frigjøringen fra danskeveldet kan slik sett ha bestått i å frakoble de reflekterende deler av cortex.

...

Tenkningens tiggerstand

I årenes løp har jeg intervjuet flere mennesker som har forsøkt å tenke egne tanker. De adskiller seg fra folk flest ved at de har mindre boareal, dårligere klær og generelt uflidd oppsyn. Det er påfallende ofte ensomme og utenforstående eksistenser.En av dem heter Arild Haaland. Han sier at han utgir bøker av samme grunn som hunder skvetter vann på telefonstolper. Han gjør det mest for å vise at han har vært innom. En dikter har fastslått at vi lever i et land hvor ordførerne leser Asterix og uteliggerne leser Dante.

Et karakteravvik

Rikdom er i Norge forbeholdt folk som flytter penger på børsen, varer mellom landene eller baller på gressmatten. Forsøker man å flytte på folks erkjennelser og verdioppfatninger, tilkommer man i beste fall kontorkott på et avsides institutt og rykte som fattig snåling. I verste fall bli man tvangsmedisinert og elektrosjokkbehandlet. Tenkning er et karakteravvik som ofte ledsages svimmelhet, sorg og selvforakt.

...

Baktanker, mistanker, oljetanker

"Din tanke er fri," synger Alf Cranner i det som er blitt human-etikernes hovedsalme. Jeg tror at Cranner er på viddene. Våre tanker er stort sett like ufrie som pramdragerne langs Volga i sin tid var. Fraregnet alle tvangstankene, er jeg kommet frem til at det i Norge finnes tre hovedkategorier av tanker: Baktanker, mistanker og oljetanker.

...

Absurd grunnpremiss

Systemets grunnpremiss er så absurd at få tenker over det. Vi bruker penger vi ikke har - til å kjøpe ting vi ikke trenger - for å imponere mennesker vi ikke liker. Det minner nesten om hvordan Frank Zappa definerte et rockeintervju.Han sa at et rockeintervju kjennetegnes ved at et menneske som ikke kan skrive intervjuer en person som ikke kan snakke for et publikum som ikke kan lese.

...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

When a trout rising to a fly gets hooked on a line and finds himself unable to swim about freely, he begins with a fight which results in struggles and splashes and sometimes an escape. Often, of course, the situation is too tough for him.

In the same way the human being struggles with his environment and with the hooks that catch him. Sometimes he masters his difficulties; sometimes they are too much for him.

His struggles are all that the world sees and it naturally misunderstands them. It is hard for a free fish to understand what is happening to a hooked one.


Karl Menninger
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#3
For meg er det som de fleste nå må ha fått med seg, helt uinteressant å hele tiden klage over, eller registrere i det stille, at mediene har en solid politisk slagside når det gjelder klimasaken og alt annet de forer befolkningen med gjennom direkte løgner eller halvsannheter, uten å undersøke årsaken til at det er slik. Derfor har jeg gjort nettopp det også når det gjelder blant annet Aftenposten, der den forrige redaktøren Haugsgjerd viste seg å ha sine politiske røtter i dyrkingsideologien av Pol Pot, Mao, Stalin og andre rothschild-sionistisk-kapitalistisk-kommunistisk faenskap. Dette kom fram under undersøkelsene om hvorfor Aftenposten var en fremmer for knebling av det frie ord, blant annet gjennom deres plutselige stenging av Debattsentralen. En "Debattsentral" som i utgangspunktet benyttet knebling av politisk ukorrekte som et middel for å styre ordskiftet.

[attachimg=1]
Aftenposten, en ulv i fåreklær

Schibsted - den norske filialen til bankoligarkene

SitatSchibsted ASA er et norskbasert internasjonalt mediekonsern med røtter tilbake til 1839. Hovedkontor i Oslo. Omfattende virksomhet innen aviser, forlag, multimedia og mobiltjenester og er Norges største og et av Nordens ledende medieselskap. Rubrikkannonser på nettet et hovedsatsingsområde. Hovedvirksomheten er i Norge og Sverige, men konsernet har virksomhet i til sammen 29 land, bl.a. Estland, Frankrike og Spania. Omsetning ca. 14,7 mrd. kr i 2012. Over 7800 ansatte, derav over halvparten utenfor Norge.

Aviser. Schibsted eier fem av Norges ti største aviser, Verdens Gang (VG), Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Gjennom eierskapet i Polaris Media er Schibsted dessuten største eier av Adresseavisen. Gjennom selskapet Media Norge ASA (2009-12) kontrollerte Schibsted en tid opptil 84 prosent av aksjene. Media Norge omfattet Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen i tillegg til Finn.no. I 2012 ble Media Norge et heleid Schibsted-selskap og omdøpt til Schibsted Norge, hvor også VG ble innlemmet sammen med Schibsted Forlag og Media Norge Trykk.

Satsingen på digitale plattformer preger stadig mer av konsernets aviser. Schibsted er majoritetseier i billedbyrået Scanpix Skandinavia med datterselskaper i Norge, Sverige, Danmark og Estland, også stor eier i Norsk Telegrambyrå. Schibsted Trykk i Nydalen i Oslo er Norges største avistrykkeri.

I Sverige eier Schibsted Svenska Dagbladet i Stockholm og (sammen med svensk LO) Aftonbladet, Nordens største avis.

SitatSchibsted ASA OSE: SCH er Norges største mediekonsern, og en av Skandinavias store medieaktører. Konsernet har etablerte produkter og rettigheter innenfor mediene avis, forlag, multimedia og mobile tjenester. Deres strategi går ut på å bygge plattformer for fremtidig vekst innenfor ulike mediekanaler.

Konsernet har per 1. oktober 2012 7 400 ansatte og virksomheter i 27 land, i Skandinavia Norge, Sverige, og Danmark, i resten av europa, Finland, Frankrike, Belgia, Spania, Portugal, Polen, Irland, Ungarn, Østerrike, Italia, Romania, Sveits, i Asia/Oseania Singapore, Malaysia, Filippinene, i Latin-Amerika Chile, Colombia, Argentina, Brasil og Mexico.

Aftonbladet - kilden til kunnskap om eierforholdene

Svenske Aftonbladet, Nordens største avis, er utgangspunktet for at jeg etter mange blindspor endelig klarte finne ut litt om eierforholdet i Schibsted-konsernet. Jeg kunne skrevet mye om Schibsteds opprinnelse, og da tenker jeg på grunnleggerne og deres opprinnelse, men for det første antar jeg at de fleste som leser det jeg skriver vet hvor dette ville pekt, og for det andre dreier dette innlegget seg om styrende eierforhold. Et eierforhold som i realiteten peker i nøyaktig samme retning.

I kronikken Mats Svegfors: Schibsted vet inte vad de gör med SvD, skriver Svegfors blant annet:

SitatVarför är det självklart att den amerikanska kapitalmarknadens avkastningskrav ska bestämma vilka institutioner som den svenska demokratin ska bygga på? Till Schibsteds största ägare hör direkt och indirekt JP Morgan, Goldman Sachs och Bank of New York Mellon. Det är till dessa Schibsteds ledning vänder sig när den förklarar att Svenska Dagbladet ska demonteras.

Her er de sistnevnte, BoNY Mellon, de mest ukjente, og jeg kan heller ikke særlig mye om dem. Jeg kan litt om deres opprinnelse, men mer interessant er deres nåtidige koblinger som støttespillere for sionismen og staten Israel. JP Morgan og Goldman Sachs derimot, kan jeg mye om. Her snakker vi om de mektigste blant de mektige innenfor oligark-systemet som styrer menneskeheten, og blant det mest interessante er at disse var to av hovedrolleinnehaverne under konspirasjonen som førte til det hemmelige møtet på Jekyll Island og dannelsen av The Federal Reserve System i 1913, der det hele ble stramt regissert av Englands og Frankrikes Rothschilder gjennom deres plantede bank-orm Paul Warburg. Den samme Warburg som under presidentvalget i USA i 1912 støttet både Woodrow Wilson, Theodore Roosevelt og William H. Taft.

[attachimg=2]
Schibsted aka rothschildsionismen, en lederulv.

Husk også de andre avisene. Som alle forstår nå er Aftenposten bare en av de infiserte. For de som gidder granske også andre nordiske aviser, trykkerier, forlag og annet tilhørende bransjen som danner folkemeningen, vil det raskt danne seg et tilsvarende bilde. Det aller meste ser ut til å ha samme tilhørighet. Den samme tilhørigheten som gjorde at Gro Harlem Sandberg visste hva hun snakket om da hun sa at alt henger sammen med alt. Derfor avslutter jeg dette innlegget med noe jeg har presentert tidligere, og gjør oppmerksom på at både The Trilateral Commission og Council on Foreign Relations ble dannet av de samme oligarkene for å styrke nettopp The Federal Reserve System og deres globale samarbeidspartnere.

Sitat fra: Jostemikk på januar 26, 2013, 15:47:01 PM
Gudmund Harlem og Gro Harlem Brundtland

Det samme skjer her. Leser man om disse to på Wikipedia, står intet om Rockefeller. Det gjør det derimot i denne kronikken om Gro Harlem Brundtland i Aftenposten:

SitatI 1949, da Brundtland var 10 år gammel, flytter familien til USA der faren har mottatt Rockefeller-stipend.

Thorvald Stoltenberg

Nok en gang mangler den norske delen av Wikipedia det jeg er ute etter. Man må se på den engelskspråklige versjonen av Wikipedia - Thorvald Stoltenberg for å finne det:

SitatIn 2003 he was Chairman of the Board of International Institute for Democracy and Electoral Assistance (International IDEA). Between 1999 and 2008 he was President of the Norwegian Red Cross, the only president to serve three terms. He is also a member of the Trilateral Commission, and holds a seat on their Executive Committee.

Det er da merkelig at den norske versjonen av Wikipedia ikke nevner dette? Eller kanskje ikke? Fra engelsk Wikipedia:

SitatThe Trilateral Commission is a non-governmental, non-partisan discussion group founded by David Rockefeller in July 1973.

Dette har sannsynligvis ganske alvorlige konsekvenser, men jeg tar ikke opp dette nå, jeg legger bare ut dokumentasjon på hvor lite renhårig denne kommisjonen anses blant politikere når det gjelder muligheten til å stille til demokratisk valg hvis folk flest er klar over politikernes tilknytning til organisasjonen. Her skulle jeg gjerne eksemplifisert dette ved en kort Youtubesnutt med Dick Cheney der han taler på årsmøtet til The Trilateral Commission, men den er dessverre slettet fra Youtube. Etter hukommelsen sa han dette under en takketale til kommisjonen:

Jeg har mange gode minner herfra fra den tiden jeg satt i styret. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg fortalte de stemmeberettigede da jeg stilte til valg i hjemstaten!

Gro Harlem Brundtland, David Rockefeller og The Council on Foreign Relations

The Council on Foreign Relations' David Rockefeller Studies Program —CFR's "think tank"—is composed of over seventy adjunct and full-time scholars and practitioners, called fellows, as well as ten in-resident recipients of year-long fellowships who cover the major regions and significant issues shaping today's international agenda.

Her er hjemmesiden til The Council on Foreign Relations, der David Rockefeller i likhet med sin far har vært leder. Det som ikke står på hjemmesiden deres er ei medlemsliste, og denne finnes ikke på den norske versjonen av Wikipedia heller hva angår en viss person, selv om det også her nevnes på den engelske versjonen. Heldigvis ser hun selv på dette som noe å putte på skrytelista si, så jeg siterer fra best mulige kilde, Det Norske Arbeiderpartiet - Gro Harlem Brundtland:



Oooops! Ikke det, nei! I likhet med Dick Cheney som har fått slettet filmen av sin egen hylningstale av The Trilateral Commission, ser det ut til at noen har funnet ut at det slett ikke passer seg å fortelle norske borgere om at Gro Harlem Bruntland sitter i styret til den internasjonale delen av Council of Forreigh Relations. Vi får nøye oss med treffet på Google:




http://snl.no/Schibsted_ASA

http://debattsentralen.blogspot.no/

http://no.wikipedia.org/wiki/Schibsted#Eierforhold

http://www.aftonbladet.se/kultur/article15537703.ab

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_election,_1912
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

SitatPST vil overvåke datamaskiner

PST ber politikerne om tillatelse til å kunne installere trojanere og overvåke aktiviteten på datamaskiner til personer de har i søkelyset.

Et par, tre ting å lære her
1. War on Terror = War based on Terror
3. "personer de har i søkelyset" = hvem som helst
2. Installér Linux, slett Windows
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

stjakobs

Vi kan da umulig være i søkelyset?

Egentlig har jeg lenge hatt en slik "trojaner" installert på en Windows-PC. Det er Norsk Gallup som ønsket å sjekke hvor jeg surfet. Det blir mange treff på klimaforskning.com og http://www.aljazeera.com/

Men jeg skal avinstallere i dag!

Forøvrig krever jobben at vi benytter Windows, og privat går det både i Windows, Android, Linux og Apple-varianter.
Nei - det er ikke lett!
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Når det gjelder biografien om Gro Harlem Sandberg på hjemmesiden til AP der de opplyste om hennes topp-posisjon i Council of Forreign Relations, så hjalp det ikke særlig at de slettet den. Wayback Machine har heldigvis oppdatert siden etter at jeg skrev om dette første gang, og her er hvordan det ser ut:

http://web.archive.org/web/20120707095718/http://arbeiderpartiet.no/Om-AP/Biografier/Brundtland-Gro-Harlem

[attachimg=1]

SitatI 1987 utga hun som forfatter en internasjonal miljørapport. Fra 3. november 1990 til 25. oktober 1996 ledet hun på ny en mindretallsregjering hvor 9 av 19 ministre var kvinner. På Landsmøtet i 1992 gikk hun av som leder i Arbeiderpartiet, som hun hadde ledet siden 1981. Selv om hun gikk av som leder for partiet, fortsatte Harlem Brundtland som leder for partiets mindretallsregjering. 25. Oktober 1996 gikk hun av som statsminister, og partiets leder Thorbjørn Jagland overtok som statsminister.

Harlem Brundtland har hatt en rekke internasjonale verv. Hun har vært første visepresident i Sosialist Internasjonalen (SI), medlem i The Carnegie Commision on Preventing Deadly Conflict, og The International Task Force on Security Council Peace Enforcement. Hun er også medlem i The InterAction Council, og hun sitter i The International Advisory Board of the Council of Foreign Relations.

Gro Harlem Brundtland har mottatt e rekke internasjonale priser og utmerkelser for sitt arbeid, inkludert The Third World Price i 1988, The Indira Gandhi Price i 1988, the Onassis foundation´s Delphi Price i 1992 og The Charemange Price i 1994.

I 1998 ble Gro Harlem Brundtland ny generalsekretær i Verdens Helseorganisasjon (WHO), en stilling hun hadde til sommeren 2003.

Hun representerer Rockefeller og oligarene på flere hold, og man skal være rimelig naiv hvis man ikke forstår at dette henger sammen med familiens fortid som Rockefeller-dominert.

http://www.aftenposten.no/spesial/Gro-Harlem-Brundtland-5574274.html

SitatTidslinje

20. april 1939 : Oppvekst
Født i Bærum 20. april 1939, datter av lege, og senere statsråd, Gudmund Harlem (1917-1988), og konsulent Inga Brynolf (1918-).

Tilbringer de første fem årene hos foreldrene i Oslo og hos morens familie i Stockholm.

Elev ved Ruseløkka skole i Oslo, blir medlem i Arbeiderpartiets barneorganisasjon da hun var kun syv år gammel. Einar Gerhardsens ektefelle og statsråd Rolf Hansen var ledere og viktige rollefigurer i denne organisasjonen.

I 1949, da Brundtland var 10 år gammel, flytter familien til USA der faren har mottatt Rockefeller-stipend.

Selv mottok hun også stipend for å ta videreutdannelse på Harvard i 1965. Det er flere som har forsøkt finne ut hvem som ga henne dette stipendet, men så vidt jeg vet har alle kommet til kort. Sjekker man Rockefeller Foundations egne sider om dette, står det kun at det for Norges vedkommende ble gitt et stipend i 1965.

http://www.rockefellerfoundation.org/uploads/files/f9e77cdb-038b-4320-b8ec-077c2503f7d8-1965.pdf

[attachimg=2]

Dette beviser dessverre ikke noe som helst i denne forbindelse. Vi vet ikke hvem denne ene personen var, og det er heller ikke gitt at stipendet ble gitt samme kalenderår som hun var elev på Harvard.

Løgner, historieforfalskning, løyndom, og enda mer historieforfalskning - hva kan true hensikten bak ytringsfrihet mer enn dette?

Gro Harlem Sandberg har mer enn noen annen forsøkt å umenneskeliggjøre alle som stiller spørsmål ved hennes autoritet og hennes versjon av ønsket politisk konsensus. Hun representerer sterke politiske og økonomiske krefter gjennom Club of Rome, Council of Forreign Relations, FN, FN-Foundation, Bilderberg-gruppen og mange flere lukkede organisasjoner. Alle disse ser ut til å ha en ting felles, og det er å utrydde mange milliarder mennesker raskest mulig, og for å gjennomføre dette, er alle overgrep og menneskefiendtlige handling lovlige, blant annet å tvangsmedisinere eller overvåke og forfølge de som er uenige med dem.

For de som synes det er leit med en slik kritikk av representanter for et av våre politiske partier kan jeg bare si som jeg har gjort tidligere. Jeg er ikke-politisk, og følger bare makten der makten befinner seg. Ingen bør innbille seg at det står bedre til i ledelsen hos de andre partiene i Norge. Og her mener jeg virkelig ingen. Jeg kunne skrevet stoff om dem som ville fått de fleste til å få kaffen i vrangstrupen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: stjakobs på mars 05, 2014, 12:37:10 PMForøvrig krever jobben at vi benytter Windows, og privat går det både i Windows, Android, Linux og Apple-varianter.
Nei - det er ikke lett!

Det er ikke lett i det hele tatt, stjakobs. Det som er verst med dette er at vi i det hele tatt har tillatt makta å sette oss i denne situasjonen. Dette er et av de poengene det er viktigst for meg å få folk til å tenke nøye gjennom. Hvordan kunne dette gå så langt at innbyggere i Norge som ikke gjør noe galt skal være nødt til å frykte myndighetene?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på mars 05, 2014, 13:44:22 PM
Det er ikke lett i det hele tatt, stjakobs. Det som er verst med dette er at vi i det hele tatt har tillatt makta å sette oss i denne situasjonen. Dette er et av de poengene det er viktigst for meg å få folk til å tenke nøye gjennom. Hvordan kunne dette gå så langt at innbyggere i Norge som ikke gjør noe galt skal være nødt til å frykte myndighetene?

"When the people fear the government there is tyranny, when the government fears the people there is liberty."  -- Thomas Jefferson
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Trond Skaftnesmo, forfatter av mange bøker, der den siste er "Evidensbasering: Det nye sannhetsmaskineriet", har en svært interessant artikkel i Kulturverk - magasin for kultur og natur den 6. juli i år. Det er en lang og velskrevet artikkel, vel verdt å bruke litt tid på.

Sitat"Konspirasjonsteori" – det magiske ordet som struper samfunnsdebatten

Mens vi var uoppmerksomme har det skjedd en orwelliansk redefinisjon av begrepet "konspirasjonsteori".[1] Betegnelsen refererer ikke lenger til en teori om en konspirasjon. Den refererer til ideer, teorier eller fakta som står i motstrid til den offisielle fortellingen. Kort sagt refererer den til de fortellinger som går imot maktens fortelling, slik den blir fremmet av myndigheter og massemedia. Men et samfunn som er trent til å godta maktens fortelling og sky de som stiller spørsmål ved den, er et samfunn hvis fremtid er uten frihet.

Frykten for å bli stemplet som konspirasjonsteoretiker, virker disiplinerende inn på alle deltakere i samfunnsdebatten: Journalister, forskere og offentlig ansatte – for å nevne noen av de viktigste gruppene – vil nødig havne i den svarte sekken som det står "konspirasjonsteori" på. Som vi straks skal se er heller ikke "de alternative" immune for denne frykten, som kan kalles en invertert form for konspiranoia. Denne typen konspiranoia fører til at visse samfunnskritiske spørsmål og emner rett og slett blir uberørbare. Listen over slike tematikker utvides stadig. Den følgende historien illustrerer dette poenget. Episoden er isolert sett nokså ubetydelig. Men den peker imot et fenomen av langt større dimensjoner.

[...]

«Altså: Har du ytret deg positivt om healing eller kritisk til dagens vaksinepolitikk eller begått "sterk kritikk mot Arbeiderpartiet", havner du i samme sekk som nynazister, rasister og høyreekstreme. Stempler som "rasist", "antisemitt" og "ekstremt høyreorientert" trolles inn i kronikker og kommentarfelt uten noe kildebelegg. Hensikten er å utestenge "personer med avvikende forestillinger" – dvs. avvikende fra nettmobberens egne – fra deltakelse i politikk og miljøbevegelse. Når de er puttet ned i den svarte sekken, behøver vi ikke lenger å forholde oss til det de har å si.»

[...]

«Sunstein* anbefaler å engasjere en hær av nettroll og provokatører, som skal infiltrere og "bryte opp den harde kjernen av ekstremister som fyrer opp under konspirasjonsteorier". På denne måten mener han det vil kunne introduseres "kognitiv diversitet" i ekstremist-gruppene.»
* Cass Sunstein (jurist) var  leder for informasjonsavdelingen i Det hvite hus i perioden 2009-2012, og definerer en konspirasjonsteori som et forsøk på å forklare en begivenhet eller praksis ved å henvise til en sammensvergelse av mektige mennesker, som har lykkes med å skjule sin rolle.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Takk for denne, seoto! Det finnes heldigvis mennesker som forstår den begredelige utviklingen og ønsker gjøre noe med det.

SitatMens vi var uoppmerksomme har det skjedd en orwelliansk redefinisjon av begrepet "konspirasjonsteori".[1] Betegnelsen refererer ikke lenger til en teori om en konspirasjon. Den refererer til ideer, teorier eller fakta som står i motstrid til den offisielle fortellingen. Kort sagt refererer den til de fortellinger som går imot maktens fortelling, slik den blir fremmet av myndigheter og massemedia. Men et samfunn som er trent til å godta maktens fortelling og sky de som stiller spørsmål ved den, er et samfunn hvis fremtid er uten frihet.

Ja takk, det er mange som virkelig har fått merke sannheten i dette. Den ene kortteksten jeg har på min profil er denne:

Ondskapens grobunn er dårskap og troskyldighet.

Det store spørsmålet er hvorfor akademikere og norske "skeptikere" er så overrepresentert? Flere år med indoktrinering via skolegang? Miljøpåvirkning? Er utdanningssystemet laget slik at det ikke er de smarteste som når lengst, men de lydigste, de som er dyktigst i å opptre som papegøyer ved å gjengi det som er forventet av dem?

Disse spørsmålene har jeg brukt bedrøvelig mye tid på å forstå, dessverre uten særlig hell. En ser resultatet av dette triste hvor enn en vender seg. Leser en kommentarene på vitenskapsblogger er det rimelig sjokkerende å se at det er noe som mangler. Det er snakk om velutdannede mennesker. Mange har sikkert det som gjennom en nøye definert og oppsatt test vil tyde på høy IQ, men det er rett og slett noe som er fraværende. Selvstendig tenking. Skepsis. Selv mange av de som prediker nullius in verba opptrer stikk motsatt av sitt eget slagord. Ikke alle, men svært mange.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Skyldes problemet Spiren så glimrende beskrev nærsynthet eller feighet? Fornekting eller falskhet? En kombinasjon av flere? Hvor enn problemet ligger, tror jeg det er en fåfengt oppgave å overbevise hjernevaskede individer om at de er nettopp det. Hjernevasket. Ødelagt av propaganda. Ofre for propagandaministeriet. Barn av oligarkenes ønske om en 100 % lydig befolkning.



Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: seoto på juli 09, 2014, 10:58:06 AM«Altså: Har du ytret deg positivt om healing eller kritisk til dagens vaksinepolitikk eller begått "sterk kritikk mot Arbeiderpartiet", havner du i samme sekk som nynazister, rasister og høyreekstreme. Stempler som "rasist", "antisemitt" og "ekstremt høyreorientert" trolles inn i kronikker og kommentarfelt uten noe kildebelegg. Hensikten er å utestenge "personer med avvikende forestillinger" – dvs. avvikende fra nettmobberens egne – fra deltakelse i politikk og miljøbevegelse. Når de er puttet ned i den svarte sekken, behøver vi ikke lenger å forholde oss til det de har å si.»

Trollene som beskrives her høres akkurat ut som en gjennomsnittlig norsk klimaskeptiker, gjør det ikke? Har hundrevis av innlegg her på forumet med advarsler om slik trolling hjulpet noe som helst?

Før siste revisjon av tekstene i Det nye testamentet sto det i Matteus 5:5:

Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden.

Jeg håper ingen er så hjernevasket at de faktisk tror på dette. De saktmodige skal ikke arve noe som helst. De vil bare få eksistere så lenge det er formålstjenlig for oligarkene. Så lenge de opptrer som nyttige idioter, og opptrer som hjernetomme forbruks-zombier. Så lenge de fortsetter å være saktmodige og aldri stille kritiske spørsmål. Slaver arver aldri. De øker kun rikdommen til de som er alt annet enn saktmodige og trekker i alle samfunnstrådene de saktmodige komisk ufrivillig og ubevisst danser etter.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Jostemikk på juli 09, 2014, 11:39:10 AM
Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden.

På denne videoen ser vi mange av de saktmodige, men de vil nok aldri arve jorden ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på juli 09, 2014, 12:14:22 PM
Sitat fra: Jostemikk på juli 09, 2014, 11:39:10 AM
Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden.

På denne videoen ser vi mange av de saktmodige, men de vil nok aldri arve jorden ;)



Dermed var det dokumentert til fulle og en gang for alle at demokrati er "demokrati", og at stemmerett kun dreier seg om at de med mest penger har mest makt, og at de med mest makt har enkelt spill når det gjelder hjernevasking. Det er bare å se på støtten det norske folk har gitt Jonas Gahr Støre de siste ukene. Det vi ser utspille seg er en tragedie.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren