BEST-prosjektet

Startet av Jostemikk, oktober 23, 2011, 18:24:18 PM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på desember 05, 2011, 14:43:56 PM
Aftenposten slo saken alarmerende opp på sin førsteside, og jeg kontaktet dem for å påpeke feilen. Jeg ble arrogant avvist med begrunnelsen "Vi har bare fått saken fra NTB og har ikke noe ansvar for korrektheten".


Dette er også horribelt. Aftenposten gir pokker i hva som er korrekt når det ikke er deres eget stoff? Selvsagt har de fullt ansvar for ikke å narre sine lesere, og de skal komme med en korreksjon når feilen blir påpekt.

Telehiv

Jeg får omredigere et spørsmål som i sin tid ble reist fra stortingets talerstol:

"Hvorfor er (...klimaalarmister....) så dumme?"

Utlagt: Det er slett ikke hyggelig å sitte på kritikersiden og være opplyst og også ha beholdt et snev av analytisk sans, når AGW-dilterne er så primitive i sin kunnskapsforvaltning at de kun vinner fram med rå makt og enerett til spaltene.

Deres eneste bragd så langt er at det har de skjønt.


Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på desember 05, 2011, 15:23:29 PM
Sitat fra: Jostemikk på desember 05, 2011, 14:43:56 PM
Aftenposten slo saken alarmerende opp på sin førsteside, og jeg kontaktet dem for å påpeke feilen. Jeg ble arrogant avvist med begrunnelsen "Vi har bare fått saken fra NTB og har ikke noe ansvar for korrektheten".


Dette er også horribelt. Aftenposten gir pokker i hva som er korrekt når det ikke er deres eget stoff? Selvsagt har de fullt ansvar for ikke å narre sine lesere, og de skal komme med en korreksjon når feilen blir påpekt.

Aftenposten er en forhenværende avis. Jeg forutsetter at en avis har visse journalistiske prinisipper, men det har Aftenposten vist gang på gang at den ikke har.

Dere husker sikkert denne historien om Ursus Bogus, som de ikke ville dementere
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,213.msg2313.html#msg2313



It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Historien om Ursus Bogus vil også være god å ha den dag klimaoppgjøret begynner. Aftenposten vil ikke komme bedre ut denne gang enn de gjorde etter andre verdenskrig. Vi får gjøre en solid innsats for at de vil måtte stå mer til ansvar denne gang.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på desember 05, 2011, 17:00:36 PM
Historien om Ursus Bogus vil også være god å ha den dag klimaoppgjøret begynner. Aftenposten vil ikke komme bedre ut denne gang enn de gjorde etter andre verdenskrig. Vi får gjøre en solid innsats for at de vil måtte stå mer til ansvar denne gang.

Det må bli bok av alt dette!  :D

Jostemikk

Sitat fra: Jostemikk på desember 05, 2011, 12:30:08 PMEn av de som kom med det som av andre er karakterisert som den mest relevante kritikken, Jeff Id/The Air Vent, kunne kort tid etter at han publiserte sin kritikk observere at han var fjernet fra blogrollen til Judith Curry, som jo var en av klimaforskerne BEST-prosjektet knyttet til seg som alibi for deres temperaturraljering.

Jeff virket en smule såret over dette i en kommentar på egen blog, men Steven Mosher var raskt ute med å trøste ham med at dette nok måtte bero på en feil, og at Jeff bare trengte gjøre Curry oppmerksom på at The Air Vent var forsvunnet fra hennes blogroll ved en feiltakelse.

Nå noen uker senere glimrer The Air Vent stadig med sitt fravær fra nevnte blogroll. I tillegg synes kvaliteten på Currys blogg å ha falt dramatisk de siste ukene, og mange av de beste kommentatorene på nettsiden synes å ha funnet annet å gjøre enn å bidra kvalitativt på Climate Etc. Det er jo lov å spekulere litt over årsakene til alt dette.

I dag kom det et spørsmål om dette på The Air Vent:

SitatDavid JP said
December 11, 2011 at 2:44 pm

For the glass half full point of view, think about how this situation would be different if we didn't have this wonderful exchange of free speech through the (truly open) internet blogs?

The fact that some of us recognize the anti-science being practiced at those other blogs when they censor questioning comments should provide hope in this otherwise completely normal, and very dreary human induced mess. 

That makes me glad. I would recommend that folks stick to the science as much as possible; and replace the bad with something good. And something good may simply be that the answer with today's knowledge/data is that we still don't know enough, scientifically, to have confidence in anybody's CI.

Jeff, did you receive a reply from Dr. Curry regarding the dropped link to the air vent on her blog?

Hvorpå Jeff svarte:

SitatJeff Id said
December 11, 2011 at 3:47 pm

David,

Judith has been surprisingly absent from comment. The primary response from her end was removal of tAV from her blogroll so far. I do like her for her courage but that series of papers wouldn't get my name on it.

I innledningen på innlegget i denne tråden, skrev Jeff:

SitatSo Judith Curry (a very popular blogger) has a post on the communication of science. Willis Eschenbach made the point that communication isn't the problem, we get it.

Her er det isfront, og det var nok ikke Jeff Id som var årsaken til at dette skjedde. Akkurat hva som har skjedd er jo ikke godt å si, men det hele startet med Jeffs kritikk av BEST-prosjektet, et prosjekt som synes å ha blitt lagt fullstendig på is. Det var bare veldig viktig å ha en pressemelding av det meget alarmerende slaget før Durbanmøtet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Er ikke sikker på om det var Durbanmøtet... kan ha vært deadline for AR5?

Sant å si vil jeg finne det underlig hvis Judith har fjernet linken til tAV på grunn av dette her, trodde ikke det var hennes stil. Derimot er det typisk Gavin Schmidt-stil. Men en forklaring kommer vel, får vi håpe.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Tror du har rett angående ART, Bebben!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på desember 05, 2011, 17:00:36 PM
Historien om Ursus Bogus vil også være god å ha den dag klimaoppgjøret begynner. Aftenposten vil ikke komme bedre ut denne gang enn de gjorde etter andre verdenskrig. Vi får gjøre en solid innsats for at de vil måtte stå mer til ansvar denne gang.

Disse historiene med juks fra medienes side må vi passe på å dokumentere og ta vare på. For de blir med 100% sikkerhet relevante igjen på et seinere tidspunkt, som du sier. Ursus Bogus (="juksebjørn") har for eksempel nettopp blitt aktuell igjen i forbindelse med naturserien "Frozen Planet" fra BBC:

WUWT: More ursus bogus – this time with fake snow on BBC's "Frozen Planet"

SitatMonday, 12 December 2011 17:48 Euan Stretch, Daily Mirror

Frozen Planet's eight million devoted fans will not take kindly to being left out in the cold. It emerged yesterday a key scene from the hit BBC series showing a polar bear tending her newborn cubs was filmed in a zoo using fake snow.

Som vi alle vet er NrK modellert etter BBC, og ser opp til dem. Vil NrK feie dette under teppet?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

NRK har en bred kost og et digert teppe. Vi kan bare gjette de tilsvarende størrelser hos BBC. Det verste er at de ikke eier skam.

Ellers gjør jeg som deg og oppfordrer til å ta vare på så mye dokumentasjon om galskapen som overhodet mulig. Jeg tar vare på svært mye, men som et lite obs, kan jeg forsikre om at jeg ikke har tatt vare på nok, eller vært rask nok.

AGW-media sletter og forandrer historien etter som de finner den opp.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Men Nasjonalbibliotektet tar vare på alt, iallfall alt på papir.

Jostemikk

Selv har jeg brukt SSB enkelte ganger for å sjekke årlige temperaturjusteringer begått flere tiår etter avlesingen. Det er et greit verktøy for å kunne sjekke om de har justert for UHI etc.

Kan man få tilgang til Nasjonalbibliotekets arkiver via Internett?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Her er en bok om klima fra 1899:
Klima-Tabeller for Norge

Men den er ikke spesielt lett å lese. Jeg må tenke litt på de som lagde satsen til så mange tabeller for over 100 år siden. Litt av en jobb!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på desember 13, 2011, 14:50:35 PM
Selv har jeg brukt SSB enkelte ganger for å sjekke årlige temperaturjusteringer begått flere tiår etter avlesingen. Det er et greit verktøy for å kunne sjekke om de har justert for UHI etc.

Kan man få tilgang til Nasjonalbibliotekets arkiver via Internett?

Tror det, her er link, men har ikke prøvd ut hvordan man kommer til spesifikke utgaver av aviser:


http://www.nb.no/