Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Sitat fra: Obelix på mars 22, 2013, 22:34:56 PM
Sitat fra: Jostemikk på mars 22, 2013, 22:30:41 PM
Dette minnet meg om et gammelt triks jeg alltid imponerte nye folk rundt bålet med på fiske- og jaktturer. Kjelen henger på kjerringa (østerdalsk navn på kjeppen en henger kaffekjelen på over bålet). Akkurat i det kaffevannet begynner koke, dro jeg kjerringa til side, plasserte hånda under kjelen, løftet den av, og leverte kjelen fra meg til den som satt nærmest.

Så sant det ikke er mengder med sot under kjelebunnen, er dette 100 % trygt. De første sekundene er kjelebunnen kald.

Dette kan jo være helgas nøtt til de termodynamisk anlagte av dere.

He he he...  Jeg veit svaret på nøtta  :D  Men, det gjør vel andre og, så...

Førstemann til mølla...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Det går ann å koke vann i papirposer over åpen varme også! :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på mars 22, 2013, 22:52:07 PM
Det går ann å koke vann i papirposer over åpen varme også! :D

Jepp. Gammelt Hakkespett-triks. ;D Tror du de to eksemplene henger sammen?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Ikke veit jeg, men jeg hadde en god gammal kompis en gang, og han rakte meg kaffekjelen rett fra bålet og oppi håndflata si, mang en gang når vi drakk kaffedoktorer til sola gikk ned.
Det var han som fortalte meg om papir-pose-kokinga også....og hvem kan misstro en slik en! :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Rekordkulde og usedvanlig mye snø. For en "vår" den nordlige halvkula opplever nå i 2013. Det er faktisk så ille, at trekkfuglene som har kommet til Tyskland nå i mars, har snudd og dratt sydover igjen.

http://www.thelocal.de/national/20130315-48551.html#.UUwE0KNj6uJ

SitatMigrating birds leave frozen Germany

Migrating birds are doing what many people in Germany would dearly love to do - heading back south in the face of the continuing freezing weather.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Ewer Gladbakk, han derre fysakken Jostemikk kjører på, som du vet, med gammelt 'speider'-triks. Det som er nøkkelen er vann!

Trikset finnes i flere varianter. Jeg selv har gjort det, og sikkert mange andre og :)

Men, det er det som skiller oss fra klima-alarmistene, for vi jobber MED naturen, mens alarmistene jobber MOT den.
No fear for the real men! No hope for the scared!

Ewer Gladblakk.

Det som er så rart og kjekt med med slike fysikkmanikker, som kokende vann og jostemikker, er at det oppstår isolerende luftbobler i bunnen av kjelen (eller papirposen) når det koker som heitest, Obelix....gusjelov! ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Alle som har fulgt med har fått med seg skiføret i deler av Storbritannia denne påsken. Britene opplever sin kaldeste mars måned på flere tiår. Det står ikke bedre til andre steder i Europa.

No Tricks Zone - "Berlin Freezes In 100-Year Winter"..."Record Snow" Blankets Germany, Bitter Cold Grips Europe

SitatBy P Gosselin on 22. März 2013

UPDATE: "This March could be the coldest of the last 100 years," says meteorologist Dominik Jung - See here!

Europe's bitter cold winter refuses to let up!

For some areas we are now hearing that it is being called the "100-year winter"!



The Tagsspeigel writes:

Sitat'There has never been anything like this in Berlin in the last third of March since snow measurements began in 1895,' says weather expert Friedemann Schenk of the Meteorological Institute for the Freien Universität (FU)."
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

#2048
Fredag 22.03.13, Irish Times:



Snow causes widespread disruption across North
Schools closed, 100,000 homes without power and World Cup qualifier cancelled


Hva i all verden skal James Hansen gjøre med mars 2013?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

The Independent 23.03.13:

Britain faces the prospect of gas rationing for the first time
Reserves have fallen so low they now stand at just 1.4 days of supply
Britain faces the prospect of gas rationing for the first time as a perfect storm of prolonged cold weather and disruptions to Norwegian supplies push the energy grid close to breaking point, experts warned.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på mars 23, 2013, 09:29:52 AM
Fredag 22.03.13, Irish Times:



Snow causes widespread disruption across North
Schools closed, 100,000 homes without power and World Cup qualifier cancelled


Hva i all verden skal James Hansen gjøre med mars 2013?

Det samme som han gjorde med Norge for februar?



James Hansens normalperiode er helt i utakt med WMO og de forskjellige lands meteorologiske institutter. De bruker perioden 1961-1990. Hvordan vil Hansens fargekart vise temperaturen i Norge hvis vi setter normalperioden dit?



Litt kjøligere da, men allikevel helt på bærtur. Meteorologisk Institutt har dette å fortelle om februartemperaturen:

SitatMånedstemperaturen for hele landet i februar ble 0,2 °C over normalen. Relativt varmest var det i deler av Finnmark med 3-4 °C over normalen. Størst negativt avvik hadde enkelte stasjoner på Vestlandet med 2-3 °C under.

http://met.no/Klima/Klimastatistikk/Varet_i_Norge/2013/februar_2013/filestore/2013-024.pdf
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Sitat fra: seoto på mars 23, 2013, 09:29:52 AM
Hva i all verden skal James Hansen gjøre med mars 2013?

Han "oppdager" sikkert en fortegnsfeil ...  ;D
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Okular

Sitat fra: Jostemikk på mars 22, 2013, 22:30:41 PM
I tråden om skydragene som Okular har deltatt i, skrev i dag Tallbloke:

Sitattallbloke says:
March 22, 2013 at 1:35 pm

I'm just bemused by the idea that if you heat up a metal plate or sphere, it'll only radiate from one side. I ask Kristian to try heating a frying pan or wok good and hot and then spitting on both sides of it to see what happens.

Jeg tror helt ærlig at Tallbloke på dette tidspunktet vet hvor langt ute på bærtur han er. Men at han må 'spille dum' fordi han ikke har 'råd til' å havne i samme kategori som SkyDragonSlayer'ene. Da vil han nemlig marginaliseres og latterliggjøres av hans nærmeste bloggfeller (m.a.o. havne tilbake i Watts' 'nutter & crackpot'-kategori), og han er nok redd da for å miste troverdighet og gjennomslagskraft.

Men det er trist at det å holde fasaden, det å skulle holde seg inne med 'skeptikereliten' skal gå foran den uhildede avdekkingen av sannheten om hvordan den fysiske verden faktisk fungerer.

Hvorfor jeg tror Tallbloke her spiller dum? Fordi jeg har terpet igjen og igjen og igjen på at en hul kule, et lukket skall, kun har én overflate mot sine omgivelser. Det er jo en selvfølge at en slik kule ikke kan miste mottatt varme andre steder enn fra denne ytre overflaten, til omgivelsene. Selvsagt skjønner Tallbloke dette. Han er så menn ikke dum. Selv om han nettopp framstår slik med en uttalelse som den du siterer, etter at dette enkle faktum er blitt påpekt til det kjedsommelige. Jeg gjentar her: "I'm just bemused by the idea that if you heat up a metal plate or sphere, it'll only radiate from one side. I ask Kristian to try heating a frying pan or wok good and hot and then spitting on both sides of it to see what happens." En metallplate, en panne eller wok, har da for svingende TO OVERFLATER MOT SINE OMGIVELSER! Det har ikke et lukket skall. Tallbloke kan jo prøve å spytte på begge overflater av en hul metallkule. Det her er jo så elementært at det bare er ... ja, dumt.

Han ber meg også frekt og freidig om å avstå fra å påpeke andre debattanters imbesile retoriske taktikker, for da bedriver jeg jo retorikk selv, må vite. Han ber meg om å holde meg til 'vitenskapen'. Oh, the irony! som det heter.

Tallbloke har simpelthen bestemt seg for at akkurat Willis' planet/skall-modell må få stå som sannhet. Det blir tydeligvis for 'fundamentalistisk' selv for han å forfekte dens grunnleggende brudd på fysiske prinsipper. Å benekte selv det teoretiske grunnlaget bak en 'radiativ drivhuseffekt' blir åpenbart for drøyt.

Og det er sabla synd. For hans Talkshop har stått for meg som noe av det frieste og mest åpensinnede innen tankevirksomhet rundt 'klima' og andre relaterte temaer. Han har med dette nå mistet mye av min respekt ...

SitatDette minnet meg om et gammelt triks jeg alltid imponerte nye folk rundt bålet med på fiske- og jaktturer. Kjelen henger på kjerringa (østerdalsk navn på kjeppen en henger kaffekjelen på over bålet). Akkurat i det kaffevannet begynner koke, dro jeg kjerringa til side, plasserte hånda under kjelen, løftet den av, og leverte kjelen fra meg til den som satt nærmest.

Så sant det ikke er mengder med sot under kjelebunnen, er dette 100 % trygt. De første sekundene er kjelebunnen kald.

Dette kan jo være helgas nøtt til de termodynamisk anlagte av dere.

Hehe, den er fin, Jostemikk. Jeg vil anta dette har med hvilken retning varmestrømmen til enhver tid går. Den snur jo nemlig idet du hekter kaffekjelen av 'kjerringa' som du kaller den, altså fjerner den fra bålet.

Selve kjelen (av metall) er jo først og fremst en leder av varme mellom de to 'reservoarene' - bålet og vannet/kaffen. Så lenge kjelen henger over flammene går varmen fra utsida, gjennom 'metallskallet' og inn i vannmassen. Vannet har stor varmekapasitet, metallet i kjelen har liten varmekapasitet, men stor konduktivitet/lederevne.

Når du tar kjelen vekk fra bålet, ledes den siste varmen fra utsiden av kjelen gjennom veggen og inn til vannet. Men idet varmetilførselen fra utsiden slik brått brytes av, vil temperaturgradienten også snus ut og inn. Siden lederevnen til metallet jo ikke er perfekt, vil det nok ta noen sekunder (?) før dette er gjennomført og varmestrømmen snarere begynner å gå fra innsiden til utsiden av kjelen (det kokende vannet har overtatt som kjelens varmekilde).

Det er vel i dette tidsrommet du kan imponere med din uredde håndspåleggelse.

Høres dette tålelig riktig ut? Dette er kun min kjappe 'top-of-my-head'-fysikk, altså, så jeg forventer ikke at dette nødvendigvis er den endelige fasiten, akkurat ;)

Okular

Jeg vil vel forresten også mene (som du jo også poengterer, Jostemikk) at 'trikset' bare fungerer nettopp der hvor varmetilførselen har 'truffet' kjelen, nemlig på undersiden. For det er herfra varmen ledes vekk. Det funker nok langt dårligere på sidene av kjelen :P

Jostemikk

Okular, jeg tror du har helt rett i både beskrivelsen av det som skjedde hos Tallbloke, og i din beskrivelse av kaffekjelen.

SitatVannet har stor varmekapasitet, metallet i kjelen har liten varmekapasitet, men stor konduktivitet/lederevne.

Dette er viktig å huske på for de som føler seg fristet til å imponere med dette trikset med en Høyang potetkjele på kjøkkenet hjemme. Ikke gjør det. Ligg også unna sidene på bålkjelen slik Okular er inne på. De holder nøyaktig samme temperatur som innholdet på andre siden av det tynne metallet.

Når det gjelder skydragedebatten, er den nå styrt/slettet/stengt på alle de "skeptiker"bloggene enkelte her inne synes anse som de eneste saliggjørende. Noe å tenke på det, for de som liker kalle seg selv skeptiske. "Skeptiker"bloggene sier jo rett ut at The Science is Settled. Judith Curry er bare interessert i å bli en viktig brikke angående politisk og samfunnsmessig tilpasning til klimaforandringene. Anthony Watts er bare interessert i å vise til varmeøyeffekt og instrumentelle misvisninger og utvalgsbias. Andrew Montford holder på med byråkrati, politikk, samt en solid vektlegging av et divergensproblem som ikke er annet enn en gedigen misforståelse. Steve McIntyre er gjennom sin dype innsikt i statistiske metoder ute på sin køllebrekkerturné. Det er vel ikke en eneste spiller på The Team som har hel kølle nå? Hoster de opp ei reservekølle, er jeg sikker på at McIntyre vil gjøre den om til fliser på rekordtid.

Okular, jeg tror vi får fortsette å holde et åpent sinn i retning The Talkshop. Han tillot i det minste debatten, og jeg tror virkelig at han er en søker etter sannhet. Det hender bare vi mennesker må få litt tid til å tenke oss om.

Jeg ga, uten blygsel, min stemme til Tallbloke i avstemmingen til årets blogg. Det gjorde jeg i fjor også. WUWT ligner mer og mer en utgave av MSM.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren